LC Audio & ZAPsolute`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Et lite spm angående effektkortet til The End.. Hvorfor sitter alle disse 1R motstandene i serie med utgangen? Beklager, men min viten strekker ikke til her..

    mvh
    lassemann
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takker! Også til Roar Malmin som jeg tipper har hatt dette designet i hodet bak sine fantastiske forsterkere.. ;-) jeg sitter nå og tester.. Morsomt! The End grisebanker denne i mitt oppsett.. :)
     

    Vedlegg

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.458
    Antall liker
    468
    Torget vurderinger
    2
    Hmm,høres jo utrulig ut,den der er 78W. Hadde ikkje trudd End skulle hamle opp med klasse A. På hvilke områder er End bedre,litt nyskjerrig :)

    mvh Filip
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Takker! Også til Roar Malmin som jeg tipper har hatt dette designet i hodet bak sine fantastiske forsterkere.. ;-) jeg sitter nå og tester.. Morsomt! The End grisebanker denne i mitt oppsett.. :)
    Sier du, at The End Mk 3.1 grisebanker ZAPsolute'n? :confused:

    Ifølge Lars Clausen bør de større (78W og 118W) ZAPsolute'r bi-wires siden de er to utgangstransistorer pr. kanal, og at dette kan skape problemer i mellomtone og diskant. Har du to utgange pr. kanal med kabling til hhv. bass-mellomtone og diskant?
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er litt rart selv at The End spiller bedre enn 78 watteren.. Skal la den få spille noen dager siden den har stått lagret i mange år uten spilling. Men det gjelder forsåvidt også for The End.. Kan også avkrefte Malmin sin inspirasjon fra LC Audio, men jeg synes likevel signaturen i lyden er svært lik siden jeg har eid en Mi 10.1 SE.

    Jeg har ikke mulighet for bi-wireing på mine HT, men jeg merker at The End er klarere og mer dynamisk enn 78 watteren. 78 watteren er kraftigere i bassen, men er langt fra så oppløst i toppen som 3.1. Dette er kun min mening opplevd i mitt system. Kan godt være at den spiller annerledes i andre systemer, men her er The End en liten konge :) Men... Quicksilver er fortsatt hovedforsterker her.. The End fikk jeg gratis og jeg hadde ingen store forventninger. Derfor er jo dette veldig morro :)

    mvh
    lassemann
     
    Sist redigert:

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Er det noen her, som har hørt en First Watt F5 (evt. klon) opp mot en ZAPsolute?
    Og i så tilfelle: Hvordan var F5'en i forhold til LC Audio'en?

    Forresten er der en ZAPsolute 42W til salgs på torget nå for 4.900,-

    Det er tydeligvis en bygg-selv utgave.
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har 2 stk. LC Audio Patriot V100, jeg :)

    Hver av de på 55 kg uten at det er lagt inn så mye som 1 kg for at de skal veie mye.

    Hva de består av?

    Jo, siden dere spør; bl.a. 4 stk. 500 VA trafoer i HVER av dem - altså dreiemoment så det holder! Og bøttevis med små men kjappe kondisser.

    ...Og lyd så tårene nesten spretter når man kjører dem i singel ended modus (over kun 2 transistorer, på hvert slutt-trinn) i klass A drift.

    Dette var Lars Clausen sitt svar på fete amerikanske forsterkere - UTEN å i hensynta prisen på dem - i kroner som Dollar.

    Dere som har ZAPsolute; ikke dårlige grier det heller!
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Har 2 stk. LC Audio Patriot V100, jeg :)

    Hver av de på 55 kg uten at det er lagt inn så mye som 1 kg for at de skal veie mye.

    Hva de består av?

    Jo, siden dere spør; bl.a. 4 stk. 500 VA trafoer i HVER av dem - altså dreiemoment så det holder! Og bøttevis med små men kjappe kondisser.

    ...Og lyd så tårene nesten spretter når man kjører dem i singel ended modus (over kun 2 transistorer, på hvert slutt-trinn) i klass A drift.

    Dette var Lars Clausen sitt svar på fete amerikanske forsterkere - UTEN å i hensynta prisen på dem - i kroner som Dollar.

    Dere som har ZAPsolute; ikke dårlige grier det heller!
    Har du hørt en First Watt F5 da?
    (Den er bare på rundt 30W i 8 Ohm, men det er en annen sak.)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nope, aldri hørt First Watt F5, la meg gjerne ta en titt via en link :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Har 2 stk. LC Audio Patriot V100, jeg :)

    Hver av de på 55 kg uten at det er lagt inn så mye som 1 kg for at de skal veie mye.

    Hva de består av?

    Jo, siden dere spør; bl.a. 4 stk. 500 VA trafoer i HVER av dem - altså dreiemoment så det holder! Og bøttevis med små men kjappe kondisser.

