Det som virkelig betyr noe er at kabelen gjør det den skal. For noe så enkelt som en XLR kabel så er det i motsetning til hva selgere prøver å overbevise folk om, ikke noe ukjent mystikk rundt dette lengre. Det har det ikke vært de siste 100 år eller noe rundt der.
* Den må ha tilstrekkelig tverrsnitt. For de strømmene som går mellom audio-komponenter skal det "ingenting" til.
* Den må ha god terminering. Det beste er kontakthus med RF-skjerming
* Gullforgylte kontakter fungerer best over tid.
* Skjermingen skal være god
* De to (eller fire hvis star-quad) signal-lederne inne kabelen må være tvinnet tett og helt symmetrisk.
Det er ikke spesielt dyrt å lagen en kabel som overholder alle disse kravene, men det finnes helt klart også dårlige kabler som synder mot en eller flere av punktene.
Min favoritt gjennom mange år er Belden 1804.
www.belden.com
Dette er en star-quad kabel som har en helt unik egenskap til å undertrykke støy. Den er også praktisk siden den er tynn og fleksibel. Det at den er tynn gjør at lederne kan tvinnes enda tettere og den høye presisjonen på tvinningen gjør at jeg kan legge den inntil hva som helst av støyende utstyr uten at det påvirker signalet.
Eneste ulempen er den litt høyere kapasitansen på 200pF/m, men for korte lengder under 2m er ikke det noe problem opp til langt over 20kHz. Skal man ha lengre lengder bør man se litt på utgangsimpedansen til kilden.
En slik kabel, -som etter min mening er det absolutt beste som går an å bruke, koster 100 kroner meteren, og RF-skjermede kontakter koster også ca. 100 kroner stykket.
At folk betaler tusenvis av kroner for "mystikk-kabler" med rare påståtte egenskaper ingen ingeniører skjønner bæret av er over min fatteevne.