Hvilke hodefoner er det som ikke spiller høyt nok? Ser ut til at du har LCD-2 - og HE-6. LCD-2 er jo ikke noe problem (???) og HE-6 spiller høyt nok for meg, men best hia HE-adapter fra høyttalerutgangene. Jeg har imidlertid en versjon med "high power output" på hodetelefonutgnagnen, og jeg har XS modellen som er bittelitt kraftigere, men jeg tror ikke det har noe å si.Dere peker på noe jeg etterhvert er kommet frem til: hodetelefoner med høyere impedans er antakelig å foretrekke.
Leben har svaret, at ECC83 (med gain på 100) er fullt kompatibelt med konstruksjonen og ikke kan være årsak til forvrengningen, når jeg hører paukene brake løs i begynnelsen av Preludiet til Carmen. De foreslår, at det kan være "svake" rør, men:
1) Motron/Kvanlid fortalte meg, at inngangsrøret som sitter i min CS300, Golden Dragon ECC83T (med vekt på T-utgaven), er et MEGET bra rør. Det skal være på nivå med de beste NOS rør. Det tar han faktisk kr. 300 + moms for! De koster mao. nesten like mye som kvalitetsvarianter fra rørenes gullalder.
2) Selgeren fortalte meg i dag, at disse rørene har bare blitt brukt i rundt 30 timer (utgangsrørene EL84 kanskje 50 timer), så dette er rør som dårlig nokk er spilt inn. Ikke slitte rør her, altså.
Altså er det ikke noe galt med de rørene, som sitter i - hverken type eller slitasjemessig. Tilbake står jeg med hodetelefoner, som hverken spiller høyt nokk eller er stille nokk med CS300... Jeg sitter mellom to stoler, så å si.
Løsningen kan være å koble de ortodynamiske hodetelefonene til høyttalerutgangen, med motstander i parallel slik at forsterkeren "ser" en fornuftig impedans. Dvs. dypest sett å glemme hodetelefonutgangen til disse tungdrevne hodetelefoner.
HD800 sin impedans er på 350 Ohm (med en topp rundt 100-200 Hz på over 600 Ohm) og en følsomhet på 102dB. Dette burde være bedre med henblikk på hodetelefonutgangen, men hvor mye?
Flott skrevet brukererfaring og gode bilder. Fikk lyst på å prøve en Leben CS1000P etter å ha lest den.Jeg tenkte jeg skulle dele en liten oppsummering av min brukererfaring av Leben CS1000P.
Da jeg sjelden er på HFS lenge om gangen har jeg laget en presentasjon på eksternt dokument...
TakkFlott skrevet brukererfaring og gode bilder. Fikk lyst på å prøve en Leben CS1000P etter å ha lest den.Jeg tenkte jeg skulle dele en liten oppsummering av min brukererfaring av Leben CS1000P.
Da jeg sjelden er på HFS lenge om gangen har jeg laget en presentasjon på eksternt dokument...
TakkTakk Thumper, veldig god og utfyllende test! Herlig forsterker!
Noe som selvfølgelig avhenger- og påvirkes av hvilke rørtyper og fabrikat man velger å bruke. Har 4 ulike typer til min og de gir helt ulike karakteristikker alle 4. Det er jo ett, av flere, element som skiller Leben fra de fleste andre rør-forsterkere.....men vil anta, merk anta, at Leben låter noe varmere og med mer "flow"
Jeg vet at Lebens karakter avhenger av hvilken rørtype du benytter men det er ingen selvfølge at påpekninger min avhenger av dette. Det er meget mulig at min antakelse er gyldig uavhengig av dette.Noe som selvfølgelig avhenger- og påvirkes av hvilke rørtyper og fabrikat man velger å bruke. Har 4 ulike typer til min og de gir helt ulike karakteristikker alle 4. Det er jo ett, av flere, element som skiller Leben fra de fleste andre rør-forsterkere.....men vil anta, merk anta, at Leben låter noe varmere og med mer "flow"
Litt gal har du alltid værtJeg sikler fælt mye på CS600 omdagen..... Plutselig er jeg litt gal.
Kort førsteinntrykk av NOS Tung-Sol 6L6 WGB. De har kun fått noen timer på seg, og vil sikkert endres noe, men - dette var litt positivt - på noen innspillinger.
Selvom effekten dras ned en del med disse "lav-effekt" 6L6-rørene (til ca 23W), så er det overraskende bra "trøkk". Det "rimer" liksom ikke helt med den fysiske puslede størrelsen
Bassen er dyp, tørr og kontant, men samtidig med litt fylde. Diskanten er meget detaljert og åpen, uten at det blir skarpt. I kombinasjonen med en klar, åpen mellomtone, som samtidig har litt "kropp", så får man et ordentlig "nærvær" til musikken. Her er det en ganske så bra kombinasjon av åpenhet, klarhet og musikalitet.
Dette er nok ikke noen "rock´n´roll og metall" kombinasjon, men til jazz, akustisk og klassisk så virker det som det er bra potensiale.
Jeg var litt usikker før jeg skulle prøve disse rørene, da det står "store" advarsler på flere nettsteder om dette med platespenning på max. 400v.
Sendte derfor en mail til Leben, og fikk følgende tilbakemelding:
Platespenningen på CS600 er litt under 400v i EL 34 pososjon. Sett derfor katodemotstandsvelgeren i 6L6 posisjon, mens platespenningen i EL34 posisjon).
^ Kan kryssposte det jeg skrev på side 3 i denne tråden for en god tid tilbake. Husker ikke om det er de samme rørene du endte opp med?
Kort førsteinntrykk av NOS Tung-Sol 6L6 WGB. De har kun fått noen timer på seg, og vil sikkert endres noe, men - dette var litt positivt - på noen innspillinger.
Selvom effekten dras ned en del med disse "lav-effekt" 6L6-rørene (til ca 23W), så er det overraskende bra "trøkk". Det "rimer" liksom ikke helt med den fysiske puslede størrelsen
Bassen er dyp, tørr og kontant, men samtidig med litt fylde. Diskanten er meget detaljert og åpen, uten at det blir skarpt. I kombinasjonen med en klar, åpen mellomtone, som samtidig har litt "kropp", så får man et ordentlig "nærvær" til musikken. Her er det en ganske så bra kombinasjon av åpenhet, klarhet og musikalitet.
Dette er nok ikke noen "rock´n´roll og metall" kombinasjon, men til jazz, akustisk og klassisk så virker det som det er bra potensiale.
Jeg var litt usikker før jeg skulle prøve disse rørene, da det står "store" advarsler på flere nettsteder om dette med platespenning på max. 400v.
Sendte derfor en mail til Leben, og fikk følgende tilbakemelding:
Platespenningen på CS600 er litt under 400v i EL 34 pososjon. Sett derfor katodemotstandsvelgeren i 6L6 posisjon, mens platespenningen i EL34 posisjon).