Bil, båt og motorsykkel Lenge leve DIESEL!!

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Uansett tror jeg man bare må ta inn over seg, samme om man kjører bensin, diesel, elektrisk, eller radioaktivt, at bil er ikke noe annet enn rent forbruk. De pengene man har brukt på ervervelse og vedlikehold for å holde den på veien er bare penger man bruker opp og aldri får igjen. Jeg tenker iallfall på det som at de pengene jeg kjøpte bilen min for og de pengene jeg bruker på reparasjoner er best anvendt jo lenger jeg klarer å holde bilen i kjørbar og forskriftsmessig stand sånn at jeg slipper å kjøpe en annen bil igjen. Gjensalgsverdi når jeg er ferdig med den? Trolig ganske triste greier. :)

Stort sett, for de fleste er det lite relevant å trekke spesielle samlerobjekter inn i regnestykket.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Selvsagt er det tøv. Alt man ikke er enig i er tøv. :) Kul måte å argumentere på.
Neida alt er ikke tøv :) Mulig du skal gå en tur i gatene å høre etter en gang til så kan vi snakkes etter det :) forutsatt at du har tildels normal hørsel da :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.954
Antall liker
11.358
Sted
Ytterst i havgapet...
Velan.. for noen år siden ble jeg nesten nedkjørt av en Lexus hybrid ved dieselpumpa.. hadde det ikke vært for lyden av piggdekkene.....
hva han nå hadde der å gjøre vet jeg ikke, for han strøk inn for å kjøpe pølse....
 
R

rr30629

Gjest
I følge bruktbilselgerne er diesel de mest populære bruktbilene.

Elbilrevolusjonen har ikke kommet til hele Norge ennå. Jeg har tilgode å se en eneste Polestar. Kun sett en ID3 og det var demobilen til VW-forhandleren. Har kun sett en Mecedes ECK (eller hva den nå heter), og det er samme bilen jeg ser hele tiden. Går nok en 2-3 e-tron her. Tesla finnes, men ikke noe daglig syn. Kjørte de 16 milene til Harstad i begynnelsen av November for å hente noen hyller fra IKEA. På 32 mil møtte jeg ikke en eneste elbil. I Harstad så jeg tre elbiler; der er elbil populært da de har bompenger.

 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.245
Antall liker
2.676
Sted
Liten by
Neida alt er ikke tøv :) Mulig du skal gå en tur i gatene å høre etter en gang til så kan vi snakkes etter det :) forutsatt at du har tildels normal hørsel da :)
Må gi deg rett i noe her og trekke tilbake deler av det jeg sa.
Lyttet nøye i går og mange dieselbiler hører man godt, mens velsig mange bensinbiler hører man knapt motoren på. Der er vegstøy det første man hører.
Poenget derimot, det står enda. Dersom argumentet med at elbiler ikke høres er et stort problem (de har sågar motorlyder nå), så må man også gjøre noe med enkelte bensinbiler!
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er jo vanligvis ikke noe problem å få bensinbiler til å høres.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Må gi deg rett i noe her og trekke tilbake deler av det jeg sa.
Lyttet nøye i går og mange dieselbiler hører man godt, mens velsig mange bensinbiler hører man knapt motoren på. Der er vegstøy det første man hører.
Poenget derimot, det står enda. Dersom argumentet med at elbiler ikke høres er et stort problem (de har sågar motorlyder nå), så må man også gjøre noe med enkelte bensinbiler!
Ja, å poenget er jeg enig i! Det er ett dårlig argument.
Er jo vanligvis ikke noe problem å få bensinbiler til å høres.
neida men det er litt sært å kjøpe titan eksos til en Toyota Auris feks😂 eller kjøre på 5-6000rpm i byen😅
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Elbil burde ha sertifiseringskrav med minimum 4x 12" basshøytalere! — Sånn for sikkerheten altså.

Da jeg byttet ut Corsa'n tok jeg ut det høytspillenen stereoanlegge jeg hadde montert. Ble ble satt på lager og aldri montert i GTV'n fordi motorstøyen var for gøy til å overdøve.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Rent personlig så synes jeg det er greit med lite motorstøy og normalt god lyd i bilen mens store eksosrør og basstunge anlegg er harry.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Rent personlig så synes jeg det er greit med lite motorstøy og normalt god lyd i bilen mens store eksosrør og basstunge anlegg er harry.
he he :) ja basstunge anlegg er harry uansett. — men herlig moro på insiden,. Jeg trekker allltid litt på smilebåndet når en slik råner forbi nå 20-25 år senere.
For dem som kun har opplevd en slik fra utsiden så det en fysisk opplevelse av musikk.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Rent personlig så synes jeg det er greit med lite motorstøy og normalt god lyd i bilen mens store eksosrør og basstunge anlegg er harry.
Å det har du selvsagt all rett til å syntes :) Jeg har også syntes rånere å basstunge biler har vært Harry engang i tida men nå bryr det meg veldig lite. Større eksos dimensjon enn hva som har funksjonell nytte er jo unødvendig men det bryr meg fint lite det at folk har det. Om folk kjører El bil, diesel eller bensin biler bryr meg også veldig lite.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Elbil burde ha sertifiseringskrav med minimum 4x 12" basshøytalere! — Sånn for sikkerheten altså.

Da jeg byttet ut Corsa'n tok jeg ut det høytspillenen stereoanlegge jeg hadde montert. Ble ble satt på lager og aldri montert i GTV'n fordi motorstøyen var for gøy til å overdøve.
Kommer ikke ikke til butikken å tilbake en gang da jo 😂
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
neida men det er litt sært å kjøpe titan eksos til en Toyota Auris feks😂 eller kjøre på 5-6000rpm i byen😅
Er ikke Auris i Norge det samme som Corolla i USA? Kommer jo ofte langt lydmessig bare med å justere litt på luftinntaket.

Dessuten er det å tune Toyota ganske vanlig, og egentlig ikke så veldig sært i det hele tatt. Pubertalt, kanskje. Men ikke uvanlig. :giggle::p:cool:

 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Er ikke Auris i Norge det samme som Corolla i USA? Kommer jo ofte langt lydmessig bare med å justere litt på luftinntaket.

Dessuten er det å tune Toyota ganske vanlig, og egentlig ikke så veldig sært i det hele tatt. Pubertalt, kanskje. Men ikke uvanlig. :giggle::p:cool:

Toyota Auris er en hybrid. Å nei det er ikke vanlig å tune vanlige bensin Toyota😅 Supra, Celica og den nye di har sammen med Subaru men ellers er det lite å se av Toyota som brommer unormalt her i Vestfold iallefall :)
Auris er en mindre Prius
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Toyota Auris er en hybrid. Å nei det er ikke vanlig å tune vanlige bensin Toyota😅 Supra, Celica og den nye di har sammen med Subaru men ellers er det lite å se av Toyota som brommer unormalt her i Vestfold iallefall :)
Auris er en mindre Prius
Ja, den er kanskje en hybrid nå, men når den kom var den (Auris) arvtageren til Corolla og var enten diesel eller bensin. Rett og slett Corolla med nytt navn. :) Og som du ser er det et marked for tuning parts til den, så da er det nok en del som driver med det også. I gatebilmiljøer horer man jo opp og pimper nesten alt. Men du har nok rett i at de langt fleste Toyota går originalt.

 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Ja, den er kanskje en hybrid nå, men når den kom var den (Auris) arvtageren til Corolla og var enten diesel eller bensin. Rett og slett Corolla med nytt navn. :) Og som du ser er det et marked for tuning parts til den, så da er det nok en del som driver med det også. I gatebilmiljøer horer man jo opp og pimper nesten alt. Men du har nok rett i at de langt fleste Toyota går originalt.

Se der ja :) lærer stadig nytt, men allikevel så ser jeg veldig lite Toyota "rånere" om dagen. Var flere før, så dette er nok mer ett utenlandsk fenomen nå om dagen :)
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Er ikke Auris i Norge det samme som Corolla i USA? Kommer jo ofte langt lydmessig bare med å justere litt på luftinntaket.

Dessuten er det å tune Toyota ganske vanlig, og egentlig ikke så veldig sært i det hele tatt. Pubertalt, kanskje. Men ikke uvanlig. :giggle::p:cool:

Jeg er ganske sikker på at man ikke får noe høyere effekt med hverken nytt luftfilter eller større eksos på en Corolla.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Jeg er ganske sikker på at man ikke får noe høyere effekt med hverken nytt luftfilter eller større eksos på en Corolla.
Diesel funker sånn at jo mer luft og diesel du kan presse inn i motoren og hvor fort du kan få ut eksos jo bedre går det. Men det er meeeget marginalt hva man får ut av selv en diesel corolla med det. Men nå var det lyd bambi tenkte på tror jeg.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Diesel funker sånn at jo mer luft og diesel du kan presse inn i motoren og hvor fort du kan få ut eksos jo bedre går det. Men det er meeeget marginalt hva man får ut av selv en diesel corolla med det. Men nå var det lyd bambi tenkte på tror jeg.
Du linker til en bensin sugemotor.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Nei det er jeg selvsagt klar over ! Jeg fikk vite at corolla har en diesel versjon for bare noen timer siden. Og om den ikke var kjedelig nok så sier dere den er ute turbo? Jeg gidder ikke søke opp detta sjøl 😂😂
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Dere må gjerne prøve å sette meg fast for deres egen hygge men hadde vært flott med noe mer spennende :)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.447
Nei det er jeg selvsagt klar over ! Jeg fikk vite at corolla har en diesel versjon for bare noen timer siden. Og om den ikke var kjedelig nok så sier dere den er ute turbo? Jeg gidder ikke søke opp detta sjøl 😂😂
Ikke deg, Anonym.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg skrev jo at man ikke vil få noe som helst effekt av fancy luftfilter på en bensin sugemotor. Ser ikke hvor det blir feil.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Nei det er jeg selvsagt klar over ! Jeg fikk vite at corolla har en diesel versjon for bare noen timer siden. Og om den ikke var kjedelig nok så sier dere den er ute turbo? Jeg gidder ikke søke opp detta sjøl 😂😂
Jeg sliter med å følge med når linkene dine ikke følger innleggene dine.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Les #139-141 igjen hvor jeg påpeker at luftfilteret er til en bensin sugemotor.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Ikke min link og jeg har heller ikke lest den :)
Men da forstår jeg hva du mener :)
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Det var primært lyd jeg tenkte på, ja.

Men det stemmer nok ikke at mer luft ikke vil gi noen effekt på en sugemotor. Kan ikke sammenlignes med forced induction, men noe effekt kan man få ved å åpne opp for større luftstrøm. Men det anbefales gjerne at man mapper bilen og legger inn ny kurve for at det skal ha noe for seg. Var iallfall derfor jeg aldri gadd å montere sportsfilter når jeg drev litt med dette selv, fordi produsenten av filteret mente man ikke ville få noen effekt hvis man ikke målte og la inn ny kurve i ECU'en samtidig. Eller faktisk, tror jeg man måtte ha en piggyback ECU siden den originale ikke var mulig å hacke for å legge inn nye kurver eller noe sånt. Monterte isteden bare større rør i det eksisterende luftinntaket (som var et slags kaldluftinntak originalt) der fabrikken hadde strupet det ned, trolig mest for lydens del. Syns det hjalp litt allikevel, og lyden ble iallfall grommere. :D
Ny eksos derimot, kan merkes relativt godt. Manifolden og downpipen jeg hadde skulle gi økning på 11 hester fra det originale som hadde ikke mindre enn tre katalysatorer. Og lettere svinghjul merkes ganske bra. :)

Men klart, skal man ha noe som virkelig monner er det turbo eller kompressor som gjelder. Eller større sylindere. Er litt forskjell på en 1,8 liter og en 3,2 liter, selv om begge er sugemotorer. Monkeywrench Racing som jeg linket til tidligere har noen ganske heftige turbokit til Toyota.
 
Topp Bunn