Fornuftig valg, ptb, og helt klart en rute jeg også burde ha prøvd istedenfor å bygge om direkte. Årsaken til hastverket er enkel: 12AU7 (typisk amerikansk betegnelse)/ ECC82 (typisk europeisk betegnelse) er et rør jeg har erfaring med og har bygd opp et lager av. Det byr på et fint register for justering av klang, særlig som inngansrør - slik det brukes i Leben 600X.
For å bli bedre kjent med denne åpenbart svært så gode forsterkeren i mitt oppsett, har jeg satt inn i hvert fall noen rør jeg kjenner godt fra andre forsterkere: Mullard 8136/CV4003/6189UK og Mullard EL34 Xf4 med Philips-logo. Koden B9D5 viser at de ble produsert i Blackburn, England i 1979, de siste dagene i april.
Som fasesplitter og driver E80CC SQ Gold Pin med Mullard-logo, et rør som ble produsert i Holland. I tillegg kommer det noe uvanlige "forsinkelsesrøret" 6CJ3. De to sistnevnte rørene er nye for meg, og representerer spørsmålstegn i forhold til mitt erfaringsgrunnlag. Det må jeg finne ut av i tur og orden.
Lytterom, signalkilde og høyttalere vurderer jeg som medium på skalaen varm/medium/lys. Der har jeg målt litt også, for å ha et balansepunkt i forhold til lytteinntrykk.
Så hva kommer ut av alt dette? Flott lyd, med detaljerte lydbilder, krisp gjengivelse og fenomenal presisjon. Totalen er medium/lys mht. klangbalanse, i motsetning til de tre andre rørforsterker-alternativene jeg har tilgjengelig - og faktisk også rør-transistor og transistor-transistor (hhv. pre og effekt) - som alle befinner seg på mørkere til medium-skalaen, vil jeg si.
Nå skal dette få spille en stund, så får vi se hva som skjer. Det ser jeg frem til!