"Let the high-end police come and take me away in handcuffs."

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
Hvorfor blir Benchmark og High End nevnt i samme setning ???
NE 5534 koster 8 kroner og 18 øre pr stk på Elfa....En skikkelig OP amp havner på rundt 100 lappen pr stk på samme plass....high end ????

Brianh

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.228
Sted
Holmestrand
DIY_dude skrev:
NEVATON skrev:
Mytek DAC'EN bruker topp modellen fra AKM DA brikkesett mens Benchmark bruker AD1855 DA brikken! Selve chippen er utdatert og foreldet nærmest!!! Hvorfor Siau og gutta ikke bruker AD1955..er helt utrolig.

neste op-amper, Benchmark Dac'en bruker NE 5534 op-ampen.
Oi. Med NE5534 i utgangstrinnet kan jeg skjønne at denne dacen må låte rævva! Tipper den har ganske standard databladdesign. Da hjelper det ikke med fine spesifikasjoner, lav forvrengning og lavt støynivå. Jeg kan skrive under på at Mytek vil spille ringer rundt Benchmark, uten å ha hørt noen av dem.
??? Så du kan attestere at Mytek er mye bedre enn Benchmark uten å ha hørt noen av dem? Interessant.

Det finnes mange anerkjente elektroingeniører som ikke har et snev av forståelse for design av audiokretser. Denne audiokritikeren er tydeligvis en av dem.
Joda, det finnes dårlige snekkere, og dårlige ingeniører, men jeg tror vi kan regne med at når det gjelder forståelse for kretsdesign så ligger nok elektroingeiørene et hestehode foran tømrere, revisorer og advokater.

N

nb

Gjest
Viking skrev:
Jeg tillegger Alex Peychev 1000 ganger mer kredibilitet enn Audio Critic. At du trekker meg inn uten å kjenne noen av lydproduktene hans kalles å ....... etter halmstrå? Å jeg har sammenlignet APL NWO2.0 med Pioneer cd-spiller PDS-06 som drivverk i Benchmark DAC-1 og ALLE 3 som hørte testen ble sjokkerte over hvor mye bedre APL var. Da gir jeg ganske enkelt blanke faen i hva en eller annen teoriidiot som tror han vet alt mener.
Lykke til med lyttetesting av harddisker og minne da om du noensinne skulle finne på å gå over til PC-audio. Men siden Alex har sagt harddisker og minne låter forskjellig, så gjør de vel det. Styr unna vinyl, blir ikke mye soundstaging av kanalseparering på kanskje 20-30dB siden 120dB av sorten gir 6 meter. Du velger selv hvor mye kred du vil legge i slike utsagn, den er sånn ca null for mitt vedkommende.

Jeg har ikke hørt de sikkert flotte produktene, det var heller ikke poenget. Det er for øvrig nok av ting som rapporteres som "sjokkerende" mye bedre enn ditt og datt innen HiFi så jeg har sluttet å feste meg så mye ved det.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
For å dra tidligere spørsmål litt lenger; hvorfor op-amper i High End?
(finnes det high-end med op-amper? :eek: )

Arne K 8)

N

nb

Gjest

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
10
@ nb. Du mente jo også at vi ikke ville klare å skille din Denon 3910 fra min APL 3.0 GO! Dette skulle vi jo teste ut men så trakk du deg fordi det ble så dyrt og langt å reise fra Oslo til Porsgrunn.....
Virker på meg som om du har like god erfaring med DACèr som CD spillere? ;)

V

vredensgnag

Gjest
Og dermed har disse spanjolene mistet enhver troverdighet.

Var jeg flink nå? Øver på audiofil innsikt, skjønner dere.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
10
Vreden, vi er på linje nå! Også med antall innlegg................... ;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Er sony Discman den nye vinen innen digital avspilling nb? Artig med en blindtest mellom Discman og en anstendig AN dac

R

Rojoh

Gjest
vredensgnag skrev:
Og dermed har disse spanjolene mistet enhver troverdighet.

Var jeg flink nå? Øver på audiofil innsikt, skjønner dere.
Om man tar spanjakkenes gehør for god fisk/paella, så må man konkludere at Benchmark-eierne har kastet penger ut vinduet. Behringeren koster vel ca. 1/3 av DAC-1 og gir EQ-mulighet i tillegg. Rart med det, men når man leser som fanden...

Mvh. Johan

N

nb

Gjest
SAL skrev:
@ nb. Du mente jo også at vi ikke ville klare å skille din Denon 3910 fra min APL 3.0 GO! Dette skulle vi jo teste ut men så trakk du deg fordi det ble så dyrt og langt å reise fra Oslo til Porsgrunn.....
Virker på meg som om du har like god erfaring med DACèr som CD spillere? ;)
Eh... dyrt sa jeg vel aldri at det var. Jeg drar ikke til Porsgrunn for å få en seende demo på digitalkabler eller CD-spillere som vel var tema for den lille, hyggelige PM-vekslingen om jeg ikke husker helt feil - det er en stund siden.

Din APL-moddede Teac er sikkert en utmerket spiller, og godt mulig hørbart bedre enn min. Det er ikke poenget mitt. Jeg venter bare på at en eller annen av jeg-kan-høre-alt-gjengen faktisk viser det i praksis i vagt kontrollerte former. Den første som klarer det skal jeg være den første til å gratulere. Så langt har ingen kandidater meldt seg.

Til tross for færre HiFi-år enn sikkert mange på baken var det langt på vei jeg som fant ut hva den-spillern-du-vet-men-som-det-blir-bråk-om-man-nevner-navnet-på var. Men alt det var sikkert velkjent for alle dere som har så mye erfaring med SOTA-spillere. Hva skal vel eiere av mainstream DVD-spillere stille opp med mot en slik kollektiv lyttervisdom?

N

nb

Gjest
65finger skrev:
Er sony Discman den nye vinen innen digital avspilling nb? Artig med en blindtest mellom Discman og en anstendig AN dac
Jeg bare refererte en test gjort av noen andre. Men synest du ikke det er litt morsomt at et samlet panel av audiofile foretrakk lyden av Discman fremfor AudioNote når de ikke visste hva de lyttet til?

I følge 6moons.com er Playstation 1 top notch, så hvorfor ikke Sony Discman;)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg har ikke hørt discman på 15 - 20 år så for alt jeg vet kan den være en glemt skatt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sliter folk å skille mellom kvalitative forskjeller og klangbalanse? Jepp, det tror jeg.
Er Benchmarken for transparent og nøytral for en del som gjør at man vil foretrekke noe mer farget? Ja, det tror jeg.
Og vil de som foretrekker en annen kilde hevde at Benchmarken var dårligere og ikke holdt mål? Ja, det tror jeg.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
10
@ nb. Nå er det vel ett par oppegående medl. hos OAS som mener at Edge`n ikke låter noe særlig bedre enn DVD`n da,,?
Ellers er du fremdeles hjertelig velkommen til Porsgrunn med diskman eller Denon, hører du ikke forskjell bytter vi likt? ;)

V

vredensgnag

Gjest
Transparent = nøytral og alle vet det er fy.

Herregud, har jeg skrevet 1026 innlegg? Kunne like gjerne skrevet en bok eller et manus. Har faktisk deadline på det siste,
må ta meg sammen. Addicted to HFS.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
nb skrev:
Viking skrev:
Jeg tillegger Alex Peychev 1000 ganger mer kredibilitet enn Audio Critic. At du trekker meg inn uten å kjenne noen av lydproduktene hans kalles å ....... etter halmstrå? Å jeg har sammenlignet APL NWO2.0 med Pioneer cd-spiller PDS-06 som drivverk i Benchmark DAC-1 og ALLE 3 som hørte testen ble sjokkerte over hvor mye bedre APL var. Da gir jeg ganske enkelt blanke faen i hva en eller annen teoriidiot som tror han vet alt mener.
Lykke til med lyttetesting av harddisker og minne da om du noensinne skulle finne på å gå over til PC-audio. Men siden Alex har sagt harddisker og minne låter forskjellig, så gjør de vel det. Styr unna vinyl, blir ikke mye soundstaging av kanalseparering på kanskje 20-30dB siden 120dB av sorten gir 6 meter. Du velger selv hvor mye kred du vil legge i slike utsagn, den er sånn ca null for mitt vedkommende.

Jeg har ikke hørt de sikkert flotte produktene, det var heller ikke poenget. Det er for øvrig nok av ting som rapporteres som "sjokkerende" mye bedre enn ditt og datt innen HiFi så jeg har sluttet å feste meg så mye ved det.
Han tester og prøver ut i det minste, i motsetning til visse andre som har fasiten på alt innen audio ;)

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
xerxes skrev:
??? Så du kan attestere at Mytek er mye bedre enn Benchmark uten å ha hørt noen av dem? Interessant.
Jeg kjenner kombinasjonene av dac og op amp og vet hvordan de høres ut. AD1855 + NE5534 låter fullstendig uinspirerende. Trenger ikke lytte for å vite det.

N

nb

Gjest
Viking skrev:
Han tester og prøver ut i det minste, i motsetning til visse andre som har fasiten på alt innen audio ;)
Nei, minne og harddisker gidder jeg virkelig ikke å lytteteste. Men be my guest.

N

nb

Gjest
SAL skrev:
@ nb. Nå er det vel ett par oppegående medl. hos OAS som mener at Edge`n ikke låter noe særlig bedre enn DVD`n da,,?
Ja, det er enklere når man faktisk vet hva det er for noe.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.627
Torget vurderinger
10
nb skrev:
SAL skrev:
Du har nå svaret på alt..... ;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
DIY_dude skrev:
xerxes skrev:
Jeg kjenner kombinasjonene av dac og op amp og vet hvordan de høres ut. AD1855 + NE5534 låter fullstendig uinspirerende. Trenger ikke lytte for å vite det.
Du vet hvordan det låter uten å lytte?
Da er du i klasse med Peter Aczel.  ;D

Ellers noterer jeg meg at også her har man hatt en fortreffelig aften.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Regner med at du har døtta deg full av popcorn også, Val... ;D

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mest rødvin, faktisk. Vi blindtestet... Dyrt mot billig. Jeg synes blindlyttng er enklere enn blindsmaking, jeg.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Da trenger du å drikke myyye mere rødvin, mann!!! ;D ;D

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.377
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:
Mest rødvin, faktisk. Vi blindtestet... Dyrt mot billig. Jeg synes blindlyttng er enklere enn blindsmaking, jeg.
Schpennende. Er det lov å spørre hvilke som ble benyttet?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Grimaldi Dolchetto d'Alba 95,- v.s. Vajra (D d'A) 150,-
Domine Dupasquer 130,- v.s. Pavelot Sav. Beaune 232,- (Begge pinot noir, men slikt vet jo du)
Leonardo 96,- v.s. Cafaggio 189,- (Begge Sangiovese, Toscana)

Panelet gikk fem på på første par, og valgte billigst som dyrest. De to andre gikk bra. Den Paveloten er meget elegant. Anbefales!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.228
Sted
Holmestrand
Valentino skrev:
Domine Dupasquer 130,- v.s. Pavelot Sav. Beaune 232,- (Begge pinot noir, men slikt vet jo du)

Panelet gikk fem på på første par, og valgte billigst som dyrest...
Minner litt om denne tråden? ;D

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
298
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
8x12_TOM skrev:
SAL skrev:
yasman skrev:
8x12_TOM skrev:
Den benchmarken rævkjørte dac'en i Rondo 992 så til de grader på alt fra detaljer, åpenhet, musikkalitet, og ikke minst rytme og driv i bassen. Et knallkjøp, ikke mer å si om det ;)
Det er det mange dacer som gjør!
He-he, det har jo vi prøvd! Den er helt grei til prisen men ikke noe mer, ett sted begynner Hi-End og den er ikke der! ;)
Hadde en Benchmark liggende som ble solgt for 2500.- Da snakker vi pris /ytelse ;) Har ikke påstått att det er Hi-End heller
Tror ikke jeg har hørt super hi-end når det kommer til lyd (bare pris ;D) Høres ut som du er der et sted, altså i hi-end land.
Bosatt i langesund i ferien, så en tur hadde vært morro hvis du tørr da ;D
ALLE som er i Langesund i ferien som vil teste dacer og annet digitalt medie er hjertelige velkomne til test mot Upgrade companies esoteric x-03; du også SAL, selv om jeg da nok må se meg slått:-(

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.377
Torget vurderinger
12
Valentino skrev:

Panelet gikk fem på på første par, og valgte billigst som dyrest. De to andre gikk bra. Den Paveloten er meget elegant. Anbefales!
Jeg tipper glassene ikke var nivåmatchet jeg. Hvis referanseglasset hadde væskehøyde på 20mm må det andre være innenfor 19,965 - 20,035 mm for å være nivåmatchet +/-0,15dB. Lei tabbe det der.

Ellers takker jeg for anbefaling av Pavelot'en og tror nok du langt overdriver mine ringe kunnskaper om emnet. Paveloten skal få kjørt seg blindt mot Capitel de Roari som har vært husfavoritt siste året.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
pedal skrev:
Valentino skrev:
I kveld skal her blindsmakes rødvin. Det blir godt det!
I følge et vitenskapelig eksperiment, overført på NRK TV, så kjenner man ikke forskjell på rødvin og hvitvin i blindtest. Da journalisten fikk bind for øynene, så klarte vedkommende ikke å skille hvitvin fra rødvin. Når man ikke klarer å kjenne forskjell på rødvin og hvitvin, så kan man vanskelig kjenne forskjell på rødviner innbyrdes? Altså smaker praktisk talt all rødvin like bra, og det er det bortkasta penger å kjøpe noe man tror er edel vare.
8)
John Cleese hadde et programserie om vin på NRK1. Resultatet er vel som man leser det: f.eks. at halvparten av tilfeldige fra gata klarte å skille rødvin fra hvitvin i en blindtest. At halvparten ikke klarte å skille mellom rødvin og hvitvin er ikke ensbetydende med at det ikke er forskjell på rødvin og hvitvin. Det er i så fall gal konklusjon.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Fasinerende. Denne tråden har hoppet bort i mot alle mulige retninger, fra Benchmark DAC1, loddinger og nå til vinsmaking. Ser meg nå bare nødt til å trekke en konklusjon.
Den kommer som følger:

-Benchmark DAC1 er transparang.

-Har du en forsterker og ett par høyttalere som (etter din preferanse) fungerer dårlig i lag, kjøp ikke en Benchmark DAC1. (Se andre eksempel under (både forsterker og høyttaler har en lysere nyanse av den opprinnelige fargen))

-Har du en forsterker og ett par høyttalere som (etter din preferanse) fungerer godt i lag, kjøp en Benchmark DAC1. (Se første eksempel under)

Illustrasjon som vil bevise att jeg har rett! Basta! ;D

Vedlegg

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.475
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ikke dum den der, Smibakkjen

nb skrev:
SAL skrev:
Skilte ikke ACD de forskjellige blindt først (ikke dobbelblindt)?

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Valentino skrev:
Ikke dum den der, Smibakkjen

nb skrev:
SAL skrev:
Skilte ikke ACD de forskjellige blindt først (ikke dobbelblindt)?
Hehehe.. Tror ikke det er så veeeldig langt fra sannheten, har i hvertfall til gode å planlegge DAC bytte (sett bort fra att jeg kunne tenkt meg fjernkontrollen i DAC1 HDR, så spørsmålet er egentlig om jeg skal selge den jeg har, eller gjøre Pre'en om til ett lydkort for den stasjonære PC'en) ;)

L

Lydkaj

Gjest
V

vredensgnag

Gjest
Lydkaj skrev:
vredensgnag skrev:
Chokerende læsning, er det en joke, 1 april, eller mener han det alvorligt, hvis han gør, er han stort set lige så dum som dem der påstår at vi ikke har været på månen, stort set hver eneste punkt kan tilbagevises enda med videnskablige argumenter. det er utroligt at en mand kan får spalteplads til skrive sådan noget vrøvl.
Du må lese diskusjonen, Lydkaj. Den skjer mellom mennesker som arbeider profesjonelt med lyd og musikk, og de er både enige og uenige.

L

Lydkaj

Gjest
vredensgnag skrev:
Lydkaj skrev:
vredensgnag skrev:
Chokerende læsning, er det en joke, 1 april, eller mener han det alvorligt, hvis han gør, er han stort set lige så dum som dem der påstår at vi ikke har været på månen, stort set hver eneste punkt kan tilbagevises enda med videnskablige argumenter. det er utroligt at en mand kan får spalteplads til skrive sådan noget vrøvl.
Du må lese diskusjonen, Lydkaj. Den skjer mellom mennesker som arbeider profesjonelt med lyd og musikk, og de er både enige og uenige.
Ok

Topp Bunn