Sikkert ikke så godt mottatt dette innlegget her, men ærlig talt, er det nødvendig å klø hverandre så på ryggen, side opp og side ned, samme gjentagende messing på samme repeterende budskap - pass dere for selgere, vi har sett kongen uten klær? De fleste som har lest denne tråden har vel nå fått med seg standpunktene. God bruk av tid, det å gjenta seg selv på nytt og nytt?
Som vi vet - livet består av mange farer og fristelser - vi føyer kabler til listen. Hva med å skrive et lidenskapelig og kjærlig innlegg om et godt forhold til et rør eller noe i den duren, noe som bringer oss litt lystigere toner i alle disse mørke tanker som akkumulerer seg i hvordan litt dyre kabler kan forpeste forbrukeren?
Et vanlig lytterrom vil dessverre ha ujevnheter i frekvensgangen. Sånn sett er det ingen grunn til å knise over Palvigs frekvensmåling av rommet sitt. Hjernen hjelper til med å fylle ut og jevne ut frekvensavvikene. Det som er mye viktigere (etter min erfaring i alle fall) er RT60/vannfall - dvs. tidsdomenet. Har man ok kontroll på rommets resonanser over frekvensspekteret så har man gode forutsetninger for å høre relative endringer i lydbildet ved bytte/justeringer (herunder at kabler kan lyde forskjellig, uten at jeg sitter på forklaringen). I motsatt tilfelle, med dårlig kontroll i rommets tidsdomene (eller rommet har mange harde flater), så hører man ikke forskjell på stort - alt blir maskert i resonansegrøten.... så få kontroll på rommets resonanser og du får ....tydelighet!
Og nei, ingen illusjon om at dette som er skrevet over skal overbevise noen om noe. Har intet behov for å vinne den tidvise gutteguttkonkurransen om å ha rett, hvor våpenet sitter løst i sliren - det er duell--- blindtest! Dog innrømmer jeg at jeg av og til kan smile litt av med hvilken sofistikert detaljrikdom egne standpunkter er uttenkt og utledet, tungt forankret i intellekt og vekten av eget anlegg, mens opponentens standpunkter gjennom sin bruk av sine egne ører omgås med en uendelige overfladisk letthet av forklaringsvariabler: dummere/dummest, irrasjonalitet, født under ei låvedør, lite opplyst, kunnskapsløs, bristende logiske evner etc.etc etc (ref "The King and I"). Jo, akkurat, særdeles innsiktsfull psykologisk analyse det der som nesten sprenger grensen til det vitenskapelige: Hvis man ikke erfarer (hører) det selv, kan det selvsagt heller ikke erfares (høres) av noen andre.
Ikke for det, overprisede kabler finnes og det gjør også ubetenksomheten. Skue inn i ens egen navle, og man vil finne - om ikke dyre kabler.