dumt å blande OJ inn her..herregud
Det er vel ikke noe å undre seg over hvor mye som var MJ og hvor4 mye som var QJ, det var vel samarbeidet mellom disse to som var fruktbart.pedal skrev:Det er litt begrepsforvirring ute å går. I hvert fall skiller jeg mellom Musiker, Artist og Mediafenomen.
Som rendyrket musiker plaserer jeg MJ et stykke ned på lista.
Han definerte sjangeren "disco-pop" med Off The Wall, Thriller og Bad. Balladene var og er en lidelse å høre på, men mye gullåter ellers. Studioproduksjonen var en sentral kvalitetsfaktor. (Undre meg på hvor mye av disse albummene som var QJ og hvor mye som var MJ?) Jeg kan gå med på at MJ var "King of pop" på 80-tallet. Etterhvert ble soundet hans utdatert. På 90-tallet var det andre artister som dominerte poplandskapet med Rap, Hip-hop, Techno, sampling og andre trender/stilarter. Musikeren MJ klarte ikke å gjøre seg gjeldene med samme styrke i konkurranse med disse.
Artisten MJ var større enn Musikeren MJ. Jeg innkalkulerer da sceneopptredner, videoer og danseferdigheter. Her var han i verdensklasse, på nivå med andre banebrytende artister som ABBA, Madonna, Bruce Springsteen. Men fremdeles ikke i klasse med legender som Beatles og Elvis, som var enda mer betydningsfulle for sin tid, og for sin ettertid.
Som Mediafenomen er MJ helt i topp. Alle mytene, kontroversene og mediadekningen han har fått gjennom hele livet, og nå etter sin død, er i klasse med hvilken som helst artist, politiker eller kjendis.
For den som er interessert i musikkhistoriens nyanser, så er dette interessant.BT skrev:Det er vel ikke noe å undre seg over hvor mye som var MJ og hvor4 mye som var QJ, det var vel samarbeidet mellom disse to som var fruktbart.