Snickers-is
Bransjeaktør
Seriøst? Sikker på det ikke er lytteavstanden?8 meter snickers
Seriøst? Sikker på det ikke er lytteavstanden?8 meter snickers
8 meter stemmer. Dette er til konsertformål og består av 16 ht som hver har en 15" +hornSeriøst? Sikker på det ikke er lytteavstanden?8 meter snickers
Tror jeg har fått en vennepris, kjenner han som var med på oppstarten av firmaet6mm alu frest til oppgitte mål med element/skruehull til 2 lapper for paret? Det er ikke noen ublu pris...Har fått svar fra vannskjæring idag, 2000,- for 2 stk 6mm platene ferdig skjært med alle hull ink gjengehull for elementene.
Dvs 48stk Ø78mm og 192 stk 3,2 mm hull for gjengene.
Alu koster vel i overkant av 30kr/kg (?) fra grossist men det er selve maskineringen som er den sterkeste prisdrivende faktoren.
Kunne selv veldig gjerne tenkt med sort/brun-eloksert alufronter til mine....
Takk for den Karl, jeg har jo lest (skummet) dette tidligere men ikke hatt anledning til å studere dette - men dette klikket på plass på direkten her hos meg Er jo det samme som du nevnte per PM tidligere.Bare et lite innspill i line array debatten. Jeg har sett i flere sammenhenger at bla produsenter fokuserer på speilingseffekten av LA i gulv og tak. Se vedlagte bilde som beskriver utstrålingen fra en godt designet Meyer Sound LA.
Her ser man klart hvor bra man klarer å kaste lyden i en bestemt retning med lite lobing og dermed lite energi som går i retning gulv eller tak. Her er altså poenget at det blir minst mulig speiling og at refleksjonene fra gulv og tak blir energimessig langt lavere enn direktestrålt lyd.
Men - utifra egen erfaring så oppfører mine LA seg tilsynelatende veldig ukritisk mtp vinkling mot lytteposisjon!
Dette skyldes nok mest elementet jeg bruker kontra et fokusert Meyer Array som bildet du la inn refererer til. Mine har ganske ok spredning mens Meyer sine er gjerne en kombinasjon av horn/woofers.
De fleste LA til pro-bruk er hengslet og har en rekke vinkler de kan settes i. De kjører normalt den øvre delen rett, så buer de av nedover. Om dette gjøres riktig kan man få omtrent samme lydtryk nær scenen som langt bak.Disse Meyer høyttalerne, som går for å være best i PA sammenheng. De har vel ikke rette line arrays de - men buede?!
I så fall helt andre parametere for horisontal spredning - vel?!
Helt riktig, dette er for en rett LADe fleste LA til pro-bruk er hengslet og har en rekke vinkler de kan settes i. De kjører normalt den øvre delen rett, så buer de av nedover. Om dette gjøres riktig kan man få omtrent samme lydtryk nær scenen som langt bak.Disse Meyer høyttalerne, som går for å være best i PA sammenheng. De har vel ikke rette line arrays de - men buede?!
I så fall helt andre parametere for horisontal spredning - vel?!
EDIT: Jeg tar det for gitt at denne simuleringen er gjort med et helt rett array.
det ser ut til å fungere greit med skumplasten, den lar seg komprimere ganske bra uten for mye kraft. Det er viktig da basketen kun er av hard plast og ikke alu e.l.Genialt, men da kan man vell bruke slik gammeldags vindulist i skumplast også.
Var inne på den tanken skjønner du.
Skumplast holder da til dette bruket, supert da er det bekreftet.
Steinar.
Jeg har latt de overlappe noen millimeter.Pass på skjøten. Der må man være pinlig nøye for å ikke få lekkasje. Et alternativ er å bruke 2-3 tynne pakninger som har skjøt på ulike plasser.
Virker som om futten har gått ut av denne tråden, men har et lite OT spørsmål til dette bildet: Tenkte å legge lignende tak i stuen min. Det begynte som et ønske om nye elektriske lyspunkter og bedre aksutikk (stor takøyde i nytt funkishus gir en noe uønsket "katedralakustikk"..). Ville også har et anderledes tak. Tanken var derfor å integrere noen akustikkplater i et slik eikespiletak. Dette har vært vanskelig å designe så derfor lurer jeg på å droppe akustikkplatene og kun legge eikespiler. Har dette noensomhelst akustisk effekt? Pent er det i allefall!Da er det vel på tide med litt line array bilder mens vi venter på bygging!
Vis vedlegget 334744
Det med distortion på rd75 bånda er det en stor tråd om på diyaudio dersom du ikke visste det fra før. De blir veldig enkelt skadet ved frakt, som bl.a er grunnen til at disse ikke sendes over sjøen av partsexspress lengre. Mener det var noen inne på den tråden som hadde noen tips om hvordan man kunne kvitte seg med disse lydene, men husker ikke helt. Et kjapt Google søk så finner du det nokVi får holde liv i tråden.
Jeg har også tre RD-75 som skal opp på veggen utover våren når tiden strekker til.
Jeg har kjøpt et DreamScreen V5 120" lydtransparent lerret og har tenkt å sette opp et RD-75 og 8 stk. Scan-Speak 18W/8434G00 7" bassmellomtoner som senter.
Stereohøyttalere blir RD-75 og 12 stk. Seas W15CY-001 per side.
Jeg har ikke bestemt hvordan enda men ser for meg at alt blir bygd inn i kasser som skjules i veggen slik at jeg får en plan vegg.
Bakhøyttalerne er ikke bestemt enda, men det kommer nok til å bli noe enklere greier.
Vi må utveksle noe info om disse RD-75 båndene. Jeg har fire stykker og sliter med distortion på to av de..
Armand
[h=3][/h]
Dersom du ønsker å introdusere absorpsjon - slik det høres ut på din beskrivelse - så kommer du ikke utenom akustikkplatene. Det er forholdsvis rimelig og en moderat merkostnad i forhold til kostnaden av materialer og arbeid til spiletaket av eik. Hvis du har noen flinke snekkere så er ikke dette vanskelig. Det er ikke direkte billig, men effekten av det i et ellers litt bart hjem er fantastisk - både akustisk og visuelt. Pass bare på å få riktig duk mellom akustikkplatene og eikespilene slik at den ikke lager lyd.Virker som om futten har gått ut av denne tråden, men har et lite OT spørsmål til dette bildet: Tenkte å legge lignende tak i stuen min. Det begynte som et ønske om nye elektriske lyspunkter og bedre aksutikk (stor takøyde i nytt funkishus gir en noe uønsket "katedralakustikk"..). Ville også har et anderledes tak. Tanken var derfor å integrere noen akustikkplater i et slik eikespiletak. Dette har vært vanskelig å designe så derfor lurer jeg på å droppe akustikkplatene og kun legge eikespiler. Har dette noensomhelst akustisk effekt? Pent er det i allefall!Da er det vel på tide med litt line array bilder mens vi venter på bygging!
Vis vedlegget 334744
Spennende prosjekt og noe av det samme som jeg har gjort. Du kan se byggetråden min er: MMLs lytterom: 100% ferdigVi får holde liv i tråden.
Jeg har også tre RD-75 som skal opp på veggen utover våren når tiden strekker til.
Jeg har kjøpt et DreamScreen V5 120" lydtransparent lerret og har tenkt å sette opp et RD-75 og 8 stk. Scan-Speak 18W/8434G00 7" bassmellomtoner som senter.
Stereohøyttalere blir RD-75 og 12 stk. Seas W15CY-001 per side.
Jeg har ikke bestemt hvordan enda men ser for meg at alt blir bygd inn i kasser som skjules i veggen slik at jeg får en plan vegg.
Bakhøyttalerne er ikke bestemt enda, men det kommer nok til å bli noe enklere greier.
Vi må utveksle noe info om disse RD-75 båndene. Jeg har fire stykker og sliter med distortion på to av de..
Armand
Jeg liker veldig godt logikken din Halair - du starter med noe "enkelt" som du har kontrollen på å beveger deg derfra. Da har du en solid referanse før du feks introduserer diskanter, subber eller hva det måtte være. Starter du med noe komplekst og ikke får det til å henge sammen så er det vanskeligere å vite hva som er feil!Jeg hadde forut for mitt prosjekt ikke bygget annet enn en 12" bilsub fra Hifiklubben ca 20 år siden.. Og det var vel strengt tatt mer montering enn bygging...
Så for å forenkle mitt prosjekt mest mulig holdt jeg alle flater rette og ingen power shading/tapering. Alle elementene får samme signal og samme effekt. Så i så måte er mine LA's rene linjekilder. Min erfaring etter å hatt disse i drift snart 2år er at dette fungerer for meg meget bra og akustiske tiltak er gjort tro mot linjekilder (ingen demping i tak eller gulv)
Hele prosjektet har blitt holdt så enkelt så mulig, av praktiske årsaker og for å sikre meg tid nok til å gjennomføre dem
Av samme grunn har jeg ikke gjort noen forsøk på å introdusere separat diskant for da forsvinner LA-prinsippet - som jeg trives godt med
Av samme grunn bruker jeg EQ for å kompensere der LA faller av (topp og bunn).
Har tanker i hodet rundt forbedringer og det kommer nok med tider og stunder - men ingenting igangsatt pr dd.
Endringer ligger primært i kabinettet/estetikk 8)
Har lest tråden din, og vi har mye til felles. Samme lerret, samme diskanter og omtrent samme rom.Spennende prosjekt og noe av det samme som jeg har gjort. Du kan se byggetråden min er: MMLs lytterom: 100% ferdig
Som du ser tidlig i tråden, var det nok mest en ønsketenkning at elementene skulle fungere godt kun sammen med sub. Det fungerer fantastisk på noe musikk, mens annen musikk ikke låter så bra. Uansett synes jeg det er en fantastisk åpen og fin diskant som spiller med stort og bredt lydbilde og når jeg etterhvert får integret dem med en god mellomtoneløsning, blir nok dette nærmest optimalt for meg.
Jeg har også lest om en del erfaringer med ulyder i elementene. Har ikke merket noe av dette på mine.
Leste gjemmon tråden din i kveld. Flott gjennomført! Ser også at vi har samme projector...Mitt rom er 5,40 bredt. Sitteavstand ca 2,5m. Når jeg testet forskjellige plasseringer for båndene, synes jeg det spilte best ved plassering nøyaktig bak der rammen ville komme... Jeg valgte da å trekke dem inn heller enn ut. Flere årsaker til dette, men først og fremst at jeg ville ha et fullstendig skjult system. Min tanke var at det kanskje hadde blitt mer refleksjoner med plassering ved siden av lerretet (det bygger ut ca 10 cm). Hadde gjort det samme igjen
Blir spennende å se hvordan du lager kasse. Vanskelig å få den helt forseglet pga denne flensen som mangler i topp og bunn av elementet.
I mitt rom så står HT til høyre for senter av frontvegg så har ikke fått testet begge tett på vegg (høyre HT står relativt tett på sidevegg)For øvrig gjorde jeg en interessant tweak i Adyton oppsettet mitt i går kveld. Jeg økte avstanden mellom høyttalerne med 50cm, slik at posisjonen blir veldig tett på sidevegg, men mer vinklet inn i rommet. Forholdet mellom sweetspot og ht blir da nesten en likesidet trekant, og ikke bare en likebeint trekant. Jeg var litt redd for at avstanden skulle bli for stor og at lydbildet ville falle fra hverandre. Not so! Det ble faktisk en klar økning i bredden på lydbildet, men vokaler typisk fremdeles ble stående støtt i midten. Bra opplevelse!