Lebens venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.291
    Antall liker
    1.283
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    leik skrev:
    Ser ut som hyggelige saker det her thumper. Fine bilder.

    Jeg har en del forskjellig rør på vei i posten, bl.a. Tung Sol 6L6G som du har. Blir spennende å høre hvordan det arter seg.
    Har også noen 6P3S-E på vei, som blir skrytt opp av Jeff Day bl.a.
    Rimelige rør, så det var mest for nyskjerrighetens skyld.

    Har kanskje ikke så mye for seg å legge ut bilder av all variantene, 600 ser stort sett lik ut. ;-)
    Men den er kanskje såpass pen at man tåler noen likevel...
    CS-600 vil se anderledes ut med 6L6G ;)

    Jeg bruker de selv om dagen. KT120 som også er et veldig bra rør er på utlån. Er dog usikker på hvilket jeg foretrekker, kommer nok endel an på hvilket rør jeg bruker i preamp.

    Jeg hadde de rørene som Jeff Day anbefaler i min CS-600. Skal bli interessant å høre hva du synes om de.
    Og ja, bare å legge ut bilder :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    leik skrev:
    Jeg har en del forskjellig rør på vei i posten, bl.a. Tung Sol 6L6G som du har. Blir spennende å høre hvordan det arter seg.
    Har også noen 6P3S-E på vei, som blir skrytt opp av Jeff Day bl.a.
    Rimelige rør, så det var mest for nyskjerrighetens skyld.
    Blir interessant å høre hva du synes om både Tung Sol 6L6 (er det WBG ?) og 6p3se/6n3cE. Både Thumper og jeg har skrevet litt om de tidligere i tråden (#89 - #101)
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja. Har vel sikkert lest det før, men ikke reflektert så mye.
    Jeg skal forsøke å se bort i fra det som står...
    Uansett varierer vel utstyr og rom her sikkert såpass at det nødvendigvis er forskjeller.
    Det er re-issue 6L6G jeg venter på.

    Jeg har også sett litt etter passende hodetelefoner til CS-600, er det noen som har erfaringer med det? De må være forholdsvis lettdrevne vel, og ikke for lav impedanse. Jeg har sett litt på Beyerdynamic T 1.
    I følge Leben selv er det noen som har god erfaring med audeze, selv om det kanskje ikke er det på papiret.
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Leben CS-600 - Hodetelefoner

    Ingen erfaringer med leben og hodetelefoner?

    Jeg har snakket med Leben via epost, og fått vite følgende om hodetelefonutgangen til CS-600 :

    Output : 1000mW
    Impedanse : 1030 Ohm
    De anbefaler en hodetelefon som har mer enn 93dB/1mW følsomhet.

    Jeg tenker jeg tar dette med over i Hodetelefontråden, for å høre om det finnes noen anbefalinger der.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ingen erfaringer med leben og hodetelefoner?

    Jeg har snakket med Leben via epost, og fått vite følgende om hodetelefonutgangen til CS-600 :

    Output : 1000mW
    Impedanse : 1030 Ohm
    De anbefaler en hodetelefon som har mer enn 93dB/1mW følsomhet.

    Jeg tenker jeg tar dette med over i Hodetelefontråden, for å høre om det finnes noen anbefalinger der.
    Det er nok ikke så mange aktive medlemmer her med kombinasjonen Leben/utpreget HTLF-interesse.
    CS-300 ansees jo for å være en anerkjent, god forsterker til dette formålet, og i.flg. Leben skal kretsløsningen for htlf-utgangen være tilnærmet lik på CS600.

    Jeg fikk noe tilsvarende info som deg fra Leben mht spm. om data, selvom svaret tydelig bar preg av at de ikke forsto helt hvorfor vi var så opptatt av utg.imperdansen.
    Som nevnt i htlf-tråden, så er min erfaring at htlf med høy imperdanse (eks HD650) matcher bedre enn de med lav. Htlf med lav imperdanse krever i utgangspkt. mer strøm - noe transistorbaserte løsninger generelt er "bedre" på.

    OBS! CS600´s htlf-utgang vil også respondere tilsvarende som ht-utgangene på tube-rolling.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.055
    Antall liker
    4.151
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hei-
    kanskje dere kan hjelper meg litt:
    Jeg har av en ubekreftet kilde hørt at en del Leben forsterkere (nærmere bestemt CS600) sliter med noe brum i en kanal. Er det sant?
    Står foran beslutningen å kjøpe en brukt CS600 og eieren opplyste meg at det var en lett brum i den ene kanalen som han sa at det var vanlig med disse forsterkere. Er dette en kjent problem?

    takk for hjelpen!
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ingen antydning til "brum" i min. Dvs - det er litt svak, svak støy (during) fra inngangstrafo. Jeg har også litt svak, svak volumuavhengig sus i begge kanaler. Såpass svakt at det kun høres fra diskantelementet med øret < 25cm fra elementet. Dette høres også svakt gjennom htlf utgangen.

    Jeg har ikke hørt at dette skulle være noe generelt "problem". Lett googling gir heller ingen indikasjon.

    Hvorfor ikke ta en tlf til Nordic Sound Design (importøren) og høre?
    Han har forøvrig Miles som nick her på HFS

    BTW - er selger lokalisert i Sverige?
     
    Sist redigert:

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har heller ingen brum i min, tyst i kanalene.
    Men jeg har hørt litt støy fra trafo ja, men fant at det var litt avhengig av hva forsterkeren sto på.
    Strammet til skruene på trafoen litt også. Så ble den stille.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg får melde meg inn som venn jeg som snart mottar mitt første Leben produkt.
    Kjøpte cs600 som sto på bruktbørsen. I første omgang skal den brukes som effekt sammen med Naim nac282/SupercapDr.
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.554
    Antall liker
    4.535
    Torget vurderinger
    10
    Jeg får melde meg inn som venn jeg som snart mottar mitt første Leben produkt.
    Kjøpte cs600 som sto på bruktbørsen. I første omgang skal den brukes som effekt sammen med Naim nac282/SupercapDr.
    Gratulerer Griff!
    Dette blir spennende, har du kjørt rør før?

    Mvh.
    SAL
     

    SAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Innlegg
    3.554
    Antall liker
    4.535
    Torget vurderinger
    10
    Takk.
    Nei, jeg har aldri hatt rene rørforsterkere før i mitt eie så dette blir spennende.
    Ja, rør har sin magi uten tvil, gleder meg til å høre dine inntrykk!
    Går i rør her også....

    Mvh.
    SAL
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får melde meg inn som venn jeg som snart mottar mitt første Leben produkt.
    Kjøpte cs600 som sto på bruktbørsen. I første omgang skal den brukes som effekt sammen med Naim nac282/SupercapDr.
    Gratulerer med kjøp, og velkommen hit.
    Håper leben gir deg mye musikkglede.

    Håper du gir den en sjans alene også?
    Den er god på det også.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takk Leik.
    Skal selvsagt gi den en sjanse alene. Jeg kommer til å benytte den i konstellasjonen som gir meg mest musikalsk glede og om det betyr alene som integrert så blir den benyttet alene.
    Det er nok ikke en garanti at den vil fungere best som effekttrinn selv om forforsterkeren er dyrere.
    Det jeg vet med sikkerhet er at Lebenforsterkeren får hedersplassen midt i på toppen av "racket" fra Ikea.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takk Espen.
    Har den forhåpentligvis før avreise på Torsdag, men jeg blir ikke overrasket om Posten somler slik at jeg må vente til vi har kommet hjem igjen.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    782
    Torget vurderinger
    4
    Jeg får melde meg inn som venn jeg som snart mottar mitt første Leben produkt.
    Kjøpte cs600 som sto på bruktbørsen. I første omgang skal den brukes som effekt sammen med Naim nac282/SupercapDr.
    Gratulerer som rør-mann Griffen :)
    Flotte saker Leben produktene.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takker Liotheles.
    Er spent på resultatet. Litt uvant å kjøpe ting uhørt, men jeg tror ikke jeg tråkker helt feil.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    504
    Takker Liotheles.
    Er spent på resultatet. Litt uvant å kjøpe ting uhørt, men jeg tror ikke jeg tråkker helt feil.
    Forlater du Naim eller er dette til et anlegg nr2? Sikkert ganske stor forskjell fra Naim transistor...
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Forlater ikke Naim, men har kikket en stund etter matchende effekttrinn til Harbiesene. Hvis matchen mellom Naim forforsterkeren og Leben ikke er god så bruker jeg Leben som integrert og selger Nac282 eller sparer den til seinere bruk. Harbeth og Leben går for å være veldig bra sammen.
     

    K.V.S

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.04.2009
    Innlegg
    88
    Antall liker
    10
    Leben cs-600 er blitt testet som effektforsterker med en kjempedyr Conrad Johnson pre og Leben spilte best alene, skal se om jeg finner testen på nettet. En tidligere eier av Leben cs-600 hadde akkurat samme pre fra Conrad og fikk samme inntrykk.

    Fra SonicFlare:
    In my tests, Leben CS-600 matched best with Vivid and Smooth speakers. It is fabulous with Vivid Harbeth speakers, and in fact, with most of the BBC monitors; I know a couple of audiophiles who use Spendor SP 2/3e and Rogers LS 3/5 with their Leben CS-600.

    http://digilander.libero.it/agostino.manzato/audio/reportage/leben_cs600/leben_cs600.html
    Utdrag:
    Since I was interested in comparing different power stages, I have used it connecting the pre-input RCA plugs with the output of my CJ Premier preamp and have set the black knob on the left to “pre in”. Since the first impression, this Leben appears to be a “modern” amp, meaning that it has a very high resolution and extension in the high frequencies. Differently from the Air Tight, this time the bass response was much “tighter” and so the tonal equilibrium was more balanced than with the ATM-1. But, sincerely speaking, I was missing the Air Tight midrange, a little forward but really “magic”. The following days, I could listen as the performances of this amp were all good, but... they were not so exciting as its fame was pretending and also as its level of construction seems to confirm (see pictures below).​
    Based only on the experience made with my CJ preamp (maybe there was an impedance mismatch?), this amp is a good amp, but nothing more. I think that for about 5000 E you can buy a better power amp stage. Period.​







    Then it come the visit of my friend Znort. I know that he was expecting something very good, because a friend of him (let call him “Nick”) told him that it was one of the best amp he have tried. On the other end, Znort confirmed my “not too much exciting” judgement. Then I decided to give to this amp his last chance: I turned off my CJ pre and connected my phono and CD player outputs to the CS-600, using it as an integrated amp. Immediately the CS-600 became “alive”. It was much better!​
    The resolution of the finest details was even higher, the bass was even more defined, the soundstage become deeper (but not larger) and, what impressed me more, the dynamic was much more involving, giving that feeling of “life music”, which before was missing. I then auditioned the CS-600 as integrated amp for another week and the sound seems to improve day after day. It has no problem with big orchestra like the Muti Rite of Spring, MFSL-1-519, where it does not loose its control or balance (I think that this very good dynamic has something to do with the big filter choke...) It has no problem with camera or solo music (in particular for the string instruments like lute, harp, guitar...), where its high resolution let you “see” the instrument.


    Men som det meste annet innen hifi så er matching og egen smak det siste avgjørende for hva en ender opp med. ;)

    Mvh Kjell​
     
    Sist redigert:

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    En omtale på glanset papir er nok ikke det minste retningsgivende, men jeg har lest den før og som med alt annet er det matching og smak og behag som er avgjørende som du er inne på.
    Jeg kommer ikke til å koble den opp som effekt og thats it. Her må det prøves med ulike rør i ulik setting først.

    Thomas
     

    leik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Innlegg
    327
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Hadde ikke lest den omtalen der før.
    Men som sagt; det er forskjell på papir og virkelighet.
    Det er bare å prøve seg fram.

