Det får du nok, selv er jeg nok mer skeptisk til armen enn til plinth. Lagrene til armen har visstnok en tendens til å morkne og bli ødelagt av tidens tann. Jeg ville prøvd en annen arm. Armer som passer rett inn i geometrien er bla Linn, Mørch og Syrinx.Minutten skrev:Dersom det blir en Lenco er planen og bytte plint og arm etter hvert om dette er noen som faller i smak.
Regner med jeg få en liten indikasjon om hva dette dreier seg om med original plint og arm?
Poenget var vel å sette den på en original og få en liten feil i avstanden. På en større, slik som den flotte til kjoenik her, så sier det seg vel selv at det ikke skulle være noe problem med å montere en Rega arm korrekt? Ellers så misforstod jeg det hele.slowmotion skrev:Nå er vel Lencoer mest å betegne som et godt utgangspunkt for modifisering.
Altså er det ingenting som hindrer den glade entusiast å sage litt i toppplata
så armen man velger sitter på riktig sted...
Ikke hørt noe fra Jeremy nei :-\gut_man skrev:Nydelig kjoenik ;D Regner ikke med at du har fått noe mer fra Jeremy du heller Jeg har montert renovert orginal lager på inntil videre. Har dog ikke koblet elekronikken enda. Er fryktelig dårlig på å lese koblingsskjema, til og med det hyperenkle skjemaet som Peter la med PTP manualen er nok til at bremsene settes på... Har du koblet? Og kan du evt ta et bilde eller to, som er mye lettere for en glad amatør som meg å forstå?
Hvor viktig er det at armen har akkurat 212mm? Ser at Jelco har armer som er 210mm og 214mm, men ikke 212mm.ivarlo skrev:Det ligger masse gode råd for oppussing og optimalisering av gamle Lencoer på lencoheaven.net
Om du tenker på å bruke den i originalt plinth og topp-plate anbefaler mange å bytte ut Lenco-armen med noe bedre som har samme armgeometri (Rega passer ikke; skal ha 222mm, Lenco har 212mm)
mvh
ivarlo
Jeg tok feil, Lenco GL75 har ikke 212mm, men 210.8mm, altså ganske nære 210. Om du går inn på www.vinylengine.com så tror jeg det finnes noen kalkulatorer der som beregner hva som skjer med forvrengingen om du monterer en arm i feil avstand.Minutten skrev:Hvor viktig er det at armen har akkurat 212mm? Ser at Jelco har armer som er 210mm og 214mm, men ikke 212mm.ivarlo skrev:Det ligger masse gode råd for oppussing og optimalisering av gamle Lencoer på lencoheaven.net
Om du tenker på å bruke den i originalt plinth og topp-plate anbefaler mange å bytte ut Lenco-armen med noe bedre som har samme armgeometri (Rega passer ikke; skal ha 222mm, Lenco har 212mm)
mvh
ivarlo
Mange takk Steen!Steen skrev:Flott prosjekt Kjoenik, og lykke til i fortsettelsen. Flere bilder er altid en god ting. Spesiellt de små detaljer
Er selv i gang med noe lignende, men har tatt en litt anderledes retning. Hvis det funker, kan det være jeg kommer til å delta litt mere aktivt i denne tråd.
Steen
Det er derfor jeg og Kjetil har kjøp lager av en kar i England som heter Jeremy. Lageret er laget for å tåle vekter opp til 10-12 kg.Steinkare skrev:Det må bli skikkelig mye masse pga de doble tallerkene..Skikkelig flott finnish!!, det er ikke mange grammofoner som slår denne, når det gjelder å lage noe som ser så bra ut...
Tåler lageret denne doble belastningen?Det blir jo ganske mange flere kilo på kula i bunn av brønnen.
Ja jeg vet, jeg kunne bare ikke dy meg for å trekke dere littgut_man skrev:Arm kommer nok på plass ivarlo! I flertall og av fin kvaliet
Jeg ville gått for justeringsmuligheten, avkoblingen er vel mot trestykket uansett.gut_man skrev:Jeg vil bare tenke meg nøye om mht armbordløsning, så jeg ikke borrer fullt av unødige hull i plinthet. Er vel i ferd med å ende på en løsning der jeg bruker VPI armbord som festes med maskinskruer til et 4cm tykt massivt trestykke for å få høyde nok. Dette må igjen festes til plinth. Da lurer jeg litt på hva som er best mht avkobling vs justeringsmuligheter; en tykk bolt gjennom plinth ( som gir muligheter for å vri litt på armbordet hvis det behøves for å justere inn arm, eller flere tynnere bolter som låser armbordet i fast posisjon? Ha ville dere gjort?
Koser meg stort med alle spillerne jeg har tilgjengelig jeggut_man skrev:Ah, kult ivarlo! Er det skiferplinth du har gått for? Hva er inntryjkene dine kontra de andre spillerne du har for hånden da?
Gjerne det, om du begynner nærmest på siste bilde og går med klokka så er det først en Schick type A med Ortofon SPU Type A pickup, deretter London International arm med Decca Jubilee pickup. Bakerst er det en Opera T1288 arm med Miyajima Shilabe pickup og til sist Origin Live Conqueror arm med Transfiguration Spirit pickup. Riaa påkoblet er en Ray Samuels F117 Nighthawk, har også en Manley Steelhead, men kablene når ikke slik sakene er montert akkurat nå...samlanes skrev:Legger du ut meir info om pickuper og riaaer som blir brukt?Det hadde vert kjekt.
Takk. Da har jeg snakket med selgern og satt det på vent. Han hadde en annen kjøper i samme prisleie.Gjest skrev:De fleste går for 300 - 600 kroner, tror jeg. Jeg ga 250 for en strøken utgave med ødelagt lokk. Hvis mellomhjulet er av plast, så er det grunn til å prute. De virker som regel dårlig, og metall/gummihjul kan kjøpes på ebay, for noen få hundrelapper.