LC Audio & ZAPsolute`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    2
    Hei,noen som har testet evt lydmessig gevinst av å kjøre separat utgang(til bass f.eks) fra extensionkortene? LC Audio anbefaler jo dette i manual til Millenium 180w og 250w. Står skrevet:
    "Vi anbefaler på grund af den modkoblingsfri teknik - ikke at sætte flere udgange i parallel,
    ihvertfald hvis forstærkeren skal gengive diskant og mellemtone.
    Det skyldes at flere parallelle transistorer, på grund af deres (minimale) forskelle i silicium
    chippen, giver små mængder modulations forvrængning i høje ordner af grundtonen.
    F.eks. hvis man gengiver en 100 Hz tone, vil der opstå sidetoner i 900, 1100 og 1300 Hz
    områderne. Altså meget hørbar og generende forvrængning.
    Ved høje effekter ( 180 Watt og opefter ) anbefaler vi derfor at man bruger et The End
    hovedprint til diskant / mellemtone, og eet eller flere ext. boards (ekstra
    udgangstransistorer monteret på et print med tilbehørs komponenter) til en separat bas
    udgang. På den måde får man både renhed i mellemtone / diskant og masser af råstyrke i
    bassen.
    Op til 250 Watt pr kanal i 8 Ohm kan realiseres direkte med eet The End print og to ext.
    moduler. Det kræver dog at højttaleren kan bi-wires."

    Og et spørsmål til,kan æ bruke min 180w-versjon og droppe å bruke utgang fra EXT-korta(gir da 120w),er dette tilrådelig?Tenker på at denne versjonen har 40V trafo,120w har 33V Går noe til helv..? Bare lurte på om dette kunne fjerne en hardhet i mellomtonen som denne gir på mine høyttalere...

    mvh Filip
    edit,les her: http://www.lcaudio.dk/pdfs/millennium.pdf
     
    Sist redigert:

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.305
    Antall liker
    3.559
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjører min Millennium XP som nevnt over, med ext til bass og hovedkort til mellomtone/diskant. Kan dressverre ikke si noe om de lydmessige forskjellene, siden jeg bygde den slik i utgangspunktet, men det jeg kan si er at det ble et skikkelig løft da jeg satte inn en ekstra strømforsyning og kjørte hver kanal på sin separate strømforsyning.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    2
    Ja,det vil æ tru gjør susen:) Da har du vel softstart og,blinker jo godt i lysene ved påslag med orginalt en 700VA-trafo og 120000mF. Saken e at æ helst ville testa uten EXT-kortetene fordi denne forsterkern brukes nå bare i mellomtone og diskant,har aktivt system som bruker en annen amp til bass/sub-bass..Men takk for svar,har sendt mail til LC Audio og spurt,får se om man får respons...

    mvh Filip
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.305
    Antall liker
    3.559
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke softstart nei. :rolleyes:

    Ellers kan du jo høre med Norsk Audio Teknikk som forhandlet LC Audio tidligere. For hva det er verdt, så tror jeg ikke det er noe problem å koble bort ext-kortene med den trafoen du har.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    2
    Ikke softstart,har du treg 16A-automat? Kan høre med dem seff,Morten huske æ som en kjempetrivelig kar,hadde noen tlfsamtaler med han den gang når æ handla min The End (PS,ikke XP-versjon,er ca 12år gammel) Trur du har rett i dine antagelser om bortkobling av ext-kort..

    mvh Filip
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    2
    Sendte mail til Morten på NAT,han ringte mæ jaggu i dag og vi hadde en trivelig samtale nok en gang,bøyer mæ i støvet for den servicen den mannen yter:-D Han selger jo ikkje det lengre,sa at det va med tungt hjerte at dem slutta med LC Audio,va jævla gøy med selvbygg,men dårlig butikk når man tilbrakte halve dagen i tlf fra selvbyggere som hadde masse spørsmål om ditt og datt(følt mæ truffet ja) Han sa det va trivelig å prate med folk og hjelpe dem men ble lite penger seff.Ser den,jobbe sjøl i en bransje der produktivitet e målet;tid e penger! Men anyway,han gidda nu i allefall å ringe mæ og kunne fortelle at det gikk nok greit å bruke min End uten ext-kort med 40V-trafo i og med at bruken blir en lett last; 8ohm og over 80Hz,hardkjør med tyngre laster ville nok knerte transistorne,va egentlig 150w maks per par.Sa rett ut,den med best lyd e 33v;120W. Han hadde et annet triks i ermet,kobl ut hjelpetrafo og "lask" over kuttet forbindelse på hovedkortI(aux) Da låter den fyldigere,hjelpetrafo va noe for å få meir "sprut":) Nei,han Morten på NAT e jaggu unik,fins ikkje mange sånne rundt om kring;beste hifiservicen æ har vært borti,eller beste serviceen noen steder:)
    Ser frem til å teste dette når æ får tid,skal til sydligere strøk i morra,kjem tilbake på når testet...
    mvh Filip
     
    Sist redigert:

    zodiac

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    93
    Antall liker
    33
    Får kaste meg med her. Bruker en Zapsolute 50 W sammen med Cary SLP 94 og et par vintage Tannoy 15". Drømmeoppsett og ingen problemer med den rørforforsterkeren mot Zapsolute. Og Zapsoluten har stålkontroll på Tannoyene. Kan ikke se for meg noe bedre (og jeg har hørt endel) og dette er et av de største high end bargains spør du meg.
     

    fozter

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2007
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Jeg har hatt en zapsolute 42w i mange år nå, men er veldig klar for zapsolute monoblokker. er det noen som har de til salgs? eventuelt en 78w?
    Takk for info om noen vil selge.
     

    fozter

    Medlem
    Ble medlem
    24.07.2007
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    zap 118w

    legger ved et bilde av mine gamle 118w mk4 mono.
    lurer fælt på hvem som har disse nå.
    hei om du kjenner til noen som har disse 118w zap'ene som du engang viste frem her p[ forumet er jeg interessert.
     

    tonjen

    Fersking
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Zapsolute mk 4.2 bias...

    Er der nogen der har prøvet at regne på tomgangsstrømmen i zapsolute mk 4.2 50 watt?

    Jeg har en zap mk 2 42 watt og der passer det helt præcist.

    Formlen er ( √Pout/8 )x1,41 = tomgangsstrøm

    I mk 2 skal den være ( √41/8 )x1,41 = 3,18 A

    Justering til 286 mV over 90 mΩ= 3,18 A så det passer fint, fordi (3,18/√2)² x 8 = 40,4 watt

    - I mk 4,2 burde tomgangsstrøm være ( √50/8 )x1,41 = 3,525 A

    - men den skal justeres til 250 mV over 180 mΩ= 1,39 A hvilket giver (1,39/√2)² x 8 = 7,73 watt

    De 180 mΩ er RE1, RE2, RE3 der alle er 270 mΩ og parallel forbundet. Det giver 90 mΩ
    RE4, RE5, RE6 er også 270 mΩ og parallel forbundet hvilket også giver 90 mΩ

    Det er over disse modstande man måler tomgangsstrøm, så de skal lægges sammen hvilket giver 180 mΩ

    Er det mig der er helt galt på den, og regner forkert. Eller er der noget om snakken?

    Der er ikke meget ved at betale for en 50 watt kl a forstærker, når man kun får 7,73 watt og resten i kl b.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Morgten på NAT (telefon 22 20 00 95) kan mye om dette - og MYE annet innenfor hi-fi - og er uansett den eneste i bransjen med en holdning til service som gjør at du får hjelp.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Har fått et slikt "The End" sluttrinn fordi den ene kanalen var kortsluttet. En motstand var brent opp, likeså den ene utganstransistoren. Etter litt sjekking på eBay fant jeg delene jeg trengte og bestilte de. Lodder ut og inn, justerer DC osv. Men jeg får ikke lyd ut av denne kanalen. Har noen en ide om hva det kan være? Ellers er jeg interessert i litt info om forsterkeren, er dette en 120w AB?

    The End 001.jpg


    The End 002.jpg


    The End 003.jpg



    mvh
    lassemann
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Gå bagæns og tjek komponenter. Kan f.eks være drivere.

    Dette er de bedste forstærkere fra LC Audio. Det som kom senere var noget skidt.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Gå bagæns og tjek komponenter. Kan f.eks være drivere.

    Dette er de bedste forstærkere fra LC Audio. Det som kom senere var noget skidt.
    Takk for svar! Driverne, det er de små transistorene mellom utgangene? Må ha litt inn med teskje her ser du..

    mvh
    lassemann
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Korrekt dem mellem er driverne. Tjek for kortslutninger i dem eller afbrudte diode overgange.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.937
    Antall liker
    2.963
    Torget vurderinger
    1
    Får kaste meg med her. Bruker en Zapsolute 50 W sammen med Cary SLP 94 og et par vintage Tannoy 15". Drømmeoppsett og ingen problemer med den rørforforsterkeren mot Zapsolute. Og Zapsoluten har stålkontroll på Tannoyene. Kan ikke se for meg noe bedre (og jeg har hørt endel) og dette er et av de største high end bargains spør du meg.
    Har selv et par Zapsolute 78W monoblokker (tidlig utgave, uten bryter m.m. i fronten) som jeg driver med en T+A 1230R forforsterker. Har vært noe tilbakeholden med rørpre da Zapene har veldig lav inngangsimpedans og dermed krever tilsvarende lav utgangsimpedans fra forforsterkeren. Og etter hva jeg har lest på forumet vil de fleste rørpre'ene ha en relativt høy impedans ut? 1230'en har 22ohm ut, dette er svært lavt og på papiret ideelt. Zapene skal visstnok ha 2,5kohm på inngangen (hvis jeg husker riktig).

    Den Cary'en er vel med rør. Hva slags utgangsimpedans har denne? Og har du prøvd andre fortrinn for sammenligning?

    Som forsterker betraktet tror jeg Zapene står seg godt mot mye annet nyere/dyrere.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    2,2 kohm vil jeg tro da det blev brugt i Klasse AB fra samme producent og 2,5 kohm findes ikke.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så fant jeg feilen til slutt.. Samtlige seriemotstander, 11 stk a 1R var røket ved den ene Sanken transistoren og alle hadde jeg liggende her. Blir byttet i morgen så får vi se hvordan dette beistet låter ;)


    Det var ved utgangstransitoreren til høyre (som forøvrig var helt nedsmeltet) at alle motstandene var brent av uten at det var synlig utvendig.. Men slik er kanskje vanlig?
    The End 002.jpg


    mvh
    lassemann
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Tillykke med fejlfindingen. Nu er dem som du skal sætte i vel også Beyschlag ?
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Ja de kan tåle højere peakstrømme end andre fabrikater.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Så ble der byttet 11 stk 1R motstander av ukjent kvalitet på effektkortet i kveld og det er bare å si at dette spiller musikk, så bra faktisk at denne vil bli en super reserve/avlastnings forsterker til QS rørmonoblokkene.. Jeg har bare superlativer å si om denne "The End" fra LC Audio, snart 20 år gammel. Spiller fantastisk! Far er virkelig fornøyd med resultatet faktisk og ikke minst; selvgjort er velgjort og meget lærerikt.. Skal sies at vernepleiere kan brukes til meget ;)

    mvh
    lassemann
     

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Jeg hadde 2 monoblokker som var akkurat som den du har fikset på, men i to chassis. De skulle være på 178W pr.blokk. Spillte meget bra på Martin Logan CLS.
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    The End MK 3 er rigtig god . Jeg modificerede Primare 928 monoblokke med sådanne ! :) The End Millenium og XP var virkeligt 2 step down.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for opplysninger QWERT! Da er den på 2X180 w. Spiller veldig flott på mine ProAc cloner også.. Puster godt med 3D og dynamikk så det holder! Lurer på hva som egentlig har skjedd med forsterkerteknologi lydmessig på alle disse åra? Arrester meg gjerne, men for meg er det rør eller slike flotte transer som gjelder.. ;)

    mvh
    lassemann
     

    QWERT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    323
    Antall liker
    136
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har ett sett ht. som heter Dahlquist DQ 10, og på ht. fronten synes ikke jeg det har skjedd mye forbedringer opp gjennom. Mange går jo tilbake til vintage utstyr, og det har vel en grunn?
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Er der nogen der har prøvet at regne på tomgangsstrømmen i zapsolute mk 4.2 50 watt?

    Jeg har en zap mk 2 42 watt og der passer det helt præcist.

    Formlen er ( √Pout/8 )x1,41 = tomgangsstrøm

    I mk 2 skal den være ( √41/8 )x1,41 = 3,18 A

    Justering til 286 mV over 90 mΩ= 3,18 A så det passer fint, fordi (3,18/√2)² x 8 = 40,4 watt

    - I mk 4,2 burde tomgangsstrøm være ( √50/8 )x1,41 = 3,525 A

    - men den skal justeres til 250 mV over 180 mΩ= 1,39 A hvilket giver (1,39/√2)² x 8 = 7,73 watt

    De 180 mΩ er RE1, RE2, RE3 der alle er 270 mΩ og parallel forbundet. Det giver 90 mΩ
    RE4, RE5, RE6 er også 270 mΩ og parallel forbundet hvilket også giver 90 mΩ

    Det er over disse modstande man måler tomgangsstrøm, så de skal lægges sammen hvilket giver 180 mΩ

    Er det mig der er helt galt på den, og regner forkert. Eller er der noget om snakken?

    Der er ikke meget ved at betale for en 50 watt kl a forstærker, når man kun får 7,73 watt og resten i kl b.
    Jeg har ikke meget forstand på det der, men kan det være "power down" indstillingen, der er tale om her?

    -

    Er der forøvrig noen her, som vet hva maks spenningen er på en ZAPsolute Mk 4? Jeg har et produktblad, der det står en masse om max Watt og Ampere:
    Kontinuerlig effekt: 50W/8 Ohm, 100W/4 Ohm, 180W/2 Ohm, 300W/1 Ohm.
    Peakstrøm (1mS ved 0,6 Ohm) er 44 Ampere.

    ... men jeg ser ikke hva spenningen er. Noen som vet det?

    Forøvrig er stigetiden på imponerende 400V/uS!, men det har selvsagt ikke noe med effekt osv. å gjøre.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    2
    Takk for opplysninger QWERT! Da er den på 2X180 w. Spiller veldig flott på mine ProAc cloner også.. Puster godt med 3D og dynamikk så det holder! Lurer på hva som egentlig har skjedd med forsterkerteknologi lydmessig på alle disse åra? Arrester meg gjerne, men for meg er det rør eller slike flotte transer som gjelder.. ;)

    mvh
    lassemann
    Trur nok den er på 100/120watt. 180wattere hadde ext-kort,dvs et ekstra kort per kanal,totalt 4transistorer per kanal.. Har The End Millenium 180w selv,godt fornøyd etter mange år..
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    Korrekt 120 watt men det afhænger jo af spændingen også og ik bare hvor mange transer.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    2
    Morten på NAT sa at 100wattern og 120w kjørte på 33v,120wattern hadde hjelpetrafo på inngangen,usikker på volten den ga. Han sa at hvert par transistorer ikke burde belastes mer enn 150w,dette avhengig av hvor ting last.. Han sa også at 100 og 120watterne var de bestlydene... Dette har jeg skrevet litt om tidligere i tråden. Dere vet,dette med egen utgang fra ext-kort for å unngå flere transer i parallell..
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.953
    Antall liker
    4.690
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Ok, takk for oppklaringen :) Når jeg måler mellom + og grund får jeg ca 46 volt. Mellom + og - det dobbelte. Jeg har kjørt bias ganske høyt opp (ca 50ma) så forsterkeren blir ganske varm, men du verden som den spiller!

    Mvh
    lassemann
     

    Drossel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    10.494
    Antall liker
    3.530
    50 ma er det rigtige til de transistorer. Årsagen til at versionen med et sæt transistorer lyder best er at der er perfekt symmetri. Med flere sæt er det formålstjenligt med større emitter modstande for at dele arbejdet ligeligt mellem transistorerne. Problemet er de små forskelle som er i hfe. Selv om de er udmålt hos LC så ændrer de sig over tid.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.469
    Antall liker
    484
    Torget vurderinger
    2
    Bra forklart,perfekt symmetri,var beste måten å si det på. 33volt er vel VAC,blir noe annet etter likeretterne.. Ja,syns the End spiller flotters,knall dynamikk,har testet litt forskjellige amper,men trur æ beholder den æ har,kanskje oppgradere den med litt snacks,er det noe å anbefale? The End Millenium,er det MK3 eller? XP var vel den siste versjonen?

    mvh Filip
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn