S
Slubbert
Gjest
Ellers ønsker jeg konsekvent å aldri bruke begrepet "narkotika", siden det i mine øyne er et meningsløst begrep. Narkotikalisten og narkotikakrigen er begreper som beskriver reelle juridiske fenomener, men "narkotika" i seg selv er et begrep uten reell mening. Det sier ingenting om hvilken effekt et rusmiddel har, om det er skadelig eller ikke, eller hvilken faramologisk virkning det har utover at det er psykoaktivt. Og det siste gir heller ikke noe grunnlag for sekkebetegnelsen "narkotika", siden både alkohol, koffein og nikotin er psykoaktive, men allikevel ikke er plassert i denne båsen.Enn om det hadde vært sånn...Når det gjelder legalisering/kriminalisering, så er det en ting jeg har lurt på. Grunnen til at diverse rusmidler er illegale, er vel fordi vi mener de er skadelige og vi ønsker å begrense bruken av de?
Narkotikalisten er på absolutt null måte relatert til skadelighet eller avhengighetspotensiale, og det tas ingen hensyn til dette når substanser plasseres på denne listen. Når Legemiddelverket plasserer nye stoffer på Narkotikalisten gjøres det etter to premisser: 1) Er det en psykoaktiv substans? 2) Har det et brukområde som legemiddel? Hvis svaret på 1) er ja og 2) er nei, plasseres det automatisk på Narkotikalisten, mens hvis svaret på både 1) og 2) er ja, plasseres det på listen over kontrollerte legemidler (som krever resept). Skadelighet er aldri en del av vurderingen. Hvis du trenger noen bekreftelse på det kan du kontakte feks rusforsker Øystein Skjælaaen, som har jobbet mange år i Statens Institutt for Rusmiddelforskning. Han er også forfatter av den høyst lesverdige boken "Meningen med Rus". Det er også en episode med ham i podcasten "Rekommandert" med Kristoffer Schau som du sikkert kan finne online, jeg satt i salen da den ble spilt inn. Jeg har vært på mange debattmøter og foredrag om rusmidler og ruspolitikk, som også har formet mitt syn om hvor ekstremt både feilslått og moralsk forkvaklet ruspolitikken faktisk er.
Dagens ruspolitikk er så og si i sin helhet bygget på premisset om at rus i seg selv er skadelig og derfor en synd som fortjener straff. Dette er det samme moralske aksiomet som lå bak forbudstiden på 1920-tallet. Synet om rus som synd har stått sterkt både i kristenbevegelsen, som mener at Jesus er den eneste rus du trenger, og i arbeiderbevegelsen, som mener at rus gjør deg til en mindre produktiv arbeider. I sin tid mente arbeiderbevegelsen at rus var en måte å kontrollere/undertrykke arbeiderklassen på. Alkohol ble legalisert igjen etter massive protester, det er tross alt den hvite manns rusmiddel, mens rus som hadde sin opprinnelse i andre kulturer fortsatt i stor grad er kriminalisert.
Det er også en kjensgjerning at dette i stor grad har en historie tett sammenvevd med rasisme og rasepolitikk; som jeg har henvist til har flere i Nixonadministrasjonen som populariserte "War on Drugs", i ettertid innrømmet at den bunn i grunn bygget på ren rasepolitikk og et ønske om å slå ned på borgerrettsbevegelsen så vel som antikrig- og hippiebevegelsen. Selv om Justisminister Grete Faremo så sent som på 90-tallet uttalte at "vi viker ikke en tomme i narkotikakrigen". Formodentlig var hun bare naiv/uvitende, men igjen, de som mener narkotikakrigen er god politikk er i mine øyne enten uvitende, bryr seg ikke om mennesker i andre situasjoner enn dem selv, eller så må de være de bent ut sadistiske.
Når man straffer mennesker for å bruke rusmidler eller besitte rusmidler til eget bruk, så straffer man mennesker kun for å hensette seg selv i en annen bevissthetstilstand. For Narkotikalisten baserer seg utelukkende på det premisset; er en substans psykoaktiv og ikke heter alkohol, så plasseres den automatisk på Narkotikalisten. Helt uten noen vurdering av hvorvidt det er en skadelig eller vanedannende substans.
"Narkotika" er opprinnelig et ord for bedøvelsesmiddel, som i narkose. Det stammer fra det greske "narkotikos" som betyr nummende. Men til og med Modafinil som er et middel mot narkolepsi, betegnes som narkotika. Og stimulanter som kokain og amfetamin gjør deg også mer våken, mens psykedelika plasserer deg i en høyere bevissthetstilstand. Man kan måle graden av bevissthetstilstand ved å se på aktivitetsnivå i hjernen, og feks. det å sove er en lavere bevissthetstilstand enn det å være våken. Men under psykedelisk rus får du en høyere bevissthetstilstand, hvor mer av hjernen er aktiv enn også når du er våken. Som er det stikk motsatte av hva som skjer når du for eksempel drikker alkohol eller tar opiater, eller for den del er i narkose. Og stimulanter endrer heller ikke bevissthetstilstanden din, de gjør deg bare mer våken.
Så i det store og hele er "narkotika" et begrep som ikke gir noe særlig mening. Og de som bare har erfaring med rus fra alkohol, vet egentlig ingenting om hva andre typer rus faktisk innebærer. Noen rusmidler gjør deg bare gira, andre gjør deg avslappet, mens andre igjen kan dypt endre hvordan du oppfatter både verden omkring og opplever din egen bevissthet. Og dermed gi ny innsikt i hvordan du og verden omkring forholder seg til hverandre. Jeg synes det er utrolig interessant, både fra et filosofisk ståsted og når det kommer til å forstå hvordan denne fantastiske hjernen vår egentlig fungerer.
Sist redigert: