Høyttalere Lettdrevet høyttalersystem vs mindre lettdrevet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Håper det er greit at jeg fortsetter med litt flere spørsmål om dette, selv om jeg må lese svarene 5-6 ganger før jeg skjønner at jeg ikke skjønner noen ting ... :)
    Er det da slik at følsomhet ikke har noe med høy eller lav frekvens å gjøre, men at den totale kombinasjonen av elementer og 'spredningsteknologi' e.a. sier noe om frekvensrespons, men ikke nødvendigvis følsomhet?

Er det i det hele tatt noen forskjell på om en høyttaler har høy eller lav følsomhet annet enn at det trengs mer effekt for sistnevnte for å oppnå samme db?

Jeg tenker f.eks. på det Endpoint nevner, med mer 'oppløsning' på lavt volum (slik jeg tolket det), har det noe for seg?

Jeg har aldri hatt høyttalere med høy følsomhet før, men venter på et par med 102db, og lurer jo litt på hva jeg kan forvente meg ... Jeg aner vel at jeg ikke kan forvente meg 'noe' kun basert på følsomhet, men at summen av frekvensrespons, spredningsmønster, følsomhet, delefilter osv begynner å gi et bilde muligens ...?
    Følsomheten er definert som lydtrykk i decibel på en meters avstand for 1 W eller en spenning på 2,83 V (som blir 1 W i 8 ohm) på høyttalerterminalene. Det er beslektet med effektivitet, som er forholdet mellom akustiske watt ut og elektriske watt inn. En relativt "følsom" høyttaler er fortsatt en ekstremt lite effektiv ting. Selv 102 dB følsomhet tilsvarer en effektivitet på bare 10 %, altså at 90 % av tilført forsterkereffekt går tapt som varme i høyttaleren og bare 10 % omsettes til bevegelse av luft. Den vanlige kurven for en høyttalers frekvensrespons viser egentlig følsomheten ved ulike frekvenser med et frekvenssveip på 2,83 V på terminalene. Du kan lese av direkte hvor følsom den er ved forskjellige frekvenser. For å få en flat frekvensgang i en høyttaler av noenlunde normal størrelse er det som regel nødvendig både å dempe diskanten med motstander i delefilteret og å "hjelpe" bassen litt med bassrefleks eller andre former for resonanser helt nederst.

Nøyaktig hvilken subjektiv effekt man kan forvente å få ved høyere og lavere følsomhet er vel noe vi fortsatt diskuterer. Dette er såpass uklart at ingen av oss har noen komplett sannhet og teori for dette, tror jeg. Likevel er det ganske mange av oss som mener at lettdrevne høyttalere har en tendens til å gi subjektivt mer dynamikk, samtidig som at lettdrevne høyttalere også har en tendens til å rulle av tidlig i bassen. Det siste kan vi ihvertfall demonstrere både praktisk og teoretisk. Høy følsomhet i bassen blir digre greier:

systeme.jpg

Garden_Horn.jpg

Jeg tipper de nye høyttalerne dine vil være ganske morsomme når du drar på litt og ting begynner å stå lys levende i rommet. Kanskje ikke stortrommen, men det er mye moro høyere oppe i frekvens også. Jeg opplever også at det er fort gjort å spille en del høyere enn man hadde tenkt når det ikke er noen forvrengning som signaliserer at det er nok. Det er først når du prøver å snakke til noen i rommet at du innser at det ikke var bakgrunnsmusikk, akkurat. :)

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.448
    Torget vurderinger
    23
    - og dette er bare mellombasshorna! Selve bassen befinner seg OVER disse - som en rekke med 15" i kabinetter. Skikkelig 20 Hz basshorn er gjerne 7-8 m. lange og med svære munninger i 7 m2 klassen :D

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Takk for flotte og lærerike innlegg.

Hvis en ser på impedansforløpet under og vet at høyttaleren er 94db/m. Kan en si noe om kravet til forsterkereffekt og typen forsterker som kan bli vellykket?

Adyton Imagic 2.0 TC impadans avkortet.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den kurven ser bare ut til å vise magnituden, altså størrelsen av impedansen i ohm. Den ser ikke så aller verst ut. På øyemål ville jeg sagt at dette er en 4-ohms høyttaler. DC-motstand på 3 ohm, impedansminimum på 3,5 ohm i mellombassen og 3,4 i diskanten. Den siste vil gjøre at denne kan "skille mellom" forsterkere. Enkelte forsterkere kan ha såpass raskt økende utgangsimpedans i diskanten at dette gir en hørbar avrulling. Men for å forstå dette fullt ut burde grafen også vist fasevinkelen. Det er en skala til høyre som er inndelt i grader, men jeg ser ingen kurve som viser fasevinkel. Hvor tungdrevet dette er kommer nesten like mye an på fasevinkel som magnitude, men umiddelbart ville jeg tippet at den der burde matches med noe med litt muskler.

Mer her: Heavy Load: How Loudspeakers Torture Amplifiers | Stereophile.com

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.499
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    72
    Her fant jeg hele grafen! Virker som at fasen er stiplet i kurve 7.

imagic20imp.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Siden 'delefilterløse' høyttalere og whizzer cones var oppe: Jeg synes Valentino ga en kortfattet og klokkeren treffer om temaet for noen år siden: Mekanisk delefilter.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Her fant jeg hele grafen! Virker som at fasen er stiplet i kurve 7.

Vis vedlegget 359015
    Nei, fasevinkler som er negative hele veien kan ikke stemme. Fasevinkelen vil være positiv like under impedanstoppen ved 110 Hz, eksakt null på impedanstoppen (resonans), og så negativ igjen over impedanstoppen. Positiv fasevinkel betyr induktiv last, null fasevinkel rent resistiv, og negativ betyr kapasitiv last. Den tøffeste belastningen for forsterkeren vil være en kombinasjon av negativ fasevinkel og lav impedans i ohm. Det skjer et sted rundt 200 Hz på denne. Siden resonanstoppen ligger så høyt i frekvens vil disse også rulle av tidlig nedover og ikke gi nevneverdig bass, men det visste du sikkert allerede.

Jeg går ut fra at dette er Adyton Imagic 2.0. Spec'en sier at de skal ligge innenfor +/- 30 grader fasevinkel, og i så fall er dette forholdsvis lett å drive for de fleste forsterkere. Det er bare den lave impedansen i diskanten som kanskje vil gi litt hodebry, så "matching" med forsterker kan være nødvendig. Eksempelvis vil enkelte klasse-D-forsterkere låte nokså forskjellig i diskanten avhengig av høyttalerimpedans. F eks denne: Flying Mole CA-S10 integrated amplifier Measurements | Stereophile.com

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Dette er jo det reneste vås. Alle høyttalere leverer signal uansett hvor svakt det er. Det svakeste signalet man kan få fra en forsterker er omkring 5µV RMS, og det er langt over hva man innen fysikk kan anse som "tilnærmet null".

En rikere og mer nøyaktig tonestruktur? Hva legger du i dette. Spiller høyttalere på 87dB følsomhet falskt?

Hvilke nivåer refererer du til her? Har du digitale høyttalere?

På de høyere effektnivåer på 87dB høyttaleren ikke vil være i stand til å gi noen dynamiske endringer og driverne vil bare komprimere lyden.
    Dette er også fullstendig galt. Dette finnes det utallige eksempler på i markedet, både på komponentsiden og blant ferdige produkter.

Den på 94dB vil fortsatt spille musikk uten komprimering og med større dynamikk.
    Det finnes ingen høyttalere som ikke komprimerer, og det finnes mange høyttalere med følsomhet i dette sjiktet som komprimerer veldig mye.

Jo mere tungdrevne høyttalere - jo mindre forskjell på kabler, dac filtre osv.
    ???????

Fikk en usedvanlig stor overraskelse da jeg byttet ut Rockport på 88dB og gikk over til 94 db Reference 3a og 102 db WHT.

Mvh
    tom e.
    Så det er kun følsomheten som skiller disse høyttalerne?

Snakke meg om å få et innlegg knerta skikkelig, for hver eneste linje.
    Knall bra Snickers-is :) Flirte litt da du knuste hver linje. :p

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Et kanskje dumt spørsmål, men går det an å si noe fornuftig om det er sammenheng mellom ht's evne til å gjengi hhv mikro- og makrodynamikk? Det er lett å forestille seg at høyttalere med trege elementer, vil ha dårlig mikrodynamikk (og dårlig oppløsning), men at de samtidig vil kunne ha god makrodynamikk.
    Trege elementer?
    Hvem lager det?
    Aldri hørt om før :confused:

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    @lovemusikk:

Knerting eller ikke. Det er viktig at de som har kunnskap nok til det bidrar til å plukke fra hverandre mytene som dette temaet har så mange av. Skal vi som leser lære noe, så må de som kan gå såpass hardt til verks innimellom. Ubehagelig, men nødvendig.

Jeg kan ikke se at Snickers er ute etter mannen her, men ballen tas.

M

MusicBear

Gjest
    Høgtalarar og deira "åtferd" i eit rom, er nok det mest komplekse innanfor heile hififeltet.
    Det er her selve audiofaget ligger. Alt annet blir mer som bisetninger eller trivielle nødvendigheter å regne i forhold.
    Lagde ikke du "verdens" beste for noen år siden? Gaia eller hva det var? merkelig at ikke det konseptet har tatt verden og hifi markedet med storm, men det kanskje bare var bisetninger og trivialiteter siden man ikke har hört så mye i ettertid! Siden du så skråsikkert hevder at audiofaget ligger der det ligger mener jeg, lett å hevde så lenge man ikke selv tar regninga......

mvh
    Javel, og hvor mange hi-fi komponenter har du selv konstruert og markedsført? Å ja, ingen i det hele tatt. Noe som gjør deg til selve definisjonen på en "armchair quarterback"...

Må bare si at jeg har null respekt for de av dere som hele tiden prøver å "ta" Snickers på det faktum at produktene hans ikke ble noen kommersiell suksess. Makan til lavmål... Dere er voksne mannfolk, ikke sant? Skjerp dere.

Veldig enig med deg Crusty! Med bøttevis av solgte forsterkere, hjelp og medvirkning til høyttalerprosjekter i referanseklasse og garantert masse annet...! Et mysterium at ikke en høyttalerfabrikk eller -produsent engasjerer nettopp Snickers-is og gir han frie tøyler et halvt års tid - eller mer. For fyren ER et unikum, og mange av dere her på sentralen er unikum på så mange måter og områder at en talentspeider etter bedre lyd kunne lest seg glovarm her :)

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    @lovemusikk:

Knerting eller ikke. Det er viktig at de som har kunnskap nok til det bidrar til å plukke fra hverandre mytene som dette temaet har så mange av. Skal vi som leser lære noe, så må de som kan gå såpass hardt til verks innimellom. Ubehagelig, men nødvendig.

Ja var ikkje noke gale i det, men at innlegget vart plukket sund på den måten, det var litt artig :)
    Og jeg ler ikke av noen, men måten et innlegg vart kledd av på, var litt komisk.

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    @lovemusikk:

Ja var ikkje noke gale i det, men han vart plukket sund og det var litt artig :)
    Bare vær litt forsiktig med å le for høyt, da det ikke er spesielt morsomt å bli ledd av, sånn i all offentlighet ... (sikkert mange som mener at 'man skal tåle det', men det mener ikke jeg) ...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Skjønt enig i det. Men etter nattens nååget opphetede, og så videre.... Fint om vi holder tonen gemyttlig, og passer oss for å ta mann i stedet for ball.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skjønt enig i det. Men etter nattens nååget opphetede, og så videre.... Fint om vi holder tonen gemyttlig, og passer oss for å ta mann i stedet for ball.
    Helt enig i det. Fint om ikke ting blir kalt "vås" da dette sier noe om hva en tenker om den som har skrevet innlegget. Saklige innlegg helt fint, indirekte personbeskrivelser unødvendig. Samt kjipe hersketeknikker enkelte bruker.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Og fint hvis en heller kan skrive en kjapp PM og få til en redigering av innlegg på dårlige formuleringer så en ikke får de samme innleggene i svarene nedover.
    Se redigering.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Gir meg ikke helt; en kommentar til alle kommentarene rundt dette (i all vennskapelighet):

Jeg, i mitt indre enfold (og en god hjemmebrygget øl), synes mye av dette virker 'fornuftig', men det er kun basert på hva jeg 'tror', og det finnes null spor av 'vet' i dette ...

Den største forskjellen mellom en høyttaler med 87 dB følsomhet og en høyttaler med 94 dB følsomhet kan oppleves når et svært lavt signal spilles: Høyttalerne på 87dB sender ikke ut noe lyd mens 94dB allerede er igang med å spille. De på 87dB vil etter hvert begynne å spille når mer effekt blir tilført.
    Dette tror jeg på, fordi det høres logisk ut. At det muligens ikke er riktig, kan jo de som vet bedre forklare hvorfor ... (tror ikke den forklaringen har kommet ennå ...?)

Uansett så er det ikke bare et spørsmål om å produsere lyd - denne forskjellen vil høres fordi tonene vil kunne leveres med en rikere og mer nøyaktig tonestruktur.
    Dette forstår jeg som at jeg kan forvente mer av det som populært blir kalt 'mikrodynamikk' på en høyttaler med høy følsomhet; men, igjen, mulig det også er en usannhet (kun et rykte) ...

Når det brukes en middels effekt på 87dB høyttalerne vil de opptre med 3 grunnleggende dynamiske nivåer. Imidlertid vil 94dB høyttalerne spille samme signal bare med 8 forskjellige dynamiske nivåer.
    OK, her skjønner jeg ingenting, men igjen -- høy følsomhet vinner! Her må det kanskje forklares litt bedre hva som menes, men sånn er det vel hele tiden, at man må fylle på med litt mer info etterhvert?

På de høyere effektnivåer på 87dB høyttaleren ikke vil være i stand til å gi noen dynamiske endringer og driverne vil bare komprimere lyden. Den på 94dB vil fortsatt spille musikk uten komprimering og med større dynamikk.
    Her går det litt over hodet på meg, men det skjer hele tiden, så her går jeg bare videre til neste punkt ... (men jeg tenker at komprimert lyd ikke er så 'mikrodynamisk' som ukomprimert lyd, og håper at det er sant, da ...)

Jo mere tungdrevne høyttalere - jo mindre forskjell på kabler, dac filtre osv.
    Fikk en usedvanlig stor overraskelse da jeg byttet ut Rockport på 88dB og gikk over til 94 db Reference 3a og 102 db WHT.
    Høres meget fornuftig ut spør du meg; og uansett oppfatter jeg dette som en 'subjektiv sannhet', og dem har vi sett mange av her inne fra før, og det skal det være stort spillerom for. Jeg håper selv på -- som nevnt i tråden -- på en stor 'overraskelse' når jeg nå går over til en høyttaler med betraktelig mer/høyere følsomhet (betraktelig mer av andre ting også, særlig pris, det skal nevnes) ... og håper ikke jeg blir skuffet der ... :)

Håper diskusjonen kan fortsette med spørsmål og betraktninger som går på subjektive oppfatninger også; da mye av det faktabaserte og objektive uansett går laaaaaaangt over hodet på meg til tider ... :)

Dette svaret fra Asbjørn fikk ihvertfall meg til å smile bredt, og som drar fram essensen av det vi egentlig snakker om her:
    Jeg tipper de nye høyttalerne dine vil være ganske morsomme når du drar på litt og ting begynner å stå lys levende i rommet. Kanskje ikke stortrommen, men det er mye moro høyere oppe i frekvens også. Jeg opplever også at det er fort gjort å spille en del høyere enn man hadde tenkt når det ikke er noen forvrengning som signaliserer at det er nok. Det er først når du prøver å snakke til noen i rommet at du innser at det ikke var bakgrunnsmusikk, akkurat. :)

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    8

8x12_TOM

Gjest
    Pass på litt nå med superlativer, så ikke enkelte her blir alt for høy på pæra;) En ting dere må ha helt kart for dere i denne meget alvorlige og viktige hobbyen - ingen vet alt best.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Denne tråden ligger under hifi generelt så det er fritt frem for subjektive betraktninger. Uten at det nødvendigvis blir noen almenngyldige sannheter av den grunn. Teknisk forklaringer er gode å ha, men det skal være plass for begge. I denne delen av forumet.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Gir meg ikke helt; en kommentar til alle kommentarene rundt dette (i all vennskapelighet):

Jeg, i mitt indre enfold (og en god hjemmebrygget øl), synes mye av dette virker 'fornuftig', men det er kun basert på hva jeg 'tror', og det finnes null spor av 'vet' i dette ...
    Dette synes jeg illustrerer hele problemstillingen på en prima måte. Logisk er det ikke, noe av det Endpoint skriver. Men lest av entusiaster uten kunnskap om fysikken bak, kan det virke tilforlatelig. Det er akkurat det som er problemet innen audio. Vi er 'alle' glødende entusiastiske, og de fleste av oss ganske kunnskapsløse. Vi famler stort sett i blinde etter en forklaring på våre opplevelser med hifiutstyr. Det gjør oss til et lett offer for sjarlataner som vil 'slå ei plate i oss'. Jeg tror og håper at Endpoint ikke er en av sjarlatanene, men snarere 'en av oss', de kunnskapsløse entusiastene. Uansett er det fullstendig feil det han skriver, såpass skjønner jeg med min temmelig begrensede kunnskap om teknikken bak.

Jeg overlater til de med mye kunnskap å ta det tekniske i detalj.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette tror jeg på, fordi det høres logisk ut. At det muligens ikke er riktig, kan jo de som vet bedre forklare hvorfor ... (tror ikke den forklaringen har kommet ennå ...?)
    Tingen er at en normal høyttaler med membran og motor ikke har noen begrensning på hvor små utsving den kan ha. Du kan sette på den et signal på noen få nanovolt, og den vil begynne å dirre litt der den henger i opphenget sitt. Motoren og membranen henger i fjærer og har ingen statisk friksjon som må overvinnes. Begge høyttalere vil begynne å sende ut lyd allerede fra veldig lave signalnivåer, men den på 87 dB følsomhet vil f eks produsere 17 dB ut for 0,0000001 W inn og den på 94 dB følsomhet vil levere 24 dB for samme signal på 100 nanowatt. Om det er hørbart over bakgrunnsstøyen i rommet og om et signal ved det nivået stikker opp over den termiske bakgrunnsstøyen fra forsterkeren er en annen historie, men begge høyttalere vil produsere lyd ved vilkårlig lave signalnivåer. Utgangstransistorene i effektforsterkeren vil gi opp før høyttalermotoren ikke lenger er i stand til å følge signalet. Bare legg øret inntil en høyttaler som er koblet til en påslått forsterker uten signal. Det termiske bruset fra motstander og transistorer er lett hørbart på noen centimeters avstand. Svakere signal enn det greier ikke forsterkeren å produsere.

Påstanden om at den minst følsomme høyttaleren ikke vil gi "noen dynamiske endringer og driverne vil bare komprimere lyden" ved høyere effektnivå er nokså feilaktig. Hvis det skal forstås bokstavelig betyr det at den ene høyttaleren bare ligger og dirrer opp mot en hard limiter mens den andre fortsatt har et headroom før klipping. Det er ikke slik det skjer. Dynamisk kompresjon inntrer gradvis på en høyttaler. Graden av dynamisk kompresjon kommer blant annet an på intensiteten av magnetfeltet i høyttalermotoren, lengden på spolen i høyttalermotoren sammenlignet med lengden av magnetfeltet den skal bevege seg i, motorens evne til å kvitte seg med varme og begrense oppvarmingen av spolen, og den rent mekaniske slaglengden av motoren før den treffer noe hardt. De egenskapene er bare indirekte koblet til følsomhet, eksempelvis at en mindre følsom høyttaler må kvitte seg med mer varme for å gjengi et visst lydtrykk. Det er selvsagt ikke en god ting, selv om høyttaleren fortsatt greier å gjengi dynamiske kontraster: Design of Passive Crossovers - Temperature

Påstanden om at mer tungdrevne høyttalere er mindre følsomme på kabler er 180 grader feil. En "tungdreven" høyttaler i betydningen lavimpedant vil trekke mer strøm, og da vil den også påvirkes mer av LCR-egenskapene i kablingen. Det er lett å vise at frekvensgangen blir påført en eq-profil som følger høyttalerens impedansekurve, og at størrelsen på avvikene kommer an på resistansen i kablingen (og induktansen ved høye frekvenser) og på høyttalerimpedansen i ohm ved den aktuelle frekvensen. Eksempel: http://www.hifisentralen.no/forumet...-forskjeller-mellom-kabler-3.html#post1387851

Det med 3 og 8 dynamiske nivåer er fortsatt ubegripelig for meg. Aner ikke hva det skulle bety. Det med "tonestruktur" likedan. Det ordet har ikke noe meningsinnhold i denne sammenhengen. (Musikalsk betyr "tonestruktur" organisering av musikalske lyder i kategorier som toner, akkorder, skalaer og tonearter.) Det er vanskelig nok å forstå hva som menes uten å skulle begynne å tolke mening inn i meningsløse ord. Så mye goodwill kan muligens en nybegynner få, men ikke en bransjeaktør som skriver et innlegg av typen "hør her folkens, sånn henger det sammen".

Jeg henger på et filosofisk essay, sånn apropos: Harry Frankfurt: On Bullshit

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Dette ble så godt besvart av Asbjørn at jeg ikke har noe å tilføye, kanskje med unntak av en ting:

Når man konstruerer en helt ordinær driver bruker man gjerne en såkalt overhengt spole. Spolen blir gjerne relativt lang og tildels tung. Den får ganske lav prosentvis dekning av magnetgapet. For eksempel er spolen 30mm lang og magnetgapet er 8mm høyt. Det gir 11mm slaglengde en vei. Man kan bytte om dette til 30mm gap og 8mm spole. Skal man ha samme motorkraft kreves det et enormt magnetsystem. Spolen utnytter i begge tilfeller 8/30 av magnetkraften. For å øke motorkraften kan man øke dette forholdet, for eksempel til 30mm spole og 12mm gap (eller motsatt). Man kan også senke Mms ved å redusere spolen til for eksempel 24mm og 12mm gap. Når man øker gapet synker x-max til 9mm. Når man forkorter spolen synker x-max videre til 6mm.

Poenget er at de klassiske tiltakene for å oppnå høyere følsomhet også er tiltak som fører til mindre slaglengde. Man kan også se på utvalget av drivere med høy følsomhet, det er omtrent ingen ting på markedet.

Så om vi ser på hva som skal til for å reprodusere lyd så kreves det direkte flytting av luft. En 8" driver med 5mm slaglengde gir like mye SPL som en annen 8" driver med 5mm slaglengde, uansett hvor følsomme disse måtte være. Om en driver har dobbelt så stort areal vil den gi 6dB mer. Det samme gjelder om slaglengden er dobbelt så stor.

Så poenget er, man kan ha så høy følsomhet man vil, men evner ikke driveren å flytte luft så blir det heller ingen dynamikk. Derfor kan man kategorisk si at en stor overvekt av driverne på markedet med høy følsomhet vil mangle dynamikk i kraft av noe så banalt som at de mangler kapasitet. Man kan gjerne være uenig fordi det finnes eksempler på kombinasjonen høy følsomhet og masse kapasitet, men da må man se på hva man sammenlikner. Tar vi en 18" i lukket kasse med høy følsomhet kan den godt levere SPL, men tar man en driver som ellers er helt lik, men med mer slaglengde og lavere følsomhet så vil den kunne levere mer SPL, eller i det minste samme SPL med lavere komprimering.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Minner meg om et bilde jeg tok for en tid siden:
    DSC00225.JPG

En 4" membran fra en JBL kompresjonsdriver. Ikke mye brukbar under 500 Hz. Et annet eksempel er:
    OHC_01.jpg

Elementene er omtrent på samme arealstørrelse som JBL-membranet, men her er bruket et helt annet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.379
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Høgtalarkonstruksjon er uhyre interessant, men også svært omfattande. Men kva med den delen av jobben som går på plassering av høgtalarane? Eg har ein del erfaring når det gjeld å lytte til høgtalarar i mi eiga stove, som eg har invadert med ymse høgtalarar sidan 1983. Høgtalarane har ulik eigenlyd, sjølvsagt, men måten dei oppfører seg på i høve rommet er også ganske ulik. Skreddarsaum har ein vore inne på, men korleis tenkjer ein konstruktør til vanleg? Høgtalarar masseproduserast, sjølv svært dyre ting. Så kva tenkjast når det gjeld avstand til veggar og lytteposisjonar?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke så mye om hvordan kommersielle konstruktører tenker, men de må nok gå ut fra en eller annen antagelse om hvor høyttaleren skal stå i forhold til frontvegg, hvor stort rom den vil bli brukt i, og hva slags forsterker som skal drive den. Spesielt det første må man ha en oppfatning om for å vite om man skal legge inn en kompensasjon for baffle step og hvor stor den i så fall skal være. Det er vel heller ikke så dumt å ha en oppfatning om rommet kommer til å være spartansk møblert i Scandinavian Design-tradisjonen eller om det kommer til å være dype vegg-til-vegg-tepper og stoppede møbler overalt i britisk stil.

Selv brukte jeg mye mer tid på å forstå interaksjonen mellom høyttalere, gulv, vegg og tak enn på å beregne kassevolumer og frekvensgang i mitt eget prosjekt. Jeg anser frontvegg og gulv som en del av systemet, plasserte elementer på baffelen og valgte delefrekvenser ut fra hvordan det påvirker koblingen til gulvet, og forsøkte å forme strålingen bakover slik at refleksjonen fra frontvegg "forsvinner" og avstanden dit ikke har så mye å si. Men jeg behøver ikke dekke inn kostnaden for de ingeniørstimene gjennom dekningsbidrag pr solgte høyttaler. :)

Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Antall liker
    891
    Her har du ihvertfall tankene til en kommersiell konstruktør; Paul Barton. Se klippet fra 1.30 og utover. Det ser ut som om tankene hans omkring utviklingen av T3 har gått i retning av dynamiske egenskaper og interaksjon i forhold til gulv blant annet.

[video=youtube_share;UVdiDM5a7G8]http://youtube.com/watch&v=UVdiDM5a7G8]Paul Barton[/video]

jonkpaul

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2012
    Antall liker
    106
    Sted
    Solbergelva, 3057
    Torget vurderinger
    3
    Har jeg forstått det riktig når jeg påstår at dette er en lettdreven høyttaler:? Leker litt med tanken på å handle en rørforsterker etterhvert. (har ikke fått høyttalerne enda)
    Technische Daten
    • Bauart: 3-Wege Baßreflex Standlautsprecher
    • Chassis:
      • Tiefton: 30 cm
      • Mittelton: Horn
      • Hochton: Horn
    • Belastbarkeit (Nenn-/Musikb.): 100/150 Watt
    • Wirkungsgrad: 95 dB
    • Frequenzgang: 37 - 22.000 Hz
    • Übergangsbereiche: 1500/6500 Hz
    • Impedanz: 8 Ohm

Bonuspoeng om du gjetter rett høyttaler.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Antagelig. Jeg ville gjerne sett en impedanskurve for å være sikker. Hvilken høyttaler er dette?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.892
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kule høyttalere!

Bassrefleks og 6 eller 8 ohm nominell impedans, alt ettersom hvilken side man ser på. Det er vel ikke så aller verst, men det kan tenkes at de går ned til 3-4 ohm eller så i mellombassen. Det er ihvertfall ikke tungdrevne greier, men ikke spesielt "rør-vennlig" heller. Jeg ville satt en kilowatt transistorforsterkere på dem. :)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.672
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ang lettdrevne høyttalere, jeg bruker en rørforsterker i triodedrift som da yter ca. 20w. Men den veier ca. 25 kg. så det er jo brukbare strømforsyninger her. Jeg har nå prøvd 2 forskjellige stativhøyttalere som begge er oppgitt til 89db. Men det er en voldsom forskjell praksis. Med XTZ som er oppgitt til 6ohm så svingte meteret på forsterkeren voldsomt når jeg ga gass, volumet på ca. kl.13. Høy og fin lyd men forsterkeren jobbet, det er helt sikkert. Med Focal Electra (8ohm) så er det lite sving på meteret selv om jeg skrur videre til f.eks. kl.14. Så jeg tipper at høyttaleren ikke detter like mye ned i Ohm når jeg klemmer til. Det ser ut til at Focalene er en mye lettere last for rørforsterkeren i hvertfall.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.777
    Sted
    Østfold
    Dersom man sysler med horn så er det et poeng i seg selv at driverne har lav masse og kraftig motor. Det gir høy virkningsgrad. Er ikke dette på plass får man dårlig båndbredde.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn