Let Michael RIP

R

Roysen

Gjest
Trane skrev:
Roysen, er det så umulig at noen innehar større kunnskap og forståelse for et emne at ders meninger faktisk har større tyngde enn andre ?

Husk at selvom jeg mener en person kan ha dårlig smak og ikke evner å mene noe om fx. musikalske kvaliteter ift. musikkhistorien så mener jeg det om vedkommedes i den sammenhengen, - ikke om vedkommede som person.

En person kan være en av "den gemene hop" i en sammenheng, men være en av "dommerpanelet" i en annen sammenheng.
Faen heller, man kan være et godt menneske tilmed om man like Grandiosa....trur eg..... :-X
Trane,

Jeg har full tillitt til at du klarer å skille sak og person. Det er ikke der jeg henger meg opp. Mine betenkeligheter på dette området går på at det ikke bare er hvilken musikk man liker som er individuell men at hvor stor betydning man legger i musikk, hva det brukes til og selsagt kunnskap. Selv om en meget kunnskapsrik person forfekter et syn som tilsier at Beethoven og Mozart er musikkhistoriens største, så behøver ikke nødvendigvis det være korrekt for en som vokste opp med blues og jazz i sørstatene i USA eller den hjemmeværende husfruen som nyter sin Michael Jackson på reiseradioen på kjøkkenet. For disse personene vil aldri Beethoven og Mozart være musikkhistoriens viktigste. Musikk er en uttrykksform og som alt annet fenger musikk individuellt avhengig av bakgrunn og personlighet. Da blir det feil å sette generelle regler og mene at disse skal gjelde for alle med hensyn på kvalitet.

Mvh
Roysen
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
noruego skrev:
VilhelmW skrev:
noruego skrev:
Trane skrev:
Nei, musikk er ikke bare underholdning. Musikk er ved siden av skrevne og fortalte ord vår viktigste kulturbærer. Det er nettopp et skille mellom viktig musikk, om enn vagt, diskutabelt og variabelt gjennom tidene, - og musikk som ren underholdning. Det er bare typisk norsk sosialdemokratisklikhetstankegangbullshit som sier at alt er like bra.
For ordens skyld. Det norske sosialdemokrati har nok sterkt medvirket til denne banalrelativismen (man måtte ha vært sveiser for virkelig å forstå seg på internasjonal industripolitikk) bygget på langt eldre motkulturelle strømninger, men de to siste tiårene er det først og fremst FrP som har fremmet og frontet de mælende massers anti-intellektuelle opprop, etter amerkansk modell.
Valgkampen er i full gang, ser jeg? Det er skjelden jeg leser såpass mye bullshit på "Sentralen" som det jeg har lest til nå under denne tråden. Det er mye og mangt man kunne ha kommentert, men jeg skal avstå med to kjappe: Synes å erindre fra en dokumentarserie om Bob Dylan at han begynte sin karriere som copy-cat av Woody Guthrie, og at han stjal / kopierte flere av Guthrie's låter. La meg tilføye at Dylan er en av mine "store" nålevende...
Jeg vil ikke betegne meg som sosialdemokrat, men kan noen opplyse meg med å fortelle hva Frp noensinne har gjort for å "fremme og fronte.." kulturelle saker i dette landet?? Eller noe anna, for den saks skyld? Lenge leve Populismen! Frp'ere har ryggrader som kokt spaghetti!!!

Og til slutt: Forhåpentligvis danser Jacko der han er - til det beste både for han og oss, og kanskje sammen med "The King". La han nå få gjøre det, da. Typisk USA at han nå figurerer på topp på hitlistene. Fytterakker'n for en trippelmoral..

Tror ikke du helt har forstått hva du har lest i denne tråden...

Hva gjelder Robert Allen Zimmerman så har det da aldri vært noe tema at to av hans største forbilder og inspirasjonskilder var waliseren Dylan Thomas og vagabonden Woody Guthrie, så jeg ser ikke helt hva ditt poeng her skulle være.
ÅÅÅ? Hva er det jeg ikke har forstått? At man må være produsent av hifi-utstyr for å kunne si noe om hifiutstyr?? Er det ikke denne "banalrelativismen" du beskylder sosialdemokratiet for å stå bak? Hva angår mr. Zimmerman, mener jeg å hentyde det flere av hans gamle kjenninger uttalte i nevnte dokumentarserie om mannen: Han gikk ikke av veien for å "stjele" andres stoff, tekster osv., og fremførte de som sine egne. T.o.m. Joni Mitchell sa det, temmelig rett ut. Men det betyr jo ingenting for hans seinere karriere - og at mr. Zimmerman er en stor poet og låtskriver, hersker det vel ingen tvil om. Personlig synes jeg Leonard Cohen uttrykker seg bedre. Sangstemmen er som å sammenlikne jonas Fjeld og Odd Børretzen. Og fortsatt er jeg av den oppfatning at Frp'ere flest har ryggrader som kokt spaghetti - forøvrig mener jeg at Karthago bør ødelegges!
;D
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.858
Antall liker
8.039
Gago skrev:
noruego skrev:
Gago skrev:
1. skal vi se om det finnes en teskje i nærheten... nei, makan til ulaks!
så dette er forum for lyd og musikk, og en debatt om michael jackson skal ikke berøre andre entertaineregenskaper han besatte foruten det å synge og skrive låter? tror varmen har kokt hjernen din, ta deg en kald pils...

2. "Jacko kunne vel noen flere dansetrinn"...
denne liksomslagferdige setningen viser i alle fall din holdning til dansing som performance kunst, og det er forsåvidt fett nok.
men du er klar over at dans betyr mye for veldig mange mennesker verden over? eller?

3. forøvrig er jeg ikke interessert i å kjøre en diskusjon om hvem som er den største musikkunstneren av dylan og jackson.
jeg har allerede forklart deg at en slik sammenligning er irrelevant, siden de opererte innenfor vidt forskjellige genre.
begge er legender, og når dylan dør så vil han også med rette bli hyllet for det livsverket han har tilbakelagt.

4. personlig betyr bob dylan (og en haug med anre) mer for meg det mj gjør.
men heldigvis har jeg såpass musikk- pg kulturforståelse at jeg skjønner hvor stor impact mj har hatt siden gjennombruddet på slutten av 70-tallet. og reaksjonene verden over i kjøvannet av mj's død bekrefter bare mitt inntrykk.
1. Nei, men du gikk åpenbart glipp av at jeg nettopp utelukket de fleste andre parametre for just presis å kunne sammenligne dem som plateartister, så jeg vet ikke hvem det er som plages mest av varmen... Får skrive litt på kontoen for sorgbearbeidelse også, tenker jeg.

2. Har stor sans for dans jeg, enten vi snakker ballett, tango eller moderne dans. Skal innrømme at jeg rent personlig finner det like vanskelig å bli engasjert over koreograferte hopp og sprett bak en vokalist som jeg blir av synkronssvømming som sport. Sikkert en særing, men bevares, det betyr ikke at jeg ser og erkjenner at det er noe beveger og suggererer masser verden rundt. Det ville være som ikke å ha fått med seg at Grandiosa er en relativt populær frossenpizza i Norge.

3. Du mener den musikalske verdi av en Jackson-plate ikke kan sammenlignes med ditto fra Dylan. Er uenig, men greit.

4. Kan ikke se at det trengs særlig med kunst og musikkforståelse for å erkjenne hvilken impact Jackson har hatt. Vi er uenig i vurderingen av de kvalitative verdier av det han selv faktisk skapte og etterlot seg, ikke at han hadde betydning for millioner på millioner av mennesker.

ålreit, hyggelig å se en fanebærer av den elitiske tankegangen.
jeg er forsåvidt på samme vogna, jeg, for all del.

men husk:
folkelighet fører ikke alltid til dårlig kunst.
det er f.eks. stor forskjell på sputnik og alf prøysen.
det bør enhver sann elitianer ha fått med seg.
Hva gjelder elitisme, jepp, er av dem som knapt får sove ved tanken på at folk flest hadde fått muligheten til å direktebestemme, ikke bare stemme, i et fremtidig mentometokrati... tenk direktedemokrati, internett og Tabloid i samme setning...

Og absolutt, burde nesten være unødvendig å minne om at det ikke trenger å være noen motsetning mellom folkelighet og genialitet.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
nb skrev:
Trane skrev:
Og jeg som trodde jeg var umusikalsk.....MJ ikke catchy musikk ? Come on !
Jeg sa catchy <i>melodier</i>. Jeg kommer ikke på en eneste sang av MJ jeg synest har en god melodi.

Siden han vitterlig har solgt 750 millioner plater, så må musikken være catchy, jeg skjønner bare ikke hva det er som gjør den det. Melodiene kan det neppe være. Og danse til det kan man ikke med mindre man tilbringer noen dager hos en danselærer (for meg hadde neppe det hjulpet heller, men det er en annen sak).
Bassgangene og rytmene, funken og grooven er catchy i MJ's musikk og bassgangene lar seg nynne til. MJ's musikk er veeeldig dansbar, drivene og sjarmerende. Soundet er fett. Musikken fungerer fortsatt og selv ungdommen tåler å høre på den. Dette er viktige skussmål for musikken til MJ, å kalle den en bisetning er latterlig. Den ser ut til å være tilnærmet udødelig.
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
753
Antall liker
2
Slubbert skrev:
Det hadde vært interessant å vite på hvilket grunnlag Dylan-fansen som påberoper seg "the high ground" bedømmer musikkvalitet utover tekst og tekst alene. Han er ikke teknisk dyktig hverken vokalt eller instrumentalt, det er ikke spesielt krevende musikk å spille, besifring og akkordoppbygging er tradisjonell, arrangementene er tradisjonelle, instrumenteringen er uorginal, taktarten stort sett den vanlige...mao står man vel igjen kun med tekst og kulturelt gjennomslag, dvs. popularitet (evnt. innenfor et miljø)...

For meg kommer tekst i annen rekke og for meg er Dylan tross noen gode melodier (oftest udødeliggjort av andre) jevnt over drepende kjedelig å høre på. Der har vi definitivt én som ikke er noen Mozart*!

* Musikkfaglig, that is.
Så enig, så enig. Dylan er for de spesielt interesserte, musikkmessig. Dylan er ingen musiker, han er en dikter som liker å fremføre diktene og fortellingene sine på en helt særegen måte. At han har den statusen han har skyldes visesangkulturen på slutten av 60-tallet og 70-tallet. Han hadde ikke vært den han er uten å treffe i tiden han heller.
Dylan er interessant men musikalsk er Neil Young myyye bedre (IMO).
 

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
835
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Roysen skrev:
...men hvordan måler du at Beethoven er mer betydningsfull i en musikkhistorisk sammenheng enn MJ eller Elvis?
Det ser vi om et par hundre år. Samtiden er stort sett ikke i stand til å se hvem som blir betydningsfull i det lange løp. Händel var glemt, Bach skrev bare gammeldags musikk. Historien er full av eksempler på folk - musikere, billedkunstere osv. - som ikke ble anerkjent før lenge etter sin død.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.858
Antall liker
8.039
TJ skrev:
Dylan er for de spesielt interesserte, musikkmessig.
Ja, du har nok et poeng i at Dylan først og fremst appellerer til oss som er mer enn gjennomsnittlig interessert i musikk.
 
S

Slubbert

Gjest
^ Musikk eller politikk? Det er langt fra logisk at Dylan skulle være interessant rent musikkfaglig.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.333
Antall liker
7.503
Torget vurderinger
4
Roysen skrev:
Jeg har full tillitt til at du klarer å skille sak og person. Det er ikke der jeg henger meg opp. Mine betenkeligheter på dette området går på at det ikke bare er hvilken musikk man liker som er individuell men at hvor stor betydning man legger i musikk, hva det brukes til og selsagt kunnskap. Selv om en meget kunnskapsrik person forfekter et syn som tilsier at Beethoven og Mozart er musikkhistoriens største, så behøver ikke nødvendigvis det være korrekt for en som vokste opp med blues og jazz i sørstatene i USA eller den hjemmeværende husfruen som nyter sin Michael Jackson på reiseradioen på kjøkkenet. For disse personene vil aldri Beethoven og Mozart være musikkhistoriens viktigste. Musikk er en uttrykksform og som alt annet fenger musikk individuellt avhengig av bakgrunn og personlighet. Da blir det feil å sette generelle regler og mene at disse skal gjelde for alle med hensyn på kvalitet.
Vi er i grunn enige i det meste helt til det siste du skriver.
Det er da slett ikke snakk om regler som skal gjelde alle. Man har da lov og rett til å mene hva man vil, kjøpe og lytte til den musikken man vil. Vi snakker ikke om hva som er viktig musikk for den enkelte, men for musikkens utvikling...musikkhistorien. Det hjelper ikke at en fjortis har "elsket Madonna hele livet og hun betyr alt" når damen musikalsk sett har bidratt med null (som artist, underholder, kjendis, moteikon ellers kommersielt er hun sikkert viktigere). For musikhistorien som sådan er hun et komma (i beste fall et utropstegn), selvom mange kan synes hun er viktig for dem.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.858
Antall liker
8.039
Roysen skrev:
Som sagt kanskje vi burde bli enige om å være uenige. Jeg tror ikke vi kommer noen vei her og temaet er vel utdebattert?
Mvh
Roysen
Vel, jeg kan ikke la være å undres over om du også mener at f.eks musikkvitenskap er uten verdi for andre enn dem som studerer det, da man vel må formode at de også baserer sine argumenter om musikkvalitet på personlige preferanser (og dermed har kastet bort både egen tid og skattepenger i prosessen)?

Igjen, ikke bland kortene, det er ingen som sier at en Professor i Musikkvitenskap med spesialtfelt på Dylan (tilfeldig valgt) som person har større verdi enn lille Hanne på tolv som akkurat har fått siste Hits for Kidz. Det er heller ingen som betviler at Hits for Kidz-platen kan gi Hanne større glede og berikelse i sitt liv, enn det den siste til Dylan ga professoren. Det er ikke dette vi snakker om.
 

eiv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.01.2009
Innlegg
293
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Dette blir for dumt. Er det noen forståsegpående besserwisseres personlige musikksmak som skal være fasit når musikkhistorien skal skrives? Det blir omtrent en like korrekt tolkning av virkeligheten som det gamle og nye testamentet.

Det må vel være tallenes klare tale som gir det endelige svaret og tallene sier at MJ er en av de aller største i musikkhistorien i likhet med Elvis.

Musikk er underholdning og det finnes ikke noe fasitsvar, lover eller regler som forteller hva som er god og dårlig underholdning. Det er kun ens personlige oppfattning som avgjør. Den samlede oppfattningen om MJ er temmelig lett å lese i salgstallene.

Mvh
Roysen
Så enig, så enig
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.458
Antall liker
2.919
Torget vurderinger
3
noruego skrev:
Pink_Panther skrev:
Karen som lærte MJ å danse

Kjekt med YouTube for historiløse som ikke gidder å lese.
Tenker youtube er et godt supplement til å lese jeg.
Til og med den gemene hop leser endel. Mulig dette overrasker enkelte.
Men det blir ikke mindre sant av den grunn.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
31.117
Antall liker
26.783
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Roysens misforståtte egaitarisme får meg til å tenke på Trond Giske. Og da ser jeg rødt. Litt vin til nå, så.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.858
Antall liker
8.039
Nikko03 skrev:
noruego skrev:
Pink_Panther skrev:
Karen som lærte MJ å danse

Kjekt med YouTube for historiløse som ikke gidder å lese.
Tenker youtube er et godt supplement til å lese jeg.
Til og med den gemene hop leser endel. Mulig dette overrasker enkelte.
Men det blir ikke mindre sant av den grunn.

Den gemene hop er skjelden de samme personer.
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
noruego skrev:
TJ skrev:
Dylan er for de spesielt interesserte, musikkmessig.
Ja, du har nok et poeng i at Dylan først og fremst appellerer til oss som er mer enn gjennomsnittlig interessert i musikk.
Det kommer ann på hva slags musikk du er interessert i...
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.858
Antall liker
8.039
JaLa skrev:
noruego skrev:
TJ skrev:
Dylan er for de spesielt interesserte, musikkmessig.
Ja, du har nok et poeng i at Dylan først og fremst appellerer til oss som er mer enn gjennomsnittlig interessert i musikk.
Det kommer ann på hva slags musikk du er interessert i...

Bare interessert i den beste musikken, naturligvis.
 

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Innlegg
4.458
Antall liker
2.919
Torget vurderinger
3
noruego skrev:
Nikko03 skrev:
noruego skrev:
Pink_Panther skrev:
Karen som lærte MJ å danse

Kjekt med YouTube for historiløse som ikke gidder å lese.
Tenker youtube er et godt supplement til å lese jeg.
Til og med den gemene hop leser endel. Mulig dette overrasker enkelte.
Men det blir ikke mindre sant av den grunn.

Den gemene hop er skjelden de samme personer.
Allmenheten, «den gemene hop». er vel disse historieløse youtube brukerene
de referer til.
Omtrent de samme menneskene som har bragt Jacko til topps på salgslistene.
Det kan jo for meg i allefall se ut som disse menneskene skaper historie.
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
noruego skrev:
JaLa skrev:
noruego skrev:
TJ skrev:
Dylan er for de spesielt interesserte, musikkmessig.
Ja, du har nok et poeng i at Dylan først og fremst appellerer til oss som er mer enn gjennomsnittlig interessert i musikk.
Det kommer ann på hva slags musikk du er interessert i...

Bare interessert i den beste musikken, naturligvis.
Og det er han der Bob Dylan?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.333
Antall liker
7.503
Torget vurderinger
4
Burnt_Island skrev:
I denne sammen hengen blir også Wacko Jacko for liten. (og Corey holdt løftet sitt og anmeldte aldri noen annen musikk etter dette)
Det var ikke mange skribenter som Corey Greenberg. Jeg husker den anmeldelsen...og jeg er rimelig sikker på at jeg aldri siden har hørt om Hasil Adkins ;D

Det er fortsatt endel av oss som savner han i Stereophile sine spalter.

Nå pusher han high end barbersaker.....
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.858
Antall liker
8.039
JaLa skrev:
noruego skrev:
JaLa skrev:
noruego skrev:
TJ skrev:
Dylan er for de spesielt interesserte, musikkmessig.
Ja, du har nok et poeng i at Dylan først og fremst appellerer til oss som er mer enn gjennomsnittlig interessert i musikk.
Det kommer ann på hva slags musikk du er interessert i...

Bare interessert i den beste musikken, naturligvis.
Og det er han der Bob Dylan?
Blant annet, ja. Men det er klart, man trenger jo noen tusen plater til med det beste som har blitt utgitt innen de ulike stilarter før det begynner å høres ut som et møblert hjem.
 
R

Roysen

Gjest
Trane skrev:
Roysen skrev:
Jeg har full tillitt til at du klarer å skille sak og person. Det er ikke der jeg henger meg opp. Mine betenkeligheter på dette området går på at det ikke bare er hvilken musikk man liker som er individuell men at hvor stor betydning man legger i musikk, hva det brukes til og selsagt kunnskap. Selv om en meget kunnskapsrik person forfekter et syn som tilsier at Beethoven og Mozart er musikkhistoriens største, så behøver ikke nødvendigvis det være korrekt for en som vokste opp med blues og jazz i sørstatene i USA eller den hjemmeværende husfruen som nyter sin Michael Jackson på reiseradioen på kjøkkenet. For disse personene vil aldri Beethoven og Mozart være musikkhistoriens viktigste. Musikk er en uttrykksform og som alt annet fenger musikk individuellt avhengig av bakgrunn og personlighet. Da blir det feil å sette generelle regler og mene at disse skal gjelde for alle med hensyn på kvalitet.
Vi er i grunn enige i det meste helt til det siste du skriver.
Det er da slett ikke snakk om regler som skal gjelde alle. Man har da lov og rett til å mene hva man vil, kjøpe og lytte til den musikken man vil. Vi snakker ikke om hva som er viktig musikk for den enkelte, men for musikkens utvikling...musikkhistorien. Det hjelper ikke at en fjortis har "elsket Madonna hele livet og hun betyr alt" når damen musikalsk sett har bidratt med null (som artist, underholder, kjendis, moteikon ellers kommersielt er hun sikkert viktigere). For musikhistorien som sådan er hun et komma (i beste fall et utropstegn), selvom mange kan synes hun er viktig for dem.
Nå er det ikke kun enkeltinddividets rett til individuell smak jeg egentlig sikter til men den samlede befolkningens smak. Om den ikke har innflytelse på musikkhistorien så er vi vel uenig i hva musikkhistorie betyr som er langt mer enn bare musikkens utvikling. Om ikke hvilken type musikk som fenget folk opp gjennom tidene er en del av musikkhistorien så vet jeg da sannerlig om denne musikkhistorien kanskje er litt selektivt skrevet omtrent som det gamle og nye testamentet.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
noruego skrev:
Roysen skrev:
Som sagt kanskje vi burde bli enige om å være uenige. Jeg tror ikke vi kommer noen vei her og temaet er vel utdebattert?
Mvh
Roysen
Vel, jeg kan ikke la være å undres over om du også mener at f.eks musikkvitenskap er uten verdi for andre enn dem som studerer det, da man vel må formode at de også baserer sine argumenter om musikkvalitet på personlige preferanser (og dermed har kastet bort både egen tid og skattepenger i prosessen)?
De som studerer musikkvitenskap kan selvsagt mye fakta om musikk og om musikkens historie og utvkling. De kan sikkert også analysere musikk på en helt fortreffelig måte som nok er til nytte på mange områder. Det de imidlertid ikke kan gjøre er å fortelle meg hvilken musikk jeg skal synes er god eller hvilket som helst annet individ for den del og det er vel den samlede massen av inidivider som sier noe om hva folk mener er god musikk. Dette svaret er i mine øyne mye mer korrekt enn hva en student eller professor i musikk måtte fortelle at er god musikk.

noruego skrev:
Igjen, ikke bland kortene, det er ingen som sier at en Professor i Musikkvitenskap med spesialtfelt på Dylan (tilfeldig valgt) som person har større verdi enn lille Hanne på tolv som akkurat har fått siste Hits for Kidz. Det er heller ingen som betviler at Hits for Kidz-platen kan gi Hanne større glede og berikelse i sitt liv, enn det den siste til Dylan ga professoren. Det er ikke dette vi snakker om.
Vi diskuterer hvordan MJ skal sees i et musikkhistorisk perspektiv - ikke sant? Her mener jeg at hans populæritet i seg selv plasserer ham som en av de store i musikkhistorien av den enkle årsaken at det er som følge av at folk liker ham bedre enn de fleste andre. Om det ikke skal få plass i musikkhistorien som noe stort så er vi uenig om hva musikkhistorie er.

Mvh
Roysen
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.858
Antall liker
8.039
Roysen skrev:
noruego skrev:
Roysen skrev:
Som sagt kanskje vi burde bli enige om å være uenige. Jeg tror ikke vi kommer noen vei her og temaet er vel utdebattert?
Mvh
Roysen
Vel, jeg kan ikke la være å undres over om du også mener at f.eks musikkvitenskap er uten verdi for andre enn dem som studerer det, da man vel må formode at de også baserer sine argumenter om musikkvalitet på personlige preferanser (og dermed har kastet bort både egen tid og skattepenger i prosessen)?
De som studerer musikkvitenskap kan selvsagt mye fakta om musikk og om musikkens historie og utvkling. De kan sikkert også analysere musikk på en helt fortreffelig måte som nok er til nytte på mange måter. Det de imidlertid ikke kan gjøre er å fortelle meg hvilken musikk jeg skal synes er god eller hvilket som helst annet individ for den del og det er vel den samlede massen av inidivider som sier noe om hva folk mener er god musikk. Dette svaret er i mine øyne mye mer korrekt enn hva en student eller professor i musikk måtte fortelle.

noruego skrev:
Igjen, ikke bland kortene, det er ingen som sier at en Professor i Musikkvitenskap med spesialtfelt på Dylan (tilfeldig valgt) som person har større verdi enn lille Hanne på tolv som akkurat har fått siste Hits for Kidz. Det er heller ingen som betviler at Hits for Kidz-platen kan gi Hanne større glede og berikelse i sitt liv, enn det den siste til Dylan ga professoren. Det er ikke dette vi snakker om.
Vi diskuterer hvordan MJ skal sees i et musikkhistorisk perspektiv - ikke sant? Her mener jeg at hans populæritet i seg selv plasserer ham som en av de store i musikkhistorien av den enkle årsaken at det er som følge av at folk liker ham bedre enn de fleste andre. Om det ikke skal få plass i musikkhistorien som noe stort så er vi uenig om hva musikkhistorie er.

Mvh
Roysen
Men dette blir jo like meningsløst, Roysen, som om et fremtidig historisk verk om norsk matkultur siden vikingetiden skulle vie mest plass til Grandiosa som en av de desidert største retter gjennom tidene, og da basert på salgstallene til Stabburet de siste årene! Det er klart, i nyere tid er åpenbart Grandiosa og Statoil-pølsene et oppsiktsvekkende fenomen hva gjelder norske matvaner, og som sådan er det jo interessant i seg selv. Folk flest står naturligvis fritt til å spise hva de vil, men mener du virkelig at vi kan trekke slutninger om de iboende kvaliteter, i et historisk gastronomisk perspektiv, basert på den åpenbare og oppsiktsvekkende popularitet Grandiosa og Trailer-Grillpølsen har hatt og har???

Vi er ikke uenige i at Michael Jackson har, og vil komme til å ha, en viktig plass i nyere musikkhistorie som et oppsiktsvekkende globalt og tidstypisk fenomen, med stor innflytelse også på kommersiell populærmusikk generelt. Men igjen, der det i fremtiden vil fortsette å bli produsert en rekke doktorgrader på f.eks Beethoven, Wagner eller Dylans musikk, er jeg bombesikker på at interessen for Michael Jackson vil være for det fenomen han var og hvorfor/hvordan han presterte å selge 750 mill plater.

Hvis du ikke ser disse viktige nyansene er det fordi du ikke vil se dem, eller som Valentino antydet, i et noe misforstått egalitært forsøk på å forsvare valgene til en halv milliard folk-flester som knappest trenger noen talsmann, de snakker høyt og tydelig for seg selv...
 
R

Roysen

Gjest
noruego skrev:
Roysen skrev:
noruego skrev:
Roysen skrev:
Som sagt kanskje vi burde bli enige om å være uenige. Jeg tror ikke vi kommer noen vei her og temaet er vel utdebattert?
Mvh
Roysen
Vel, jeg kan ikke la være å undres over om du også mener at f.eks musikkvitenskap er uten verdi for andre enn dem som studerer det, da man vel må formode at de også baserer sine argumenter om musikkvalitet på personlige preferanser (og dermed har kastet bort både egen tid og skattepenger i prosessen)?
De som studerer musikkvitenskap kan selvsagt mye fakta om musikk og om musikkens historie og utvkling. De kan sikkert også analysere musikk på en helt fortreffelig måte som nok er til nytte på mange måter. Det de imidlertid ikke kan gjøre er å fortelle meg hvilken musikk jeg skal synes er god eller hvilket som helst annet individ for den del og det er vel den samlede massen av inidivider som sier noe om hva folk mener er god musikk. Dette svaret er i mine øyne mye mer korrekt enn hva en student eller professor i musikk måtte fortelle.

noruego skrev:
Igjen, ikke bland kortene, det er ingen som sier at en Professor i Musikkvitenskap med spesialtfelt på Dylan (tilfeldig valgt) som person har større verdi enn lille Hanne på tolv som akkurat har fått siste Hits for Kidz. Det er heller ingen som betviler at Hits for Kidz-platen kan gi Hanne større glede og berikelse i sitt liv, enn det den siste til Dylan ga professoren. Det er ikke dette vi snakker om.
Vi diskuterer hvordan MJ skal sees i et musikkhistorisk perspektiv - ikke sant? Her mener jeg at hans populæritet i seg selv plasserer ham som en av de store i musikkhistorien av den enkle årsaken at det er som følge av at folk liker ham bedre enn de fleste andre. Om det ikke skal få plass i musikkhistorien som noe stort så er vi uenig om hva musikkhistorie er.

Mvh
Roysen
Men dette blir jo like meningsløst, Roysen, som om et fremtidig historisk verk om norsk matkultur siden vikingetiden skulle vie mest plass til Grandiosa som en av de desidert største retter gjennom tidene, og da basert på salgstallene til Stabburet de siste årene! Det er klart, i nyere tid er åpenbart Grandiosa og Statoil-pølsene et oppsiktsvekkende fenomen hva gjelder norske matvaner, og som sådan er det jo interessant i seg selv. Folk flest står naturligvis fritt til å spise hva de vil, men mener du virkelig at vi kan trekke slutninger om de iboende kvaliteter, i et historisk gastronomisk perspektiv, basert på den åpenbare og oppsiktsvekkende popularitet Grandiosa og Trailer-Grillpølsen har hatt og har???

Vi er ikke uenige i at Michael Jackson har, og vil komme til å ha, en viktig plass i nyere musikkhistorie som et oppsiktsvekkende globalt og tidstypisk fenomen, med stor innflytelse også på kommersiell populærmusikk generelt. Men igjen, der det i fremtiden vil fortsette å bli produsert en rekke doktorgrader på f.eks Beethoven, Wagner eller Dylans musikk, er jeg bombesikker på at interessen for Michael Jackson vil være for det fenomen han var og hvorfor/hvordan han presterte å selge 750 mill plater.

Hvis du ikke ser disse viktige nyansene er det fordi du ikke vil se dem, eller som Valentino antydet, i et noe misforstått egalitært forsøk på å forsvare valgene til en halv milliard folk-flester som knappest trenger noen talsmann, de snakker høyt og tydelig for seg selv...
Dette mener jeg er litt skivebom. Hva man måtte skrive i en bok vil i stor grad styres av hva folk vil lese. Jeg tror interessen for en bok om Pizza Grandiosa og Trailer-Grillpølsen ville vært vanskelig å selge. Dersom man skal se på den norske mathistorien derimot vil Pizza Grandiosa og annen type ferdigmat/frossen mat være nødt til å få sin plass.

Når man begynner å dra inn Pizza Grandiosa i den kulinariske historien er vi også over på et annet moment - nemlig pris. Hva som er populært å spise og hva man foretrekker å spise er selvsagt også styrt av hva du må betale for det du spiser. Musikk stiller i så måte i en litt annen kategori fordi prisforskjellene på musikk av MJ/Elvis er neglisjerbar sammenlignet med musikk fra Beethoven/Mozart.

Mvh
Roysen
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.629
Antall liker
28.572
Torget vurderinger
27
Det er en del folk her inne som kunne trenge en tur på dansegulvet tror jeg :) De av oss som trives der har vel aldri vært i tvil om kvaliteten på MJ musikk.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.665
Antall liker
1.457
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Uten å missforstå meg, jeg anser MJ som en bedre danser enn det han noensinne var musikalsk.

Har dessverre kun Off the Wall og Thriller av han på vinyl, skal få tak i resten.

Personlig synes jeg hans beste låter er på Dangerous. Hans beste kansje Black or White.

Håper musikken hans får fortsette å spre glede.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.858
Antall liker
8.039
Fosse skrev:
Det er en del folk her inne som kunne trenge en tur på dansegulvet tror jeg :) De av oss som trives der har vel aldri vært i tvil om kvaliteten på MJ musikk.
Var nylig på salsaklubb til langt på natt med live band fra Caracas, så det er ikke noe å si på verken dansefot eller -interessen her i gården:) Og har heller ingen problemer med å skille mellom krutt og kanelboller; har sikkert flere hundre plater med "danseband-musikk", altså musikk skrevet og fremført med det formål å få folk til å danse, fra Latin Amerika, Afrika og Midtøsten som jeg fyrer opp når det er fest/dans, uten at jeg dermed vil karakterisere den rent musikalske verdi av disse særlig høyt i den totale samlingen. God musikk appellerer som regel til både hjerte og føtter. Den virkelig gode musikken må for meg i tillegg appellere også til mitt intellekt.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
En av de bedre formuleringer jeg har lest på lenge. Prøver og si noe lignende selv stadig vekk, men det har aldri vært så fint formulert.

Trane skrev:
Atter feil.

Salgstallene for populærkulturens bestselgere forteller i de fleste tilfeller kun hva den gemene hop gidder å kaste penger etter, hva de oppfatter som tidsriktig å ha, og ikke minst hva de lar seg fornøye av. Den gemene hop er, spesielt i vår tids stadig høyere bruk-og-kast-tempo, ikke spesielt opptatt av musikk som en verdi i seg selv...altså hva som er "viktig" musikk. Å la seg fornøye er ikke nødvendigvis det samme som å la seg berike. Musikk er aldri "viktig" dersom den kun fornøyer og ikke beriker lytteren. For å gi deg en varig kulturell berikelse må den ha denne vage og vanskelig definerbare iboende og varige kvaliteten....noe mer enn artistens personlighet, kjendisstatus, showoff, hype, style etc.

I det hele tatt, - den gemene hop lytter lite til musikk.....man lar seg nettopp fornøye...og DET er ingen målestokk for hva som er god eller viktig musikk.

...den gemene hop mener også at mp3filer er mer enn bra nok...
 
S

Slubbert

Gjest
Uansett hvem man spør, så er det ingen som innrømmer å tilhøre den gemene hop. Det for en til å undres hvem de egentlig er...
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Come on, Roysen. Du ser vel poenget her? Det svaret ditt var vel ikke helt on-topic? Om Grandiosa skal ses på som historisk viktig eller ei, har vel ikke noe med prisen å gjøre? Blir Jacko viktigere hvis han kun selges til full pris 189,- på Statoil?

Roysen skrev:
noruego skrev:
Roysen skrev:
noruego skrev:
Roysen skrev:
Som sagt kanskje vi burde bli enige om å være uenige. Jeg tror ikke vi kommer noen vei her og temaet er vel utdebattert?
Mvh
Roysen
Vel, jeg kan ikke la være å undres over om du også mener at f.eks musikkvitenskap er uten verdi for andre enn dem som studerer det, da man vel må formode at de også baserer sine argumenter om musikkvalitet på personlige preferanser (og dermed har kastet bort både egen tid og skattepenger i prosessen)?
De som studerer musikkvitenskap kan selvsagt mye fakta om musikk og om musikkens historie og utvkling. De kan sikkert også analysere musikk på en helt fortreffelig måte som nok er til nytte på mange måter. Det de imidlertid ikke kan gjøre er å fortelle meg hvilken musikk jeg skal synes er god eller hvilket som helst annet individ for den del og det er vel den samlede massen av inidivider som sier noe om hva folk mener er god musikk. Dette svaret er i mine øyne mye mer korrekt enn hva en student eller professor i musikk måtte fortelle.

noruego skrev:
Igjen, ikke bland kortene, det er ingen som sier at en Professor i Musikkvitenskap med spesialtfelt på Dylan (tilfeldig valgt) som person har større verdi enn lille Hanne på tolv som akkurat har fått siste Hits for Kidz. Det er heller ingen som betviler at Hits for Kidz-platen kan gi Hanne større glede og berikelse i sitt liv, enn det den siste til Dylan ga professoren. Det er ikke dette vi snakker om.
Vi diskuterer hvordan MJ skal sees i et musikkhistorisk perspektiv - ikke sant? Her mener jeg at hans populæritet i seg selv plasserer ham som en av de store i musikkhistorien av den enkle årsaken at det er som følge av at folk liker ham bedre enn de fleste andre. Om det ikke skal få plass i musikkhistorien som noe stort så er vi uenig om hva musikkhistorie er.

Mvh
Roysen
Men dette blir jo like meningsløst, Roysen, som om et fremtidig historisk verk om norsk matkultur siden vikingetiden skulle vie mest plass til Grandiosa som en av de desidert største retter gjennom tidene, og da basert på salgstallene til Stabburet de siste årene! Det er klart, i nyere tid er åpenbart Grandiosa og Statoil-pølsene et oppsiktsvekkende fenomen hva gjelder norske matvaner, og som sådan er det jo interessant i seg selv. Folk flest står naturligvis fritt til å spise hva de vil, men mener du virkelig at vi kan trekke slutninger om de iboende kvaliteter, i et historisk gastronomisk perspektiv, basert på den åpenbare og oppsiktsvekkende popularitet Grandiosa og Trailer-Grillpølsen har hatt og har???

Vi er ikke uenige i at Michael Jackson har, og vil komme til å ha, en viktig plass i nyere musikkhistorie som et oppsiktsvekkende globalt og tidstypisk fenomen, med stor innflytelse også på kommersiell populærmusikk generelt. Men igjen, der det i fremtiden vil fortsette å bli produsert en rekke doktorgrader på f.eks Beethoven, Wagner eller Dylans musikk, er jeg bombesikker på at interessen for Michael Jackson vil være for det fenomen han var og hvorfor/hvordan han presterte å selge 750 mill plater.

Hvis du ikke ser disse viktige nyansene er det fordi du ikke vil se dem, eller som Valentino antydet, i et noe misforstått egalitært forsøk på å forsvare valgene til en halv milliard folk-flester som knappest trenger noen talsmann, de snakker høyt og tydelig for seg selv...
Dette mener jeg er litt skivebom. Hva man måtte skrive i en bok vil i stor grad styres av hva folk vil lese. Jeg tror interessen for en bok om Pizza Grandiosa og Trailer-Grillpølsen ville vært vanskelig å selge. Dersom man skal se på den norske mathistorien derimot vil Pizza Grandiosa og annen type ferdigmat/frossen mat være nødt til å få sin plass.

Når man begynner å dra inn Pizza Grandiosa i den kulinariske historien er vi også over på et annet moment - nemlig pris. Hva som er populært å spise og hva man foretrekker å spise er selvsagt også styrt av hva du må betale for det du spiser. Musikk stiller i så måte i en litt annen kategori fordi prisforskjellene på musikk av MJ/Elvis er neglisjerbar sammenlignet med musikk fra Beethoven/Mozart.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
MaHa skrev:
Come on, Roysen. Du ser vel poenget her? Det svaret ditt var vel ikke helt on-topic? Om Grandiosa skal ses på som historisk viktig eller ei, har vel ikke noe med prisen å gjøre? Blir Jacko viktigere hvis han kun selges til full pris 189,- på Statoil?

Roysen skrev:
noruego skrev:
Roysen skrev:
noruego skrev:
Roysen skrev:
Som sagt kanskje vi burde bli enige om å være uenige. Jeg tror ikke vi kommer noen vei her og temaet er vel utdebattert?
Mvh
Roysen
Vel, jeg kan ikke la være å undres over om du også mener at f.eks musikkvitenskap er uten verdi for andre enn dem som studerer det, da man vel må formode at de også baserer sine argumenter om musikkvalitet på personlige preferanser (og dermed har kastet bort både egen tid og skattepenger i prosessen)?
De som studerer musikkvitenskap kan selvsagt mye fakta om musikk og om musikkens historie og utvkling. De kan sikkert også analysere musikk på en helt fortreffelig måte som nok er til nytte på mange måter. Det de imidlertid ikke kan gjøre er å fortelle meg hvilken musikk jeg skal synes er god eller hvilket som helst annet individ for den del og det er vel den samlede massen av inidivider som sier noe om hva folk mener er god musikk. Dette svaret er i mine øyne mye mer korrekt enn hva en student eller professor i musikk måtte fortelle.

noruego skrev:
Igjen, ikke bland kortene, det er ingen som sier at en Professor i Musikkvitenskap med spesialtfelt på Dylan (tilfeldig valgt) som person har større verdi enn lille Hanne på tolv som akkurat har fått siste Hits for Kidz. Det er heller ingen som betviler at Hits for Kidz-platen kan gi Hanne større glede og berikelse i sitt liv, enn det den siste til Dylan ga professoren. Det er ikke dette vi snakker om.
Vi diskuterer hvordan MJ skal sees i et musikkhistorisk perspektiv - ikke sant? Her mener jeg at hans populæritet i seg selv plasserer ham som en av de store i musikkhistorien av den enkle årsaken at det er som følge av at folk liker ham bedre enn de fleste andre. Om det ikke skal få plass i musikkhistorien som noe stort så er vi uenig om hva musikkhistorie er.

Mvh
Roysen
Men dette blir jo like meningsløst, Roysen, som om et fremtidig historisk verk om norsk matkultur siden vikingetiden skulle vie mest plass til Grandiosa som en av de desidert største retter gjennom tidene, og da basert på salgstallene til Stabburet de siste årene! Det er klart, i nyere tid er åpenbart Grandiosa og Statoil-pølsene et oppsiktsvekkende fenomen hva gjelder norske matvaner, og som sådan er det jo interessant i seg selv. Folk flest står naturligvis fritt til å spise hva de vil, men mener du virkelig at vi kan trekke slutninger om de iboende kvaliteter, i et historisk gastronomisk perspektiv, basert på den åpenbare og oppsiktsvekkende popularitet Grandiosa og Trailer-Grillpølsen har hatt og har???

Vi er ikke uenige i at Michael Jackson har, og vil komme til å ha, en viktig plass i nyere musikkhistorie som et oppsiktsvekkende globalt og tidstypisk fenomen, med stor innflytelse også på kommersiell populærmusikk generelt. Men igjen, der det i fremtiden vil fortsette å bli produsert en rekke doktorgrader på f.eks Beethoven, Wagner eller Dylans musikk, er jeg bombesikker på at interessen for Michael Jackson vil være for det fenomen han var og hvorfor/hvordan han presterte å selge 750 mill plater.

Hvis du ikke ser disse viktige nyansene er det fordi du ikke vil se dem, eller som Valentino antydet, i et noe misforstått egalitært forsøk på å forsvare valgene til en halv milliard folk-flester som knappest trenger noen talsmann, de snakker høyt og tydelig for seg selv...
Dette mener jeg er litt skivebom. Hva man måtte skrive i en bok vil i stor grad styres av hva folk vil lese. Jeg tror interessen for en bok om Pizza Grandiosa og Trailer-Grillpølsen ville vært vanskelig å selge. Dersom man skal se på den norske mathistorien derimot vil Pizza Grandiosa og annen type ferdigmat/frossen mat være nødt til å få sin plass.

Når man begynner å dra inn Pizza Grandiosa i den kulinariske historien er vi også over på et annet moment - nemlig pris. Hva som er populært å spise og hva man foretrekker å spise er selvsagt også styrt av hva du må betale for det du spiser. Musikk stiller i så måte i en litt annen kategori fordi prisforskjellene på musikk av MJ/Elvis er neglisjerbar sammenlignet med musikk fra Beethoven/Mozart.

Mvh
Roysen
Poenget mitt var vel snarere at Grandiosas populæritet skyldes i all hovedsak prisen, mens de som mener at Jackos populæritet ikke fører ham opp som en av de store i musikkhistorien ikke kan skylde på at hans plater er vensentlig billigere enn det de lærde mener er god musikk og derfor påvirker folk til å kjøpe ham av den grunn og ikke fordi de liker musikken.

Mvh
Roysen
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Men, det er jo nettopp cluet. Det er hans "fame" og populæritet som sørger for dette, ikke hans musikkverk primært, selv om utrolig mange synes det er toppers og. Jeg vet du ser den.
 
R

Roysen

Gjest
MaHa skrev:
Men, det er jo nettopp cluet. Det er hans "fame" og populæritet som sørger for dette, ikke hans musikkverk primært, selv om utrolig mange synes det er toppers og. Jeg vet du ser den.
....og hva tror du hans "fame" skyldes? Selvfølgelig kommer dette som en konsekvens av at folk synes det han gjør er bra. Hans musikk er god.

"Fame" argumentet kan faktisk brukes om Mozart og Beethoven også. Deres musikk blir kjøpt fordi det er politisk korrekt og fordi de er berømte. Hadde det ikke vært slik ville de ikke ha funnet sin plass i musikkhistorien.

Mvh
Roysen
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
9.067
Antall liker
13.422
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Det eneste jeg har i huset som er lagd av Michael Jackson er diverse skriverier om øl og Whisky ;D han skriver godt om dette temaet ;)

ønsker likevel å kommentere Jackson vs. Grandiosa. Hr Jacksons opplagstall kan ikke brukes mot ham IMO, ei heller hans eventuelle personlige karakterbrister, men som skaper og utøver av dansbar populærmusikk, og som en av de første som utnyttet musikkvideoformatet i et slikt omfang, fortjener han anerkjennelse som en stor og trendsettende artist. Uavhengig av hva jeg personlig måtte synes.

På samme måte som grandiosa simulerer/ etterligner/ kopierer det vi kaller Pizza, så er MJ orginalen, og ikke kopien.
Det han gjorde var kanskje ikke grunnleggende orginalt, men det ble stjålet med stil og han gjorde det til sitt eget. Flere artister har blitt påvirket av Jackson enn han har blitt påvirket av andre. Bare pga "impact" bør han huskes og respekteres. For ikke å forglemme at hans musikk sikkert kan kobles til en anseelig mengde av barnefødsler i verden. Dans fører som kjent lett til andre ting.

PS Jeg trives i den gemene hop DS

edit: stavefeil og PS/DS
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.341
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
Uansett hvem man spør, så er det ingen som innrømmer å tilhøre den gemene hop. Det for en til å undres hvem de egentlig er...
Den som lurer på hvem som er den gemene hop, er iallefall en av dem....

Kun de utenfor vet det! ;D ;D ;D
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.858
Antall liker
8.039
Roysen skrev:
noruego skrev:
Roysen skrev:
noruego skrev:
Roysen skrev:
Som sagt kanskje vi burde bli enige om å være uenige. Jeg tror ikke vi kommer noen vei her og temaet er vel utdebattert?
Mvh
Roysen
Vel, jeg kan ikke la være å undres over om du også mener at f.eks musikkvitenskap er uten verdi for andre enn dem som studerer det, da man vel må formode at de også baserer sine argumenter om musikkvalitet på personlige preferanser (og dermed har kastet bort både egen tid og skattepenger i prosessen)?
De som studerer musikkvitenskap kan selvsagt mye fakta om musikk og om musikkens historie og utvkling. De kan sikkert også analysere musikk på en helt fortreffelig måte som nok er til nytte på mange måter. Det de imidlertid ikke kan gjøre er å fortelle meg hvilken musikk jeg skal synes er god eller hvilket som helst annet individ for den del og det er vel den samlede massen av inidivider som sier noe om hva folk mener er god musikk. Dette svaret er i mine øyne mye mer korrekt enn hva en student eller professor i musikk måtte fortelle.

noruego skrev:
Igjen, ikke bland kortene, det er ingen som sier at en Professor i Musikkvitenskap med spesialtfelt på Dylan (tilfeldig valgt) som person har større verdi enn lille Hanne på tolv som akkurat har fått siste Hits for Kidz. Det er heller ingen som betviler at Hits for Kidz-platen kan gi Hanne større glede og berikelse i sitt liv, enn det den siste til Dylan ga professoren. Det er ikke dette vi snakker om.
Vi diskuterer hvordan MJ skal sees i et musikkhistorisk perspektiv - ikke sant? Her mener jeg at hans populæritet i seg selv plasserer ham som en av de store i musikkhistorien av den enkle årsaken at det er som følge av at folk liker ham bedre enn de fleste andre. Om det ikke skal få plass i musikkhistorien som noe stort så er vi uenig om hva musikkhistorie er.

Mvh
Roysen
Men dette blir jo like meningsløst, Roysen, som om et fremtidig historisk verk om norsk matkultur siden vikingetiden skulle vie mest plass til Grandiosa som en av de desidert største retter gjennom tidene, og da basert på salgstallene til Stabburet de siste årene! Det er klart, i nyere tid er åpenbart Grandiosa og Statoil-pølsene et oppsiktsvekkende fenomen hva gjelder norske matvaner, og som sådan er det jo interessant i seg selv. Folk flest står naturligvis fritt til å spise hva de vil, men mener du virkelig at vi kan trekke slutninger om de iboende kvaliteter, i et historisk gastronomisk perspektiv, basert på den åpenbare og oppsiktsvekkende popularitet Grandiosa og Trailer-Grillpølsen har hatt og har???

Vi er ikke uenige i at Michael Jackson har, og vil komme til å ha, en viktig plass i nyere musikkhistorie som et oppsiktsvekkende globalt og tidstypisk fenomen, med stor innflytelse også på kommersiell populærmusikk generelt. Men igjen, der det i fremtiden vil fortsette å bli produsert en rekke doktorgrader på f.eks Beethoven, Wagner eller Dylans musikk, er jeg bombesikker på at interessen for Michael Jackson vil være for det fenomen han var og hvorfor/hvordan han presterte å selge 750 mill plater.

Hvis du ikke ser disse viktige nyansene er det fordi du ikke vil se dem, eller som Valentino antydet, i et noe misforstått egalitært forsøk på å forsvare valgene til en halv milliard folk-flester som knappest trenger noen talsmann, de snakker høyt og tydelig for seg selv...
Dette mener jeg er litt skivebom. Hva man måtte skrive i en bok vil i stor grad styres av hva folk vil lese. Jeg tror interessen for en bok om Pizza Grandiosa og Trailer-Grillpølsen ville vært vanskelig å selge. Dersom man skal se på den norske mathistorien derimot vil Pizza Grandiosa og annen type ferdigmat/frossen mat være nødt til å få sin plass.

Når man begynner å dra inn Pizza Grandiosa i den kulinariske historien er vi også over på et annet moment - nemlig pris. Hva som er populært å spise og hva man foretrekker å spise er selvsagt også styrt av hva du må betale for det du spiser. Musikk stiller i så måte i en litt annen kategori fordi prisforskjellene på musikk av MJ/Elvis er neglisjerbar sammenlignet med musikk fra Beethoven/Mozart.

Mvh
Roysen
Du skulle ikke tilfeldigvis være i slekt med Komponenten, eller har brevkurs i argumentasjonsteknikk fra Apple?;)

I stedet for faktisk å prøve å gå mine argumenter i møte så prøver du å gjøre dem til spørsmål om markedsinteressen for bøker (i stedet for å utgangspunkt i at de verk av typen jeg refererte til vanligvis ikke er produsert basert på markedskalkyler men snarere offentlig støtte) eller prisen på Grandiosa (i stedet for å erkjenne at jeg like godt kunne brukt tilkjørt to store Dolly Dimples med halvannen liter Cola til noen hundre kroner som eksempel).

Snakker meg om å være obsternasig!
 
R

Roysen

Gjest
noruego skrev:
Roysen skrev:
noruego skrev:
Roysen skrev:
noruego skrev:
Roysen skrev:
Som sagt kanskje vi burde bli enige om å være uenige. Jeg tror ikke vi kommer noen vei her og temaet er vel utdebattert?
Mvh
Roysen
Vel, jeg kan ikke la være å undres over om du også mener at f.eks musikkvitenskap er uten verdi for andre enn dem som studerer det, da man vel må formode at de også baserer sine argumenter om musikkvalitet på personlige preferanser (og dermed har kastet bort både egen tid og skattepenger i prosessen)?
De som studerer musikkvitenskap kan selvsagt mye fakta om musikk og om musikkens historie og utvkling. De kan sikkert også analysere musikk på en helt fortreffelig måte som nok er til nytte på mange måter. Det de imidlertid ikke kan gjøre er å fortelle meg hvilken musikk jeg skal synes er god eller hvilket som helst annet individ for den del og det er vel den samlede massen av inidivider som sier noe om hva folk mener er god musikk. Dette svaret er i mine øyne mye mer korrekt enn hva en student eller professor i musikk måtte fortelle.

noruego skrev:
Igjen, ikke bland kortene, det er ingen som sier at en Professor i Musikkvitenskap med spesialtfelt på Dylan (tilfeldig valgt) som person har større verdi enn lille Hanne på tolv som akkurat har fått siste Hits for Kidz. Det er heller ingen som betviler at Hits for Kidz-platen kan gi Hanne større glede og berikelse i sitt liv, enn det den siste til Dylan ga professoren. Det er ikke dette vi snakker om.
Vi diskuterer hvordan MJ skal sees i et musikkhistorisk perspektiv - ikke sant? Her mener jeg at hans populæritet i seg selv plasserer ham som en av de store i musikkhistorien av den enkle årsaken at det er som følge av at folk liker ham bedre enn de fleste andre. Om det ikke skal få plass i musikkhistorien som noe stort så er vi uenig om hva musikkhistorie er.

Mvh
Roysen
Men dette blir jo like meningsløst, Roysen, som om et fremtidig historisk verk om norsk matkultur siden vikingetiden skulle vie mest plass til Grandiosa som en av de desidert største retter gjennom tidene, og da basert på salgstallene til Stabburet de siste årene! Det er klart, i nyere tid er åpenbart Grandiosa og Statoil-pølsene et oppsiktsvekkende fenomen hva gjelder norske matvaner, og som sådan er det jo interessant i seg selv. Folk flest står naturligvis fritt til å spise hva de vil, men mener du virkelig at vi kan trekke slutninger om de iboende kvaliteter, i et historisk gastronomisk perspektiv, basert på den åpenbare og oppsiktsvekkende popularitet Grandiosa og Trailer-Grillpølsen har hatt og har???

Vi er ikke uenige i at Michael Jackson har, og vil komme til å ha, en viktig plass i nyere musikkhistorie som et oppsiktsvekkende globalt og tidstypisk fenomen, med stor innflytelse også på kommersiell populærmusikk generelt. Men igjen, der det i fremtiden vil fortsette å bli produsert en rekke doktorgrader på f.eks Beethoven, Wagner eller Dylans musikk, er jeg bombesikker på at interessen for Michael Jackson vil være for det fenomen han var og hvorfor/hvordan han presterte å selge 750 mill plater.

Hvis du ikke ser disse viktige nyansene er det fordi du ikke vil se dem, eller som Valentino antydet, i et noe misforstått egalitært forsøk på å forsvare valgene til en halv milliard folk-flester som knappest trenger noen talsmann, de snakker høyt og tydelig for seg selv...
Dette mener jeg er litt skivebom. Hva man måtte skrive i en bok vil i stor grad styres av hva folk vil lese. Jeg tror interessen for en bok om Pizza Grandiosa og Trailer-Grillpølsen ville vært vanskelig å selge. Dersom man skal se på den norske mathistorien derimot vil Pizza Grandiosa og annen type ferdigmat/frossen mat være nødt til å få sin plass.

Når man begynner å dra inn Pizza Grandiosa i den kulinariske historien er vi også over på et annet moment - nemlig pris. Hva som er populært å spise og hva man foretrekker å spise er selvsagt også styrt av hva du må betale for det du spiser. Musikk stiller i så måte i en litt annen kategori fordi prisforskjellene på musikk av MJ/Elvis er neglisjerbar sammenlignet med musikk fra Beethoven/Mozart.

Mvh
Roysen
Du skulle ikke tilfeldigvis være i slekt med Komponenten, eller har brevkurs i argumentasjonsteknikk fra Apple?;)

I stedet for faktisk å prøve å gå mine argumenter i møte så prøver du å gjøre dem til spørsmål om markedsinteressen for bøker (i stedet for å utgangspunkt i at de verk av typen jeg refererte til vanligvis ikke er produsert basert på markedskalkyler men snarere offentlig støtte) eller prisen på Grandiosa (i stedet for å erkjenne at jeg like godt kunne brukt tilkjørt to store Dolly Dimples med halvannen liter Cola til noen hundre kroner som eksempel).

Snakker meg om å være obsternasig!
Nå må du rulle inn!

Skrev ikke jeg at om den kulinariske historien skulle skrives mener jeg at Grandiosa/frossen mat/ferdig mat må få sin betydelige plass når vårt årtiende skal beskrives?

Når det gjelder pizza fra Dolly Dimples med Cola - så er vel ikke den like populær som Grandiosa (i følge salgstallene) og derfor ikke noen god sammenligning med Jackson. Grandiosa derimot er en god sammenligning fordi den er så populær selv om den er så upopulær blant "eksperter".

Mvh
Roysen
 
Topp Bunn