Bil, båt og motorsykkel Lenge leve DIESEL!!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.447
Ikke noe problemer med ørten hundre tusen km. for en moderne bil. Levetid på 20 år er en annen problemstilling.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
selv busser byttes nå ut i et hyppig tempo og om noen år...
Det er jo ikke dieselmotorens skyld det da ;). Om ikke miljøaspektet hadde vært der - hvilket er den drivende kraften, så hadde det neppe gått en eneste el-, eller gassbuss.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er jo ikke dieselmotorens skyld det da ;). Om ikke miljøaspektet hadde vært der - hvilket er den drivende kraften, så hadde det neppe gått en eneste el-, eller gassbuss.
Joda, godt mulig dette også ender med et mageplask.. hven vet. For noen år siden var det jo gassbusser som var den store hypen og det gikk som det måtte, lukt åt Helvete. det kjører ikke en eneste slik en her lenger og fadesen står som ruiner på sentralene. Miljøpolitikere er de dyreste og mest unødvendige av sorten. Men el har nå litt historie og trolleybusser har vært brukt her i hundre år eller noe slikt, så strøm er ikke noe nymotens påfunn fra klimafjolsene. Om vi skrur tiden frem 20 år tror jeg at mesteparten av bussene i siviliserte strøk går på batteri og ikke på diesel.

Ute på bondelandet kan det hende at diesel, damp eller vedfyring fremdeles er det siste nye innen fremdriftsteknologi.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
^ Det som var poenget er at det er miljøaspektet som er årsaken til ar det settes inn busser med el-drift i byene, ikke at dieselmotoren i så måte er ut-datert. Samtidig har, som du nevner, noen byer hatt kollektivtransport på el i mange år (trolley, trikk, T-bane) så det er jo ikke noe nytt - bortsett fra at energien nå er on-board.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.447
Batteridrift er sikkert greit for rene bybusser med begrenset lengde på ruten som kan sutte på en stikkontakt med jevne mellomrom. Det er vel ikke så fryktelig mange busser som er rene bybusser?
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Tja, forskning på Tesla batterier gir vel 5% degradering ved 50k kilometer og totalt 10% degradering ved 270k kilometer så det bør holde en stund.

En fossilbil er sliten ved 200k kilometer.
Tja, min fossilbil kan med normalt vedlikehold lett runde 400k kilometer. Så da vil mitt totale miljøavtrykk langt overgå hva en Tesla kan oppnå. Hold Norge reint - hugg en Tesla - nærmest.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Tja, min fossilbil kan med normalt vedlikehold lett runde 400k kilometer. Så da vil mitt totale miljøavtrykk langt overgå hva en Tesla kan oppnå. Hold Norge reint - hugg en Tesla - nærmest.
Nei, den er nær verdiløs etter 10 år og 200k så den bør hugges ved neste store reparasjon.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Verdifallet de to første årene på fjorårets nybilbestselgere er mer enn nok til å drifte en grei fossilbil minst 1 mill km....
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Nei, den er nær verdiløs etter 10 år og 200k så den bør hugges ved neste store reparasjon.
Er noe som heter bruksverdi også vettu :) min bil har gått 205.000km, er en 2002 mod og er verdt 250.000kr så det der er på ingen måte en fasit.
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Nei, den er nær verdiløs etter 10 år og 200k så den bør hugges ved neste store reparasjon.
Forståelig at jeg provoserte med Tels hugging :) dog, min 1997 modell Volvo har en verdi på ca 80k, og når den blir veteran om 6 år har den samme verdi.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.447
Lurer på hvor mye en 23 år gammel Tesla kommer til å være verd.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Må betale for å bli kvitt den, kondemeringsprisen på batt mm kan fort overgå metallverdien.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Nå er man langt utenfor topic men jeg har solgt 2x Golf mk1 Gti, BMW E30 325i og Volvo 240 Turbo i mine yngre dager og alle for <20k så det å tro at alle biler overlever og blir gull en gang i fremtiden er optimistisk.

Man betaler vrakpant for en Tesla ved kjøp så man får vrakpant når den hugges.

Om det er mye økonomi i å eie en eldre Tesla er jeg skeptisk til men det er nok av dieselbiler med dårlig totaløkonomi også, var jo en i Luksusfellen der problemene starter ved kjøp av A6 Allroad.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Dette var nok siste dieselen for vår del. Mistet nattesøvenen i flere netter når jeg tenkte på at det var dattera som kjørten Passaten når den fant sin tid til å ramle ifra hverandre for noen år tilbake.

1609720054890.png
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Dette var nok siste dieselen for vår del. Mistet nattesøvenen i flere netter når jeg tenkte på at det var dattera som kjørten Passaten når den fant sin tid til å ramle ifra hverandre for noen år tilbake.

Vis vedlegget 686611
Ja for det er jo diesel som har skylda 😂👍🏻 dissa diesel hjul opphenga altså.. kan ikke stole på dem
 
Sist redigert:

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Nå er man langt utenfor topic men jeg har solgt 2x Golf mk1 Gti, BMW E30 325i og Volvo 240 Turbo i mine yngre dager og alle for <20k så det å tro at alle biler overlever og blir gull en gang i fremtiden er optimistisk.

Man betaler vrakpant for en Tesla ved kjøp så man får vrakpant når den hugges.

Om det er mye økonomi i å eie en eldre Tesla er jeg skeptisk til men det er nok av dieselbiler med dårlig totaløkonomi også, var jo en i Luksusfellen der problemene starter ved kjøp av A6 Allroad.
Hva du har solgt bilene din for i dine yngre dager har da ingenting å si den dag i dag? Bil blir stort sett aldri gull gruve med mindre man har en meget spesiell bil. Det er heller ikke diesel som har skylda når ett bil merke lager en dårlig motor? Tror du ikke det kommer liknende saker med el biler? 😂
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
En V/S70 med diesel er da langt mer ordinær og det er du som regner fremtidig verdi.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
En V/S70 med diesel er da langt mer ordinær og det er du som regner fremtidig verdi.
Det var du som skrev at en diesel bil som var 10år og hadde gått 200.000km hadde null verdi. Det er feil.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ikke null men lav restverdi. Kjører jo en bil i det segmentet selv (riktignok bensin).
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Ja og det vil nok en 10år gammel el bil også ha skal du se :) hvis man kan skru litt selv også så er det ikke dumt å ha bilen så lenge det går :) å sende en eld gammel bil med ymse vedlikehold til merkeforhandler for reparasjon er selvsagt dyrt.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Jeg forstår behovet for Diesel f.eks i Tyskland med mye langkjøring, billig og varer lenge. Det samme med utkantstrøk i Norge / lange strekninger. Men, personlig er jeg glad for at det blir mindre av disse kakle-bilene i byene. De lyder feil og lukter feil, selv om nyere Diesel-motorer er noe annet enn på 80-tallet.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg forstår behovet for Diesel f.eks i Tyskland med mye langkjøring, billig og varer lenge. Det samme med utkantstrøk i Norge / lange strekninger. Men, personlig er jeg glad for at det blir mindre av disse kakle-bilene i byene. De lyder feil og lukter feil, selv om nyere Diesel-motorer er noe annet enn på 80-tallet.
Til by bruk er jo el bil fantastisk det er jeg helt enig i :) Når det kommer til kakling så er det mye forskjellig syntes jeg.. Toyota er vel en versting der.. min V8 diesel låter fantastisk og jeg syntes vag sin V6 diesel låter bra å :)
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.242
Antall liker
288
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Til by bruk er jo el bil fantastisk det er jeg helt enig i :) Når det kommer til kakling så er det mye forskjellig syntes jeg.. Toyota er vel en versting der.. min V8 diesel låter fantastisk og jeg syntes vag sin V6 diesel låter bra å :)
Låter bra ja, det er jo noe vi på HFS kan mye om, min S70 med 5 sylindere bensin har en fantastisk inspirerende lyd ved pådrag :)
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Åsså mye mer trafikksikker med hensyn til at fotgjengere faktisk kan høre at det kommer en bil og ikke en susende symaskin.
Det er jeg enig i, men nå har det blitt helt håpløst da.. fotgjengere i dag er stort sett en gjeng med zombier med musikk på ørene så er skummelt uansett
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Åsså mye mer trafikksikker med hensyn til at fotgjengere faktisk kan høre at det kommer en bil og ikke en susende symaskin.
I 20-30 km/t hører man uansett ikke motoren, men dekkene! Det er det samme med elbil. Så prøv igjen...
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.008
Antall liker
6.236
Er dette tråden for dieseldyr?
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.150
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
I 20-30 km/t hører man uansett ikke motoren, men dekkene! Det er det samme med elbil. Så prøv igjen...
Mnja … i området 20-30 km/t så vil det nok være i grenseland, men opp i høyere hastigheter så er det primært dekkstøy man hører.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
I 20-30 km/t hører man uansett ikke motoren, men dekkene! Det er det samme med elbil. Så prøv igjen...
For noe tøv 😂 Men jeg ser ikke på det som noe argument mot å kjøre el bil, folk får ta litt ansvar for egen sikkerhet når man går der det ferdes biler.
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
For noe tøv 😂 Men jeg ser ikke på det som noe argument mot å kjøre el bil, folk får ta litt ansvar for egen sikkerhet når man går der det ferdes biler.
Selvsagt er det tøv. Alt man ikke er enig i er tøv. :) Kul måte å argumentere på.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
I 20-30 km/t hører man uansett ikke motoren, men dekkene! Det er det samme med elbil. Så prøv igjen...
Dette er jo ikke riktig. Hvis jeg kjører i 20-30-40 km/t på andre gir med dieselpurka mi med doble eksospotter og boksermotor med et turtall på 2500 - 3000 omdreininger, så hører folk som går på gata i nærheten dette. I så lav hastighet, kanskje motorlyden til og med overdøver hjulstøyen på mange biler, hvem vet.
 
Topp Bunn