LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Schumacher skrev:
    Dazed skrev:
    Schumacher skrev:
    :eek: :eek: :eek: :eek:

Hva slags platespiller er det du har vært borti, da? ;)
    Ikke så forbanna mange og vet ikke navnet på mange av de,men det har ikke bare vært hyllevare for å si det slik.
    Platespilleren min koster under 3000 Kr (i utgangspunktet i alle fall), og med gode vinylinnspillinger er det mer "punch" fra den enn fra mange CD-er.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Begrepet punch er vel ganske relativt og subjektivt-det var det uttykket jeg fant der og da.
    Snakker ikke bare om dynamikk her,men siktet kanskje til omfang av dyp sterk bass som har vært langt unna digitalt på det jeg har hørt av vinylanlegg.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Schumacher skrev:
    Begrepet punch er vel ganske relativt og subjektivt-det var det uttykket jeg fant der og da.
    Snakker ikke bare om dynamikk her,men siktet kanskje til omfang av dyp sterk bass som har vært langt unna digitalt på det jeg har hørt av vinylanlegg.
    Se forrige innlegg. ;)

Det er sikkert mulig å spille inn dypere bass på cd enn på LP, antar/tipper jeg, men om det er relevant for det vi spiller (på), er muligens mer tvilsomt.

Schumacher

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.10.2005
    Antall liker
    97
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Dazed skrev:
    Schumacher skrev:
    Se forrige innlegg. ;)

Det er sikkert mulig å spille inn dypere bass på cd enn på LP, antar/tipper jeg, men om det er relevant for det vi spiller (på), er muligens mer tvilsomt.
    Se forrige innlegg ;)

Dette er subjektivt...-rett og slett hva som er iørefallende for hver enkelt.Ikke bare dypbass,men lydbeildet generelt har bestandig vært å foretrekke digitalt avspilt for meg.Og det må du bare respektere.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Akkurat no e æ drit lei streaming, æ har musikken påen mini pc å squezebox server på maskina å en Duett med digitalt ut til tact pre. Men det er ustabilt, hakker, detter ut osv. Tanken var å kjøpe en Netgear NAS, men tror ikke det hjelper. Jeg MÅ ha no super stabil å enkelt. Men HVA ????

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Leikis. skrev:
    Akkurat no e æ drit lei streaming, æ har musikken påen mini pc å squezebox server på maskina å en Duett med digitalt ut til tact pre. Men det er ustabilt, hakker, detter ut osv. Tanken var å kjøpe en Netgear NAS, men tror ikke det hjelper. Jeg MÅ ha no super stabil å enkelt. Men HVA ????
    Trådløst?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Leikis. skrev:
    Trådløst?
    Ja trådløst fra mini pc til Squezebox. Jeg har litt prakk me Squeezebox fra dag en så jeg er nokk moden for å prøve noe annet.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Leikis. skrev:
    gwikse skrev:
    Leikis. skrev:
    Trådløst?
    Ja trådløst fra mini pc til Squezebox. Jeg har litt prakk me Squeezebox fra dag en så jeg er nokk moden for å prøve noe annet.
    Prøv med kablet nettverk og se om det hjelper.

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Trådløst er som regel no-good, kable med engang like godt ;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    pahf skrev:
    Altså legge opp netverks kabel fra router til Squeezebox ? Dæven d bli lang kabel, jeg gruer meg allerede til å legge den opp. Men må jeg så må jeg.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Leikis. skrev:
    pahf skrev:
    Altså legge opp netverks kabel fra router til Squeezebox ? Dæven d bli lang kabel, jeg gruer meg allerede til å legge den opp. Men må jeg så må jeg.
    Du må nok det. Trådløst er oppskrytt. DVS det er flott når det fungerer, men det er desverre sjelden det fungerer godt nok (stabilt).

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    987
    Torget vurderinger
    9
    Leikis. skrev:
    Hva med en......CD-spiller? ;D ;D

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    gwikse skrev:
    Du må nok det. Trådløst er oppskrytt. DVS det er flott når det fungerer, men det er desverre sjelden det fungerer godt nok (stabilt).
    Det fungerer helt fint hos meg, med 24/96 flac og en gammel 54mbps router.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    JK skrev:
    Leikis. skrev:
    Er den sånn gammeldags greier hvor man må putte inn sølv skiver i ? Det blir for tungvint ja ;D Skal jeg legge på skiver må d bli av den sorte typen 8)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Dazed skrev:
    gwikse skrev:
    Bruker du en router til kun musikken ? Eller deler du den med samboer og barn ::)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Leikis. skrev:
    Dazed skrev:
    gwikse skrev:
    Bruker du en router til kun musikken ? Eller deler du den med samboer og barn ::)
    Den har for øyeblikket koblet til squeezebox, wdtv live hub, laptop, et par mobiltelefoner og en Nintendo Wii, men det er sjelden mer enn f.eks laptop og squeezebox genererer trafikk samtidig.

M

Mr-T

Gjest
    I tettbygde strøk er det mange som har trådløse nett og bruker samme radiokanal, så det kan være lurt å prøve å bytte kanal på ruteren. Har man kanalen for seg selv er trådløst helt greit det så lenge det ikke er for mange andre maskiner på samtidig. Man deler jo båndbredden. Jo fler maskiner på, jo mindre throughput kan man forvente å få.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    987
    Torget vurderinger
    9
    Leikis. skrev:
    JK skrev:
    Leikis. skrev:
    Er den sånn gammeldags greier hvor man må putte inn sølv skiver i ? Det blir for tungvint ja ;D Skal jeg legge på skiver må d bli av den sorte typen 8)
    Beklager men klarte ikke å dy meg ;D Får intrykk av at når en leser trådene til dei som har gått over til "PC" bare har problemer...
    Noe enklere enn CD-spiller finnes ikke......

M

Mr-T

Gjest
    Klarer ikke dy meg jeg heller når det gjelder kabelentusiaster... som bytter kabler hele tida. Kjøper de kabler som ikke fungerer? hehe

PC-playback synes jeg er altfor tungvint. Squeezebox derimot... funker glimrende.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.288
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    JK skrev:
    Beklager men klarte ikke å dy meg ;D Får intrykk av at når en leser trådene til dei som har gått over til "PC" bare har problemer...
    Nuvél. Er nå ikke så sikker på at det stemmer.

Noe enklere enn CD-spiller finnes ikke......
    Å få lyd ut av den er nok enkelt, men det finnes altså noe enklere enn å måtte gå til cd-hylla, lete frem en cd, ta den med til spilleren åpne coveret, åpne skuffen, legge plata i skuffen, lukke skuffen, trykke play, ta med seg coveret og gå tilbake til stolen sin, er ganske mye mindre lettvint enn å bare bytte album fra fjernkontrollen til et fungerende streaming-oppsett.

Ikke at det er så tungvint å spille cd-er, altså. jeg ville bare poengtere at den eneste og store forskjellen på streaming og cd-avspilling, er at streaming har mye høyere grad av brukervennlighet.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da var en stk cat5 kabel på plass helt fra loftet og ned i det aller helligste, så nå mangler jeg bare en harddisk/NAS sak som kan kjøre Squeezebox server og lagre masse god, middels og dårlig musikk ;D. Den tenkte jeg å sette på loftet koblet til modem/router med kabel.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Leikis. skrev:
    Da var en stk cat5 kabel på plass helt fra loftet og ned i det aller helligste, så nå mangler jeg bare en harddisk/NAS sak som kan kjøre Squeezebox server og lagre masse god, middels og dårlig musikk ;D. Den tenkte jeg å sette på loftet koblet til modem/router med kabel.
    Hvordan er temp/fuktighet på loftet ditt? Harddisker tåler ikke all-verden...

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Leikis. skrev:
    Hvordan er temp/fuktighet på loftet ditt? Harddisker tåler ikke all-verden...
    Det blir ikke veldig fuktig, men det blir ganske varmt nå sola steiker og ganske så kaldt om vintern.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Jeg ville satt den en plass med nogenlunde stabil temperatur...

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da er en Netgear ReadyNAS Duo med 2x2T på vei :D Så får vi se hvordan det blir, spent på hvordan dette vil fungere i praksis.

Vedlegg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Gi tilbakemelding om hvordan den fungerer da, vurderer en slik eller om jeg skal bygge en selv.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Akkurat nå er det litt høyttaler testing 8)
    En kompis av meg har handlet seg et par stativhøyttalere som har stått lagret i kjellern lenge nokk nå.
    Det er et par stativ høyttalere av merket Lawrence Audio, modellen er Party 1. Det er ingen ting annet en finish og bygg kvalitet som minner om party !!
    Lekker finish i piano gloss black selvfølgelig ;D
    AMT diskant og 6.5" karbon fiber bass mellomtone i bassrefleks kabinett.
    De er helt nye så de står til innspilling fåreløpig.

De er kjøpt fra Acoustic Tuning, for info og priser på Lawrence ta kontakt me Frode på Acoustic Tuning

http://www.lawrenceaudio.com/Eng_product_PartyI.asp

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Netgear og Squeezebox å Ipeng funker uten problemer så langt, fornøyd ;D

Men jeg har tatt livet av ene forsterkeren, så jeg må nokk innvistere i forsterker kort med flere transistorer slik at de tåler de tungdrevne Infinity høyttalerne mine.
    Alternativet er 8 eller 12 Thosiba Mosfet transistorer pr kanal, mot de jeg tok livet av som har kun 4 transistorer pr side.
    Men det var disse pengene da :mad:

Bildet er av Holton sitt NXV-800 kort.
    Jeg kan bruke samme strømforyning.

Vedlegg

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tungdrevne beist kan kverke forsterkere ja.... Når du blir "stor" leikis får du skaffe deg horn 8)... Forøvrig må jeg si at du har gått en lang vei siden Jeff Rowland modell5 :). Hvor ble den av ? Imponert over alt du fikser/bygger og får til... :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    HCS skrev:
    Tungdrevne beist kan kverke forsterkere ja.... Når du blir "stor" leikis får du skaffe deg horn 8)... Forøvrig må jeg si at du har gått en lang vei siden Jeff Rowland modell5 :). Hvor ble den av ? Imponert over alt du fikser/bygger og får til... :)
    Ja de langt tyngre å dra enn jeg først trodde, så jeg har flere ganger tenkt tanken om å prøve noe som er lett å dra ja.
    Siden jeg har eget lytterom kunne jeg ha fylt det med hønn, men jeg har vanskeligheter med å gji slipp på noe med bånd i mellomtone og diskant.
    Og jeg har hørt for lite horn til at det blir dratt inn i heimen sånn uten videre.
    Husker ikke helt hvor det ble av Modell 5, men den dro me lastebil sørover en plass ;D Jeg har enda front handtakene liggenede i kjellern en plass.

Det har blitt noe bygging ja, men jeg må innrømme jeg er sånn passe lei for en periode nå.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg vel tatt det tunge valget og valgt å legge ut Tact RCS 2.2x for salg for å finansiere nye forsterker kort.
    Jeg gjør jo lite med Tact'en uten forsterkere.
    Så får jeg leve med en rimelig pre en stund igjen.
    Thule PR150B funka jo bra med Holton ampene, så en sånn kan være aktuel om noen sitter på en sånn. Eller andre balanserte forsalg.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.346
    Torget vurderinger
    1
    HCS skrev:
    Don't be so horny...

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    bjornh skrev:
    HCS skrev:
    Don't be so horny...
    Du vokser nok til du og homlepungen ;D .... Bassrefleks er ofte summen av flere ting. Økonomi, utseende, tilgjenglighet og erfaring.. Ikke gitt at horn er løsningen, derav er bassrefleks ett godt KOMPRIMISS :)

L

Lars.N

Gjest
    Kondolerer så mye på vegne av den brente ampen .

Mvh

Lars

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn