M
MusicBear
Gjest
Det skal jeg skrive under på...Har også en masse andre kanskje rare oppfattelser om høyttalere....
Jammen få høre da emokid - er jo DET forumet her er til
Det skal jeg skrive under på...Har også en masse andre kanskje rare oppfattelser om høyttalere....
Jeg har lagt merke til at ordet brukes om alt mulig blant audiofile. Jeg synes ikke akkurat det er noen fordel at ordet dynamikk brukes om alt fra dynamikk til alvorlige resonansproblemer i øvre mellomtone og nedre diskant.Det er verdt å minne på at det som ligger i ordet "dynamisk" i hifisammenheng ikke handler om objektiv dynamikk i form av lydstyrkeforskjeller, men en subjektiv opplevelse av dynamikk. Bare for å gjøre det enda litt mer komplisert.
Nettopp, men rundstrålere må stå veldig langt fra vegger for å gi en skikkelig opplevelse av dynamikk.Og der tenker jeg muligens at både godt akustisk behandlede rom, horn, kardioider og dipoler kan tenkes å en fordel gjennom mindre reflektert lyd i forhold til direktelyd? Kanskje fullrange omnier også gir en bedre balansert etterklang, selv om de strengt tatt har mer etterklang enn andre høyttalere?
Dette er jo det reneste vås. Alle høyttalere leverer signal uansett hvor svakt det er. Det svakeste signalet man kan få fra en forsterker er omkring 5µV RMS, og det er langt over hva man innen fysikk kan anse som "tilnærmet null".Den største forskjellen mellom en høyttaler med 87 dB følsomhet og en høyttaler med 94 dB følsomhet kan oppleves når et svært lavt signal spilles: Høyttalerne på 87dB sender ikke ut noe lyd mens 94dB allerede er igang med å spille. De på 87dB vil etter hvert begynne å spille når mer effekt blir tilført.
En rikere og mer nøyaktig tonestruktur? Hva legger du i dette. Spiller høyttalere på 87dB følsomhet falskt?Uansett så er det ikke bare et spørsmål om å produsere lyd - denne forskjellen vil høres fordi tonene vil kunne leveres med en rikere og mer nøyaktig tonestruktur.
Hvilke nivåer refererer du til her? Har du digitale høyttalere?Når det brukes en middels effekt på 87dB høyttalerne vil de opptre med 3 grunnleggende dynamiske nivåer. Imidlertid vil 94dB høyttalerne spille samme signal bare med 8 forskjellige dynamiske nivåer.
Dette er også fullstendig galt. Dette finnes det utallige eksempler på i markedet, både på komponentsiden og blant ferdige produkter.På de høyere effektnivåer på 87dB høyttaleren ikke vil være i stand til å gi noen dynamiske endringer og driverne vil bare komprimere lyden.
Det finnes ingen høyttalere som ikke komprimerer, og det finnes mange høyttalere med følsomhet i dette sjiktet som komprimerer veldig mye.Den på 94dB vil fortsatt spille musikk uten komprimering og med større dynamikk.
???????Jo mere tungdrevne høyttalere - jo mindre forskjell på kabler, dac filtre osv.
Så det er kun følsomheten som skiller disse høyttalerne?Fikk en usedvanlig stor overraskelse da jeg byttet ut Rockport på 88dB og gikk over til 94 db Reference 3a og 102 db WHT.
Mvh
tom e.
Her er det bare å slutte seg til Snickers-Is: ???Den største forskjellen mellom en høyttaler med 87 dB følsomhet og en høyttaler med 94 dB følsomhet kan oppleves når et svært lavt signal spilles: Høyttalerne på 87dB sender ikke ut noe lyd mens 94dB allerede er igang med å spille. De på 87dB vil etter hvert begynne å spille når mer effekt blir tilført.
Uansett så er det ikke bare et spørsmål om å produsere lyd - denne forskjellen vil høres fordi tonene vil kunne leveres med en rikere og mer nøyaktig tonestruktur.
Når det brukes en middels effekt på 87dB høyttalerne vil de opptre med 3 grunnleggende dynamiske nivåer. Imidlertid vil 94dB høyttalerne spille samme signal bare med 8 forskjellige dynamiske nivåer.
Legger vi samme betydning i ordet makrodynamikk? For meg betyr det nivåforskjellen mellom ulike deler av et musikkstykke, f eks at refrenget spilles høyere enn versene eller at orkesteret gjør et crescendo gjennom hele Ravels "Bolero". Det er denne dynamikken som angis som f eks pp, mf eller ff på notearket. Motsetningen er mikrodynamikk som handler om nivåforskjeller mellom anslag og utklingning i hver enkelt tone, mellom toner innenfor samme takt, eller nivåforskjell mellom ulike instrumenter som spiller samtidig. F eks at et cymbal stikker opp av en bakgrunn av strykere. Dette er det som gir liv, rytme og "feel" til musikken.spesielt makro-dynamikken lider mye
Det er riktig, men man kan ikke ta en driver som gir høy følsomhet og dyp bass, og sette den inn i en liten kasse og få noe fornuftig ut av det. Ergo, det er fortsatt driveren som bestemmer. Kassen er mer som en konsekvens av driverens egenskaper. Tror jeg var inne på dette i innlegget mitt på side 2 der jeg gikk litt mer i dybden på emnet.En må jo se på mere enn bare elementene.
Når det gjelder apekister, så kan en få god følsomhet, dypbass og små kasser, men bare to av parametrene samtidig...
Johan-Kr
Veldig enig. Her mener jeg at en link til Cocktail party effekten er på sin plass. Altså evnen til å følge en svak lydstrøm i ett hav av andre stimuli.Utklinging er ein faktor eg trur har langt meir med rommet og innspelinga å gjere enn sjølve hifikomponenten, t.d. høgtalaren, sjølv om ein ikkje kan sjå bort for at nokre høgtalarar maskerer dette. Eg meiner også at pickupar har ulik evne til å formidle dette. Spesielt merkbart under innspeling av finare MC-konstruksjonar.
Vel, med 16 Ohms og 115 dB følsomhet kan jeg nok ikke si meg enig dessverre....Jeg nevnte så vidt i en kommentar lenger bakover i denne tråd; min tro på at det mer eller mindre er konstruksjonsbetinget (!) at en GOD høyttalerkonstruksjon med GOD kontroll (til tross for krav til mer forsterkereffekt) nærmest nødvendigvis er tungdrevet og dypper et stykke nedover på Ohm-skalaen.
Noen som har synspunkter/kommentarer på dette?
Nei, det er for så vidt et kapasitetsproblem dersom en kan kalle det et problem da. Avhenger av hvor høyt en ønsker å kunne spille bl.a.Et kanskje dumt spørsmål, men går det an å si noe fornuftig om det er sammenheng mellom ht's evne til å gjengi hhv mikro- og makrodynamikk? Det er lett å forestille seg at høyttalere med trege elementer, vil ha dårlig mikrodynamikk (og dårlig oppløsning), men at de samtidig vil kunne ha god makrodynamikk. Det er også lett å finne eksempler på høyttalere som er gode på begge deler, dvs. god mikrodynamikk og god makrodynamikk. Men det må vel kanskje ikke alltid være slik at høyttalere med god mikrodynamikk, også har god makrodynamikk?