LEIKIS LYD sitt svarte anlegg.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Brutalt oppsett dette.. Men hva kan en forvente fra en som vil fargelegge det meste sort.. ;). Hvor stort er rommet?
    Rommet er vel 3.9 x 6.4 altså nesten 25kvm. Spiller på kortveggen. I andre enden av rommet er hjemmekino, med non gode gammle Infinity og div annet low budget stuff.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Utrolig fett oppsett! Ja, det ser ut som noe som kan spille helt rått... Går det an å spørre sånn ca hvor mye det har kostet deg alt i alt, eller er det brudd på etiketten? :)

Forøvrig håpet jeg kanskje at du hadde et oppsett det ville være mulig å kopiere her hjemme i stua, sånn kjæreste- og estetikk-messig. Innser nå at det neppe blir mulig, hehe.
    Enkelt å kopiere, men å få aksept fra hunnkjønn blir kanskje litt vanskeligere :)

Ja tja det var prisen da. Emim havner ruffly på drøye 2 lapper pr stk. Par med Emit en lappe pr stk kanskje, pluss deler til å bygge den om til dipol.
    Midbass Dayton elementer drøy tusenlapp pr stk ca.
    Subbene har vel en nypris på ca 3 lapper pr stk.

Så kommer en go del mdf til baffler osv. Skal du ha ferdi kapp havner vi fort på 10 lapper ca.

6 forsterkere kanaler ruffly 40-50 lapper.
    miniDSP 4x10HD 6 lapper.
    Holton dac ca 8 lapper.
    Kabler 6-7 for rubbel og bit :)
    Bluesound Node brukt ca 2 lapper.

Supergrovt overslag 115 lapper.

Rommet har rockfon takhimmling som gjør underverker for lyden !

For de som måtte ønske seg sånne Infinity tårn så finnes det stadig Emim å få kjøpt på Ebay.

Emim bånda er geniale med tanke på frekvensområde og filter. Med så mange Emim kan du fint dele ned mot 150hz og de ruller fint av rundt 14000hz uten filter oppover. Altså ittnå kludder med filter i det viktigste frekvensområdene :)
    De kan gjerne oppgraderes med litt filt rundt kanten på selve membran, noe som lett fixes med å dele Emim å sette inn litt stuffing. Dette stiver de litt opp og bidrar til litt mere presisjon og snert :) Har gjort det bare på to av mine enda, venter på tid til å gjøre det med flere.
    De liker noe strøm for å drives med de kan ikke sammenlignes med effektbehovet som trengs i de orginale Infinity med passive filtre. 50w klasse A drar de så det kost ætte. Har planer om å teste med en god rør amp også :)

Midbass tårna har vel en følsomhet rundt 100db så her trenge vi ikke kraftverk heller. Subbene er vel de som trenger muskler for å blomstre, så her ser jeg for meg en oppgradering etterhvert. Fire 21" eller flere 18" pr side med høyere følsomhet.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har du smekk og nærvær? Husker jeg hadde Bastianis. Ripol bass var artig, men ikke helt naturlig. Og de to 12 tommere ble litt ufokuserte. Fant ut at dipol ikke var min første greie da. Har 10 kvm mer enn deg, men tipper jeg sitter nærmere :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har du smekk og nærvær? Husker jeg hadde Bastianis. Ripol bass var artig, men ikke helt naturlig. Og de to 12 tommere ble litt ufokuserte. Fant ut at dipol ikke var min første greie da. Har 10 kvm mer enn deg, men tipper jeg sitter nærmere :)
    Ja bare å kåmme så skal du få smekk, nærvær får du høre med kona om du får :rolleyes:

Om smekken du snakker om ligger i frekvensområdet til midbassene så tipper jeg det er smekk ja :)

Øret sitter ca 2 m fra Infinity tårna, ca bortimot 240 senter senter på tårna. Sitter du nærmere så sitter du nærmere ;-)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Litt Alana Davies Fortune Cookie på tampen i kveld. Livlig å funky dette, takk for tips, til den jeg fant det fra. Trokkler flere tråder med mye musikk tips, lagrer mye i Tidal for å høre på senere, morro det. Mye rammler igjenom lupen, noe sammler jeg på.
    I morgen blir det buldring i Trondheim Buldresenter, gleder meg.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Dette synes jeg er interessant, HCS. Klarer du beskrive nærmere hvorfor du ikke opplevde ripol-bassen som naturlig?

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig fett oppsett! Ja, det ser ut som noe som kan spille helt rått... Går det an å spørre sånn ca hvor mye det har kostet deg alt i alt, eller er det brudd på etiketten? :)

Forøvrig håpet jeg kanskje at du hadde et oppsett det ville være mulig å kopiere her hjemme i stua, sånn kjæreste- og estetikk-messig. Innser nå at det neppe blir mulig, hehe.
    Enkelt å kopiere, men å få aksept fra hunnkjønn blir kanskje litt vanskeligere :)

Ja tja det var prisen da.
    (...)
    Supergrovt overslag 115 lapper.
    Det må jo sies å være ekstremt mye lyd for pengene!

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Dette synes jeg er interessant, HCS. Klarer du beskrive nærmere hvorfor du ikke opplevde ripol-bassen som naturlig?
    Trøkk uten trykk... Dipol har enda til gode å imponere meg. Linkwitz finner jeg blodfattig og uten dynamikk. Men vil jeg overbevises, så må få tatt en tur til Leikis en gang :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Blir du skuffa over det jeg har her, må jeg ivertfall besøke deg for å høre på hva du spiller med :)
    Emotikon har vært så snill å låne meg noen slikkelige rørsleder. Skal bli morro å prøve litt rør igjen.
    2 monoblokker med to 211 rør og ca 45W. Selvsakt fra Ungarn, DPA :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    DPA er hva som gjelder, helt klart. Var kanskje ikke helt presis. Det er trøkk, men det blir litt for pent. Liker nok gjengivelsen mer rufsete, slik livet er. Rosa lyd har jeg nok av i hodetelefoner :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    DPA er hva som gjelder, helt klart. Var kanskje ikke helt presis. Det er trøkk, men det blir litt for pent. Liker nok gjengivelsen mer rufsete, slik livet er. Rosa lyd har jeg nok av i hodetelefoner :)
    Verken rosa klang eller trøkk her. Fyll tanken, ta med en kompis kjør til trøndelag. Jeg setter over kaffen. Jeg spiser ikke vaffler men kan steke. Det er vel litt som med deg som med meg, vi liker å ha noe ingen andre har. Eller nesten ingen ivertfall.
    Det kan låte bra læll. :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg vært så heldig og fått høre både Leikis og HCS sine respektive oppsett, og tror nok det er flere likhetstrekk enn dere tror... Ihvertfall hva spilleglede og dynamikk angår. :)

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg vært så heldig og fått høre både Leikis og HCS sine respektive oppsett, og tror nok det er flere likhetstrekk enn dere tror... Ihvertfall hva spilleglede og dynamikk angår. :)
    Jeg synes det er veldig interessant med den type erfaringer... Hva som gjør at noen liker noe, og andre noe annet. Jeg tror jo at jeg liker "rosa", i betydningen at opptaket gjengis mest mulig ufarget - slik det er på virkelig gode hodetelefoner. Vil man ha et mørkere klangbilde, kan man jo bare bruke feiging-løsningen og bruke eq... :)

Samtidig kan jeg forstå det med at kan savne "trøkk" i bassen. Min erfaring med live-situasjoner med mye bass tilsier at dyp bass er noe som føles ganske så godt. I dag tidlig var jeg for eksempel med på å synge et kirkemusikalsk verk i en kirke, to meter fra et stort kirkeorgel. Det rumlet godt under føttene når dypbassen i orgelet satte inn. For et år siden sang jeg et stykke av Arvo Pärt med koret jeg synger i, og sto to meter fra kontrabassen i orkesteret. Da ristet det også ganske heftig til tider. Og dette var jo steingulv. Ikke tregulv som gynger og gjengir alle vibrasjoner. Så ja, dersom bass ikke har trøkk, kan jeg forstå at det kan føles rosa.

Samtidig er det jo en veldig stor fordel for oss som bor i bygård om bassen er der, men ikke trykker!

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg er kaggu ikke helt sikker på hva rosa gjør i denne samenhengen, ivertfall når du sier ufarget ;)
    Det rister ikke i murgolvet her, men har en fin og kontrolert dybde i musikken jeg sjelden hører hos andre ivertfall.
    Som jeg har sakt før så har jeg ikke hørt non andre anlegg jeg har likt bedre en mitt eget sånn totalt. Hørt andre anlegg med områder som er bedre en mitt, men ikke totalen liksom.
    Man tuner seg nokk inn på sin egen sti, kanskje ikke bare bra men det jo til meg jeg tuner. Uansett sunt å dra litt rundt å høre hos andre, ikke minst for den sosiale biten.
    Jeg har lite referanser til konsert lyd osv, sjelden likt lyden på konsert.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er kaggu ikke helt sikker på hva rosa gjør i denne samenhengen, ivertfall når du sier ufarget ;)
    Det rister ikke i murgolvet her, men har en fin og kontrolert dybde i musikken jeg sjelden hører hos andre ivertfall.
    Som jeg har sakt før så har jeg ikke hørt non andre anlegg jeg har likt bedre en mitt eget sånn totalt. Hørt andre anlegg med områder som er bedre en mitt, men ikke totalen liksom.
    Man tuner seg nokk inn på sin egen sti, kanskje ikke bare bra men det jo til meg jeg tuner. Uansett sunt å dra litt rundt å høre hos andre, ikke minst for den sosiale biten.
    Jeg har lite referanser til konsert lyd osv, sjelden likt lyden på konsert.
    Høres spennende ut. Kommer veldig gjerne på lyttebesøk neste gang jeg er i trøndelags-regionen!

32bit

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Antall liker
    307
    Torget vurderinger
    1
    Kule de DPA blokkene, kunne gjerne tenkt meg ett par sånne :)

HCS

Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    DPA, vakkert. Et merke å bli glad i.

Litt filosofisk sett er det litt avhengig av hvordan en vil ha musikken gjengitt. Å sitte i studio og innbille seg at en er i nærheten av å høre hva studio teknikere prøvde på, eller søke å få det gjengitt så det føles som en konsert.

Første tilnærming er ikke noe jeg ønsker, det blir for kjedelig. Sistnevnte trenger kapasitet og rom. Whatever floats your boat :).

Og ja, besøk, konserter må til.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Sånn innimellom driver jeg å bygger opp to monoblokker med 800R2 kort. Jeg jobber parralellt med begge :) Så begge kortene har fått byttet de gule simple kondisene med gode Nichicon fine gold. Begger er montert på øleribbene og det er borret hull og satt inn bryter i frontplata.

IMG_0935.jpg

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.592
    Spændende hvad du synes om ændringen. Skulle gerne lyde mere homogent.

8

8x12_TOM

Gjest

Litt filosofisk sett er det litt avhengig av hvordan en vil ha musikken gjengitt. Å sitte i studio og innbille seg at en er i nærheten av å høre hva studio teknikere prøvde på, eller søke å få det gjengitt så det føles som en konsert.

Første tilnærming er ikke noe jeg ønsker, det blir for kjedelig. Sistnevnte trenger kapasitet og rom. Whatever floats your boat :).

Lyd skal være supernøytral, eller i hvert fall pinne rett målemessig. Rommet må dempes ekstremt så alt på opptaket kommer tydelig fram. Anlegget må også ha ekstrem kapasitet så det er mulig å spille over 120 db. Alt dette gør lyden ekstremt deilig og ​ROSA;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Lyd skal være supernøytral, eller i hvert fall pinne rett målemessig. Rommet må dempes ekstremt så alt på opptaket kommer tydelig fram. Anlegget må også ha ekstrem kapasitet så det er mulig å spille over 120 db. Alt dette gør lyden ekstremt deilig og ​ROSA;)
    Jeg jobber med det meste du nevner der :) Driver å demper mere nå, skal etterhvert dempe litt spesifikt rundt 48hz problemet mitt, kanskje ikke veldig lett å dempe så langt nede men prøve må mann. Jeg har også planer om litt mere kapasistet fra 50hz og ned. Jeg har nokk ikke kapasitet for å spille pent på 120db men 105db til kanskje 110db på go dag :). Jeg er hele tiden i utvikllings fase :rolleyes:

8

8x12_TOM

Gjest
    Jeg jobber med det meste du nevner der :) Driver å demper mere nå, skal etterhvert dempe litt spesifikt rundt 48hz problemet mitt, kanskje ikke veldig lett å dempe så langt nede men prøve må mann. Jeg har også planer om litt mere kapasistet fra 50hz og ned. Jeg har nokk ikke kapasitet for å spille pent på 120db men 105db til kanskje 110db på go dag :). Jeg er hele tiden i utvikllings fase :rolleyes:
    Var mange ekstreme meninger i mitt innlegg som er kjernen i hvordan jeg har gjort det, men som på ingen måte er veien for alle andre - egentlig svært få vil jeg tro. Prøvde meg bare på litt uskyldig provokasjon:)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Var mange ekstreme meninger i mitt innlegg som er kjernen i hvordan jeg har gjort det, men som på ingen måte er veien for alle andre - egentlig svært få vil jeg tro. Prøvde meg bare på litt uskyldig provokasjon:)

Jeg dilter etter og skjønner hva du snakker om :) Jeg ble såppas provosert at jeg dempet frontveggen litt i dag :) Lyden forandret seg såppas mye att jeg må fram med REW og foreta noen justeringe i MiniDSP :)
    Synd ikke flere hifisnøser har skjønt att det MÅ gjøre noe med akustikken for å komme noen vei. Jeg er stort sett skuffa når jeg hører lyden til andre. Jeg har planer om å innvadere hulen din en gang, tror ikke vi har veldig ulik tilnærming til lydopplevelsen :)

8

8x12_TOM

Gjest
    Hyggelig å se at det på noen virker inspirerende, og ja vi har nok lydfilosofi som i nærheten av hverandre. Rommet ditt stå høyt på listen over ting som bør høres, så der har vi en tosidig avtale.

Olav2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1

Jeg har funnet ut at jeg er litt schizofren sånn hifi-messig. Er veldig glad i ekstremt "ren" lyd, der opptaket kommer fram så tydelig som mulig, og stereobildet er som skåret i stein. Men er også glad - paradoksalt nok - i rundstrålere, muligheten til ikke å ha noen sweetspot, spasere rundt i et diffust felt av lyd. Tror den eneste muligheten for meg i fremtiden blir å ha to lytterom, med et dedikert kjempesvært direktestrålende anlgg med maks demping i det ene rommet, og en rundstrålende refleksjonsorgie i det andre. Så må jeg bare tjene nok med pæng til å få plass og råd til to slike anlegg først, da. Men den slags materielle detaljer finner en vel alltids ut av ;)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Greit med gode stue høyttalere også, morro å teste de på MiniDSP 2x4HD og 2x45w DPA røt til toppen og Holton 50w klasse A til bunn.
    Høyttalerne kan fint drives med en 4 kanals Anaview med veldig godt resultat for den som vil ha et enkelt lite oppsett.

IMG_1005.jpg
    IMG_1006.jpg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.223
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Om det er noen som leser her som kan kjøpe Nyco til meg om de finner så hadde det vært yber bra. Jeg bruker Nyco for å regulere magen på et eller annet vis. Men de har plutselig bestemt seg for å slutte å lage mere Nyco. Så da får jeg bare prøve å hanke inn det som er rundt omkring på grisgrente landhandelen. De apoteke jeg har hørt med er tomme, men det skader selvsakt ikke å sjekke. På forhånd takk :)

IMG_1024.jpg

pahf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Antall liker
    1.936
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Du har prøvd Samarin? Den gjør samme nytten for meg som Nyco, med mindre du lager den trønderske utgaven av Champis!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn