Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg har flere Focal eierskap bak meg nå. Det startet med Aria 906, fortsatte med Aria 926 og jeg har også hatt Sopra 1 på hjemlån tidligere.
    Focal er lettdrevne og spiller på åpent og uanstrengt vis. Eneste grunn til at jeg gikk bort fra Aria serien var vel oppgraderingssyken.

    Etter å ha prøvd både Kudos og Harbeth, er jeg tilbake til Focal og har kjøpt Sopra 2. jeg fikk lånt demo. høyttalere for å prøve i mitt rom. Sopra 2 overrasket meg veldig, og de fremstår som lettdrevne, åpne, ærlige, men også vesentlig mer "analoge" i presentasjonen enn jeg ventet meg. De evner å formidle atmosfære på en måte ingen andre høyttalere har klart hos meg tidligere. Selv enkle akustiske innspillinger oppleves som mer komplette nå. Musikken oppleves som full og uanstrengt, selv ved lave volum og bassgjengivelsen er et kapittel for seg.

    Det jobbes videre med å optimalisere akustikken i rommet. Det er et vanskelig rom, men jeg begynner å forstå faktene nå og jeg ønsker virkelig at Sopra 2 skal fungere optimalt så de kan følge meg lenge :)

    Det står forresten et sett Focal Elear hodetelefoner i et stativ også, som jeg er svært fornøyd med. De er også lettdrevne og har en ditto uanstrengt og underholdende presentasjonsform. Drives av en Naim Uniti Atom.

    Sopra 2.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Flott oppsett. Sopra er flotte i svart piano, man ser dem ofte i spreke farger i reklamer men svart piano blir aldri feil.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Grattis med veldig fete høyttalere!!!!! Savner mine og vet jeg kommer ti og havne opp med Focal igjen før eller senere:)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har flere Focal eierskap bak meg nå. Det startet med Aria 906, fortsatte med Aria 926 og jeg har også hatt Sopra 1 på hjemlån tidligere.
    Focal er lettdrevne og spiller på åpent og uanstrengt vis. Eneste grunn til at jeg gikk bort fra Aria serien var vel oppgraderingssyken.

    Etter å ha prøvd både Kudos og Harbeth, er jeg tilbake til Focal og har kjøpt Sopra 2. jeg fikk lånt demo. høyttalere for å prøve i mitt rom. Sopra 2 overrasket meg veldig, og de fremstår som lettdrevne, åpne, ærlige, men også vesentlig mer "analoge" i presentasjonen enn jeg ventet meg. De evner å formidle atmosfære på en måte ingen andre høyttalere har klart hos meg tidligere. Selv enkle akustiske innspillinger oppleves som mer komplette nå. Musikken oppleves som full og uanstrengt, selv ved lave volum og bassgjengivelsen er et kapittel for seg.

    Det jobbes videre med å optimalisere akustikken i rommet. Det er et vanskelig rom, men jeg begynner å forstå faktene nå og jeg ønsker virkelig at Sopra 2 skal fungere optimalt så de kan følge meg lenge :)

    Det står forresten et sett Focal Elear hodetelefoner i et stativ også, som jeg er svært fornøyd med. De er også lettdrevne og har en ditto uanstrengt og underholdende presentasjonsform. Drives av en Naim Uniti Atom.

    Vis vedlegget 548202
    Lillebror hilser :

    Sopra No 01.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg har flere Focal eierskap bak meg nå. Det startet med Aria 906, fortsatte med Aria 926 og jeg har også hatt Sopra 1 på hjemlån tidligere.
    Focal er lettdrevne og spiller på åpent og uanstrengt vis. Eneste grunn til at jeg gikk bort fra Aria serien var vel oppgraderingssyken.

    Etter å ha prøvd både Kudos og Harbeth, er jeg tilbake til Focal og har kjøpt Sopra 2. jeg fikk lånt demo. høyttalere for å prøve i mitt rom. Sopra 2 overrasket meg veldig, og de fremstår som lettdrevne, åpne, ærlige, men også vesentlig mer "analoge" i presentasjonen enn jeg ventet meg. De evner å formidle atmosfære på en måte ingen andre høyttalere har klart hos meg tidligere. Selv enkle akustiske innspillinger oppleves som mer komplette nå. Musikken oppleves som full og uanstrengt, selv ved lave volum og bassgjengivelsen er et kapittel for seg.

    Det jobbes videre med å optimalisere akustikken i rommet. Det er et vanskelig rom, men jeg begynner å forstå faktene nå og jeg ønsker virkelig at Sopra 2 skal fungere optimalt så de kan følge meg lenge :)

    Det står forresten et sett Focal Elear hodetelefoner i et stativ også, som jeg er svært fornøyd med. De er også lettdrevne og har en ditto uanstrengt og underholdende presentasjonsform. Drives av en Naim Uniti Atom.

    Vis vedlegget 548202
    Lillebror hilser :

    Vis vedlegget 548255
    Hilser tilbake :) Jeg likte det jeg hørte fra lillebror også jeg .....
    S
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har flere Focal eierskap bak meg nå. Det startet med Aria 906, fortsatte med Aria 926 og jeg har også hatt Sopra 1 på hjemlån tidligere.
    Focal er lettdrevne og spiller på åpent og uanstrengt vis. Eneste grunn til at jeg gikk bort fra Aria serien var vel oppgraderingssyken.

    Etter å ha prøvd både Kudos og Harbeth, er jeg tilbake til Focal og har kjøpt Sopra 2. jeg fikk lånt demo. høyttalere for å prøve i mitt rom. Sopra 2 overrasket meg veldig, og de fremstår som lettdrevne, åpne, ærlige, men også vesentlig mer "analoge" i presentasjonen enn jeg ventet meg. De evner å formidle atmosfære på en måte ingen andre høyttalere har klart hos meg tidligere. Selv enkle akustiske innspillinger oppleves som mer komplette nå. Musikken oppleves som full og uanstrengt, selv ved lave volum og bassgjengivelsen er et kapittel for seg.

    Det jobbes videre med å optimalisere akustikken i rommet. Det er et vanskelig rom, men jeg begynner å forstå faktene nå og jeg ønsker virkelig at Sopra 2 skal fungere optimalt så de kan følge meg lenge :)

    Det står forresten et sett Focal Elear hodetelefoner i et stativ også, som jeg er svært fornøyd med. De er også lettdrevne og har en ditto uanstrengt og underholdende presentasjonsform. Drives av en Naim Uniti Atom.

    Vis vedlegget 548202
    Lillebror hilser :

    Vis vedlegget 548255
    Hilser tilbake :) Jeg likte det jeg hørte fra lillebror også jeg .....
    S
    De ble paret med rør slik seg hør & bør , grasrota tar B&W db1d seg av jeg savner intet :)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Eller noen som skal selge?:)
    1007BE, 1008BE, Kanta 1 og Sopra 1 er aktuelt
    1028/7 BE kan også vurderes
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Focal selger man ikke sånn uten videre..! :cool:
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som har hørt både begge 1038Be og 1037BE eller 1028BE og 1027BE?
    Hva er den største forskjellen ny vs gammel model? Tenker på hvordan de oppleves lydmessig

    Har hørt 1038BE tidligere men det var en veldig rask seanse så umulig og si noe. 1027BE og 1037BE kjenner jeg fra før. Stårr lite om forskjeller på nettet om disse.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Tilbake med Focal igjen.. Ble 1008BE på Focal stativer.:eek:
    Belaob 17 spiller særs bra men savnet focal lyden og den tighte bassen/mellomtonen og ikke minst diskanten..

    Blir det noe bytte nå blir det for eventuelt oppover i kjeden.. 1008BE spiller vekdig bra men har selvfølgelig manglende bass når det går dypt.. Men allikevel overaskende mye punch disse små har!!
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Velkommen tilbake igjen ;) 10X8BE serien til Focal er skikkelig perler i mine øyner. Nå kan du angre på at du solgte dine Sopra 2 8)
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Njaa. De hadde blitt for store i denne stua.. Ikke mtp lyden men fysisk størelse.. Hadde 1037BE og det spillte heftig men ble for dominerende.. Men Sopra 1 eller Diablo hadde nok funket:) Men nå er jeg vedlig fornøyd med 1008BE!!!
    Prøve og unngå ungkarsbolig fenomenet:)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Sopra 2 begynner å bli innspilt og jeg har også justert plasseringen i rommet ytterligere.
    Jeg har aldri hatt så velfungerende høyttalere i mitt lytterom og er kjempefornøyd. Måtte de stå i ro i mange år :cool:

    Sopra 2.jpg


    Naim Focal.jpg
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Var ett veldig fint bilde over her fra stover. Sopra 2 er fantastiske.
    Her ser det egentlig ikke ut i forhold. Men det låter derimot veldig bra.
    Har akkurat sett Godzilla 2 med barna her. De har ihvertfall fått til ett lydspor som er helt konge. Blir vel en basstest film dette. Filmen er grei underholdning med mye trykk hele tiden.

    Satt akkurat å hørte på Grouch nå. Artig musikk på ett slikt system. Egentlig utrolig hvor gode Focal er på mye slik musikk. Andre dyre høyttalere blir så kjedelige at man ikke gidder å høre på slik type musikk. Men Focal presterer. Selv om jeg skrur av alle 4 subber.
    God helg folkens. Og husk, det finnes annen musikk en jazz.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men det spørs om all jazz egentlig er jazz...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har vel inntrykk av at det er få her inne som liker jazz.
    Musikktrådene her inne er stort sett et stort gjesp etter min smak.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har vel inntrykk av at det er få her inne som liker jazz.
    Musikktrådene her inne er stort sett et stort gjesp etter min smak.
    Jazz er vel faktisk det jeg hører aller mest på.
    Men det er fortsatt mye annet spennende der ute. Blir fort kjedelig med bare jazz.
    Jeg føler at med ett godt oppsett med Focal høyttalere så kan man spille hva som helst. Og det vil låte engasjerende. Musikk sjangre som jeg før ikke gadd å høre på. Låter nå kult og tøft uten å bli ubehagelig eller slitsomt. I tillegg kan de spille opp til fest. Meget allsidig.
     

    canor

    Fersking
    Ble medlem
    16.12.2019
    Innlegg
    1
    Antall liker
    9
    Oppgradert fra Electra 1027 Be og Lyngdorf SDA-2400 til Sopra No.2 og Audia Flight FLS10.
    Kan ikke si meg annet enn fornøyd :)
    Focal sopra 2.jpg
    Focal sopra.jpg
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Pent oppsett. Sopra No.2 er særdeles lekre høyttalere.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    904
    Antall liker
    446
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Grattis canor. Nydelig oppsett :cool: Håper du koser deg like mye med dem som jeg gjorde :)
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Nydelige høyttalere! Gratulerer! Hvordan spiller Audio Flight?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje ikke det miste rart at beryllium diskant på Focal Sopra er gjemt under et gitter da det er underlagt strenge sikkerhetsforskrifter på beryllium.
    Men plukket de av som en liten test 2 stk små torx var alt som skulle til , det hører med til historien at de kommer ikke til å bli montert tilbake så sant jeg vet det kommer små troll på besøk gevinsten var totalt uventet .

    Mvh

    Uten et gitter
    Sopra_01.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    F2 (1).jpg
    F2 (2).jpg

    Resultatet uten er ikke mindre en hårreisende at disse korket igjen til de grader hadde jeg virkelig ikke kunne drømt om da de ser ganske luftige ut i gitter layout .

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan hører du forskjellen? Virket de mer dempet med gitteret på? Eller mindre luftig?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan hører du forskjellen? Virket de mer dempet med gitteret på? Eller mindre luftig?
    Det er mere av alt på alle parametere helt rått parti ( instrumenter for en langt mere naturlig klangstruktur ) , med gitter på begrenses spredning og rominfo mindre luft rett og slett en stygg gardin i mangel på bedre ordvalg . Opplever det griper om seg lagt bedre ned i mellomtone registeret til og med :)

    Mvh
    Svært begeistret
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.693
    Antall liker
    37.926
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hvordan hører du forskjellen? Virket de mer dempet med gitteret på? Eller mindre luftig?
    Det er mere av alt på alle parametere helt rått parti ( instrumenter for en langt mere naturlig klangstruktur ) , med gitter på begrenses spredning og rominfo mindre luft rett og slett en stygg gardin i mangel på bedre ordvalg . Opplever det griper om seg lagt bedre ned i mellomtone registeret til og med :)

    Mvh
    Svært begeistret
    Du får litt av samme greia med å ta av front trekk på høyttalere imo :) Derfor spiller jeg alltid uten

    mvh
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har noen hatt gleden av å lytte til Diablo utopia evo ?
    Det har jeg ikke. Men ser du har Sopra1 nå.
    Og jeg har hørt Sopra2 og har Alto Utopia.
    Begge er jo selvfølgelig gode høyttalere. Det jeg føler er at Alto er mer laid-back i fremførelsen. Uten å miste engasjement og detaljer.
    Nå har jeg ikke hørt dette på hverken samme anlegg eller samme rom.
    Så ta det med en klype salt. Jeg føler ikke at Alto holder tilbake. Bare at den er litt snillere i fremførelsen.
    Om det blir det samme med Diablo og Sopra1 vet jeg ikke. Er jo ikke helt det samme.
    Må jo være noen her som har litt erfaring med de og kan si noe mer.
    Men generelt har jeg lest at Utopia serien er snillere/varmere.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Fikk disse på julaften av en nisse.
    Hele 4stk. Hadde leitet over hele nettet etter innfellingshøyttalere som har god lyd og ikke bygger mer enn maks 6cm. Og som ikke koster så mye.
    Ikke lett å finne noe.
    Tenkte å få benyttet meg av Atmos kanalene på min receiver.
    Valget falt til slutt på bilelementer fra Focal. Disse passet særdeles godt. 6 cm Max på dybde. Bedre lyd enn forventet. Koster mindre enn alternativene. Lakkerte de vite for konas skyld. Ble meget bra. Diskanten var mer oppløst og fin enn jeg turde håpe på. Fin mellomtone også. Låter rett og slett behagelig.
    Receiver tunet de ned med 8db. Så følsomheten på 93db er nok ganske riktig. Monoblokkene til Alto har litt lav gain. Derfor forskjellen er så mange db[emoji4].


    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Jeg melder meg på her som venn av Focal. Jeg hentet ett sett Focal Utopia og ett sett Focal Elegia på posten i går. Begge settene står og spilles inn nå. Førsteinntrykket av Utopia var at den var veldig skarp i diskanten. Etter diverse timer med innspilling har dette i hovedsak rettet seg og jeg hører nå at lyden fra denne kan bli vanedannende. Problemet er at dette er en gave til kona så jeg slipper å høre på alle operaene hennes. Elegia har satt seg fint i lydbildet etter en del timer med Grateful Dead. Ingen dårlig hodetelefon dette heller.:)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Hvordan hører du forskjellen? Virket de mer dempet med gitteret på? Eller mindre luftig?
    Det er mere av alt på alle parametere helt rått parti ( instrumenter for en langt mere naturlig klangstruktur ) , med gitter på begrenses spredning og rominfo mindre luft rett og slett en stygg gardin i mangel på bedre ordvalg . Opplever det griper om seg lagt bedre ned i mellomtone registeret til og med :)

    Mvh
    Svært begeistret
    Fint at du er så fornøyd med diskantdekslene av. Har prøvd det samme på mine Sopra 2 flere ganger fra de var nye. Din beskrivelse av mer naturlig klangstruktur kjenner jeg igjen. I tillegg en anelse mer ro. Hos meg er det ikke enorm forskjell, men klart hørbart.

    Deksler på eller av bryr meg ikke så mye egentlig, jeg er fremdeles kjempefornøyd med Sopra høyttalerne som de er.

    Vh :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn