"Hva vil det si å forhandle forkjørsrett?"
Mondermans teori var at folk hadde sluttet å tenke selv i trafikken, om de var bilister, fotgjengere eller syklister. De bevegde seg mekanisk frem til et krysningspunkt, og avventet "bevegelsesklarering" i henhold til signaler eller regler.
Byen Makkinga i Nederland er i sammenligning et trafikkparadis - når du kjører inn i byen ser du et varselskilt der det står "Skiltfri by" - og de har i tillegg fjernet de fleste trafikklysene, kun beholdt tre der det er flerfelts kryssing av biler. Trafikkuhellene har falt dramatisk som følge.
Det at folk blir avhengige av skilt og klarering skaper stopp/gå trafikk, og er uhyre ineffektivt, spesielt i urbane strøk, der det er slike krysningspunkt overalt. Oppgaven var å skape flyt, og man forsøkte lenge å gjøre det ved å bl.a. tidskoble trafikklys, osv. Men trafikken fløt ikke bedre av den grunn.
I en rundkjøring forhandler man forkjørsrett på en meget effektiv måte - der forutsettes det at man kjenner til reglene for inn-/utkjøring, men så flyter det. Så dette var hans første grep.
Men Monderman mente at samme prinsipp kunne gjelde der hvor biler, gående og syklister skulle møtes. Men det forutsatte at man tvang dem til "å tenke selv". Hvilket er grunnen til at han fjernet markeringer, fjernet skillet mellom fortau og veibane (se på bildene), og innførte en rekke "traffic calming" metoder for å holde hastigheten nede, men flyten oppe.
Fungerer så utmerket at det er i ferd med å utbres til hele verden. Walter Kulash i USA har fått i oppgave å gjennomføre slikt i flere byer og bydeler utover landet, og walkable neighborhoods der bilen får samme status som øvrige brukere sprer seg kjapt.
Man får mye å tenke over om man leser en del om Monderman og revolusjonen han skapte, da han forutsatte at når bilisten og fotgjengeren må holde øye med hverandre finner de lett ut av hvem som skal passere først.
Makkinga, a town in the Netherlands, has no road markings and no signs giving an order or direction signs visible in the streets. There is a traffic sign at the entrance to the town which reads "Verkeersbordvrij", meaning "free of traffic signs". Parking meters and stopping restrictions are also absent.[4] Drachten is another pioneer town for such schemes. Accident figures at one junction where traffic lights were removed have dropped from thirty-six in the four years prior to the introduction of the scheme to two in the two years following it.[17] Only three of the original fifteen sets of traffic lights remain. Tailbacks (traffic jams) are now almost unheard of at the town's main junction, which handles about 22,000 cars a day.
"Shared Space" med "traffic calming principles applied" i Brighton: