Lenco L78/75 DIY og alt som har med disse spillerne.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• JHolm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2007
    Antall liker
    26
    Sted
    Oslo
    Bolenco Bolero !
    At jeg ikke har tenkt på dett før !
    Må bare finne en vid og ellers passend armrest.
    Det separerer i alle fall som bare f... Jeg regner med jeg må til å bygge plinth :)

Tallerken, Tonearm og pickup fra BeoGram 1200? I så fall kan kanskje armrest også brukes?

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    7
    ja, det er en slaktet beogram 1203 som er donor. armen funker faktisk overaskende bra på L75, og geometrien ser ut til å være den samme. Tallerkenen har jeg lat oppå den andre som erstatning for matte. Legger til litt masse og vekt, men ikke så mye. Det ser i alle fall ganske dekorativt ut, og tar videre BO intrykket.

Jeg har satt den i et digert plinth for tre armer jeg hadde liggende. jeg får se om jeg setter opp en til eller ikke...

Det er faktisk overaskende morsomt å lage frankenstein-spiller igjen :) Det gir noen Aha opplevelser i begge retninger.

mvh
    Stian

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Jelco armen min var defekt og gikk med B post til Hong Kong i ettermiddag.

Tenkte jeg skulle montere Rega RB300 på min blåe spiller nå.
    hvor mange mm mangler det på VTAn?

Hvor får jeg kjøpt skjøtedings til å mellom pickup og headshell?

Og tilslutt, har noen tips til hva jeg kan gjøre for å dempe resonansen i MDF plinten ytterligere, ikke det at jeg har oppfattet noe problem men sammenlignet med Well Tempered Classic er det en god del mer støy og romling.

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    HEL...hvilken plint var det du hadde, er ute etter en som min originale Lenco L75 passer rett inn i og som er bra.

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei HEL...

Så du sleit litt med den ebay plinten, ikke noe du skal selge, de plintene der skal vel min originale med original arm passe rett i?

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Den er grei...

Kvaliteten på den var greit?
    Du mener min spiller Lenco L75 (Helt Original) passer rett i, ikke lyst å kjøpe noe som ikke funker.
    Noe jeg trenger ekstra som jeg ikke får med om jeg kjøper plint? (bolter)

For finsih er det vel bare å beise og lakke eller?

Ellers noe jeg bør vite?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Utrolig bra kvalitet
    Rett i
    Vet ikke, uansett får du det på byggevaren
    Eller vokse og beholde den vakre kryssfiner finishen
    Tja, jeg vet ikke noe mer

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Corinor lager plint i corian til Lenco, men malene de bruker er beregnet på PTP -topplate fra Peter Reinders i Nederland.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    @ "President Plint" (impulse)

Min lille blå plint er laget av 2x30 mm MDF som er limt sammen.
    Har også limt litt asfalt under.
    Den er ganske tung nå men lurer på om jeg kan gjøre den mere død? Eller kanskje den ikke trenger det?

lenco over.jpg
    lenco under.jpg

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Den virker jo godt bygget, men hva bruker du som avkobling mot underlaget?

Hvorfor vil du ikke ha Corian, Jan Erik?

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    117
    HEL: lag en plint av mdf med 6-10 mm hulrum (trenger bunn, topp - og noen mellomlegg), hulrummene fylder du med en blanding av Tech7 og fint fugesand. Intet som er mer resonannsdødt (og iøvrig billigere) end dette.

Ser gamle B&O'en til min ærede far og mor har kommet til nytte - mine enkle erindringer om denne spiller var at den nok havde ganske pent design og greit med armløfter - men det var så og kvalitetene til denne. Første Rega gik lydmessig ringe rundt denne. PU'en ikke noe spesiell tess heller. Første B&O PU som fikk (skikkelig) skryt var MMC1.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    @ impulse: Ehhhh....Biltema spikes, de messingkonene ...flaut

@ Carsten: God idee. Tec7 kan jeg et og annet om ;) tror jeg borer en drøss med hull under, fyller med sand og kliner igjen hele greia med Tec7. Når jeg bygde kvartbølgekabinettene med Seas fulltoner brukte jeg 2 kg med fugemasse som var gått ut på dato til å dempe ressonanser. Det funket som bare det. Litt dyrt med mindre patronene er gratis.

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

Nei fordi da er det vel mer modding som må til, vil beholde min L75 helt orginal og bare få en massiv plint som forhåpentligvis hjelper på litt "rumbling"
    Høres mest når lyden blir skrudd opp og mellom sporene på plata, kan kanskje også komme litt ulyd fra mitt rør-riaa trinn (Bellari VP130)? Må prøve meg med en bedre strømforsyning på riaaèn, har hørt det kan hjelpe.

Corian - beregnet på PTP -topplate fra Peter Reinders i Nederland.

Den virker jo godt bygget, men hva bruker du som avkobling mot underlaget?

Hvorfor vil du ikke ha Corian, Jan Erik?

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    HEL, få tak i noe som isolerer bedre. Nordost Quasar Points, myke puter fra HiFiKlubben eller karbonfiberkoner fra Black Diamond Racing. Da vet du mer om hva som ligger i plint og hva som er underlag.

Rasmussen, jeg ser det med å holde ting orginalt, men en ny og bedre arm er nok lurt å tenke på. Lenco laget et veldig bra drev, men armen er ingenting å skrive hjem om. Verket fortjener noe mye bedre.
    En PTP og et Corian-plint er en radikal forbedring som bringer en Lenco til høyder hvor den kan konkurrere med mange fantastisk gode spillere, og det for et i sammenhengen minimalt utlegg. Men er poenget at ting skal holdes orginalt, blir det jo noe helt annet.

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei impulse...

Originalt, var i alle fall det jeg hadde tenkt, ny arm og denne plata/plinten, hva snakker vi om i pris da?
    Har kjøpt med en NOS Shure M75ECS til Lencoèn og det låter fint synes jeg, har ikke noe å sammenligne med så da gjør det vel det :)

Er ny på hifi fronten og hadde ikke tatt i en platespiller på 25år, så blir det for vanskelig med oppsett av ny arm, plate/plint som må gjøres noe med, så har jeg ingen å støtte meg til her i byen.

Da blir det forum man lærer på, og det er fint, men noen ganger hadde jeg ønsket en læremester som kunne vise ting, da hadde man lært og forstått mye bedre.
    Vet ikke hvor vanskelig det er å få til det dere snakker om her...

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    En PTP og et Corian-plint er en radikal forbedring som bringer en Lenco til høyder hvor den kan konkurrere med mange fantastisk gode spillere, og det for et i sammenhengen minimalt utlegg. Men er poenget at ting skal holdes orginalt, blir det jo noe helt annet.
    Og sammen med et superlager og den beste armen man har råd til (drivverket er ikke begrensningen lenger) har du en spiller som ypper seg blant de aller gjeveste. Da koster det selvfølgelig litt. Sier det bare for å underbygge Impulses innlegg til oppmuntring til alle som har startet på sine Lenco prosjekter. Det er alltid en viss fare for å gå seg vill på veien til en velfungerende spiller. Min Lenco har parkert en meget oppegående og rimelig anerkjent high-end spiller (VPI TNT) og jeg minner om kjoeniks (hvor har du blitt hen broder kjoenik?) tvillingprosjekt som erstattet hans Raven spiller. Det sier litt om hvor langt man kan dra disse Lenco bastardene. Jada, vet at jeg har sagt det før, men en god ting kan godt repeteres imo :)

Sist redigert:

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    PTP koster vel ca 1700, mener jeg. Plint i Corian rundt 4.500, skulle jeg tro. En Jelco-arm ca 3000, evt finner du gode armer brukt. Hjelp kan du alltids få her på forumet...

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Ville nok sendt en mail til Corinor for pris. Jeg betalte litt mer enn hva du antyder Impulse, men så var det også lenger vei å frakte greiene til Okka.. Pluss på rundt 1500 så er vi der :) Uansett verdt hvert øre imo!!
    Lytter i skrivende stund til en av de kuleste skivene jeg har kommet over på lenge. Utenom min foretrukne sjanger, men både musikalsk og lydmessig en perle som ikke var avskrekkende dyr heller (forutsatt at man finner den brukt). Har forøvrig intet forhold til Al Stewart, men fikk litt bakoversveis av Time Passages- moFi utgivelse da jeg var innom en god kamerat og installerte min VdH Canary (for test) hos ham.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Hey! Kul skive, det der. Regner med at du har peiling på samme manns definitive klassiker, "Year of the cat"?

Forøvrig er det fetteren til Rod vi snakker om.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Må nok innrømme å være aldeles grønn på Al Stewart. Trodde han var sviskesanger på lik linje som fetter Rod. Har bare lest om year of the cat, men skjønner at kanskje mannen og skiva er verdt en sjanse :) Er yotc på høyde/ bedre enn time passages (mener å ha sett at den også er utgitt på mofi) musikalsk, er det en definitiv julegave til far i år :)

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Du har rett, Finger. Rod var cool før han drukna i blondiner.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Aldeles tilgivelig og forståelig å drukne i blondiner!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    joda, forsåvidt. Men å utgi tjafs som "Do ya think I´m sexy", det er faen ikke noen av delene.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Da er Year Of The Cat mofi LP på vei i posten:cool: Liker forøvrig Prima Veras harsellas over 70 talls kleindisco kisene... Nå er det Alan Parsons her Old and wise er bra!

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Wise move, my friend!
    Hadde Prima Vera-skivene til salgs på forrige treff. De gikk, gitt. ;)
    Alan Parson er en gammel helt. Liker særlig bruken av Colin Blunstone og John Miles som vokalister...

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.005
    Torget vurderinger
    23
    Da er Year Of The Cat mofi LP på vei i posten:cool: Liker forøvrig Prima Veras harsellas over 70 talls kleindisco kisene... Nå er det Alan Parsons her Old and wise er bra!
    Year of the Cat er en av skivene du ble søplelei av da den kom; standard demo-skive i alle hifisjappene i byen, ikke minst på Asylet. Spilte den aldri etterpå.

gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.193
    Torget vurderinger
    6
    Er så ung at jeg gikk glipp av det Sluket

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.005
    Torget vurderinger
    23
    Da vil du sikkert like musikken! Den er sånn passe Rogalandsfemi :cool:

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

Huff, her ble det tusenlapper, rundt 10 lapper blir mye for meg. Starter med en ebay plint, noen bra dempeføtter på den og et bra underlag/plate/hylle, så får vi se hvor fornøyd jeg blir med lyden :)

Takk så langt gutter...ønsker alle en god helg!

PTP koster vel ca 1700, mener jeg. Plint i Corian rundt 4.500, skulle jeg tro. En Jelco-arm ca 3000, evt finner du gode armer brukt. Hjelp kan du alltids få her på forumet...

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.415
    Torget vurderinger
    10
    Du kan også sende mw.k en pm og få tips om Corian plint. Han har navn/nr/priser og sist men ikke minst en lekker spiller i stuen.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Det vil jeg ikke ha :)
    Ser absolute poenget med å bevare den orginale spilleren om den er i pen stand.
    Noe som dog, er viktig å merke seg er at knivlagerne i armen har lett får å ta kvelden og de kan lett byttes. Har armen nye gode knivlagre er ikk armen noe verre enn dagen budsjett armer.

Driv og senterlager bør også resnses og smøres opp. Har du ikke fjernet de røde transportskurene du finner under chassi, vil også disse overføre masse rumbling.

Gjør du dette får du nok merke at du blir kvitt mye rumble og du kan glede deg over en kvalitetsspiller i mange år fremover.

Rens og smøring av motor er langt viktigere enn, all verdens superplinther og hi end armen ;)

HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    129
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Hei

Huff, her ble det tusenlapper, rundt 10 lapper blir mye for meg. Starter med en ebay plint, noen bra dempeføtter på den og et bra underlag/plate/hylle, så får vi se hvor fornøyd jeg blir med lyden :)

Takk så langt gutter...ønsker alle en god helg!

Det er i grunn langt fra noen etablert sannhet at Corian er det ultimate materiale for et plint....
    Gå for dette ebay plintet, som jeg går ut fra er en stabel sammenlimte kryssfinerplater!

Deretter er det nok tonearm som vil gjøre den største forbedringen. Og senere en forbedring av tallerken-lager.
    Om du skal fortsette med original topplate, så er det absolutt en fordel å kunne feste bunnen av lageret til plintet. Dette fordi topplata er alt annet enn stiv.
    PTP er derimot meget stiv, og krever ingen ekstra support av lageret.
    I tillegg er bunnen av det originale lageret ikke tett, slik at olja renner ut. Dette må du fikse uansett, om du ikke allerede har gjort det.
    Lykke til videre!

J.E.R

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2012
    Antall liker
    166
    Sted
    Larvik (Narvik)
    Hei

Takk for innspill...

Arne:

Jeg har fjernet disse røde transport skruene og knivlagrene er ganske nye, så det skal være ok. Har også smurt litt der jeg har kommet til uten å demontere motor, dette bør jeg kanskje gjøre?

Når spilleren går uten forsterker på, er den ganske stille, det er når det blir litt volum og mellom sporene på plata at jeg hører en del støy/rumbling som muligens ikke skal være der.

HALOLS:

Kommer til å fortsette med original topplate og gjerne original plint om jeg kan få spilleren stille, synes det originale er pent også :)
    Kan du forklare litt om " Om du skal fortsette med original topplate, så er det absolutt en fordel å kunne feste bunnen av lageret til plintet. Dette fordi topplata er alt annet enn stiv."

Skjønte ikke helt hva du mente der...

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    859
    Standardarmen er godt konstruert (med en svakhet) og er "swiss made" akkurat som de beste klokkene i verden. Svakheten er v-blokkene, eller det horisontale knivlageret med gummiforing. Bytt ut disse til topp kvalitet og du får en betydelig forbedret arm. Jeg bestile nye blokker fra Russland. De skal være laget av spesialgummi som brukes i flyindustrien, en stabil og robust type. De er kopi av originalene men har svært høy presisjon, og ser ut til å være laget med cnc-fres. Kostet ca 150 kroner, og det var absolutt verd det!

Produsenten heter Aleksey, og er kjent fra Lencoheaven. Kan bestilles her:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn