Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• flinkjente

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.09.2005
    Antall liker
    1
    Jøss, trodde at alle vennene av Focal var borte!, men ser nå at noen er igjen ???.

ksveen73

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2005
    Antall liker
    30
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Vet du hvor lang tid innspillingen tar, Ksveen?. Merket ikke stor forskjell i forhold til demoparet, men tror det var litt mer fløyel i toppen og basselementene må vel mykes litt opp.

Hvordan skal vi beskrive lyden? Meget nøytral klang. Deilig, luftig og veldig oppløst diskant. Transparent og nøytral mellomtone. Sa jeg hurtige!!! Transienter og utklingninger.. ohh yes... Og kanskje det aller beste: Den nydelig artikulerte og stramme bassen. Selv om de ikke får med de aller laveste frekvense i endel elektronisk musikk så oppleves de absolutt ikke som slanke slik mange andre stativhøyttalere. Full fres og moro med full kontroll utenpå noen måte å være aggresive. Fokus i toppklasse. All musikk spilles like bra. Låter omtrent like bra på alle volumer. Har de egentlig noen svakhet?

Enig ::)....?
    Helt enig!!!!

I forhold til innspillingstid;
    Jeg hadde vel spillt på mine i mellom 700 og 900 timer... Var rimelig fornøyd... Og så kom Jonas på besøk. Vi kjørte de hardt i noen timer, noe som Micro'ene mine ikke var vandt med... Skal si det fikk positive ringvirkninger!!! Når Jonas dro hjem var mellomtonen mykere, bassen dypere og transientene mer hørbare. Jeg er sikker på at Jonas med fjernkontrollen klarte å riste løst elementene og myke de opp... Takk Jonas. Etter dette har de ikke endra seg. Meget fornøyd, selv om den dypeste bassen mangler... Sub? Nei - samboer.

Kjetil

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Microene er jo som poteten.

Rørforsterkeren min på 2x40watt, kan spille høyttalerene svært HØYT og med god kontroll.

Andre forsterkere som har vært benyttet: Chapter 2x130watt (klasse D), Sugden 2x30watt (klasse A) og Coda 2x150watt (klasse A A/B) har også funket utmerket.

At Microene kan funke på det meste tror jeg skyldes den fantastiske tonale balansen. Samt at høyttalerene besitter vannvittig hurtighet/dynamisk og fysiske kvaliteter, som ikke er vanlig for monitorer.

De virker også svært <lettdrevne>, og spiller som en drøm på min Copland rørforsterker.

De er sjukt detaljerte, rytmiske og musikalske at de burde vært skrevet ut på blå resept 8).

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.190
    Torget vurderinger
    1
    Interessante observasjoner, Jonas.

Mvh. Bjørn

Focalmann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    1
    jonas skrev:

Rørforsterkeren min på 2x40watt, kan spille høyttalerene svært HØYT og med god kontroll.

Andre forsterkere som har vært benyttet: Chapter 2x130watt (klasse D), Sugden 2x30watt (klasse A) og Coda 2x150watt (klasse A A/B) har også funket utmerket.

At Microene kan funke på det meste tror jeg skyldes den fantastiske tonale balansen. Samt at høyttalerene besitter vannvittig hurtighet/dynamisk og fysiske kvaliteter, som ikke er vanlig for monitorer.

De virker også svært <lettdrevne>, og spiller som en drøm på min Copland rørforsterker.

De er sjukt detaljerte, rytmiske og musikalske at de burde vært skrevet ut på blå resept 8).
    Betyr det at det kan være en idè å teste de ut på min Cayin A50T integrerte rør amp, på 2 x 35 watt?

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Focalmann skrev:
    jonas skrev:

Betyr det at det kan være en idè å teste de ut på min Cayin A50T integrerte rør amp, på 2 x 35 watt?
    Jeg mener å huske at Stereophile testet den nye Electra serien på en integrert Cayin rørforsterker med utmerket resultat :D

Jeg har ikke lest så mye om Focal og rør elektronikk, men jeg tror det er et veldig godt ekteskap.

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    f skrev:
    Hva med en Chapter Jonas?
    Hva med en Alto flinkgutt ;)

For det første så er familiens økonomiske hifi resurser brukt opp til langt ut på sommeren.

For det andre så spiller Copland forsterkeren helt utmerket. Kanon bra faktisk :D

Regner med at den vil bli testet ut mot Sugden og Chapter litt senere i år.

U

utgatt60135

Gjest
    jonas skrev:
    f skrev:

For det første så er familiens økonomiske hifi resurser brukt opp til langt ut på sommeren.

For det andre så spiller Copland forsterkeren helt utmerket. Kanon bra faktisk :D

Det hadde vært moro... :)

Jeg kan bekrefte at Copland spiller fortreffelig med microene..

Så skal jeg hente en REL Stampede senere i dag forhåpenligvis.. Veldig spent på om jeg gjorde et godt valg... det var ikke lett å bestemme seg... sort ble det da de ellers bare hadde igjen lyse..

Er det laaang innspillingstid?

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Lyngen skrev:
    jonas skrev:
    f skrev:

Det hadde vært moro... :)

Jeg kan bekrefte at Copland spiller fortreffelig med microene..

Så skal jeg hente en REL Stampede senere i dag forhåpenligvis.. Veldig spent på om jeg gjorde et godt valg... det var ikke lett å bestemme seg... sort ble det da de ellers bare hadde igjen lyse..

Er det laaang innspillingstid?
    Oj, en ekte engelskmann (Rel). Grattis Lyngen, nå vil nok bassen gi deg en ny mening.

Spill den inn (tror neppe lang innspillings tid), og så tester vi den hos meg.

Siden rommet mitt er litt større enn ditt, tipper jeg at jeg må opp på Storm`en, men kanskje holder det med Stampede.

Her venter vi på første inntrykket :D

U

utgatt60135

Gjest
    Les egen tråd om sub :). Hvordan går det med innspillingen? Hvordan syntes du de låt som ferskvare?

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Begrenset med plass, så Alto er nok en størrelse for stor, men hvem vet i fremtiden!

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    185
    Torget vurderinger
    8
    Er de noen som har meninger om Kimber Monocle x til Nova. Har den selv men har ikke prøvd andre så jeg vet ikke i hvilken kattegori den er (varm kald)

lydbjørn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Har ikke hørt Kimber X på Nova, men kabelen er nok "litt" mørk (varm), og i testen i Fidelity med E.C. utstyr så ville man nok foretrukket en annen type kabel!

Du må nesten oppgi hva annet utstyr du har!

alfalfa

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Antall liker
    185
    Torget vurderinger
    8
    Jeg bruker Meridian G68 og Chord spm 12000 Meridian G98. Håper dette hjelper.

R

Roysen

Gjest
    Noen som vet hvor man kan få kjøpt JM Labs demo CD'er?

Mvh
    Roysen

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Da sitter jeg litt på gjerdet og trenger hjelp fra dere som har Focal fra før av..

Jeg har en Marantz SR12 S1 surround-reciever, og bruker pc som kilde via optisk sp/dif. Bruk: Film, musikk (alt fra Metallica, Korn, Pink Floyd, klassisk, hip hop, you name it...)..

Høytalere som vurderes akkurat nå: Focal Chorus 826 (5500DK), Focal Chorus 836 (6500DK), og Focal Profil 918 (7000DK).. Disse skal muligens kjøpes fra hififreaks.dk, da de hadde det jeg innbiller meg er gunstige priser.

Noen som vil dele litt tanker rundt oppsettet og valg av høytaler? Valg av butikk?

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    tore_v1 skrev:
    Da sitter jeg litt på gjerdet og trenger hjelp fra dere som har Focal fra før av..

Jeg har en Marantz SR12 S1 surround-reciever, og bruker pc som kilde via optisk sp/dif. Bruk: Film, musikk (alt fra Metallica, Korn, Pink Floyd, klassisk, hip hop, you name it...)..

Høytalere som vurderes akkurat nå: Focal Chorus 826 (5500DK), Focal Chorus 836 (6500DK), og Focal Profil 918 (7000DK).. Disse skal muligens kjøpes fra hififreaks.dk, da de hadde det jeg innbiller meg er gunstige priser.

Noen som vil dele litt tanker rundt oppsettet og valg av høytaler? Valg av butikk?

1 : Ta en telefon til www.hifihuset.no og hør på pris, så jeg tipper du slipper å kjøpe fra utlandet ;)

2 : Å få en gulvstående høyttaler til å funke på 12 kvm, tror jeg ikke vil funke bra. Prøv heller stativhøyttalerene Chorus 807V og skulle du føle at du ønsker mer bass, så kjøp en sub fra f,eks Rel (Rel stampede funker vannvittig bra i mindre rom og går kjellerdypt).

Leser på hjemmesiden til Focal at Chorus 807V skal være bra til rock.

Eks: Chorus 807V (7495kr + stativer)
    Rel Stampede sub (7995kr)

Stativhøyttalerene vil du få et svært godt tilbud på om du ringer Andre på hifi-huset.

Ringer du www.mono.no, så vil de også gi en knallpris på Rel Stampede, da de vil selge ut restlageret.

Kanskje ender du opp på ca 12000-13000kr inkl stativer til høyttalerene :D

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    29.613
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    tore_v1 skrev:

Dette er styck priser som Danskerne oppgir ;)

jonas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Antall liker
    1.243
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ja da kom nok tore_V1 ned på jorda igjen.

Men tar han mot til seg å ringer Andre på www.hifihuset.no , så tror jeg smilet vil komme tilbake ;)

Brian7500

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    4
    Hejsa...

Er der nogen her der kan hjælpe mig?

Jeg overvejer at melde mig ind i Focals venner.

Jeg har nemlig forelsket mig i et sæt Electra 1027 Be, som jeg er nysgerrig for at se i den farve der hedder Slate Grey og som er "optional ekstra" her i Danmark.

På Focals hjemmeside er der kun et billede af Slate Grey som er taget for fra så man ikke kan se siderne rigtigt.

Så nu er mit spørgsmål:

Er der nogen herinde som har eller kender nogen der har et sæt Electra i Slate Grey og kan dele nogle billeder med mig. Enten her i tråden eller på mail.

I er velkomne til at sende en PM for min mailadresse hvis nødvendigt.

På forhånd tak for hjælpen.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hva skal man si..
    Det har tatt litt av, og Andre på hifihuset har "forbarmet" seg over meg.

Som dere ser av tråden om anlegget mitt, jakten på go'lyden, så har jeg fått med meg et par 1007Be hjem nå. Lyden er meget bra, og jeg vurderer den opp mot Dali Helicon 300. Budsjettet har fått en liten oppsving sammen med inntoget til avbetaling..

Det er marginal forskjell på lyden i mine ører, jeg vet i alle fall at begge er vesentlig bedre enn hva GS20 var på mitt anlegg.

Det har også skjedd litt med forsterkeriet også, nå kjører jeg Musical Innovation MI8 2*30 klasse A watt, og så prøver jeg en MI6 pre. Låt bedre sammen enn Threshold NS10 - så denne selges nok ganske snart.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hei folkens..

Jeg trenger litt innspill fra de av dere som har vært borti, først og fremst, Focal 1007Be, men relevante sammenligninger er for all del lov..

Hva er den største forskjellen på høytaleren når den beveger seg fra lite innspillt til godt innspillt?

Jeg heller kraftig mot 1007'ene, men vil gjerne vite litt om hva som skjer etterhvert i lydbildet..

geirf2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Antall liker
    166
    Sted
    Nes Romerike
    Vil bare dementere en uttalelse om gulvstående og 12kvm rom. Bruker 726 på 12 kvm og det låter STORT&heftig! ;D Drives med 2x150W 8ohm.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.190
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt Electra 936 + SW900 på 12m2 og det gikk heeeelt fint ;D

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg landet på et par Focal Electra 1007Be - og er fornøyd med det :)

Men - jeg trenger en forsterker med litt mer krefter..

Kan noen anbefale en forsterker til disse, med god dynamikk og god oppløsning i toppen? Budsjettet mitt er rundt regnet 12k, men jeg foretrekker en byttehandel mot en Musical Innovation MI8 klasse A forsterker.. Den mangler litt på effekten, og focalene trenger litt mer juice.. Prøvde med en Chapter Precis, som gjorde at 1007'ene åpnet seg litt mer i toppen, men beholdt draget i bunn.

Forøvrig noen vakre og flotte høytalere :)

U

utgatt60135

Gjest
    Focal trenger da ikke spesielt mye krefter ::). Min Sugden har absolutt null problemer med å drive mine.

Når jeg nå har hatt micronene en stund kan jeg oppsummere litt. Jeg synes styrkene ligger i dynamisk kontrast og hurtighet i hele frekvenspektret (så langt det rekker nedover). Flott på transienter, detaljer og utklingning. De låter nøytralt men kan fort tippe over mot litt vel frempå i det følsomme området på høy lydstyrke om det ikke mathes med omhu. De er ikke noe spesielt slemme med dårlige opptak, men de runder ikke av heller. Trives best med gode opptak, men trøkket og den kjappe stilen gjør den til gode allroundere hvis man ikke foretrekker en avrundet, snill og varm spillestil. For det får du ikke med Focal. Pur high-end slik som Fidelity skrev er en god beskrivelse. Meget detaljert og kontant tørr bass. Slik som omtrent alle stativhøyttalere så er sub veldig kjærkommen. Jeg må ha min "on".

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være matchen som gjør det. Har oppdaget store forandringer ved noe så enkelt som kabelbytte, så jeg skal prøve noe nytt, det er vel det eneste som er sikkert.

Stikker innom hifihuset i morgen og henter med meg litt, ble også tipset om en MI 2 effekt som kanskje skulle avhendes etterhvert, så jeg kommer til å følge opp videre dette her. Det er i alle fall deilig å føle at jeg har har ht på plass i 1007'ene.

Får heller se om jeg snakker med Andre om oppgradering til gulvstående når jeg får litt mer slingringsmonn i økonomien, og forsåvidt kanskje litt mer luft rundt ht.

Vil forøvrig ikke helt være med på at 1007 er slitsom i toppen. Jeg synes de spiller veldig behagelig, og valgte disse over helicon 300 fordi jeg oppfattet 1007 Be som mer behagelige. Men - her igjen er det sikkert matching og andre komponenter som spiller inn.

C

Cyber

Gjest
    tore_v1 skrev:
    Vil forøvrig ikke helt være med på at 1007 er slitsom i toppen. Jeg synes de spiller veldig behagelig, og valgte disse over helicon 300 fordi jeg oppfattet 1007 Be som mer behagelige. Men - her igjen er det sikkert matching og andre komponenter som spiller inn.
    1007 kan være slitsomme - hvis du ikke gir dem nok pulver. Jeg slet med dem da jeg hadde dem på forsterker under 10 lapper, men da jeg hooket dem opp med 2 x 100 Bryston watt fikk pipen en annen lyd.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken Bryston var det? 3B SST?

Jeg har lagt ut en annonse på brukten så jeg får se om det kommer noen morsomme forslag. Har også vurdert EC AW120DMB som ligger ute på børsen her.

Skal absolut sjekke opp om jeg finner en Bryston til en billig penge et sted her, men jeg mistenker at de er ganske etterspurte siden det blant annet ligger en 3B-annonse under ønskes kjøpt.

Noen andre "rimelige" forsterkeri som kan anbefales?

J

Jurassic

Gjest
    Det rimeligere Bryston alternativet kan også være å kjøpe en ST istedenfor en SST.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.986
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jurassic skrev:
    Det rimeligere Bryston alternativet kan også være å kjøpe en ST istedenfor en SST.
    Det er det, men det sies at ST er litt mer "grovkornet" i toppen enn SST.....

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal undersøke litt videre ja, takk for innspill.

André på hifihuset har sikkert litt snadder liggende som kan prøves ut..

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Har noen av dere testet Rotel på Focal?
    Så en Rotel effekt, RB 1080, på avforum sin bruktbørs til en helt kurant pris..

J

Jurassic

Gjest
    Det er et sprang fra Rotel 1080 og 1090 til Bryston, det være seg både ST og SST.

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, ser den..

Vel, lønning på fredag, og etterhvert litt penger fra lånekassen..
    Skal se om jeg får strukket budsjettet litt om hifihuset har noe. Da kan jeg ta det på avbetaling, og heller betale ned ekstra mye i begynnelsen.

Avbetaling, når man har en plan med det, er ikke avskrekkende dyrt. :)

Krysser nok fingrene for å "investere" litt ja. Jeg kan heldigvis vente litt med drivverk, henter en TVC-dac på fredag, skal bygge en rør-basert dac selv etterhvert også, hd-basert avspilling er til en viss grad en besparelse når man uansett har server og maskin på 24/7..

EDIT: Har noen prøvd focalene med Mark Levinson? Ser blant annet en ML dual mono effekt på ebay..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn