Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    All forskning viser at hasj og marihuana ikke fører til bruk av tyngre stoffer i seg selv, men når de lette stoffene også er forbudt vil terskelen for å prøve noe annet som også er forbudt være enklere.

S

Slubbert

Gjest
    Now we know what happens to teens when you make pot legal. - Washington Post.

"[These] statistics clearly debunk the theory that making marijuana legal for adults will result in more teen use," Mason Tvert, director of communications for the Marijuana Policy Project, said in a statement. "Levels of teen use in Colorado have not increased since it ended marijuana prohibition, and they are lower than the national average. Elected officials and voters in states that are considering similar proposals should be wary of claims that it will hurt teens."

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Smurfeland
    Det er nok helt klart lettere tilgang til rus vi trenger. Jada.

Selv gir jeg jamt faen i hva de fleste som taler varmt om legalisering mener; de fleste av de vil kun ha jointen sin i fred. Da er jeg nok mye mer opptatt av hvilke holdninger legalisering vil føre til. Som Cruiser sier så deales det over en lav sko, og ungdom svever i den villfarelse at hasj er helt greit å bruke. Ingen skal fortelle meg at det ikke vil føre til en økning i bruk av tyngre stoff på sikt for en del av disse. Og hele poenget er å unngå akkurat det.
    Heldigvis gir de fleste oppegående mennesker jamnt faen i hva du mener også, så det er greit. :)

Det virker som du har misforstått hva som fører til bruk av tyngre stoffer, og tror på den gamle myten om cannabis som et gateway drug. Problemet er at de som bruker cannabis under et forbud må oppsøke ulovlige "utsalgssteder" og miljøer hvor tyngre stoffer kan være vanlig, og på den måten blir introdusert for dem. Cannabis isolert sett fører neppe til noen lengsel og trang etter stoffer som amfetamin eller heroin, selv om dette har vært narrativet i skremselspropaganden vi har sett siden 60-tallet eller deromkring.

Hvis ungdom tror cannabis er ufarlig kan det være en reaksjon på nevnte skremselspropaganda når de gjør seg egne erfaringer med stoffet, og finner ut at de ikke automatisk blir uteliggere og sprøytenarkomane av å røyke en joint.

S

Slubbert

Gjest
    All forskning viser at hasj og marihuana ikke fører til bruk av tyngre stoffer i seg selv, men når de lette stoffene også er forbudt vil terskelen for å prøve noe annet som også er forbudt være enklere.
    Kanskje litt på siden av temaet cannabisregulering, men "tyngre stoffer" er også en ganske intetsigende sekkebetegnelse. På samme måte som "narkotika" er en sekkebetegnelse uten noen som helst farmakologisk basis. Ulike rusmidler har jo vilt forskjellig virkning så vel som risikoprofil. Stimulanter og sedativer virker motsatt, og psykedelika er i en helt egen kategori. Det er ingen fellesnevner mellom cannabisrus og feks kokainrus, de har nær diametralt motsatt effekt. Så at den som liker ene automatisk vil søke andre er helt uten gehalt, det eneste stoffene har til felles er at de er ulovlige.

Så hva er egentlig et "tungt stoff"? Er det et stoff som er vanedannende? I så fall er nikotin/tobakk det tyngste stoffet som finnes, etterfulgt av opiater, kokain, amfetaminer, alkohol og sukker. Mens cannabis er et lett stoff, og MDMA samt LSD og andre psykedelika er vektløse (les: de har ingen vanedannende effekt overhodet). Eller er et "tungt stoff" et stoff som er giftig så du kan riskikere å overdose? I så fall er listen ganske lik, med unntak av at MDMA hopper et stykke opp og at cannabis blir relegert til vektløst siden det er umulig å overdose på (det eneste påviste dødsfallet av cannabis var i Mexico, hvor en person kolliderte med 500kg i baksetet og fikk lasset i bakhodet). Og så har vi en hel haug legemidler som benzodiazepiner og smertestillende som også scorer høyt på disse to kriteriene. Eller er et "tungt stoff" ett som gir en kraftig og overveldende rus? I så fall spretter LSD som har null vanedannende effekt og null toksisitet opp til nær toppen, siden du får en kraftig endret virkelighetsoppfatning som kan vare i over 12 timer. Og hvis du som AA-Arve drikker deg til 3.0 i promille er også alkoholrusen usedvanlig kraftig, det er få eller ingen andre rusmidler som gjør deg ute av stand til å stå oppreist.

Det litt morsomme er jo at kanskje det eneste stoffet som tilfredsstiller alle kriterier man kan se for seg for et "tungt stoff", dvs. at det både er giftig, vanedannende og kan gi en overveldende rus som gjør deg ute av stand til å ta vare på deg selv, er nettopp alkohol.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns det er forbløffende egentlig, at et stoff som alkohol forsvares av så mange av de som bare drar ned rullgardinen og stikker fingrene i ørene mens de messer om forbud for cannabis.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.916
    Enda mer forbløffende blir det jo når mange av disse er lærere som tilsynelatende er ansatt for å lære neste generasjon faktabasert kunnskap og ymse logiske emner, og ikke reprodusere egen synsing og dogmatisk føleri.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Enda mer forbløffende blir det jo når mange av disse er lærere som tilsynelatende er ansatt for å lære neste generasjon faktabasert kunnskap og ymse logiske emner, og ikke reprodusere egen synsing og dogmatisk føleri.
    Det får klare seg at vi underviser om seksualitet, og at vi framsnakkar vaksineprogramma...
    På same måte som ein del andre emne, manglar eg fyrstehands erfaringar om dette. Så eg held meg då til det som står i læreboka og læreplanene.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    (det eneste påviste dødsfallet av cannabis var i Mexico, hvor en person kolliderte med 500kg i baksetet og fikk lasset i bakhodet). Og så har vi en hel haug legemidler som benzodiazepiner og smertestillende som også scorer høyt på disse to kriteriene. Eller er et "tungt stoff" ett som gir en kraftig og overveldende rus? I så fall spretter LSD som har null vanedannende effekt og null toksisitet opp til nær toppen, siden du får en kraftig endret virkelighetsoppfatning som kan vare i over 12 timer. Og hvis du som AA-Arve drikker deg til 3.0 i promille er også alkoholrusen usedvanlig kraftig, det er få eller ingen andre rusmidler som gjør deg ute av stand til å stå oppreist.

Det litt morsomme er jo at kanskje det eneste stoffet som tilfredsstiller alle kriterier man kan se for seg for et "tungt stoff", dvs. at det både er giftig, vanedannende og kan gi en overveldende rus som gjør deg ute av stand til å ta vare på deg selv, er nettopp alkohol.
    Etter å ha lese det de gutane skriv, får eg inntrykk av at desse rusmidla (kanskje med unntak av alkohol) slett ikkje er giftige. Dei inneheld vel ikkje toksinar, er det det de meiner?
    Her veks noko som ser ut som fleinsopp. Er det ein giftig plante, eller er han eventuelt ufarleg?
    No er det nokre tiår sidan eg har innteke alkohol i såpass store mengder som vi snakkar om her, men heldigvis er menneskekroppen tilpassa alkohol på den måten at ein svimar av på om lag 3 promille. Altså har vi ein sikkerheitsmargin på to promille før vi kjem opp i dødeleg dose (fem promille, seiest det). Når ein kabbar, er ein effektivt hindra i å ta til seg noko meir....
    Likevel, dei alkoholikarane eg kjenner, har ein lei tendens til å miste evna til å fungere saman med andre menneske. Mitt inntrykk er at dette er heller ikkje uvanleg når det gjeld andre rusmiddel. Så er det mykje som tyder på at yngre menneske har lettare for å verte avhengige enn dei eldre. Så det er kanskje ikkje lurt å eksponere folk flest for rusmiddel i endå større grad enn vi alt gjer?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det kan da ikke være riktig å la alkohol råde grunnen alene, det er et sterkt vanedannende rusmiddel og mange blir voldelige og aggressive i fylla.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det kan da ikke være riktig å la alkohol råde grunnen alene, det er et sterkt vanedannende rusmiddel og mange blir voldelige og aggressive i fylla.
    Derfor legalisere narkotika? Er det seriøst ment?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.322
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    heldigvis er menneskekroppen tilpassa alkohol på den måten at ein svimar av på om lag 3 promille. Altså har vi ein sikkerheitsmargin på to promille før vi kjem opp i dødeleg dose (fem promille, seiest det). Når ein kabbar, er ein effektivt hindra i å ta til seg noko meir....
    Det som er problemet med denne sikkerhetsmarginen, er at den er koblet til blodprosenten, som er en god del forsinket ift inntaket. Det samme med brekningsrefleksen på høyt alkoholinntak.

Om en drikker mye på kort tid (typisk ved disse dødsfallene på shot), så er store mengder alkohol kommet inn i fordøyingssystemet, før kroppen rekker å bli kvalm eller å svime av.

Johan-Kr

S

Slubbert

Gjest
    Etter å ha lese det de gutane skriv, får eg inntrykk av at desse rusmidla (kanskje med unntak av alkohol) slett ikkje er giftige. Dei inneheld vel ikkje toksinar, er det det de meiner?
    Jepp, de er ikke toksiske. En fatal overdose av marihuana anslås til 750 kilo inntatt i løpet av et kvarter, noe som åpenbart er fysisk umulig å få til.

Her veks noko som ser ut som fleinsopp. Er det ein giftig plante, eller er han eventuelt ufarleg?
    Fleinsopp er ufarlig. Det er også rangert som det tryggeste rusmiddelet som eksisterer i Global Drugs Survey, inkludert cannabis. Men fleinsopp kan være en psykisk tung rus, spesielt i store doser. Man får endret sanseoppfatning, tankespinn og det kan for noen gi kraftig angst. Så for fleinsopp som andre psykedelika er "set and setting" viktig. Det er ikke noe du hiver i deg på fest, men en sopptur kan gi masse selvinnsikt og det kan også hjelpe de som har andre problemer.

Psilocybin (virkestoffet i fleinsopp) har vist seg effektivt for behandling av depresjoner, alkoholisme, PTSD, dødsangst (hos folk som er dødssyke) og flere andre psykiske lidelser. Det har også absolutt null vanedannende effekt, en sopptur er mentalt utmattende og du vil ikke ha lyst til å gjenta den på lang tid.

Likevel, dei alkoholikarane eg kjenner, har ein lei tendens til å miste evna til å fungere saman med andre menneske. Mitt inntrykk er at dette er heller ikkje uvanleg når det gjeld andre rusmiddel. Så er det mykje som tyder på at yngre menneske har lettare for å verte avhengige enn dei eldre. Så det er kanskje ikkje lurt å eksponere folk flest for rusmiddel i endå større grad enn vi alt gjer?
    Misbruk er aldri positivt, men et helt rusfritt samfunn er en illusjon, og egentlig ikke noen hyggelig én heller spør du meg. Det man burde lære folk, og ungdom i særdeleshet, er om trygg rusbruk. Man bør komme videre fra dogmene og moralismen og lære om trygg bruk i stedet for avhold. Slik seksualundervisningen har gått fra å predikere avholdenhet til å lære ungdom hvordan man kan ha et trygt sexliv, bør også rusundervisningen følge samme sti. Da ville man hatt mye bedre forutsetninger for å få bukt med samfunnsproblemene rusmisbruk fører med seg.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Her er en oversikt over "safety ratio" (forholdstallet mellom en "rusdose" og en dødelig dose) og avhengighetsskapende potensial for et utvalg rusmidler.

drug_safety_and_dependence.png

LSD, psilocybin og cannabis står med safety ratio på 1000, men som påpekt i Global Drugs Survey, "There is no known lethal dose for LSD or pure psilocybin". Ditto for cannabis.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Smurfeland
    ...men heldigvis er menneskekroppen tilpassa alkohol på den måten at ein svimar av på om lag 3 promille. Altså har vi ein sikkerheitsmargin på to promille før vi kjem opp i dødeleg dose (fem promille, seiest det).
    Ifølge det jeg finner på nettet er død mulig allerede fra 3 promille, og fra 4 promille og oppover så er adferd bare ført opp som "død". Håper ikke du lærer elevene dine at de trygt kan legge seg rundt 3 i promille fordi de da har et par promille i sikkerhetsmargin. :rolleyes:

https://promille.no/fakta_om_promille/

Videre finner jeg at alkoholutløste dødsfall i Norge i 2016 var 336.

I Norge ble det i 2016 registrert 336 alkoholutløste dødsfall. Dette er dødsfall som utelukkende kan tilskrives alkoholbruk. Til sammenligning ble det registrert 349 slike dødsfall i 2015.

https://www.fhi.no/ml/alkohol/alkoholutloste-dodsfall-i-norge-i-2016/

Pop-quiz: hvor mange cannabisutløste dødsfall var det samme år? :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Derfor legalisere narkotika? Er det seriøst ment?
    Meget seriøst, å ruse seg er det behov for, og de som ikke greier alkoholen uten å bli idioter kan kanskje prøve en marihuana kjøpt på apoteket slik at man vet hva man får i seg. Ev. en fornuftig dose med MDMA.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ruspolitikken fungerer ikke, flere og flere land ser konsekvensene og prøver å gjøre noe med det. Å rope forby, forby, skamme seg, skamme seg, korsfest, korsfest hjelper ikke. Det gjelder å få vekk de fordomsfulle tankene og se det hele med nye tanker og briller.:)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    ...men heldigvis er menneskekroppen tilpassa alkohol på den måten at ein svimar av på om lag 3 promille. Altså har vi ein sikkerheitsmargin på to promille før vi kjem opp i dødeleg dose (fem promille, seiest det).
    1. Ifølge det jeg finner på nettet er død mulig allerede fra 3 promille, og fra 4 promille og oppover så er adferd bare ført opp som "død".
    2. Håper ikke du lærer elevene dine at de trygt kan legge seg rundt 3 i promille fordi de da har et par promille i sikkerhetsmargin. :rolleyes:
    3 Videre finner jeg at alkoholutløste dødsfall i Norge i 2016 var 336.
    Dette er dødsfall som utelukkende kan tilskrives alkoholbruk. Til sammenligning ble det registrert 349 slike dødsfall i 2015
    4. Pop-quiz: hvor mange cannabisutløste dødsfall var det samme år? :)
    1. Interessant.
    2. Nei, det er ikkje pensum.
    3. Altså ein forsiktig nedgong. Positivt.
    4. Vanskeleg utan å jukse. Reint logisk skulle ein tru det var mindre, ettersom kriminaliseringa vil halde ein del borte frå slikt. Så eg tippar........skal vi seie 47?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Ruspolitikken fungerer ikke, flere og flere land ser konsekvensene og prøver å gjøre noe med det. Å rope forby, forby, skamme seg, skamme seg, korsfest, korsfest hjelper ikke. Det gjelder å få vekk de fordomsfulle tankene og se det hele med nye tanker og briller.:)
    Ruspolitikken på 1700-talet var heller ikkje særleg vellukka: https://www.fmr.no/alkoholens-historie-i-norge.190800.no.html

Og det kan vere mange gode grunnar til måtehald/fanatisme: https://www.fmr.no/sex-er-best-uten-alkohol.330940-9920.html

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Smurfeland
    1. Ifølge det jeg finner på nettet er død mulig allerede fra 3 promille, og fra 4 promille og oppover så er adferd bare ført opp som "død".
    2. Håper ikke du lærer elevene dine at de trygt kan legge seg rundt 3 i promille fordi de da har et par promille i sikkerhetsmargin. :rolleyes:
    3 Videre finner jeg at alkoholutløste dødsfall i Norge i 2016 var 336.
    Dette er dødsfall som utelukkende kan tilskrives alkoholbruk. Til sammenligning ble det registrert 349 slike dødsfall i 2015
    4. Pop-quiz: hvor mange cannabisutløste dødsfall var det samme år? :)
    1. Interessant.
    2. Nei, det er ikkje pensum.
    3. Altså ein forsiktig nedgong. Positivt.
    4. Vanskeleg utan å jukse. Reint logisk skulle ein tru det var mindre, ettersom kriminaliseringa vil halde ein del borte frå slikt. Så eg tippar........skal vi seie 47?
    1. Ok.
    2. Men da du vet det selv iallfall, at kanskje helst bør holde deg godt under 3 i promille.
    3. Det er fortsatt 336 dødsfall i løpet av et år direkte relatert til alkohol.
    4. Jeg vet ikke jeg heller, jeg klarte nemlig ikke å finne noen når jeg søkte på nettet etter "cannabisutløste dødsfall". Ingen, fant jeg. 0.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.411
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    1. https://www.aftenposten.no/norge/i/eMxv9/Overlevde-med-11-i-promille For spesielt interesserte.
    2. Det har eg greidd i lange tider. Så det skal nok gå bra.
    3. Sant nok. Det kunne nok vore betre. Eller verre.
    4. Når ein ikkje har statistikk på noko, kan ein ikkje utan vidare konkludere med at det ikkje fins. Her er det nok tryggast å innta ein agnostisk synsstad.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    elefantmannen - tilgi meg hvis jeg ikke har fått det med meg tidligere i tråden, men står det noe sted om hvordan dette rusmidlet skal inntas om det skulle bli lovlig her i landet?

Ikke oppi tobakk som en joint, regner jeg med - for røyking er jo helt ut både inne og ute.
    I kaker? (ala Amsterdam coffee shops)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Smurfeland
    1. https://www.aftenposten.no/norge/i/eMxv9/Overlevde-med-11-i-promille For spesielt interesserte.
    2. Det har eg greidd i lange tider. Så det skal nok gå bra.
    3. Sant nok. Det kunne nok vore betre. Eller verre.
    4. Når ein ikkje har statistikk på noko, kan ein ikkje utan vidare konkludere med at det ikkje fins. Her er det nok tryggast å innta ein agnostisk synsstad.
    4. Da overlater jeg det til deg og eventuelt andre å påvise at det finnes. Som kjent er det vanskelig å bevise at noe ikke eksisterer.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.141
    Sted
    Smurfeland
    elefantmannen - tilgi meg hvis jeg ikke har fått det med meg tidligere i tråden, men står det noe sted om hvordan dette rusmidlet skal inntas om det skulle bli lovlig her i landet?

Ikke oppi tobakk som en joint, regner jeg med - for røyking er jo helt ut både inne og ute.
    I kaker? (ala Amsterdam coffee shops)
    Det vet jeg ikke, om noen har skrevet noe om bruksmåte tidligere i tråden. Men det er velkjent at det er vanlig å røyke cannabis, og spise eller drikke det i kaker eller te som du er inne på.

Jeg har også hørt om hvor farlig det er med hasjsprøyter tidligere, men dette vet jeg rett og slett veldig lite om.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Tror vi må spør noen i MDG som har skrevet programmet - for de vil vel legalisere det.
    Men det ville være rart om en Osloensere skulle kunne sitte og røyke joint lovlig på en utekafe, mens fru Hansen ikke kan ta seg en vanlig Petterøe på bordet ved siden av.

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Vi kunne legalisere kannabis mot ett totalforbud mot alkohol siden mye av debatten går på at kannabis er mindre farlig enn alkohol.

G

Gjestemedlem

Gjest
    I Amsterdama mange Coffee Shops så er det akkurat slik. Man kan røyke cannabis, men sigarettrøyking er ikke lov. De fleste av dem har ikke lov å selge alholhol en gang. Det fungerer helt grei i praksis fordi det er jo dette klientellet oppsøker stredet for.

På generelle puber, restauranter og klubber er et ikke tillatt med hverken sigarettrøyk eller cannabis. Dette gjelder jo de aller fleste utestedene i byen. Det er kun steder med spesiell tillatelse som selger cannabis og det er ikke akseptert andre steder. De fleste Coffee Shops er jo også ganske små med noen få sitteplasser, og er sjelden beregnet på at folk skal oppholde seg der i timevis.

Noe slikt kan funke i Norge også, og jeg kan overhode ikke se for meg at vanlige utesteder vil tillate røyking av noe slag, og det er helt greit. Det skal kun være for dem som oppsøker det og ikke noe som skal være til ulempe eller sjenanse for andre.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tror vi må spør noen i MDG som har skrevet programmet - for de vil vel legalisere det.
    Men det ville være rart om en Osloensere skulle kunne sitte og røyke joint lovlig på en utekafe, mens fru Hansen ikke kan ta seg en vanlig Petterøe på bordet ved siden av.
    Tja, ikke er jeg medlem der heller, fri som fuglen, kan mene hva jeg vil når jeg vil. Men på nettsidene til MDG står det følgende;

"
    Rusproblemer skal møtes med hjelp og omsorg, ikke straff.

De Grønne vil føre en kunnskapsbasert og human ruspolitikk. Vi går inn for å avkriminalisering av all rusbruk, noe som vil spare både brukere og samfunnet for belastninger. Vi ønsker også å utrede hvorvidt regulert omsetning av lettere rusmidler kan bidra til skadereduksjon på individ- og samfunnsnivå, med utgangspunkt i erfaringer fra andre land.

Den enkelte rusavhengige skal tilbys god faglig støtte og behandling samtidig som det arbeides aktivt for å redusere og forebygge kriminalitet og skadevirkninger. Vi foreslo derfor en omfattende pakke for å gi særlig de tyngste brukerne en bedre og mer verdig behandling, der vi i større grad benytter oss av erfaringene fra andre land.

Norge ligger på europatoppen i narkotikadødsfall, det er det ingen grunn til."

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Ikke for å kuppe tråden, men et oppgjør med vestlige samfunns idealisering av alkohol trenges. At alkohol er legalt kan ikke brukes som brekkstang for legalisering av atter et vanedannende rusmiddel med veldokumenterte skadevirkninger.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.745
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Rus har vært med oss i alle tider og i alle samfunn. Rus vil de aller fleste ha. Pick your poison.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.984
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Vi kunne legalisere kannabis mot ett totalforbud mot alkohol siden mye av debatten går på at kannabis er mindre farlig enn alkohol.
    Tja, jeg vet ikke.
    Av og til foretrekker jeg en god rødvin til biffen, en god hvitvin til rekene osb.
    Liiiitt mer usikker på om en joint ville gitt samme kulinariske opplevelse.....

mvh
    Proffen

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så man hjelper altså misbrukere ved å legalisere? Blir de færre av det?

Ligner litt på argumenter for å gi trettenårige jenter p-piller, så de ikke blir gravide. Holdningsskapende tiltak og oppdragende foreldre er alt for strevsomt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tja, ikke er jeg medlem der heller, fri som fuglen, kan mene hva jeg vil når jeg vil. Men på nettsidene til MDG står det følgende;

"
    Rusproblemer skal møtes med hjelp og omsorg, ikke straff.

De Grønne vil føre en kunnskapsbasert og human ruspolitikk. Vi går inn for å avkriminalisering av all rusbruk, noe som vil spare både brukere og samfunnet for belastninger. Vi ønsker også å utrede hvorvidt regulert omsetning av lettere rusmidler kan bidra til skadereduksjon på individ- og samfunnsnivå, med utgangspunkt i erfaringer fra andre land.

Den enkelte rusavhengige skal tilbys god faglig støtte og behandling samtidig som det arbeides aktivt for å redusere og forebygge kriminalitet og skadevirkninger. Vi foreslo derfor en omfattende pakke for å gi særlig de tyngste brukerne en bedre og mer verdig behandling, der vi i større grad benytter oss av erfaringene fra andre land.

Norge ligger på europatoppen i narkotikadødsfall, det er det ingen grunn til."
    Jeg gir dem ofte pepper, men de skal ha ros når det er fortjent. Dette er et slikt tilfelle. En human ruspolitikk og ikke en sadistisk straffeorgie.

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Om du har vin til biff eller ikke, det er og blir rusbruk! Dette er bare en kulturell innpakning, leveren kan ikke se forskjell på årgangsvin og vodka. Like vanedannende og toleranse utvidende. Illusjonen om måtehold gir ingen mening uansett om det er årgangsvin eller kannabis.
    Tja, jeg vet ikke.
    Av og til foretrekker jeg en god rødvin til biffen, en god hvitvin til rekene osb.

mvh
    Proffen

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.693
    Om du har vin til biff eller ikke, det er og blir rusbruk! Dette er bare en kulturell innpakning, leveren kan ikke se forskjell på årgangsvin og vodka. Like vanedannende og toleranse utvidende. Illusjonen om måtehold gir ingen mening uansett om det er årgangsvin eller kannabis.
    Tja, jeg vet ikke.

mvh
    Proffen
    Jeg tror nok det er prosentvis flere som bruker cannabis kun for å få en rus enn de som drikke en alkoholholdig drikk. Sistnevnte gruppe er primært ute etter smak. Unntak finnes.

K2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2007
    Antall liker
    1.995
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    10
    Skadepotensialet er der fortsatt uansett om det er pakket inn i kulturell aksept med henvisning til smak mm.. All alkoholkonsum er skadelig, uansett om det er årgangsvin til 1000-vis av kr.
    Tja, jeg vet ikke.

mvh
    Proffen
    Jeg tror nok det er prosentvis flere som bruker cannabis kun for å få en rus enn de som drikke en alkoholholdig drikk. Sistnevnte gruppe er primært ute etter smak. Unntak finnes.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Tja, jeg vet ikke.

mvh
    Proffen
    lol

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.693
    ^Ikke du, du er jo en av disse som kvalitetsgraderer brennevin utfra hvor mange slagsmål man får pr. flaske. Jeg skjønner ikke at du klarer å drikke ren vodka inntil reker.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn