Vurderer å bytte ut rørene i min Stax SRM-007tII. Hodetelefonforsterker. Mest for å sjekke om det er noe å hente på å bytte til eksotiske NOS rør, f.eks. RCA clear top, men også fordi Electro Harmonix rørene som står i forsterkeren har stått der siden den var ny. De har gått noen timer nå.
Stax settet er kjøpt hos Lyric hifi, men nå er det Oslo HiFi center som har agenturet. Forhørte meg der om mulighet for å få oppskrifta på hvordan BIAS justering gjøres. Noe sånt hadde de ikke, og de visste heller ikke hvordan det skulle gjøres. Jeg ble anbefalt å kontakte Stax i Japan. Tanken var å gjøre det, men et raskt søk på www bar frukter:
https://www.head-fi.org/articles/adjusting-bias-on-stax-tube-amplifiers.17232/
Testet denne oppskriften for å sjekke bias-status på røra som står i og for å forsikre meg om at jeg kunne gjennomføre prosedyren dersom jeg skulle gå for nye rør. Kort fortalt funker oppskriften som fjell, og det var mange Volt jeg kunne justere inn på min forsterker. Her følger norsk oversettelse av prosedyren samt et par illustrerende innmatsbilder fra da jeg styrte på. Gjør dette for «egen record og senere bruk» og kanskje også for andres glede og nytte. (Deles også i Stax tråden).
Bias justering av Stax SRM-007t2:
ADVARSEL! Øvelsen er potensielt dødelig og skal kun utføres av kyndig personell. Det er mang hundre volt i dette apparatet. Garantier går også føyken om «ein freistar og gjera ditta sjølv», som det heter.
Alle justeringer skal gjøres til 0 Volt (DC). Still inn multimeteret på mV dc (likestrøm). De fire trinnene under gjennomføres for hver av de to kanalene (stereo). Regne med å repetere prosedyren flere ganger for å komme helt i mål.
Trinn 1 - Tvr-3; Målepinnene mellom testpunktene til TP1. Juster Tvr-3 potmeteret til 0V.
Dette balanserer de to halvdelene i dette ene røret.
Trinn 2 - Tvr-4; Målepinnene mellom testpunktene til TP2. Juster Tvr-4 potmeteret til 0V.
Dette balanserer de to halvdelene i det andre røret på denne kanalen.
Trinn 3 - Tvr-1; Sett en målepinne til TP1 (ett av de to punktene, spiller ingen rolle hvilket) og den andre målepinnen til TP2 (samme her, spiller ingen rolle hvilket av de to punktene). Juster Tvr-1 potmeteret til 0V.
Dette balanserer output fra rør 1 i forhold til rør 2 (push-pull balanse).
Trinn 4 - Tvr-2; Sett en målepinne til TP1 (ett av de to punktene, spiller ingen rolle hvilket) og den andre målepinnen til jord (jeg benyttet jordskruen bak, men chassis jord er nok like bra). Juster Tvr-2 potmeteret til 0V.
Dette balanserer begge de to rørene i forhold til jord.
FERDIG!! Monter dekselet og nyt lyden fra dine fantastiske hodehøyttalere!!