Terje-A
Æresmedlem
All forskning viser at hasj og marihuana ikke fører til bruk av tyngre stoffer i seg selv, men når de lette stoffene også er forbudt vil terskelen for å prøve noe annet som også er forbudt være enklere.
Heldigvis gir de fleste oppegående mennesker jamnt faen i hva du mener også, så det er greit.Det er nok helt klart lettere tilgang til rus vi trenger. Jada.
Selv gir jeg jamt faen i hva de fleste som taler varmt om legalisering mener; de fleste av de vil kun ha jointen sin i fred. Da er jeg nok mye mer opptatt av hvilke holdninger legalisering vil føre til. Som Cruiser sier så deales det over en lav sko, og ungdom svever i den villfarelse at hasj er helt greit å bruke. Ingen skal fortelle meg at det ikke vil føre til en økning i bruk av tyngre stoff på sikt for en del av disse. Og hele poenget er å unngå akkurat det.
Kanskje litt på siden av temaet cannabisregulering, men "tyngre stoffer" er også en ganske intetsigende sekkebetegnelse. På samme måte som "narkotika" er en sekkebetegnelse uten noen som helst farmakologisk basis. Ulike rusmidler har jo vilt forskjellig virkning så vel som risikoprofil. Stimulanter og sedativer virker motsatt, og psykedelika er i en helt egen kategori. Det er ingen fellesnevner mellom cannabisrus og feks kokainrus, de har nær diametralt motsatt effekt. Så at den som liker ene automatisk vil søke andre er helt uten gehalt, det eneste stoffene har til felles er at de er ulovlige.All forskning viser at hasj og marihuana ikke fører til bruk av tyngre stoffer i seg selv, men når de lette stoffene også er forbudt vil terskelen for å prøve noe annet som også er forbudt være enklere.
Det får klare seg at vi underviser om seksualitet, og at vi framsnakkar vaksineprogramma...Enda mer forbløffende blir det jo når mange av disse er lærere som tilsynelatende er ansatt for å lære neste generasjon faktabasert kunnskap og ymse logiske emner, og ikke reprodusere egen synsing og dogmatisk føleri.
Etter å ha lese det de gutane skriv, får eg inntrykk av at desse rusmidla (kanskje med unntak av alkohol) slett ikkje er giftige. Dei inneheld vel ikkje toksinar, er det det de meiner?(det eneste påviste dødsfallet av cannabis var i Mexico, hvor en person kolliderte med 500kg i baksetet og fikk lasset i bakhodet). Og så har vi en hel haug legemidler som benzodiazepiner og smertestillende som også scorer høyt på disse to kriteriene. Eller er et "tungt stoff" ett som gir en kraftig og overveldende rus? I så fall spretter LSD som har null vanedannende effekt og null toksisitet opp til nær toppen, siden du får en kraftig endret virkelighetsoppfatning som kan vare i over 12 timer. Og hvis du som AA-Arve drikker deg til 3.0 i promille er også alkoholrusen usedvanlig kraftig, det er få eller ingen andre rusmidler som gjør deg ute av stand til å stå oppreist.
Det litt morsomme er jo at kanskje det eneste stoffet som tilfredsstiller alle kriterier man kan se for seg for et "tungt stoff", dvs. at det både er giftig, vanedannende og kan gi en overveldende rus som gjør deg ute av stand til å ta vare på deg selv, er nettopp alkohol.
Derfor legalisere narkotika? Er det seriøst ment?Det kan da ikke være riktig å la alkohol råde grunnen alene, det er et sterkt vanedannende rusmiddel og mange blir voldelige og aggressive i fylla.
Det som er problemet med denne sikkerhetsmarginen, er at den er koblet til blodprosenten, som er en god del forsinket ift inntaket. Det samme med brekningsrefleksen på høyt alkoholinntak.heldigvis er menneskekroppen tilpassa alkohol på den måten at ein svimar av på om lag 3 promille. Altså har vi ein sikkerheitsmargin på to promille før vi kjem opp i dødeleg dose (fem promille, seiest det). Når ein kabbar, er ein effektivt hindra i å ta til seg noko meir....
Jepp, de er ikke toksiske. En fatal overdose av marihuana anslås til 750 kilo inntatt i løpet av et kvarter, noe som åpenbart er fysisk umulig å få til.Etter å ha lese det de gutane skriv, får eg inntrykk av at desse rusmidla (kanskje med unntak av alkohol) slett ikkje er giftige. Dei inneheld vel ikkje toksinar, er det det de meiner?
Fleinsopp er ufarlig. Det er også rangert som det tryggeste rusmiddelet som eksisterer i Global Drugs Survey, inkludert cannabis. Men fleinsopp kan være en psykisk tung rus, spesielt i store doser. Man får endret sanseoppfatning, tankespinn og det kan for noen gi kraftig angst. Så for fleinsopp som andre psykedelika er "set and setting" viktig. Det er ikke noe du hiver i deg på fest, men en sopptur kan gi masse selvinnsikt og det kan også hjelpe de som har andre problemer.Her veks noko som ser ut som fleinsopp. Er det ein giftig plante, eller er han eventuelt ufarleg?
Misbruk er aldri positivt, men et helt rusfritt samfunn er en illusjon, og egentlig ikke noen hyggelig én heller spør du meg. Det man burde lære folk, og ungdom i særdeleshet, er om trygg rusbruk. Man bør komme videre fra dogmene og moralismen og lære om trygg bruk i stedet for avhold. Slik seksualundervisningen har gått fra å predikere avholdenhet til å lære ungdom hvordan man kan ha et trygt sexliv, bør også rusundervisningen følge samme sti. Da ville man hatt mye bedre forutsetninger for å få bukt med samfunnsproblemene rusmisbruk fører med seg.Likevel, dei alkoholikarane eg kjenner, har ein lei tendens til å miste evna til å fungere saman med andre menneske. Mitt inntrykk er at dette er heller ikkje uvanleg når det gjeld andre rusmiddel. Så er det mykje som tyder på at yngre menneske har lettare for å verte avhengige enn dei eldre. Så det er kanskje ikkje lurt å eksponere folk flest for rusmiddel i endå større grad enn vi alt gjer?
Ifølge det jeg finner på nettet er død mulig allerede fra 3 promille, og fra 4 promille og oppover så er adferd bare ført opp som "død". Håper ikke du lærer elevene dine at de trygt kan legge seg rundt 3 i promille fordi de da har et par promille i sikkerhetsmargin....men heldigvis er menneskekroppen tilpassa alkohol på den måten at ein svimar av på om lag 3 promille. Altså har vi ein sikkerheitsmargin på to promille før vi kjem opp i dødeleg dose (fem promille, seiest det).
Meget seriøst, å ruse seg er det behov for, og de som ikke greier alkoholen uten å bli idioter kan kanskje prøve en marihuana kjøpt på apoteket slik at man vet hva man får i seg. Ev. en fornuftig dose med MDMA.Derfor legalisere narkotika? Er det seriøst ment?Det kan da ikke være riktig å la alkohol råde grunnen alene, det er et sterkt vanedannende rusmiddel og mange blir voldelige og aggressive i fylla.
1. Interessant.1. Ifølge det jeg finner på nettet er død mulig allerede fra 3 promille, og fra 4 promille og oppover så er adferd bare ført opp som "død"....men heldigvis er menneskekroppen tilpassa alkohol på den måten at ein svimar av på om lag 3 promille. Altså har vi ein sikkerheitsmargin på to promille før vi kjem opp i dødeleg dose (fem promille, seiest det).
2. Håper ikke du lærer elevene dine at de trygt kan legge seg rundt 3 i promille fordi de da har et par promille i sikkerhetsmargin.
3 Videre finner jeg at alkoholutløste dødsfall i Norge i 2016 var 336.
Dette er dødsfall som utelukkende kan tilskrives alkoholbruk. Til sammenligning ble det registrert 349 slike dødsfall i 2015
4. Pop-quiz: hvor mange cannabisutløste dødsfall var det samme år?
Ruspolitikken på 1700-talet var heller ikkje særleg vellukka: https://www.fmr.no/alkoholens-historie-i-norge.190800.no.htmlRuspolitikken fungerer ikke, flere og flere land ser konsekvensene og prøver å gjøre noe med det. Å rope forby, forby, skamme seg, skamme seg, korsfest, korsfest hjelper ikke. Det gjelder å få vekk de fordomsfulle tankene og se det hele med nye tanker og briller.
1. Ok.1. Interessant.1. Ifølge det jeg finner på nettet er død mulig allerede fra 3 promille, og fra 4 promille og oppover så er adferd bare ført opp som "død"....men heldigvis er menneskekroppen tilpassa alkohol på den måten at ein svimar av på om lag 3 promille. Altså har vi ein sikkerheitsmargin på to promille før vi kjem opp i dødeleg dose (fem promille, seiest det).
2. Håper ikke du lærer elevene dine at de trygt kan legge seg rundt 3 i promille fordi de da har et par promille i sikkerhetsmargin.
3 Videre finner jeg at alkoholutløste dødsfall i Norge i 2016 var 336.
Dette er dødsfall som utelukkende kan tilskrives alkoholbruk. Til sammenligning ble det registrert 349 slike dødsfall i 2015
4. Pop-quiz: hvor mange cannabisutløste dødsfall var det samme år?
2. Nei, det er ikkje pensum.
3. Altså ein forsiktig nedgong. Positivt.
4. Vanskeleg utan å jukse. Reint logisk skulle ein tru det var mindre, ettersom kriminaliseringa vil halde ein del borte frå slikt. Så eg tippar........skal vi seie 47?
4. Da overlater jeg det til deg og eventuelt andre å påvise at det finnes. Som kjent er det vanskelig å bevise at noe ikke eksisterer.1. https://www.aftenposten.no/norge/i/eMxv9/Overlevde-med-11-i-promille For spesielt interesserte.
2. Det har eg greidd i lange tider. Så det skal nok gå bra.
3. Sant nok. Det kunne nok vore betre. Eller verre.
4. Når ein ikkje har statistikk på noko, kan ein ikkje utan vidare konkludere med at det ikkje fins. Her er det nok tryggast å innta ein agnostisk synsstad.
Det vet jeg ikke, om noen har skrevet noe om bruksmåte tidligere i tråden. Men det er velkjent at det er vanlig å røyke cannabis, og spise eller drikke det i kaker eller te som du er inne på.elefantmannen - tilgi meg hvis jeg ikke har fått det med meg tidligere i tråden, men står det noe sted om hvordan dette rusmidlet skal inntas om det skulle bli lovlig her i landet?
Ikke oppi tobakk som en joint, regner jeg med - for røyking er jo helt ut både inne og ute.
I kaker? (ala Amsterdam coffee shops)
Tja, ikke er jeg medlem der heller, fri som fuglen, kan mene hva jeg vil når jeg vil. Men på nettsidene til MDG står det følgende;Tror vi må spør noen i MDG som har skrevet programmet - for de vil vel legalisere det.
Men det ville være rart om en Osloensere skulle kunne sitte og røyke joint lovlig på en utekafe, mens fru Hansen ikke kan ta seg en vanlig Petterøe på bordet ved siden av.
Tja, jeg vet ikke.Vi kunne legalisere kannabis mot ett totalforbud mot alkohol siden mye av debatten går på at kannabis er mindre farlig enn alkohol.
Jeg gir dem ofte pepper, men de skal ha ros når det er fortjent. Dette er et slikt tilfelle. En human ruspolitikk og ikke en sadistisk straffeorgie.Tja, ikke er jeg medlem der heller, fri som fuglen, kan mene hva jeg vil når jeg vil. Men på nettsidene til MDG står det følgende;Tror vi må spør noen i MDG som har skrevet programmet - for de vil vel legalisere det.
Men det ville være rart om en Osloensere skulle kunne sitte og røyke joint lovlig på en utekafe, mens fru Hansen ikke kan ta seg en vanlig Petterøe på bordet ved siden av.
"
Rusproblemer skal møtes med hjelp og omsorg, ikke straff.
De Grønne vil føre en kunnskapsbasert og human ruspolitikk. Vi går inn for å avkriminalisering av all rusbruk, noe som vil spare både brukere og samfunnet for belastninger. Vi ønsker også å utrede hvorvidt regulert omsetning av lettere rusmidler kan bidra til skadereduksjon på individ- og samfunnsnivå, med utgangspunkt i erfaringer fra andre land.
Den enkelte rusavhengige skal tilbys god faglig støtte og behandling samtidig som det arbeides aktivt for å redusere og forebygge kriminalitet og skadevirkninger. Vi foreslo derfor en omfattende pakke for å gi særlig de tyngste brukerne en bedre og mer verdig behandling, der vi i større grad benytter oss av erfaringene fra andre land.
Norge ligger på europatoppen i narkotikadødsfall, det er det ingen grunn til."
Tja, jeg vet ikke.Vi kunne legalisere kannabis mot ett totalforbud mot alkohol siden mye av debatten går på at kannabis er mindre farlig enn alkohol.
Av og til foretrekker jeg en god rødvin til biffen, en god hvitvin til rekene osb.
Liiiitt mer usikker på om en joint ville gitt samme kulinariske opplevelse.....
mvh
Proffen
Jeg tror nok det er prosentvis flere som bruker cannabis kun for å få en rus enn de som drikke en alkoholholdig drikk. Sistnevnte gruppe er primært ute etter smak. Unntak finnes.Om du har vin til biff eller ikke, det er og blir rusbruk! Dette er bare en kulturell innpakning, leveren kan ikke se forskjell på årgangsvin og vodka. Like vanedannende og toleranse utvidende. Illusjonen om måtehold gir ingen mening uansett om det er årgangsvin eller kannabis.Tja, jeg vet ikke.Vi kunne legalisere kannabis mot ett totalforbud mot alkohol siden mye av debatten går på at kannabis er mindre farlig enn alkohol.
Av og til foretrekker jeg en god rødvin til biffen, en god hvitvin til rekene osb.
mvh
Proffen
Jeg tror nok det er prosentvis flere som bruker cannabis kun for å få en rus enn de som drikke en alkoholholdig drikk. Sistnevnte gruppe er primært ute etter smak. Unntak finnes.Om du har vin til biff eller ikke, det er og blir rusbruk! Dette er bare en kulturell innpakning, leveren kan ikke se forskjell på årgangsvin og vodka. Like vanedannende og toleranse utvidende. Illusjonen om måtehold gir ingen mening uansett om det er årgangsvin eller kannabis.Tja, jeg vet ikke.Vi kunne legalisere kannabis mot ett totalforbud mot alkohol siden mye av debatten går på at kannabis er mindre farlig enn alkohol.
mvh
Proffen
lolJeg tror nok det er prosentvis flere som bruker cannabis kun for å få en rus enn de som drikke en alkoholholdig drikk. Sistnevnte gruppe er primært ute etter smak. Unntak finnes.Om du har vin til biff eller ikke, det er og blir rusbruk! Dette er bare en kulturell innpakning, leveren kan ikke se forskjell på årgangsvin og vodka. Like vanedannende og toleranse utvidende. Illusjonen om måtehold gir ingen mening uansett om det er årgangsvin eller kannabis.Tja, jeg vet ikke.Vi kunne legalisere kannabis mot ett totalforbud mot alkohol siden mye av debatten går på at kannabis er mindre farlig enn alkohol.
mvh
Proffen