    ...Og lyd så tårene nesten spretter når man kjører dem i singel ended modus (over kun 2 transistorer, på hvert slutt-trinn) i klass A drift.

    Dette var Lars Clausen sitt svar på fete amerikanske forsterkere - UTEN å i hensynta prisen på dem - i kroner som Dollar.

    Dere som har ZAPsolute; ikke dårlige grier det heller!
    Det er jo så mange varianter her så ha meg unnskyldt.. Men du nevner STOR strømforsyning og 2 transistorer.. Det er jo The End som jeg sitter på minus stor strømforsyning.. (120 watt) Spiller fantastisk må sies! Men har du innvendige bilder??

    mvh
    lassemann
     
    Sist redigert:

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Det er en del forskjell på en Zapsolute, the End og en Patriot.
    Og du har rett lassemann, det er mange variasjoner, først og fremst på Zapsolute'n.
    Her er noen bilder av en Patriot jeg fant lenger frem i tråden, med noe modifisert strømforsyning.






     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Si meg, alt dette med strømfilter og softstart på The End.. Er det slik at det er positivt for lyden eller er det like greit å kople det hele bort? Beklager om spørsmålet er lite gjennomtenkt, men jeg tenker jo enklere jo bedre... :)

    mvh
    lassemann
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    3.234
    Si meg, alt dette med strømfilter og softstart på The End.. Er det slik at det er positivt for lyden eller er det like greit å kople det hele bort? Beklager om spørsmålet er lite gjennomtenkt, men jeg tenker jo enklere jo bedre... :)

    mvh
    lassemann
    Synes de fleste strømfiltre gør mere negativt end positivt. Ligesom alle støy reduktions systemer ( dolby etc. ) Softstart kommer an på hvor stor din strømforsyning er. Trafo kan påvirkes så den gøres extra magnetisk ved påslag uden softstart. Påvirker defor lyden negativt en tid efter.
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Si meg, alt dette med strømfilter og softstart på The End.. Er det slik at det er positivt for lyden eller er det like greit å kople det hele bort? Beklager om spørsmålet er lite gjennomtenkt, men jeg tenker jo enklere jo bedre... :)

    mvh
    lassemann
    Synes de fleste strømfiltre gør mere negativt end positivt. Ligesom alle støy reduktions systemer ( dolby etc. ) Softstart kommer an på hvor stor din strømforsyning er. Trafo kan påvirkes så den gøres extra magnetisk ved påslag uden softstart. Påvirker defor lyden negativt en tid efter.
    Takk for svar! Litt usikker på hvor store trafoene er, men sånn rent utseendemessig tipper jeg de er 600-750VA. 2 stk sitter montert, med 120k uF ladebank.

    mvh
    lassemann
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ser ofte på "Torget" at (effekt)forsterkere selges "nyoverhalt" etc. Dette innebærer utskiftning av kondensatorer, men hva ellers? Justering av bias? Og?

    Det jeg især tenker på i forhold til min egen ZAPsolute Mk4 er, at jeg synes, at det kanskje er kommet mer brumm med tiden - eller også er det fordi jeg har fått nye høyttalere for et års tid eller to siden, og som er litt mer følsomme? Sistnevnte er jo ikke MYE forskjell, det er bare rundt 3dB.
     

    Mister Lager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    109
    Antall liker
    10
    Sted
    Borås
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må vel nesten melde meg på her etter at jeg har blitt frelst av en Patriot V100, som i følge Lars Clausen selv kun er laget i 30-35 eksemplarer. Koblet denne opp hjemme uten de helt store forventningene, og ble nesten rørt til tårer av den rett og slett nydelige lyden denne leverer! Jeg har testet litt forskjellig tidligere, deriblandt en Meridian 557, en Aragon 4004 og Primare I30, men bestandig plagdes med tynn bass og lys diskant, men det er det endelig slutt på. I mitt anlegg er LC Audio fullstendig overlegen de andre forsterkerene jeg har testet, og jeg er endelig lykkelig og fornøyd med lyden. Heia Danmark :D
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei Mister Haugen, ikke for å erte, men jeg har 2 stk. Patrot V100 :)

    Prøv den i singel ended konfigurasjon (kun to transistorer per kanal som spiller, som rørforsterkere) og i kl. A. Dette gir kun 16 W på papiret, men en oppløsning og allikevel kraft så du ikke vil tro det du hører av vellyd.

    Sammenligen gjerne Patriot V100 med forsterkere til en neve tusenlapper mer :)

    Da Lars Clausen i sin tid laget disse Patriot forsterkerne, var formålet å lage noe som kunne måle seg med de råeste forsterkerne på markedet - uansett pris!

    Dessverre, var Lars et "elektronikk-geni" som hadde for mye fokus på det han kunne enn det som heter økonomi, og hadde han hatt en troverdig partner/medhjelper den gang som hadde behersket dette like godt så hadde han nok fortsatt vært en av de fremste konstruktører av det han drev med.

    Jeg var forøvrig nede hos han flere ganger i Holsterbro, også overnattet hjemme hos han.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    3.234
    Har hørt at Densen konstruerte nogle af Clausens ting. Enig i at hans Klasse A er anvendelige :) Har også hørt mye skit.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Du har rett i det Drossel, Lars Clausen har gjort gode ting for Densen med flere. Hehe, dersom jeg måtte beskrive Lars med kun ett ord; dynamikk!

    Det negative du har hørt om han tror jeg relaterer seg til det jeg nevnte med utgangspunkt i manglende interesse for økonomi, hvor det alltid blir mye skit & problemer som også rammer kunder når man går på dunken.

    Merkelig, folk som har mye i seg, de har liksom det ene og dessverre med skylapper for andre ting :)

    Norsk Audio Teknikk hadde jo agenturet på L.C. Audio i mange år, hvor (super entussiast & super serviceinnstilte) Morten lærte seg selvbygg så godt at det var flere ting han tipset Lars om vedr. ting & tang i hans konstruksjoner, ikke minst mht. til å redusere en del problematikk som fra tid til annen oppstod. Det står nok mange værsting utgaver av ZAPsolute i 42 eller 78 W og fortsatt spiller musikk rundt omkring i dette landet, som kun kl. A klarer å få til - uansett hva de heter eller hvem som har konstruert dem :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    Mister Lager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    109
    Antall liker
    10
    Sted
    Borås
    Torget vurderinger
    3
    Kan ikke så alt for mye om teknikken bak denne, men den spiller fantastisk :D

    Lars Clausen svarte på e-post før det var gått 5 minutter da jeg prøvde å få tak i litt mer informasjon om den. Virket meget hyggelig, og hjelpsom :)

    Kunne tenkt meg to av denne faktisk, men er litt usikker på hvor jeg eventuellt sku hente strøm fra siden denne ene knerter sikringa tvert de to-tre første forsøkene når jeg slår den på. Det er det verdt, men jeg skal prøve å få til en slags soft-start i den etterhvert da samboeren min ikke synes det er ok at stua blir mørklagt når jeg starter forsterkeren :D
    Du sitter ikke tilfeldigvis på noen form for dokumentasjon som gjelder V100 da, MusicBear? LC selv hadde ingenting dessverre. Han var til og med usikker på hvor mange det ble bygget, men trodde det var snakk om 30-35 eksemplarer omtrent :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hehe, kult, samtidig som jeg knapt kjente han igjen med relativt høyt hårfeste :)
     

    Mister Lager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2013
    Innlegg
    109
    Antall liker
    10
    Sted
    Borås
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan er forresten denne forsterkeren (Patriot) med 4ohm-høyttalere? Tåler den det, eller risikerer jeg at huset brenner ned?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Trist å si det, men jeg er så hekta på Bladelius Embla Mimer og Bladelius Ymer at jeg vurderer å selge mine to Patrioter. Hehe, hvis jeg da klarer å overtale meg selv til det, for de er rett og slett grisebra!


    Her er noen data Mister Haugen, som jeg har liggende. Her er ingen kunstige Watt men dreiemoment via til sammen 4 VA trafoer. Og som du ser på spekken vil brannslokongsapparatet ditt ramle ned av veggen før huset tar fyr som følge av bruk av 4 Ohm høyttalere :)

    • 100 Watt ren klasse A i 8 Ohm
    • 200 Watt A/B i 4 Ohm
    • 380 Watt A/B i 2 Ohm
    • 600 Watt A/B i 1 Ohm ( kontinuerlig effekt )
    • Balanceret og Ubalanceret input fra preamp. 1 Vrms.
    • DC - 4.000.000 Hz
    • >1000V/us
    • >50 Ampere DC strøm / 100 Ampere peakstrøm giver 100% kontrol
    • Klasse A / Powerdown / Autopowerdown
    • Reduced mode, kører ren klasse A op til 16W herefter kl. A/B
    • Protection Controller lukker ned ved kortslutning eller overophedning

    A few details (sparse and uncorroborated - I will try to get further information from the manufacturers):
    Power: 100W into 8ohms, 200W into 4, 380 into 2 and 600 into 1
    Current: 50A DC, (although that doesn't seem to tally with the power figure) 100A peak
    Voltage Slew rate: >1000V/usec (don't know whether that's good or not , but it sure sounds impressive)
    Bandwidth: DC to 4MHZ (!!!!)
    Power supply: 4x500VA transformers
    Size: 550x500x150mm
    Weight: 55kg

    Various switches for:
    Pure Class A/Reduction (20W before slipping into B)
    Single ended/symmetric configuration
    XLR/RCA inputs
    Automatic power-down (based on input signal level)

    One really attractive feature was the reduction mode, so I can cut down on the leccy bills and save the planet. The other is the XLR inputs, as I've several times heard my CDP sound much better driving balanced that single ended. The concern was whether 100W would be enough - as I said I do like my music loud (when called for).
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.619
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Koplet opp mine "The End" 1995 utgaver 120 w A/B i kveld. Modifiserte med nye strømbaner i kaliber 2,5 mm2. Spiller vanvittig bra i mine ører..

    mvh
    lassemann
     

    Brumme

    Fersking
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    Hei alle

    Har et sæt Zapsolute mk4 monoblokke på prøve. Jeg har ikke kunnet finde noget Info om dem. Håber I kan hjælpe mig.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    Zap_Boffe

    Fersking
    Ble medlem
    06.06.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Zap The End deler??

    Hei. har to stk zap the end monblokker, men ene forsterkeren har takka for seg så er ute etter ett hovedkort til en sånn zap the end..

    står Zap 2 på hovedkortet.. håper noen kan hjelpe meg..
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Sikker på at mange norske selvbyggere vil bidra her, hvis ikke så mailer du support@lcaudio.dk så får du garantert hjelp.

    Ville også laget en tråd om dette her på siden under DIY og Utvikling da selvbyggerne garantert ser deg der.
     

    svendatle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Innlegg
    222
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    Hei.
    Vurderer å kjøpe meg ett sett med zapsolute mk2 monoblokker,78W klasse a.
    disse har kun singel enden inngang, må det store forandringer til for å få xlr inn på de?er de i bunn og grunn en balansert krets?
    håper noen gidder å oppklare litt for meg.
     

    Bohwete

    Fersking
    Ble medlem
    12.09.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    1
    Sted
    Stockholm
    Hej.Är ny här på forumet och hittade denna tråden av en slump. Är själv ägare av en Patriot V100 och är väldigt nöjd.
    Dock är offseten lite hög och det vore trevligt att kunna kontrollera att tomgångsström etc håller korrekta värden.
    Har byggt några The End samt även Zapsolute men har då haft bygganvisningen för kontroll samt justering av ovanstående.
    Patrioten är ju uppbyggd på ett lite annorlunda sätt med 4 separata kort med justeringspotar på samtliga kort.
    Har sett att det finns några Patriotägare på detta forum så är det någon av er som har möjlighet att hjälpa mig
    så vore jag tacksam.

    Med vänliga hälsningar Christian
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei Bohwete, jeg har selv 2 stk. Patriot V100, men ingen kunnskaper om det du her spør om.

    Her sales@newclassd.com har du imidlertid adressen til konstruktøren av disse rå forsterkerne, men jeg tror du må tilby deg å betale for hjelp da Lars Clausen ikke en gang vil lese mailen din om han forstår at han ikke kan tjene noen kroner på deg...

    Spør du her support@lcaudio.dk får du garantert et hyggelig svar tilbake, men jeg er ikke sikker på om de har skjemaer på disse forsterkerne.

    Tildigere L.C. Audio importør Norsk Audio Teknikk har terninkast syv innenfor service & vennlighet, og dersom kan han hjelpe deg så vil du garantert få svar fra Morten morten@norskaudioteknikk.no

    Vel, masse potente folk på forumet her, kan jo også være du får svar fra disse.
     

    Ttrd

    Medlem
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    14
    Antall liker
    1
    Hei.

    Jeg selger en Lc Audio SideWinder mk1

    Og de som ønsker å kjøpe lurer vist veldig på alder på denne!

    Kan noen her hjelpe meg med når disse kom på markedet?
     

    rasso01

    Fersking
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Har 2 stk. 78 w monotrin. De har kørt i 15 år uden problemer. Er løbet ind i noget brum på det ene monotrin. Lurer på at det er ULC printet der har en fejl. Stel forsvinder fra indgang til stel på indgangsprint. Nogen der har et diagram på ULC printet? på forhånd TAK. Søren Denmark
     

    kaboy

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.11.2013
    Innlegg
    67
    Antall liker
    34
    Sted
    Giske
    Prøver meg på et spørsmål i denne tråden..

    Har nettopp kjøpt Zapsolute 78w monoblokker "the end 3" fra Odd J her på sentralen. Det er blitt gjort flott arbeid i sin tid og blokkene spiller nydelig.
    Bruker i dag en rørpre, og synes ikke det er en god match. Forstår det slik at forsterkerne kan være litt kresen på forforsterker.

    Hvilken forforsterker anbefaler dere? Har tenkt litt på Mezmerize B1 på diyaudio.com
    Høyttalere er diy med sensitivitet på 89 db
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Du bør har en pre som kan drive effektforsterker med moderat til lav inngangsimpedans. Ikke gi opp rør, men du trenger en med katodefølger på utgangen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn