Noe gammelt kan være bra, ja... f.eks NOS rør
Jeg har nå satt inn NOS Tung Sol i RS100. Litt mer åpent lydbilde enn med de medfølgende GE. Litt klarere og litt bedre holografi. Bedre i bassen og behaglig oppløst diskant. Kort fortalt bedre
Men det er også helt ok å kjøpe brukt. Egentlig kan det være smartere økonomisk sett, men da må man være sikker på at ingen har "tweeket" produktene. Leben er vel et merke som er relativt trygt der. Jeg har ikke hørt om mange tilfeller av forsøk på forbedringer der. Eneste jeg vet som blir gjort der, og med velsignelse/anbefaling fra produsent er å bypasse volumpot på CS660p, så jeg bestilte med ferdig bypassed volumpot
Designet på RS100 synes jeg er fint, men jeg synes vel egentlig at messing bryterene passt bedre inn fargemessig enn disse i matt stål. Følelsen i knapper og brytere er den samme kvalitetsfølelsen som Leben alltid har hatt. Det som lyser over volumpot er et lite skilt hvor det står "A MOTION SOUND". Det lyser opp når forsterkeren er klar/varm nok til bruk. Samme funksjon som den blå dioden på 600, bare litt behagligere
Det totale fraværet av dioder på RS100 er uvant, men behaglig.
Designet på 660 synes jeg er helt sjef! Tøff! Og når jeg nå bruker KT120 i den blir det ekstra tøft da de er STORE. Er redd det kan se litt pussig ut med f.eks NOS Tung Sol 5881, da de er veldig "kompakte"...
Tung Sol KT120 vs NOS Tung Sol 5881