    Hva slags rør var det du fikk med på kjøpet da?
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er faktisk ikke sikker Leik. Det sto i annonsen, men som novise så går slikt over hodet mitt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Se der ja - da er den på plass. Blir interessant å høre om dine inntrykk.
    Gratulerer forresten:)
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Dette låter absolutt fortreffelig! 32 watt er nok til å få det til å riste her i kjelleren, men det er vel ikke akkurat det det handler om.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Takker for det Festus.

    Er det noen her som har tips til gode rør som jeg kan kikke etter på messen i munchen?
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Da melder jeg meg inn i Leben's venner-klubben også. Har nettopp kjøpt en CS300 her på sentralen.

    For å gå rett på sak: Liker klangen veldig mye, men via hodetelefonutgangen har jeg en anelse støy med Audeze LCD-2, som har en senistivitet på 91dB og 50 Ohm. Den burde vel være HELT stille med en slik hodetelefon? Eller hva? Påtenkte å gå for Sennheiser HD800 til den, og den er på 102dB og 350 Ohm, så med den kommer det antakelig til å ha litt støy også - eller?

    Siden jeg har kjøpt den brukt vet jeg ikke hvilke rør, som sitter i fra fabrikken.
    I min sitter Golden Dragon rør: ECC83T inngangsrør og EL84/6BQ5 utgangsrør. Har også fått ekstrarør af samme merke og type. Høres dette ut som originalrørene?

    På Leben sin hjemmeside står det, at den skal være utstyrt med SOVTEK-rør.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Har nå fått bekreftet hoss Nordic Sound Design, at det IKKE er de originale rør, som sitter i / som jeg fikk med forsterkeren. Dette ble jeg ikke gjort oppmerksom på av selger, som bare sa, at den var som ny og var strøken. Det er den bestemt i forhold til det ytre, men jeg synes, han burde ha fortalt meg, at det ikke er originale rør, som han selger den med.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Det ville ikke furundre meg om rørene du fikk med er både bedre og dyrere, men støy er kjipt uansett. Hva med å rense inngangen til hodetelefonene med litt elektrorens på en qtips e.l Mulig den aldri er brukt og har samlet smuss og støv.
     

    LarsHP

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Innlegg
    333
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Tja, kanskje litt elektrorens ville hjelpe. Forsterkeren skal bare være et par år gammel, men hodetelefonutgangen har den tidligere eieren bare brukt én gang.

    Ellers vil jeg si, at støyen ikke er meget sjenerende, men dog hørbar. Spørs om det slett og rett bare er fordi, jeg er vant til kvalitets-transistorforsterkere som støyer mye mindre. En delvis forklaring kan være, at det originalt skal være 5751-rør som sitter i, som har gain på 70, mens ECC83'erne som sitter i nå, har gain på 100 - eller?

    Støyen er forøvrig både trafo-brumm og sus. Har fått beskjed av en på nettet, som eier en tilsvarende, at han måtte montere en "choke" (engelsk, vet ikke hva det heter på norsk) på strømforsyningen til inngangsrørene for å slippe for brummingen. Dette er jeg noe tilbakeholdende med å skulle gjøre, da jeg ikke er noe særlig med loddetinn og slikt, selvom jeg da har loddet noen kabler.

    Ser forøvrig, at det er noen rasende kostbare Telefunken ECC83 / 12AX7 rør til salgs her på HFS. Vil de ha mindre sus?

    Ellers ser jeg etter 5751-rør. Transparensen skal helst være i topp og en stram bass og gjerne med en litt varm mellomtone og avrundet i diskanten.

    Har sett noen NOS JAN 5751 (USA) til 190-300 kr. stk. Noen som vet hvordan de låter?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    CS300(x/xs) benyttes av mange som ren htlf-forsterker. Dette med støy (brum og svak susing) er vel ikke et helt ukjent Leben-fenomen. På min CS600 er det svak, svak sus i htlf-utgangen, men dette er så svakt at det ikke oppleves som sjenerende.
    www.head-fi.org finnes det mye info i flere forum-tråder om Leben - også i forhold til støy og brum.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn