- Ble medlem
- 18.02.2009
- Antall liker
- 15.158
- Sted
- Kopervik og Bergen
- Torget vurderinger
- 1
Kremt kremt, ikke akkurat det, nei: http://no.wikipedia.org/wiki/Fremtiden_i_våre_henderoddgeir skrev:Steinar Lem har så vidt jeg vet viet livet sitt til blant annet bekjempelse av urett som rammer barn (fivh), så dette lyskesparket til en døende mann fra maoisten michelet er så nedrig at jeg kan vanskelig kan fatte at det kommer på trykk.
Fy faen.
Du har ikke hørt så mye om mannen tidligere, skjønner jeg...
Fra nå holder jeg meg borte fra denne diskusjonen. Guttungen min er tokulturell, og det avslører utseende hans også. Derfor holder jeg meg langt borte fra en slik debatt med folk jeg helst vil se på som venner. Jeg vil heller forsøke å glemme hvem som skrev hva.
Mvh en som føler på kroppen hva det vil si å ikke være helt hvit i Europa. Gamle damer som tviholder på vesker når vi sitter ved siden av dem på bussen (i Roma). Øyne som ikke klarer å unngå å stirre. Mange. Misstanker om sniking på lokaltog. Jeg kan liste opp i det uendelige, men det har ingen hensikt. Plutselig ser jeg verden på en annen måte, fordi verden har brått begynt å behandle meg og mine bittelitt annerledes. Men det er merkbart at man er annerledes. Jeg kan skrive dette fordi jeg vet hva det vil si å være hvit. Jeg levde i over 30 år som hvit.
Jeg har ingen løsning på noe som helst, bare viten om hva som bare kan gjøre ting verre. Og det er ytterligere polarisering. Ytterligere polarisering vil jo kun avle mer protest mot vår politikk mot dem. Mer frykt, mer ubehag og mer frustrasjon. Og i verste fall hat, hvis opplevelsene er vonde nok. For opplevelsen av avstand er helt klart større nå. Ikke bare for de har vært på kant med samfunnet i mange år, men etterhvert vil det få betydning for de godt integrerte også. For det går mest utover dem. For de må forholde seg til en stadig hardere holdning overfor seg, selv om de gjør alt riktig i forhold til hva vi forlanger av dem. Jeg vet hvor sterke og vonde opplevelsene av fordommer kan være, for jeg har levd dem i mange år.
I morgen skal vi feire niårsdagen hans, og jeg vil ikke ødelegge hverken mitt eller andres humør med å kommentere noen av postene, sett bort fra denne snodige missforståelsen. Men jeg håper i alle fall at jeg har fått dere til å tenke dere litt om. De mørke er også mennesker med følelser, og de er like vare på om naboen er redd dem eller ikke som du er. Eller kanskje dere aldri har tenkt på det? Jeg må innrømme at jeg tenkte altfor lite på det før jeg begynte å leve samme livet selv i en lightversjon. Jeg kan selvfølgelig være for meg selv, og bli hvit igjen. Det kan ikke de to andre.
Jeg synes at før dere slenger ut enkle løsninger på kompliserte spørsmål bør dere spørre dere selv om hva som er det verste som kan skje, og hva det vil være som fører til den situasjonen. Jeg tror dere vil komme fram til polarisering som veien, og åpen konflikt som resultatet. Jeg vet at enkelte på db.no mener at det er veien å gå, men her inne kan jeg ikke tenke meg at den tanken finnes. Heldigvis har vi hifi og musikk til å bruke opp galskaps-genet på