LC Audio & ZAPsolute`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hpm-1100

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2011
    Innlegg
    730
    Antall liker
    489
    Sted
    Askøy
    Torget vurderinger
    26
    Hei, kjøpt nettopp en zapsolute forsterker, den vil ikke slår seg på. Sikring se bra ut, åpne den og det se ut som en del i soft start er ikke friskt. Viser på bilde

    Ellers er det noen som vet hvilken versjon det er?
     

    Vedlegg

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har to The End XP med og uten millennium eller hva det var. Jeg har lagt til to motstander i serie på hver inngang for å dempe signal inn så det blir et mer praktisk reguleringsområde til volumkontrollen. Tror det var ca 12k ohm. De drives av en Acurus L10 forforsterker. Låter bra.

    Mvh
    KJ
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Etter 20 års bruk har jeg gått over til balansert pluss byttet til Mundorf Alu i olje 22uF. Synes selv jeg har fått et løft - mer lettflytende og uanstrengt. Større detaljrikdom kan vel kanskje tilskrives «ny» forforsterker. I sum har det blitt den største oppgradering på lenge. Vis vedlegget 827262 Vis vedlegget 827262
    Hm, interessant! Må kanskje prøve det. Kvar kan eg få tak i Desse?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takker KJ.

    Ja de originale transistorene som LC benyttet er nok ikke enkel å oppdrive.
    Vet... gammel post, men så den akkurat nå.
    Roar Malmin har tidligere lagt de ut for salg (originale R-Ohm) på diyAudio.
    Prøv å kontakte han å hør, om han stadig har noen til salgs :)
    M.h.t. pærerne er det "bare" å "justere" spenning å skifte til "hi-bright white LED´s".
    Krever litt justering å få satt foto-diodene i rett høyde, men det virker "knall" :)
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Hei, kjøpt nettopp en zapsolute forsterker, den vil ikke slår seg på. Sikring se bra ut, åpne den og det se ut som en del i soft start er ikke friskt. Viser på bilde

    Ellers er det noen som vet hvilken versjon det er?
    R 2 skal skiftes eller kjøp ny softstart.
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Hei folkens,
    Har to zapsolute Mk4 118w, meget fornøyd med de og gir fin lyd og trykk.
    Men, jeg sliter med humming fra ringkjernetrafoene som kommer og går, begge durer helt likt og det kommer og går.
    Ingen konstant humming, og ingen støy ut i høyttalere.

    Men det ser det ikke er koblet noe jording i blokkene, kan jeg legge opp jord fra bak stikka og inn i sjassi ?
    som er på det bilde her

    Det er ikke noe DC filter i noen av de. har prøvd alt mulig uten hell.

    Om noen har gode tips så hyl ut :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Kraftigt DC filter. Muligvis hjælper det ikke. Trafoerne er vel meget gamle og viklingerne kan være blevet løse efter alle de år. Kanskje du skal investere i nye trafoer.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har selv disse forsterkerne og har også opplevd trafostøy- periodevis. De er følsomme for nettstøy - selv med nettstøyfilter. Nå er det lenge siden men det gjør seg mest gjeldende i klasse A drift. Jeg har en stor skilletrafo innkoblet, ikke så bra lydmessig mener noen men jeg synes det fungerer. Har en et stabilt nett er dette veldig bra forsterkere, selv etter 22 år. Jeg har forresten bare hatt støy på den ene forsterkeren.
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Kraftigt DC filter. Muligvis hjælper det ikke. Trafoerne er vel meget gamle og viklingerne kan være blevet løse efter alle de år. Kanskje du skal investere i nye trafoer.
    Ja tenkte på dc filter, men kostbart om det ikke fungerer.
    Hvor kan jeg få kjøpt trafoene?
    Lc-audio eksisterer ikke lengre ?
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Jeg har selv disse forsterkerne og har også opplevd trafostøy- periodevis. De er følsomme for nettstøy - selv med nettstøyfilter. Nå er det lenge siden men det gjør seg mest gjeldende i klasse A drift. Jeg har en stor skilletrafo innkoblet, ikke så bra lydmessig mener noen men jeg synes det fungerer. Har en et stabilt nett er dette veldig bra forsterkere, selv etter 22 år. Jeg har forresten bare hatt støy på den ene forsterkeren.
    Det merkes at trafostøy er periodisk, men begge forsterkerene går nøyaktig samme tid på støyen. Så dc kryp må det være.
    Jeg vet det er noe feil på jording i nabolaget her men ikke noe som gjør skade.
    Jeg er veldig fornøyd selv og kommer til å beholde de så lenge jeg kan.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ja tenkte på dc filter, men kostbart om det ikke fungerer.
    Hvor kan jeg få kjøpt trafoene?
    Lc-audio eksisterer ikke lengre ?
    Du kan få lavet nogle hos Toroidy i Polen. De har også indstøbte.

     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.197
    Antall liker
    2.672
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ville heller prøvd en annen kurs , noen trafoer er notoriske til å støye ved fase forskyvinger i nettet
    kansje mere i noen innstallaasjoner en andre , gamle hus der belastninge gir større utslag ,,, my wild guess


    Det du kan gjøre er å sjekke at ikke anlegget er i samme kurs som motor drift

    De enkle 3 fase motorer kompenserer siste fasen med en kondensator, det kan det trigge fase / strøm forløpet og laqe lyd i noen trafoer erfart .De finnes i vifter , kjøle skap ,,, ja til med hår føneren til madammen fikk mine trafoer til å synge .

    En trafo som virker å være helt upåvirket av forurensinger " på nettet er R- core som gir en helt over legen isolasjon samt og eletrisk
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens,
    Har to zapsolute Mk4 118w, meget fornøyd med de og gir fin lyd og trykk.
    Men, jeg sliter med humming fra ringkjernetrafoene som kommer og går, begge durer helt likt og det kommer og går.
    Ingen konstant humming, og ingen støy ut i høyttalere.

    Men det ser det ikke er koblet noe jording i blokkene, kan jeg legge opp jord fra bak stikka og inn i sjassi ?
    som er på det bilde her

    Det er ikke noe DC filter i noen av de. har prøvd alt mulig uten hell.

    Om noen har gode tips så hyl ut :)
    Hei
    De er vel kjerringa å hårtørker som går da skriker d i trafoer hjelper ikke m eller uten jording. Tipper d er annet på ditt nett så lager ugjerning. Har alt av strømfiltrer og skilletrafoer her. Når hårtørker kommer på så er det styr😎
    Mvh
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Ville heller prøvd en annen kurs , noen trafoer er notoriske til å støye ved fase forskyvinger i nettet
    kansje mere i noen innstallaasjoner en andre , gamle hus der belastninge gir større utslag ,,, my wild guess


    Det du kan gjøre er å sjekke at ikke anlegget er i samme kurs som motor drift

    De enkle 3 fase motorer kompenserer siste fasen med en kondensator, det kan det trigge fase / strøm forløpet og laqe lyd i noen trafoer erfart .De finnes i vifter , kjøle skap ,,, ja til med hår føneren til madammen fikk mine trafoer til å synge .

    En trafo som virker å være helt upåvirket av forurensinger " på nettet er R- core som gir en helt over legen isolasjon samt og eletrisk
    Huset er fra 93 og all elektriske er byttet ut.
    Det er ikke noe som har motor drift o.l
    Har prøvd rundt hele huset og bare koblet på strøm og samme skjer uansett. Så neste test er å ta å teste i annen hus evt.

    Tenkte å kanskje sette noe dempe plater under, midt og over feste bolten til ringkjernetrafoene.
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Hei
    De er vel kjerringa å hårtørker som går da skriker d i trafoer hjelper ikke m eller uten jording. Tipper d er annet på ditt nett så lager ugjerning. Har alt av strømfiltrer og skilletrafoer her. Når hårtørker kommer på så er det styr😎
    Mvh
    Heldigvis er ikke det som har vært årsaken med føneren 🤣
    Noe må det være men får bare leite
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan fungerer den som du linket til ? Lodde kan jeg så det kan passe fint. Men mye effekt tåler slik på linken ?
    Den fungerer på den måten, at du setter den før trafo (etter slow start).
    230 volt AC inn i DC filter og videre ut til primærsiden av trafo. Da filtrerer den DC vekk fra 230 Volt.
    Effekten er bestemt av diodene. Bruk 600V/6Amp.
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Den fungerer på den måten, at du setter den før trafo (etter slow start).
    230 volt AC inn i DC filter og videre ut til primærsiden av trafo. Da filtrerer den DC vekk fra 230 Volt.
    Effekten er bestemt av diodene. Bruk 600V/6Amp.
    Ah, det skal nok få til evt.

    Kikket litt mer, men den du linket til, det er bare kortet ? Så en annen samme der og da kostet den 2875 (kanskje ferdig bygd)?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ah, det skal nok få til evt.

    Kikket litt mer, men den du linket til, det er bare kortet ? Så en annen samme der og da kostet den 2875 (kanskje ferdig bygd)?
    Yepp, men om du kjøper bare kortet, er det bare å finne komponenter, der hvor de er billigst, samt slippe betale Per Anders
    for loddejobben. Da kan det gjøres ennå billigere ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Den fungerer på den måten, at du setter den før trafo (etter slow start).
    230 volt AC inn i DC filter og videre ut til primærsiden av trafo. Da filtrerer den DC vekk fra 230 Volt.
    Effekten er bestemt av diodene. Bruk 600V/6Amp.
    Egentlig er det begrenset av hvor mye ripplestrøm kondensatorene tåler. Diodene er for å begrense spenningsfalle over kondensatorene EDIT og for å ta støyten ved høy «in rush current».

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig er det begrenset av hvor mye ripplestrøm kondensatorene tåler.

    mvh
    KJ
    Enig..... men dette er vel ikke for newbies/rookies 😁 Ingen grunn til å komplisere ting.
    Har til gengæld bygget en del igjennem de siste mange årene med gamle blå Philips axial 1000uF/25V, 2200, 4700, 6800 m.fl allt imellem
    16 og 63Volt....... alle virket fint etter hensikten = stille trafo ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Enig..... men dette er vel ikke for newbies/rookies 😁 Ingen grunn til å komplisere ting.
    Har til gengæld bygget en del igjennem de siste mange årene med gamle blå Philips axial 1000uF/25V, 2200, 4700, 6800 m.fl allt imellem
    16 og 63Volt....... alle virket fint etter hensikten = stille trafo ;)
    Joda, men dimensjonering av ei DC-fellet er et sammensatt tema, og vi snakker om nettspenning så det er ikke vits å forenkle unødig eller feilaktig, spesielt ikke når det vises til kjøp av kretskort der det forventes at den som bygger forstår hva som er viktig for komponentvalg. Se f.eks. https://sound-au.com/articles/xfmr-dc.htm

    mvh
    KJ
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.218
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig......
    Men de filtrene fra Sjöström Audio er dimensionert mer´enn godt nokk.
    Svjh er det med 6 stk. 6.800/63v elektrolytter, og det finnes vel knapp noen av de, som er helt intolerante
    for ripplestrøm?? Hvilket var min pointe med ikke å komplisere for mye ;)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Filteret fra Sjøstrøm er vel bare kretskort, så må en selv kjøpe komponentene?

    mvh
    KJ
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror som det blir nevnt at feilen kan ligge i området rundt huset. En jordfeil der kan lett skape problem. Vi byttet ut alle sikringene til kurser med separat jord pga. at anlegget i huset var sårbart hvis jordfeil oppsto.Har ikke tenkt på det før men det kan jo ha noe å si. Nå har jeg nesten aldri noe støy som høres
     

    Falc0n

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2022
    Innlegg
    24
    Antall liker
    2
    Sted
    Telemark
    Jeg tror som det blir nevnt at feilen kan ligge i området rundt huset. En jordfeil der kan lett skape problem. Vi byttet ut alle sikringene til kurser med separat jord pga. at anlegget i huset var sårbart hvis jordfeil oppsto.Har ikke tenkt på det før men det kan jo ha noe å si. Nå har jeg nesten aldri noe støy som høres
    ja det stemmer det. er jordfeil i hele nabolaget. skal høre med lokale strøm karfta her om det blir fikset snart.
    Gidder ikke å bytte noe i skapet her da alt ble bytta for under 10 år siden. :)

    Vurderer kanskje å få tak i en lang jordspyd i kobber og trekke kabelen inn til blokkene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn