LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Leikis. skrev:
    Nye kabinett må også til for å få plass til alle tre kanalene. Jeg har levet en tegning til en som skal laser skjære de i rustfritt. Bilder kommer når jeg får deler.
    Dette ble skrinlakt på grunn av store kostnader, rustfritt vra noe dyrere en jeg trodde gitt.
    Det blir nokk no himsnekkra, må bare finne non luggume kjøleribber ;D

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Kan alltids knekke noen plater og lage noen hull for deg om det kan være av interresse. En kjøleribbe på hver side og en brettet plate som topp og en annen som bunn er raskt mekket med rimelige deler fra f.eks elfa (aluminium) + ebay (kjøleribber). Frontpanel kan alltids kjøpes på ett senere tidspunkt. Jeg kan knekke inntil 2mm plater med minimum 40mm avstand mellom brett.

Send meg gjerne planene så kan jeg se om jeg kan få det til med mitt utstyr.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Kan alltids knekke noen plater og lage noen hull for deg om det kan være av interresse. En kjøleribbe på hver side og en brettet plate som topp og en annen som bunn er raskt mekket med rimelige deler fra f.eks elfa (aluminium) + ebay (kjøleribber). Frontpanel kan alltids kjøpes på ett senere tidspunkt. Jeg kan knekke inntil 2mm plater med minimum 40mm avstand mellom brett.

Send meg gjerne planene så kan jeg se om jeg kan få det til med mitt utstyr.
    Takker for tilbudet !

Jeg er igang med ny planer for kabinett, plate sakaks og knekke maskin har vi her på jobben.
    Tenker jeg ordner et stort kabinett på ca 47 cm bredt (inkl kjøleribber) og ca 50 cm dypt og ca 10 cm innvendig høyde.
    Det blir en liten utfordring å få plass til 2 store trafo, 6 forsterker kort og en haug med kondiser. Men det skal vel la seg gjøre.

Her er et bilde av pappmal oppsettet ;)
    Og et bilde av planlakte kjøleribber, tanke her var å sette 5 stående på hver side. De blir da 8cm x 8cm og 10cm høy.
    En av grunne til å velge disse er at jeg synes det er litt xtra morro med litt uvanlige kjøleribber ;D

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Høres tøft ut. Er vel en fordel om kjøleribbene er kuttet ut av en samlet del for å ha en samlet masse mot chippene. Hva er termist motstand på de ribbene?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Høres tøft ut. Er vel en fordel om kjøleribbene er kuttet ut av en samlet del for å ha en samlet masse mot chippene. Hva er termist motstand på de ribbene?
    Det går opp slik at det blir 2 transistorer på hver kjøleribbe, termist motstand vet jeg ingen ting om ? Burde jeg det, tror du det blir knapt me kjøling ?
    Det ser ut for å være ganske mye masse i den og bra med ribber.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Tja, vet ikke helt hva de ribbene er designet for å kjøle ned.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg begynt på kabinettene, det blir 2 stk med 3 kanaler i hver. Fant ut at det ble litt trangt med alle 6 kanalene i ett kabinett.

Det blir kjøleribber på en side, så det blir en høyre og venstre forsterker ;D
    Jeg mangler kjøleribber og front plate. Vi har svær platesakt og knekke maskin på jobben så det er lite jobb å ordne delene.

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Her har jeg endelig fått mine 4 nye forsterker kort fra Mr Holton i Australia. 4 stk NXV-300 skal få gjøre jobben med å pompe liv i diverse gammle Infinity.

;)

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Og her litt mere kabinett bilder, savner fortsatt kjøleribbene. Håper de kommer i slutten av denne uka.

Noen som driver med anodisering av alu kanskje ? Jeg skulle gjerne hatt de i svart !!

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Litt fler bilder tåler derre sikkert.

Jeg har såvidt begynt å plassere deler i det som skal bli Bosoz forforsterker og dac i et kabinet.

Øverst til venstre på bildet er Alps volumkontroll med motor, motor skal bli drevet av det røde printet under. Det er et LiTe kit, men jeg bruker bare fjernkontroll og print for å få strøm til motoren på Alps volum.

Nederst til venstre er den lille Gigawork dac,en som er kraftig modifisert, fra den skal jeg hente balansert signal som skal gå rett til volumkontroll. Så det blir bare 2 stk digitale innganger, en optisk og en koax.

Andre bilde er nærbilde av dac kortet.

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Mere bilder.

Her er ca layout for de nye forsterkerne, høyre og venstre sett forfra.
    Holton Precision Audio forsterker kortene har ikke montert Mosfet transer enda, IRFP240 som forøvrig er Nelson Pass sine favoritter også ;)

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Tåle nån bilda t sekkert :p

Et bilde fra prøvespilling etter refoam av basser og mellomtoner på mine Infinity RS4000.
    De spiller også overraskende bra, til prisen er de en killer :eek:

Og et bilde av mine høyttaler kabler, MIT MH-750, den gode gammle sorten uten de store stygge boksene ;)

Vedlegg

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Leikis. skrev:
    Hmm, så mange som titter her men ingen som lurer på noe ? Jeg informerer vel bra da sikkert.

Det er lov å spørre å grave litt, eller bare se da ;)

Eller er dere målløs over bytte tempoet ? Må da vel være flere som har hatt det som meg ?
    Vart målløs over kondensatorbanken i forsterkeren du lånte,den svarte som var for bred. Men ikke komt til slutten enda, så gleder meg å lese videre. :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    lovemusikk skrev:
    Leikis. skrev:
    Hmm, så mange som titter her men ingen som lurer på noe ? Jeg informerer vel bra da sikkert.

Eller er dere målløs over bytte tempoet ? Må da vel være flere som har hatt det som meg ?
    Vart målløs over kondensatorbanken i forsterkeren du lånte,den svarte som var for bred. Men ikke komt til slutten enda, så gleder meg å lese videre. :)
    Ja det er en The End som har totalt 211200 uF kondis bank. 96 stk Philips 2200uF 63volt. Og 2 stk 630VA 33 volt spesial bestilte trafoer. Dette er garantert den kraftigste 98 wattern jeg har hørt/prøvd.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Leikis. skrev:
    lovemusikk skrev:
    Leikis. skrev:

Ja det er en The End som har totalt 211200 uF kondis bank. 96 stk Philips 2200uF 63volt. Og 2 stk 630VA 33 volt spesial bestilte trafoer. Dette er garantert den kraftigste 98 wattern jeg har hørt/prøvd.
    Tviler ikke.. ;D
    Nå er jeg ferdig å lese hele tråden din. Var kjempe spennende, så dette må lagres så jeg får følge med fremover. :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    lovemusikk skrev:
    Leikis. skrev:
    lovemusikk skrev:
    Leikis. skrev:

Tviler ikke.. ;D
    Nå er jeg ferdig å lese hele tråden din. Var kjempe spennende, så dette må lagres så jeg får følge med fremover. :)
    Fint å høre at du liker'n, jeg liker selv masse bilder. Så jeg skal prøve å være flink med mere bilder.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Litt mere lodding og borring i dag.

Første bilde viser forsterker korta, jeg bestilte versjon der jeg må lodde på noen kondiser og mosfet transene selv.

Nederst er ene kortet montert og skrudd på kjøleribber.

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg fikk også noen meter med 1mm sølvtråd fra en på forumet og bomull strømpe fra svalander. (Takk til steinost)

Dette skal bli flettet med tre ledere for xlr signal i forsterkere og pre.

Vedlegg

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Se her ja, nå skjer det ting :)

Er der noen film-caps i paralell med de elektrolytt kondisene?
    Tror wima black box kan passe her.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Se her ja, nå skjer det ting :)

Er der noen film-caps i paralell med de elektrolytt kondisene?
    Tror wima black box kan passe her.
    Skulle jeg hatt en i paralell med de svarte ? Hva er det godt for ? Hva oppnår jeg med det ?

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Limer inn rett fra svalander sine tips sider.

http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/elektronik/elektrolytkondensatorer/

"...Förbättra "ljudet" från lytarna

Sätt gärna en liten filmkondensator på 0,01 till 1 µF över alla elektrolytkondensatorer i förstärkare, CD-spelare etc. I de flesta fall ger detta en betydande minskning av rippel i de högre frekvenserna. Detta beror på att de flesta elektrolytkondensatorer slutar att fungera som kondensatorer vid höga frekvenser.

Ju större kondensator desto lägre gränsfrekvens. På en riktigt stor kondensator (större än 10 000 µF) kan gränsen ligga så lågt som 5 - 10 000 Hz alltså väl inom det hörbara området.

Ju större lyt desto större kondensator över lyten. Vissa kör faktiskt en stege i 10-potenser - dvs en lyt på 10 000 µF parallellkopplas med att antal kondingar där varje är en tiopotens mindre - 1000µF, 100µF, 10µF, 1µF, 0,1µF, 0,01µF, 0,001µF osv. Jag brukar inte vara så energisk. Men det kan vara skäl att kolla med olika stora kondensatorer och att använda fler än en.

Jag använder ofta en mycket liten (3.0 x 7,5 x 4,6 mm) Wima-kondensator av metalliserad polyester (MKS02 på 0,1 µF) som, förutom att den är mycket effektiv, bara kostar några kronor styck. Den finns bl a hos Elfa. Den kan alltså funka över små elektrolyter på 100 µF eller liknande men är för liten för att ensam kunna hantera en stor lyt på t ex 10 000µF.

Det viktigaste är att den tål den spänning som ligger över lyten och att den är snabb. Kondingar av Polystyren, Polypropylen eller Glimmer brukar vara bra. Anslutningstrådarna ska vara så korta det går så du slipper induktanser = sämre egenskaper i höga frekvenser.

Du bör som vanligt då du "moddar" alltid lyssna "före" och "efter". Någon enstaka gång kan det hända att resultatet inte blir bättre. Detta tillhör dock ovanligheterna - detta är ett av de säkraste sätten att få trevligare ljud framför allt i diskanten. ......"

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Hvor mye volt skal du drive modulene med?

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Hvor mye volt skal du drive modulene med?
    Fåreløpig blir det 33 volt AC ca 46.6 DC. Vurdere å høre om jeg får like trafoer med 40 volt sekundær, det er feite kabler fra den trafoen :D og limt kjerne.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Kobblett kabler fra dac til volum, og fra volum til utgangs korta. og ordnet div fester. Ting tar tid, men den som venter på golyd osv osv osv.

Steike ta d va dåli bilde såg æ no, bli likar en aijna dag vuttu.

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg montert kjøleribber og koblet opp alle kablene. Jeg har også satt i strømmen og det var ikke noe som gnistret eller røyk :p

Men jeg sliter med å finne ut hvordan jeg justerer bias

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Til internkabling er det:

Strøm, 2,5kv solidcore kobber.
    Signal, (XLR) 1mm solidcore sølv kabel i hver leder.
    Høyttaler, diskant/mellomtone, dobbel 1mm solidcore sølv i hver leder.
    Høyttaler, bass 2,5kv solidcore kobber.

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Herlig lekkert. Solidcore er stivt ja ;D

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da har jeg sjekka at det er lyd i de, de spiller de vuttu.
    Men jeg har en kraftig sus/dur i ene kanalen som kommer fra pre ampen :'( :'(
    Jeg har ikke peil på det tekniske, bare det praktiske. Så jeg ønsker meg en strøken balansert pre :-\
    Det er sikker noe jordings greier siden den ikke var der når jeg prøvde pre med xlr til rca kabler ?
    Noen tips ?
    Hørte jeg kjøpe ny pre ? Hørte jeg Sim Audio Moon P350 med innebygget dac ::) ;D

gwikse

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Antall liker
    253
    Hehe, farlig å drive med diy, det blir fort dyrt ;D

Høres ut som du har kortslutning mellom pin 2 og pin 3 i pre-amp eller effekt. Jeg får av og til det når jeg bruker gamle xlr kontakter.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    gwikse skrev:
    Hehe, farlig å drive med diy, det blir fort dyrt ;D

Høres ut som du har kortslutning mellom pin 2 og pin 3 i pre-amp eller effekt. Jeg får av og til det når jeg bruker gamle xlr kontakter.
    Tror pre er synderen siden det er i ene kanalen og det byttet side når jeg byttet om H og V xlr kabel.
    Det er nye Neutrik xlr kontakter i pre og effekt.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Da er det endelig golyd fra ene kanalen i hver forsterker, men jeg sliter litt med X-Bosoz, den er det noe galt med eller en koblings feil. Det er veldig mye støy fra den.
    Så jeg bruker nå BOZ pre og en NAD S5000 cd spiller. Det låter da utrolig bra det og :D

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.254
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det har gått litt sakte med forsterker kabinett delene det siste. Men jeg har da endelig fått borra på non lufte hull i topplokket, det ble vel ca 111 stk i hvert lokk ;)
    Det tok jaggu på tia.

Cobra2 har tilbudt seg å fixe Bosoz, så da håper vi den blir i fin form snart, for det lille jeg fikk hørt virket lovende.

Om noen har gode tips til kondiser på utgangs korta til Bosoz så fyr løs.
    Det er 4 stk totalt og er på 10uF.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn