Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    Det som er litt morsomt er at jeg faktisk har et helt genuint inntrykk av at ingen av oss som skriver litt ofte her for å forsvare legalisering faktisk bruker cannabis selv.
    Jeg røyka jevnlig over en periode på noen år, men kutta det ut fordi det gjorde meg mer innesittende og asosial. Og så er det kjedelig når man ikke kommer i gang med helgedagene før klokka 14:00, og husarbeidet ble skadelidende. Så jeg slutta, men jeg er fortsatt overbevist om at det er uendelig mye bedre å sitte hjemme og røyke cannabis enn det er å sitte hjemme og drikke vin eller konjakk foran stereoanlegget. Alkohol er så utrolig mye mer skadelig for den fysiske helsa, og det er på sikt også mer skadelig for den psykiske. Selv om man ikke blir direkte bakfull/dårlig etter fire pils på en hverdag, så gjør det livet tyngre fordi kroppen ikke fungerer 100%. Så jeg drikker så og si aldri hjemme, for meg er alkohol en sosial greie. Og som sagt, hvis jeg var av de som satt alene hjemme og drakk vin eller konjakk foran underholdningsboksen ville jeg sterkt vurdert å bytte til cannabis i stedet. Det gjør mer for musikken/filmen/underholdningen der og da, pluss at det ikke er på langt nær like skadelig. Det ville vært et helsevalg, og det er meningsløst at man som voksent menneske ikke kan ta det valget uten å bryte loven.
    "Først meg selv, så meg selv, så min neste - hvis det kommer meg til gode...." I rest my case, og melder meg ut av denne diskusjonen.

mvh
    Proffen
    Hæ? Jeg røyker ikke per i dag og har ingen intensjoner om å begynne igjen heller, uavhengig av om det blir lov eller ei. Det er ikke tilgjengeligheten det står på, jeg kjenner mange stonere og kan få i røykings når som helst, men velger å la være.

Over de siste 20 sidene har det blitt postet hauger med dokumentasjon som viser at alkohol er mye mer skadelig enn cannabis, at legalisering/regulering ikke fører til økt bruk blant ungdom, at spritsalget går ned der cannabis har blitt legalisert/regulert, og ikke minst hva de menneskelige kostnadene av dagens politikk er. Og det bryr du deg null og niks om, men bare fortsetter å poste myter som har blitt tilbakevist i det uendelige. Og så går du i fistel over at jeg kommer med ett anekdotisk innlegg når du ikke har postet annet enn anekdotiske argumenter over de siste ti sidene. Dette er langt inne i alternativland, hvor man er uimottakelig for informasjon/forskning/fakta og uimottakelig for andre argumenter også.

Kan godt gjenta denne.

Now we know what happens to teens when you make pot legal. - Washington Post.

"[These] statistics clearly debunk the theory that making marijuana legal for adults will result in more teen use," Mason Tvert, director of communications for the Marijuana Policy Project, said in a statement. "Levels of teen use in Colorado have not increased since it ended marijuana prohibition, and they are lower than the national average. Elected officials and voters in states that are considering similar proposals should be wary of claims that it will hurt teens."

Sist redigert:

fluefiskern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Antall liker
    57
    Vet du om andre ting som er lovlige i dagens samfunn, som kan misbrukes og skape problemer for de som gjør det?
    Jeg Googla rusmidler, alle disse kom opp på norske freakforum etter litt snoking, der sitter det unger fra 12år og oppover diskuterer sånt

Bensin, lightergass, formfett, rødsprit, lystgass fra kremdispensere, sukker, koffein, muskatt nøtt, piggeple, valmue planter, fluesopp, såpe med alkohol, nikotin, biler og båter brukes ofte av adrenalin junkie's.

Så det er tydeligt at det er nok av alternativer i tillegg til de mest kjente rusmidlene som er på gata, hvis man absolutt vil. Nei man skulle nok vært født noen hundre år tidligere, sjørøver tiden trur jeg hadde vært stas, selv om det var lite med lyd & bilde ombord i skutene demmes, trur ikke fiskeutstyret demmes var noe stas det heller. Men man slapp i allefall unna mange forbud og svært mye annen drit

Sist redigert:

fluefiskern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Antall liker
    57
    Og alle med rent rulleblad, kan ta jegerprøva og kjøpe seg en 22lr, 308, 30-06, pumpehagle eller hvis man er med i en pistolklubb i 6mnd så kan man kjøpe seg en 9mm eller 45acp. I alle sportsbutikker selges det både pil & bue, balltre, kniver og økser, i alt av matbutikker selges det kniver. Biltema/jula selger alt man trenger for å lage flere type bomber, hvis ikke man har råd til det, så kan man gjøre innbrudd hos nærmeste bonde for å stjele no gjødsel. 3d printere, Alt dette er drapsvåpen eller masseødeleggelsesvåpen i feil hender

Det er mye med dagens samfunn som er skummelt. Det skumleste er faktisk at internett gjør all den informasjonen så lett tilgjengelig for hvem som helst. På freakforum diskuteres det jo hvordan man kan lage div våpen, bomber og rusmidler, på det forumet sitter det 12åringer å "lærer" av de eldre og mer erfarene.

Bare les den tråden her, det stikker i hjerterota når man ser hva ungdommen holder på med. Det må vel være noe av det drøyeste og sterkeste jeg har lest på nett. Mange av dere har sikkert lest historien i nettavisene. Regner med at det er flere enn meg som sitter med tårer i øynene når man leser sånt. Regulering og informasjon! Regulering og informasjon! Regulering og informasjon!
    https://freak.no/forum/showthread.php?t=257409&highlight=Heroin+p%E5l

Flere som mener historien er såpass sterk og lærerik at den burde inn i skolepensum.
    www.dagbladet.no/nyheter/avdode-pal-21-blogget-om-heroin---bor-inn-i-skolepensum/71128423/amp

Jeg trur absolutt alle på det forumet her er enige om at noe må gjøres på en aller annen måte! Jeg personelig har ikke fasiten og vet ikke hva som faktisk vil hjelpe. Men trur regulering/statsstyrt marked og informasjon er en god start. som sagt tidligere, dette er ikke noe som påvirker meg direkte, så jeg driter i hva de gjør, bare de finner på noe som virker, jeg har en nevø på snart 3år, som blir 13år om 10år.

R.I.P. guttungen i linkene over

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.925
    Det som er litt morsomt er at jeg faktisk har et helt genuint inntrykk av at ingen av oss som skriver litt ofte her for å forsvare legalisering faktisk bruker cannabis selv.
    Jeg røyka jevnlig over en periode på noen år, men kutta det ut fordi det gjorde meg mer innesittende og asosial. Og så er det kjedelig når man ikke kommer i gang med helgedagene før klokka 14:00, og husarbeidet ble skadelidende. Så jeg slutta, men jeg er fortsatt overbevist om at det er uendelig mye bedre å sitte hjemme og røyke cannabis enn det er å sitte hjemme og drikke vin eller konjakk foran stereoanlegget. Alkohol er så utrolig mye mer skadelig for den fysiske helsa, og det er på sikt også mer skadelig for den psykiske. Selv om man ikke blir direkte bakfull/dårlig etter fire pils på en hverdag, så gjør det livet tyngre fordi kroppen ikke fungerer 100%. Så jeg drikker så og si aldri hjemme, for meg er alkohol en sosial greie. Og som sagt, hvis jeg var av de som satt alene hjemme og drakk vin eller konjakk foran underholdningsboksen ville jeg sterkt vurdert å bytte til cannabis i stedet. Det gjør mer for musikken/filmen/underholdningen der og da, pluss at det ikke er på langt nær like skadelig. Det ville vært et helsevalg, og det er meningsløst at man som voksent menneske ikke kan ta det valget uten å bryte loven.
    Er vel i kategorien elefantmannen indikerte. Forsøkte på noen musikkfestivaler på tidlig 90-tall men endte opp med å forsove meg fra et par konserter jeg virkelig ville se. Så jeg er langt fra å argumentere for revidering av norsk narkotikapolitikk av egne, personlige grunner eller behov.

Bortsett fra at jeg (som alle andre synes å gjøre) kjenner folk som både har jobbet med rusmisbrukere generelt og politikk på området spesielt, så har jeg forskere med relevant medisinsk ekspertise i nær familie som har gjort at jeg i stor grad har utviklet sammenfallende syn med Slubberten på dette området.

Norsk narkotikapolitikk har vært like effektiv som Vatikanets hva gjelder å bekjempe AIDS i Sub-Sahara gjennom å forby kondomer. En politikk Proffen og andre her ikke ser noen grunn til å ikke fortsette. For hvis politikken ikke har virket til nå så må det jo være fordi tiltakene ikke har blitt skrudd opp til elleve ennå.

Metadon er et skittent stoff sammenliknet med medisinsk kontrollert heroin, men av politiske grunner blant dem som ikke er ofre av avhengighet, så var det lettere å få politisk støtte for utskriving av metadon enn heroin. Som om metadon var et slags nikotinplaster.

Kudos derfor, Slubbert, for at du gidder å legge frem det som er like entydige anbefalinger fra en ganske samlet vitenskapelig tilnærming til de ulike rusmidlers faktiske egenskaper, som det er i klimadebatten. Og for også å sette bruk av rusmidler inn i en utvidet sosial såvel som personlig ramme.

Men som for klimadebatten så vil det selvsagt være en rekke som motsetter seg ethvert faktabasert argument. Ikke av påstått omsorg for de virkelige ofre, men fordi det bryter mot indoktrinerte forestillinger nære egen identitet og forståelse av verden som den burde være og ikke som den er.

noruego

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er og på linje med Slubbert her og har påfallende like erfaringer. Jeg røyker ikke noenting i dag, men jeg røykte endel i min ungdom. Men i dag liker jeg ikke effekten av det og det gir meg lite glede og mest ubehag. Men jeg vet jo at det er forskjellig for andre mennesker som finner glede, ro og forlystelse i dette. for meg er det noe som hører ungdommen til og det er rimelig harmløst om man ser bort i fra at røyking skader lungene.

På mange måter skulle jeg ønsket at jeg fremdeles fant noe glede i cannabis, for det hadde spart meg mye penger og vært mindre skadelig enn vin og brennevin som jeg holder meg til i dag.

Men etnobotanikk og psykedelia interesserer meg, det er verktøy mer enn rusmidler og må omgås med omhu. Men gjort riktig kan være utrolig berikende, og substanser som MDMA burde brukes mye mer i samfunnet. (Men jeg ville aldri spist en ecstasy tablett med ukjent innhold, det kan være en forundringspakke fra Helvete.

Opiater bør man holde seg unna som en generell regel. Joda 3 Paralgin Forte og en flaske vin er behagelig det, men det gir deg ikke noe, og faren for å ønske mer av dette er overhengende. Ikke at man skal ha noen panikk, for noen, de med smerter og lidelser er kanskje dette bra. Men de må passe seg. Dette er sovemedisin når virkeligheten innhenter deg og da er det farlig å søke ly i rusen.

Så har vi sentralstimulerende midler som kokain og amfetamin. Det gir energi og livslyst, og er det komplett motsatte av "narkotika". Man blir rask i hodet og impulsiv så det rekker, men faren for å gjøre noe overilet er definitivt til stede. Spiller du livet på Fast Forward så skal du jammen ha styr på det meste om det skal gå bra. Litt som å kjøre veldig fort, greit på en motorvei i Tyskland men på en svingete landevei kan det fort ende i fjellveggen med et smell. Og så får det folk til å si rare ting som de angrer på i ettertid. Mitt råd er å holde seg til Kaffe, te og kanskje "mormonerte" om man trenger litt hjernebensin ekstra en dag.

Barbiturater er farlig. Det er en form for midlertidig lobotomering. Ikke bruk dette som rusmiddel selv om det forandrer psyken din og tar bort litt angst eller noe, det tar bort mye mer enn som så. Et par Rohypnol før en tur på byen så føler du deg som konge, men du er jo egentlig bare i din egen verden og du mangler antenner og empati og forståelse for andre mennesker.

Det vi må akseptere er at mange finner glede og nytte i kjemiske hjelpemidler. Vi må fremme forståelse og kunnskap på området slik at man kan utvikle en empati og en aksept av at andre mennesker har funnet ut noe som du ikke har forutsetning til å forstå. La oss satse på skadereduksjon og hjelp til dem som havner på skråplanet heller enn å møte dem med ignorant sadisme og lovboken.

Mange substanser som er ulovlig i dag kan være geniale hjelpemidler for medmennesker. Men det fordrer litt kunnskap og ansvarlighet, men det er slik livet skal være. Ikke uten farer og fallgruver men fritt for overformynderi fra ignorante maktmennesker.

Sist redigert av en moderator:
    S

Slubbert

Gjest
    https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/VbkxqV/Det-rakner-for-kriminalpolitikken

«Det er i seg selv et mål å redusere bruken av straff», sto det i kriminalmeldingen fra 1978. Men så skjedde det noe.

Heroinen kom til Norge. Døden kom til Oslo S. Politikerne gikk til krig mot narkotika.

«Vi så djevelen personifisert i de narkotikakriminelle på et vis som gjorde at både lovgivning og rettspraksis gikk amok», skrev en tidligere statsadvokat i Dagbladet.

Konsekvensen av den harde linjen var moralistisk klassejustis – og enorme utgifter til straff og etterforskning.

Hele straffesakskjeden er i krise, men regjeringen har tydeligvis ingen ambisjoner om å fikse det.

En narkotikapolitikk på speed har gjort samfunnets svakeste til kriminelle, men tidenes feilinvestering i straff blir neppe reparert med det første.

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4

[video]https://tv.nrk.no/serie/trygdekontoret/2015/MUHH47000315/avspiller[/video]

Skål

Mvh

S

Slubbert

Gjest
    Men mens cannabis er i ferd med å vinne sine slag i krigen, er det andre som risikerer å dras inn i den:

Why Ketamine Is the Best Drug on Earth. - Vice

China produces most of the world's ketamine and its recreational use there and in surrounding South East Asian countries is skyrocketing. Despite its prolific medical benefits, China has proposed an international classification change of ketamine from a Schedule III drug to a Schedule I drug, or drugs without any medical benefit and high potential for abuse. Schedule I drugs undergo international monitoring, not just national control, and would put ketamine into the same class as LSD, peyote, MDMA, mescaline, and paradoxically, marijuana.

A change to a Schedule I designation would result in tighter regulations of ketamine worldwide and a drastic decrease in production that could mean an end to regular medical and veterinary availability in even the United States, much less developing countries. Both international humanitarian agencies like the WHO and veterinarian agencies like the American Veterinary Medical Association staunchly oppose the classification change, citing the fact that the benefits of ketamine greatly outweigh its abuse potential. The debate continues, but so far China has not succeeded.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Men mens cannabis er i ferd med å vinne sine slag i krigen, er det andre som risikerer å dras inn i den:

Why Ketamine Is the Best Drug on Earth. - Vice

China produces most of the world's ketamine and its recreational use there and in surrounding South East Asian countries is skyrocketing. Despite its prolific medical benefits, China has proposed an international classification change of ketamine from a Schedule III drug to a Schedule I drug, or drugs without any medical benefit and high potential for abuse. Schedule I drugs undergo international monitoring, not just national control, and would put ketamine into the same class as LSD, peyote, MDMA, mescaline, and paradoxically, marijuana.

A change to a Schedule I designation would result in tighter regulations of ketamine worldwide and a drastic decrease in production that could mean an end to regular medical and veterinary availability in even the United States, much less developing countries. Both international humanitarian agencies like the WHO and veterinarian agencies like the American Veterinary Medical Association staunchly oppose the classification change, citing the fact that the benefits of ketamine greatly outweigh its abuse potential. The debate continues, but so far China has not succeeded.
    Ketamin, DMT og meskalin er nok de tilstandene som jeg helst skulle opplevd, i alle fall en gang i livet. Men utsiktene til der det nok fjerne. Men jeg håper nå at andre skal få den muligheten i alle fall.

Jeg ser på det som rituals of ascendancy.

De to sistnevnte kan man mekke sammen fra gress og kaktuser men .. det blir litt vel eksperimentelt for min del. Ikke noe man skal eksperimentere med helt på egenhånd. Her har tross alt menneskeheten tusenvis av år med erfaring. Selv urmennesker fra skogene i Amazonas har mer å by på enn dagens forflatede og industrialiserte samfunn.

Frihet, kunnskap og ansvar med en god porsjon genuin nysgjerrighet er min oppskrift.

S

Slubbert

Gjest
    DMT er helt sinnssykt, du blir satt på en rakett og skutt ut av virkeligheten og inn en helt ny verden - i fem til ti minutter så er det hjem igjen. Har bare prøvd det én gang, men de minuttene var noe av det heftigste jeg har opplevd i hele mitt liv. Usikker på om jeg ville prøvd igjen dog, de som dro til månen gjorde det også bare én gang.

En kompis av meg dro til Sør Amerika (husker ikke land) og la seg inn på en ayahuasca-retreat, med sjamaner og hele pakka. Det var visstnok også en livsomveltende opplevelse.

G

Gjestemedlem

Gjest
    DMT er helt sinnssykt, du blir satt på en rakett og skutt ut av virkeligheten og inn en helt ny verden - i fem til ti minutter så er det hjem igjen. Har bare prøvd det én gang, men de minuttene var noe av det heftigste jeg har opplevd i hele mitt liv. Usikker på om jeg ville prøvd igjen dog, de som dro til månen gjorde det også bare én gang.

En kompis av meg dro til Sør Amerika (husker ikke land) og la seg inn på en ayahuasca-retreat, med sjamaner og hele pakka. Det var visstnok også en livsomveltende opplevelse.
    Ja det verste er at jeg godt vet hvordan jeg kan sette det sammen med monoaminoksydaseinhibitorer og uttrekk fra viltvoksende gress her hjemme. Men det er ikke noe jeg ikke tar lett på og noe jeg har endel ærefrykt for (om det gir noen mening). Jeg vet ikke om jeg er klar for det, men gitt rette omstendigheter så tenker jeg det lille glimtet av universet er verdt å få med seg.

phf.png

MAOs finner man i endel helt vanlige antidepressiva.

Så man trenger ikke reise til Amazoas med mindre at det i seg selv er en del av opplevelsen. Trysil eller Lofoten kan funke om du lider av flyskam.

Man må også ha noen man stoler på lokalt som kan se til deg mens man er på romferd.

Dette er ikke et rusmiddel men et rituale slik jeg ser det. Ascendancy. Ikke noe jeg tar lett på for å si det forsiktig.

U

Utgatt24668

Gjest
    Narkotika er stigmatisert som fyfy og vi har i virkeligheten ikke en konstruktiv debatt. F eks MDMA har blitt brukt med god effekt på soldater med posttraumatisk stress, og jeg tror det hjelper for vanlige folk også å fjerne fortrengte lidelser som kan gi somatiske plager. Det samme med det naturlige dopet fra Brasil som renser kroppen på alle måter.

Så er spørsmålet om vi trenger flere rusmidler lett tilgjengelig. Det er mange eksempler på folk som ligger i evig psykose .etc. Det er ikke uten risiko.

I en veldig periode tok jeg svak cannabis for å klare å sove der sovemedisin fra legen var så sterk at jeg ikke fungerte på jobben. En ukes søvn på cannabis fikk meg uthvilt og så sluttet jeg, men jeg er svært glad for at det fikk meg on track igjen. Du blir kvitt onde tanker, får en naturlig søvn og blir uthvilt.

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Skal sies jeg husker ikke hvor han nevner når faktisk dette var lov (visste ikke) men dette med renhet og trygghet når det var lov er jo en tankevekker (er ikke fan av doping da, men da fikk det rent) Da var gangsterene ikke tema. Jeg har aldri røkt, men blir dette lovlig så slipper man gangsterene og dere får reint stoff.

Liker karen jeg, greit han vil tjene kr hvem vil ikke det. Han skremmer jo ungdommen som pr dato tror dette er enkelt.

At Johaug er dopet er jeg ikke i tvil om, de som skjønner trening vet.

https://www.youtube.com/watch?v=OvyCFzC489o&t=337s

Mvh

S

Slubbert

Gjest
    Trenger du en drink for å slappe av?

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/04/180419100110.htm

"Medical cannabis users perceived a 50 percent reduction in depression and a 58 percent reduction in anxiety and stress following cannabis use. Two puffs were sufficient to reduce ratings of depression and anxiety, while 10+ puffs produced the greatest perceived reductions in stress."

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vsauce

Do psychedelic drugs really bring about self-healing and personal enlightenment? New research says they may. In this episode, I travel to the Amazonian jungle of Peru to experience the mind-expanding effects of the psychedelic brew Ayahuasca. I’m joined by Imperial College London’s Head of Psychedelic Research, Dr. Robin Carhart-Harris, who measures the impact of Ayahuasca on my brain.

S

Slubbert

Gjest
    Den skal jeg se. Det er jo allerede fastslått at psykedelika gir en høyere bevissthetstilstand, men ayahuasca har jeg aldri vært borti. En kompis av meg som slet med depresjoner og drakk mye, dro til Sør-Amerika på ayahuascaretreat og beskrev det som en av de største opplevelsene (og åpenbaringene) i sitt liv. Mindre enn et år etter det hadde han ny jobb, ny dame, nytt hus og på mange måter et nytt liv. Definitivt noe jeg kunne tenke meg å prøve, under rette omstendigheter.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.716
    ^ Ratt at ikke urbefolkningen hvor dette kommer fra er rike og vellykkete.

S

Slubbert

Gjest
    Urfolk pleier å bruke hallusinogener til religiøse ritualer, altså i en åndelig og ikke materiell kontekst. Hvilket er høyst forståelig, for når man ikke vet hvordan hjernen vår fungerer så er det ingen annen måte å forklare en psykedelisk opplevelse på. Men hvordan en tripp oppleves går uansett ikke an å forklare til noen som aldri har prøvd, det er umulig å beskrive med ord.

S

Slubbert

Gjest
    Hver til sitt, jeg ville ikke vært mine opplevelser og det jeg har lært av dem foruten.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Den skal jeg se. Det er jo allerede fastslått at psykedelika gir en høyere bevissthetstilstand, men ayahuasca har jeg aldri vært borti. En kompis av meg som slet med depresjoner og drakk mye, dro til Sør-Amerika på ayahuascaretreat og beskrev det som en av de største opplevelsene (og åpenbaringene) i sitt liv. Mindre enn et år etter det hadde han ny jobb, ny dame, nytt hus og på mange måter et nytt liv. Definitivt noe jeg kunne tenke meg å prøve, under rette omstendigheter.
    Auahuasca er jo DMT i oral form så jeg vil tro det ikke er så vesens forskjellig i å innta det på andre måter. Jeg kan nok også tenke meg å sette ut på den reisen, men det er ikke noe jeg tar lett på. Sannsynligvis skjer det ikke, men hvem vet.

Det er nok et steg litt ut i ukjent territorium, det frister og det skremmer litt. Men set og setting er helt avgjørende for meg, såpass har jeg lært så langt.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg tror det er annerledes når det inntas oralt enn når det røykes. I stedet for fem minutter er varigheten 4-6 timer og formodentlig må virkningen være mindre intens siden man på "ren" DMT forsvinner fullstendig fra den fysiske verden. Det er jo feks ganske vanlig å spy når man tar ayahuasca, men på DMT har du ikke sjans til å se noen bøtte. Alt rundt deg inkludert din egen kropp forsvinner, sanseapparatet kobles fullstendig fra og sinnet tar deg på en reise i seg selv og bildene det skaper. Jeg har også opplevd tilløp til ego-death på LSD (>300µg), som er både intenst og skremmende (og lærerikt), men DMT er noe annet.

https://www.ayahuascanorge.no/

fluefiskern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Antall liker
    57
    Roy som driver ayahuascanorge er useriøs og satser kun på det kommersielle. Penger penger penger. Det er div andre som er mye mer seriøse, skaffer sjamaner som setter seg på flyet i sør Amerika og kommer til Norge for å holde seremonier.

Ayahuasca er som røyka dmt trip, bare i slowmotion og mye mindre visuelt. Røyking er mye mer eksplosivt og det spruter farger ut av øya og man blir sendt ut i verdens drøyeste berg og dalbane ut av dette solsystemet. Men ayahuasca er lugn og fin i forhold. Varigheten på røyking er 15-20min, men 1 kopp ayahuasca holder 1-2timer. Når man røyker så er det lett og "fade" litt inn og ut av dmt verden sånn ca hvert kvarter, men når det drikkes så får man en advarsel om at nå trengs det en ny kopp. Det skjer noe med deg, når en indianer står foran deg og gir deg en ny kopp ayahuasca og starter "ritualet" med og "slå" deg med en fjærpryd som rasler og han drukner deg i rensende røyk og han roper masse uforståligt. Dette er mine egene erfaringer og ikke noe jeg har lest meg opp til.

Det hjalp meget bra i topplokket mitt og har gitt meg en ny gnist og lyst til og forsette dette livet etter maaange meget lange år der det meste bare var dystert pga div drit her i livet. Var som og ta en usving når det gjaldt livskvalitet. Takk Gud for at jeg fikk prøvd dette før det gikk skikkelig til helvette.

Syns folk burde se de 2 under her

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SAL
    U

Utgatt24668

Gjest
    Jeg kjenner flere som har hatt godt utbytte av Ayahuasca, og kommet over traumer / vanskeligheter. Det er angivelig ikke behagelig da både kropp og sjel tømmer seg under ritualene. Faren for avhengighet og misbruk er liten eller ikke tilstede. Slike stoffer kan derimot i ytterste konsekvens sette deg i transe for livet så det er en risiko bundet opp til det på samme måte som lsd. Jeg har derfor latt være å prøve det selv. Men det har unektelig god effekt på de som jeg kjenner. Jeg tror det største problemet med Ayahuasca og type mdma (uten sammenlikning forøvrig ) er når folk som fortrenger mye tar stoffene og må se seg selv i speilet for første gang. Disse stoffene fjerner barrierer og sikkerhetsnett man har bygget over hele livet. Det blir som i Matrix - har man vært for lenge i søvn så får man ikke den røde pillen. Mange som lever i sin egen boble tåler det ikke.

S

Slubbert

Gjest
    ^ MDMA er ikke sånn, det gir et sterkt frislipp av dopamin og gjør at du blir superhappy. Grunnen til at det har vist seg effektivt i terapi, er først og fremst at folk åpner seg på en helt annen måte når de har tatt det. Der de ellers holder ting inni seg og er tilbakeholdne, så vil pasienter på MDMA være mye mer åpne og tillitsfulle ovenfor en psykolog og da kan de behandles mer effektivt. Men MDMA binder seg til serotonin 5HT2A-reseptoren som andre psykedelika, så rusen har også et element av virkelighetsforandring og kan kalles psykedelisk. Men mest av alt er det en lykkerus.

LSD og psilocybin derimot, er å ta den røde pillen. Da får du en reise i ditt eget sinn, og du vil i løpet av turen ubønnhørlig bli konfrontert med de negative sidene av deg selv (i hvert fall hvis du tar nok). Det er ikke alltid like behagelig, men det er veldig lærerikt og kan være transformativt. Og noe av det vakreste er å stå opp dagen etter og kjenne på en helt ny glede og takknemlighet over å være tilbake i den normale verden. Det kjennes litt som om hjernen har vært en tur gjennom oppvaskmaskina og rett og slett er klar og nyvasket. Bedre antidepressiva finnes ikke, og den godfølelsen henger i lenge så du har ikke lyst på en ny tripp på lang tid etterpå. Og forbruket av alkohol og annen "hjernebedøvelse" går også gjerne ned.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg reserverer DMT, enn så lenge. Jeg tar ikke lett på det.

Men mer enn jungelromantikk så vil jeg heller bruke det til noe slikt.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.433
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jeg står også over slike psykoaktive stoffer akkurat som jeg ikke er kunde i cannabisbutikken rett nede i gata her. Avkriminalisering av cannabis er bra, men det er ikke det samme som å si at det er uproblematisk å bruke det.

S

Slubbert

Gjest
    Det var tynt skrevet av den godeste reiselegen, anekdotisk og generelt uvitenskapelig argumentasjon, som gjør det ganske åpenbart at han ikke vet hva han snakker om. Hva angår hans forskremthet over å se folk tilsynelatende ha det fælt, så burde han kanskje kikket på studier som denne:

Study: ‘Bad trips’ from magic mushrooms often result in an improved sense of personal well-being.

New research suggests a bad trip isn’t always bad. About 84 percent of drug users who have experienced a “bad trip” from hallucinogenic mushrooms say they benefited from the psychologically difficult situation. (...) A majority of the participants — 62 percent — said their bad trip was among the top 10 most psychologically difficult situations of their lives. Eleven percent said it was their number one most difficult experience. (...) But 34 percent of participants said the bad trip was among the top five most personally meaningful experiences of their life and 31 percent said it was the among the top five most spiritually significant. And 76 percent said the bad trip had resulted in an improved sense of personal well-being or life satisfaction. Forty-six percent said they would be willing to experience the bad trip all over again.

Litt av greia med psykedelika er at det sender deg på en reise i ditt eget sinn, og løsriver deg fra ditt normale ego. Og det trenger ikke alltid være behagelig, men du lærer mye om deg selv i prosessen. Det har lite med det legen skriver om å gjøre.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg står også over slike psykoaktive stoffer akkurat som jeg ikke er kunde i cannabisbutikken rett nede i gata her. Avkriminalisering av cannabis er bra, men det er ikke det samme som å si at det er uproblematisk å bruke det.
    Cannabis har definitivt misbrukspotensiale selv om det er mindre enn for alkohol. Så man kan helt klart utvikle problematisk bruk ja, men for de aller fleste går det jo helt fint å ta seg både en spliff og en øl eller en konjakk uten at man får problemer av den grunn. Antageligvis ligger den største faren for avhengighet i at de fleste blander det med tobakk, som er tusen ganger mer vanedannende. Og samfunnsproblemene forbundet med misbruk av cannabis er forsvinnende små eller nær ikkeeksisterende, hvis man sammenlikner de med alle samfunnsproblemene som kriminaliseringen fører med seg. Illegal cannabisomsetning danner jo det økonomiske fundamentet for nær sagt all organisert kriminalitet vi vet om. Og ja, nå er det bevist at legalisering reduserer det illegale markedet:

Public health implications of legalising the production and sale of cannabis for medicinal and recreational use. - The Lancet

Men uansett, føler noen at røykinga kommer i veien for andre ting mener jeg de burde kutte ut tvert. Cannabis er tidsfordriv, det gir lite eller ingenting mer. Hvis du koser deg med det, fint for deg. Hvis du ikke står opp før langt på dag, ikke gidder å gå ut med venner, eller pleier å bruke helga foran PCen mens du røyker, kutt det ut og kom deg ut.

Psykedelika er dog noe helt annet. Det er ikke noe man gjør ofte, og det er definitivt ikke tidsfordriv. Og det er umulig å bli avhengig av. Den største faren med psykedelika ligger i at noen tror at det er noe moro som man gjør for å få en festlig kveld, og putter i seg masse uten å være forberedt. Da kan man fort ende opp med en forskrekkelig eller direkte traumatisk opplevelse. Vær forberedt, les deg opp på forhånd og begynn alltid med små doser hvis det er noe du ikke har tatt før. Og hvis du vil være helt på den sikre siden, ha en edru sitter som kan passe på deg hvis du ikke takler det og får panikk. Da går det bra, og det kan være en døråpner for mye, som for eksempel å nettopp bli kvitt avhengighet, enten det er av cannabis, alkohol eller andre ting. John Hopkins har nå åpnet et forskningssenter for å studere mer på dette:

John Hopkins opens center for psychedelic research.

S

Slubbert

Gjest
    Det skjer ting i Norge også:

https://nfpv.no/

Norsk Forening for Psykedelisk Vitenskap er en ideell organisasjon bestående av akademikere og forskere innenfor psykedelisk vitenskap i Norge. Vi jobber for å fremme vitenskapelig utforskning av psykedelika på tvers av fagdisipliner.

S

Slubbert

Gjest
    Menneskene bak tallene:

https://www.aftenposten.no/a-magasi...-ville-toppe-forelskelsen-med-kjaerlighetsdop

Disse tok altså ett gram MDMA, eller ti ganger normal dose. Det er som å ta tjue Paracet når du har vondt i hodet (noe du også kan dø av). Hvis det hadde blitt solgt i regulerte former med informasjon og pakningsvedlegg ville dette vært unngått. Og nå er politikerne til overmål sure fordi Foreningen Tryggere Ruspolitikk tar ansvar og opplyser om trygg bruk.

https://www.nettavisen.no/nyheter/f...-farlig-misvisende-og-ulovlig/3423867649.html

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.716
    Ungdom vet at alkohol i store mengder er farlig. Likevel må det til stadighet pumpes en døddrukken tenåring. Tror du virkelig at en tenåring leser pakningsvedlegget? Eller hører på gamlinger på over 30 år?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn