Leikis Lyd
Hi-Fi freak
Kommer an på hva koooz innebærerEn sixpack - uten at du trenger vedde i mot - på at du velger musikk fremfor koooz med kona
Kommer an på hva koooz innebærerEn sixpack - uten at du trenger vedde i mot - på at du velger musikk fremfor koooz med kona
Enda bedre; begge deler!Kommer an på hva koooz innebærerEn sixpack - uten at du trenger vedde i mot - på at du velger musikk fremfor koooz med kona
24 stk da blir det ca 215 til 220 høyeHvor mange elementer pr side velger du å gå for?Da er også jeg snart i full gang med å bygge laaaaange ht
Dette er frisk satsing, og må bli bra!24 stk da blir det ca 215 til 220 høye Vis vedlegget 346911Hvor mange elementer pr side velger du å gå for?Da er også jeg snart i full gang med å bygge laaaaange ht
Det lar seg gjøre. Men siden du har tenkt å bruke dette uten dsp (hvis jeg husker rett), så må du kanskje bruke ett l-pad filter for å få lik frekvensrespons på de to. Det kan også hende du kan vurdere å bruke ett notch filter får å få en litt jevnere frekvensrespons på LA'ene først, som i å dempe fra f.eks. 3000Hz og ned (dette ser du når du måler frekvensresponsen).Ja, håper det lar seg gjøre.
Tenker litt på å lage en aluminiums front, det blir da montering av elementene fra baksiden.
1 - Da har vi samme utgangspunkt1 - Jeg stuper egentlig inn i dette uten å ha noe særlig erfaring...
2 - Her er veien målet, men jeg håper jeg ser enden etter hvert
Veien er målet!Helvete, ikke ta motet fra meg da mann
Er veldig vant til å skru mye, så det bekymrer meg egentlig ikke.
Men går med en tanke om å lime elementene fast i aluplata hvis det blir slik.
Da blir de montert fra fronten med en pynteplate i tre foran lik de til W.Sand.
6mm aluplate er veldig stiv, så skrur jeg treplata fra baksiden som skal være mulig å demontere.
Freser da klaring i bakkant av treplata til elementene + gjenge innsatser til å feste den med fra baksiden.
Alu plata senker jeg ned og limer den til fronten.
Dette er tanker i første omgang.
Elsker å sitte med tanker om hvordan jeg skal gjøre dette
Steinar.
Mener det var snaut 3,5 liter pr element her, og alle deler det samme volumet/kabinettet. Også har jeg dempet med 3 forskjellige dempematerialer internt, ca 75-80% av volumet totalt.Hei igjen.
Hvor stort volum har dere pr element Halair og mfufu?
Ja bygg dipol for fa.....Hva med dynamikken, dere, når kabinettet fylles opp med alt dette dempematerialet?
Ja bygg dipol for fa.....Hva med dynamikken, dere, når kabinettet fylles opp med alt dette dempematerialet?
Tipper at en av grunnene fort kan være at kapasiteten nedover blir veldig mye mindre. Har man et egnet bass og midbass system så blir det jo annerledes.Ja bygg dipol for fa.....Hva med dynamikken, dere, når kabinettet fylles opp med alt dette dempematerialet?
Hehe, du har et poeng! Samtidig som jeg lurer på hvorfor ikke flere gjør nettopp det? Er teknologien for vanskelig? Er utvalget av egnede elementer for liten?
Tipper at en av grunnene fort kan være at kapasiteten nedover blir veldig mye mindre. Har man et egnet bass og midbass system så blir det jo annerledes.Ja bygg dipol for fa.....Hva med dynamikken, dere, når kabinettet fylles opp med alt dette dempematerialet?
Hehe, du har et poeng! Samtidig som jeg lurer på hvorfor ikke flere gjør nettopp det? Er teknologien for vanskelig? Er utvalget av egnede elementer for liten?
Siden jeg borret opp med håndverktøy så la jeg in CC=85mm og dette holder, det er jevnt over klaring mellom hvert element. Hadde nok lart å holde meg til CC=84 også. Jeg har også vurdert å frese ned øvre/nedre kant med 0,5-1mm da hver mm redusert betyr ~20mm lavere linje.24 stk da blir det ca 215 til 220 høye
Slike bilder som dette messer litt med hodet mitt...
bånd er definitivt interessant, men det har i mine øyne to ulemper som trolig gjør det lite realistisk for mange:Er ikke mange sånne små bånd som spiller såppas stort frekvensområde (150-14000) og de trenger kun deling i bunn. Jeg korrigere lite/ingen ting oppover. Jeg deler nå på 200hz.
Ja jeg er litt overrasket over at ingen flere bruker LA med bånd. Skulle prøvd noe "nytt" hadde det blitt med bånd
Alle som er nysjerig på å høre er selvfølgelig velkommen for en lytt. Men vent gjerne til nye basser er på plass
Jeg håper å høre bånd med noe lignende båndbredde snart, noe av det siste fra Geir Fredriksen (det Viking og hifipuristen har, det de har er vel ca samme filosofi?). Og hvis jeg skal oppover i dine områder så kommer jeg til å ta kontaktEr ikke mange sånne små bånd som spiller såppas stort frekvensområde (150-14000) og de trenger kun deling i bunn. Jeg korrigere lite/ingen ting oppover. Jeg deler nå på 200hz.
Ja jeg er litt overrasket over at ingen flere bruker LA med bånd. Skulle prøvd noe "nytt" hadde det blitt med bånd
Alle som er nysjerig på å høre er selvfølgelig velkommen for en lytt. Men vent gjerne til nye basser er på plass
De bør nokk deles mot bass ja ikke subbånd er definitivt interessant, men det har i mine øyne to ulemper som trolig gjør det lite realistisk for mange:Er ikke mange sånne små bånd som spiller såppas stort frekvensområde (150-14000) og de trenger kun deling i bunn. Jeg korrigere lite/ingen ting oppover. Jeg deler nå på 200hz.
1) de må gi seg for tidlig nedover i frekvens slik at det kan være vanskelig å får skikkelig integrasjon med sub. Faren er at man da kanskje får en lyd som ikke blir sømløs, men mer dyp dunk-dunk bass fra subben og et lite gap til hovedht.
2) prisen kan ofte være en hindring i forhold til det å tørre å prøve. 3"-4" fulltoner blir nesten gratis i forhold.
Har fått svar fra vannskjæring idag, 2000,- for 2 stk 6mm platene ferdig skjært med alle hull ink gjengehull for elementene.Siden jeg borret opp med håndverktøy så la jeg in CC=85mm og dette holder, det er jevnt over klaring mellom hvert element. Hadde nok lart å holde meg til CC=84 også. Jeg har også vurdert å frese ned øvre/nedre kant med 0,5-1mm da hver mm redusert betyr ~20mm lavere linje.24 stk da blir det ca 215 til 220 høye
Hver mm spart betyr også at kamfiltereffekten først oppstår ved høyere frekvens (+50hz pr mm reduksjon i CC sånn ca)
6mm alu frest til oppgitte mål med element/skruehull til 2 lapper for paret? Det er ikke noen ublu pris...Har fått svar fra vannskjæring idag, 2000,- for 2 stk 6mm platene ferdig skjært med alle hull ink gjengehull for elementene.
Dvs 48stk Ø78mm og 192 stk 3,2 mm hull for gjengene.
Takk for den Karl, jeg har jo lest (skummet) dette tidligere men ikke hatt anledning til å studere dette - men dette klikket på plass på direkten her hos meg Er jo det samme som du nevnte per PM tidligere.Bare et lite innspill i line array debatten. Jeg har sett i flere sammenhenger at bla produsenter fokuserer på speilingseffekten av LA i gulv og tak. Se vedlagte bilde som beskriver utstrålingen fra en godt designet Meyer Sound LA.
Her ser man klart hvor bra man klarer å kaste lyden i en bestemt retning med lite lobing og dermed lite energi som går i retning gulv eller tak. Her er altså poenget at det blir minst mulig speiling og at refleksjonene fra gulv og tak blir energimessig langt lavere enn direktestrålt lyd.
Hva er lengden på arrayet i denne målingen?Bare et lite innspill i line array debatten. Jeg har sett i flere sammenhenger at bla produsenter fokuserer på speilingseffekten av LA i gulv og tak. Se vedlagte bilde som beskriver utstrålingen fra en godt designet Meyer Sound LA.
Vis vedlegget 348187
Her ser man klart hvor bra man klarer å kaste lyden i en bestemt retning med lite lobing og dermed lite energi som går i retning gulv eller tak. Her er altså poenget at det blir minst mulig speiling og at refleksjonene fra gulv og tak blir energimessig langt lavere enn direktestrålt lyd.
dermed blir det heller ikke nødvendigvis noe poeng å strekke LA helt til gulvet eller til taket. Det ser man også i Geir Fredriksen sin siste kreasjon. For øvrig er dette også en av de interessante poengene med en LA laget av båndelementer - de har dårlig vertikal spredning slik at de i større grad gir stråling lik Meyer Sound sin LA ovenfor.