Øyvind Ek skrev:
Jeg oppdaget at det er side for Zabsolutt-eiere også- etter 10år med 118w mk4. Jeg har ikke tenkt over dette med tilpassing og har ikke hatt noen problemer med dette . Men etter å ha lest litt om det her har jeg begynt å sjekke litt. Jeg bruker idag en Linn Unidisk SC som cd og forforsterker og det fungerer utmerket men utgangsimp. på den er 300 ohm. Så vidt jeg kan se er Zappene satt opp med 2 kohm. Men som sagt fungerer det fint så hva hadde skjedd om tilpassningen hadde vært perfekt? Det var nå det- jeg kjørte mange år med bias just. til 90 mv men syntes det låt bedre i klasse AB. Nå har jeg justert til 112mv og synes det har vært positivt. Mer atmosfære og klarhet. Kanskje andre har gjort lignende erfaringer. Mvh Øyvind
Hei, ikke stille bare ferie, (tross møkkavær) jeg besitter en Zapsolute 42w Mk2 og har brukt denne siden jeg kjøpte byggestettet hos Morten en en gang midt på 90 tallet. I begynnelsen var jeg flink å sjekke bias (min skal ha bias på ca 190mv tror jeg) men etter stillstanden inntok meg for en 5 -6 år sia har det ikke blitt viet så mye oppmerksommhet, heldigvis (uheldigvis iht min bedre halvdel) kom HI-FI interessen tilbake, mye har blitt erstattet og kort sagt har kun cdspilleren (som driverk) Zappen og høytalerene overlevd.
Etter mange oppgraderinger, bla ny Buffalo dac og WTT platesnurrer ble fokus satt på Zappen .
Opp med lokket sjekket bias, den var helt på trynet (alt for lav) sliter litt med gamle potmeter som drifter.
Dette ga løft og bedret holografien roet lydbildet ned slik at "bakteppe" hørtes mørkere ut. Alikavel var det forvregning i øvdre mellomtone / diskant merker det spesielt når jeg spiller høy kvinnevokal og opera (er det cressendo det heter?) Hmmm, etter å ha tatt de gamle phono pluggene i den tidligere Frontlinen i øysyn viste jeg at pluggene var crap. Ut med pluggene og inn med nye Furutech RCA rodium plugger til ubalansert inngang , Buffaloen var ment å fore den andre inngangen (balansert) og siden plugger både degenererer signalet og koster masse penger ble det hardwiring av kabelen rett på printet på Zappen.
I tillegg strammet jeg til skruene på utgansterminalene, og gikk over noen loddinger.
Resultatet var ikke til å ta feil av mye av forvregningen lå nok i dårlige forbindelser / phonoplugger , den balanserte (hardwirede) inngangen er hakket hvassere hva gjelder oppløsning men den ubalanserte er fremdeles ikke langt etter.
Forbedringen var som forventet mindre forvregning mere detaljer tightere bass.
En billig og annbefalt oppgradering,
Neste prosjekt blir å oppgradere og rydde intern kabling, både for strøm og signal, samt å bytte ut / fjerne ugangsterminalene som ikke er av edleste metall. går nok for favoritten min flettet Silspeak 440 (4 x 4 mm2)
et annet artig prosjekt måtte være å biwire ved å dele signalet rett ut fra utgangstransistorene slik at ett sett med transistorer tar mellomtone /bass og ett sett tar diskant, LC beskriver at det kan oppstå forvregning i diskanten når 2 sett med transistorer kjører i parralell.
Tviler på at Zappen blir solgt med det første (tro om noen skal kvitte seg med en MK4 hmmmm)