quad_lars
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 11.02.2002
- Antall liker
- 5
Selv jeg hører forskjell på for- og baksiden av filten, og Martin Colloms både hørte og målte forskjeller i Hifi Critic.
Vilken side av filten foretrekker du?quad_lars skrev:Selv jeg hører forskjell på for- og baksiden av filten, og Martin Colloms både hørte og målte forskjeller i Hifi Critic.
Den mest musikalske. 8)K.H. skrev:Vilken side av filten foretrekker du?quad_lars skrev:Selv jeg hører forskjell på for- og baksiden av filten, og Martin Colloms både hørte og målte forskjeller i Hifi Critic.
Godt svar!quad_lars skrev:Den mest musikalske. 8)K.H. skrev:Vilken side av filten foretrekker du?quad_lars skrev:Selv jeg hører forskjell på for- og baksiden av filten, og Martin Colloms både hørte og målte forskjeller i Hifi Critic.
Enkelt, det tar bare sekunder å snu en platematte. (Mye mindre tid enn stort sett alle andre A-B tester som f.eks. bytte av kabler, forsterkere og for ikke å snakke om høyttalere.) Og på den tiden skal det mye til at strømkvalitet, temperatur og luftfuktighet endres i en grad som påvirker resultatet. Dessuten er det jo bare å gjenta forsøket flere ganger, hvis forskjellen går i en favør hver gang er sannsynligheten for at ytre påvirkninger har innvirkning på resultatet tilnærmet lik null.btolli skrev:Konklusjonen her må være at alle fysiske omgivelsene påvirker
lyden fra en platespiller. Alle kan høre forskjeller når de fysiske betingelser endres (PU, matte, tallerken, lager, temperatur, luftfuktighet osv.) Det tror jeg alle som driver med vinyl har erfart! Det vanskelige spørsmålet blir da: Under hvilke betingelser låter musikken mest troverdig og mest musikalsk? Da er min påstand at det kanskje ikke er så lett å verifisere hva som låter best av en mattes oppside eller bakside. Hvordan er det mulig å kontrollere at alle de andre faktorene som påvirker lydgjengivelsen er stabile og uforandret under en eventuell test?
Jeg kan også nevne en faktor som srømkvalitet (som etter egen erfaring i alle fall ikke er stabil fra dag til dag, for ikke å si fra time til time.)
Hvordan er det mulig å kontrollere alle disse faktorene når det gjelder lytting på platespillermatter?
Enig i det, men hvis lyden endrer seg så er det jo forskjell på sidenebtolli skrev:Selvsagt, men når flere faktorer påvirker resultatet i etter min mening minimal grad (forutsatt at forsterkere, kabler, platespillere og høyttalere holder et høyt kvalitretsnivå), er det nokså vanskelig å si at lydgjengivelsen bir "bedre" eller "dårligere". Kanskje er det nok å si at lyden endrer seg? Jeg regner med at det her ikke er snakk om formidable lydforbedringer! Kanskje er det også andre faktorer som endrer seg, f.eks. hva vi ønsker å høre. Mennesket er heller ikke stabilt, det er i høyeste grad hi-fi-miljøet et godt eksempel på! Derfor er jeg svært skeptisk til slike "tester" og ytringer som baserer seg på så mange ukonrollerbare forutsetninger!
Hvis du leser lenger opp henvises det til Hifi Critic hvor Martin Colloms hørte og målte forskjellene. Har ikke lest artikkelen (har forøvrig aldri sett ett Hifi Critic), men du kan jo kanskje få tak i den for en forklaring.btolli skrev:Det hevdes i et tidligere innlegg at tynne (nye?) matter låter bedre enn tjukke (gamle?) matter. Det kunne vært interessant å høre hva forskjellene er, og hva som gjør de tynne bedre enn de tjukke (uten at dette skal assosieres med andre fysiske betingelser!)
Abo. bestilles her:FZ skrev:...
Hvis du leser lenger opp henvises det til Hifi Critic hvor Martin Colloms hørte og målte forskjellene. Har ikke lest artikkelen (har forøvrig aldri sett ett Hifi Critic), men du kan jo kanskje få tak i den for en forklaring.
...
OK, Espen, her kommer noen:ssm skrev:Spennede FZ....bilder , bilder...
Mvh Espen
FZ skrev:Ja, Peter klarer å dra enda noe mer ut av spilleren enn meg
Han har nok satt opp noen tusen spillere de siste 20 årene så dette kan han. Ser forresten uforskammet ung ut, skulle ikke tro han hadde passert 50............
Plinthet er et originalt valnøtt Linn plinth fra 2008. Linn's nye leverandør, fra omtrent samme tid, bruker disse hjørneavstiverne. Forøvrig kjøpte Peter inn fire plinth fra Linn før vi ble fornøyd. Problemet med valnøtt-plinth er at de varierer veldig i treverket. Noen av dem er virkelig fine, men noen er ganske kjedelige med lite liv i seg.
Hvis jeg skulle finne på å bytte plinth igjen ville det nok blitt et Chris Harban plinth. Noen av dem er veldig spesielle, men de koster til gjengjeld mye mer enn Linn's plinth......
Jeg har et slikt Chris Harban plinth til min LP12 og er kjempefornøyd med arbeidet og ikke minst lakkeringen. Ser nærmest ut som sort pianolakk ved vanlig belysning, men i kraftigere lys og/eller sett fra gitte vinkler fremkommer tydelig et slags "tigermønster", som jeg finner lekkert.break_in skrev:Har sett på dem tidligere disse Chris Harban plinth'ene, og han lager mye fint den karen. Litt mye "spill" i mange av dem for min smak, men en får sikker som en vil ha det når prisen er såpass høy. Kan du gi mer detaljer om hvordan den nye PSU'en oppleves?
FZ skrev:Ja, Peter klarer å dra enda noe mer ut av spilleren enn meg
Han har nok satt opp noen tusen spillere de siste 20 årene så dette kan han. Ser forresten uforskammet ung ut, skulle ikke tro han hadde passert 50............
Plinthet er et originalt valnøtt Linn plinth fra 2008. Linn's nye leverandør, fra omtrent samme tid, bruker disse hjørneavstiverne. Forøvrig kjøpte Peter inn fire plinth fra Linn før vi ble fornøyd. Problemet med valnøtt-plinth er at de varierer veldig i treverket. Noen av dem er virkelig fine, men noen er ganske kjedelige med lite liv i seg.
Hvis jeg skulle finne på å bytte plinth igjen ville det nok blitt et Chris Harban plinth. Noen av dem er veldig spesielle, men de koster til gjengjeld mye mer enn Linn's plinth......
Hvilket treslag er CH-plinthet ditt laget av? Kjøpte du det direkte fra Chris? Har du et bilde av spilleren?K.H. skrev:Jeg har et slikt Chris Harban plinth til min LP12 og er kjempefornøyd med arbeidet og ikke minst lakkeringen. Ser nærmest ut som sort pianolakk ved vanlig belysning, men i kraftigere lys og/eller sett fra gitte vinkler fremkommer tydelig et slags "tigermønster", som jeg finner lekkert.
Jeg kjøpte direkte fra Chris. Han kalte treet Big Leaf maple. Jeg kan ta noen bilder i nær framtid og sende deg på e-mail, siden jeg ikke har lært meg å legge ut bilder her. Akkurat når vet jeg ikke fordi jeg har ferie nå. Har ikke lagt noen planer, men kan komme til å reise bort plutselig. Ellers er jeg litt usikker på om jeg klarer å ta bilder som yter plinthet full rettferdighet, der mønsteret vises tydelig, men jeg kan jo saktens prøve.FZ skrev:Hvilket treslag er CH-plinthet ditt laget av? Kjøpte du det direkte fra Chris? Har du et bilde av spilleren?K.H. skrev:Jeg har et slikt Chris Harban plinth til min LP12 og er kjempefornøyd med arbeidet og ikke minst lakkeringen. Ser nærmest ut som sort pianolakk ved vanlig belysning, men i kraftigere lys og/eller sett fra gitte vinkler fremkommer tydelig et slags "tigermønster", som jeg finner lekkert.
Radikal vs Armageddon handler om enda mere ro og oppløsning i lydbildet, samtidig som dynamikken øker. Både mikro- og makrodynamikk. Det kommer fram detaljer i musikken som ikke var der tidligere. På sanger hvor musikken fades ut hører man musikken lengre enn tidligere, mao S/N forholdet har øket.break_in skrev:Kan du gi mer detaljer om hvordan den nye PSU'en oppleves?
I følge velinformerte kilder er "fattigmannsvarianten" den riktige å kjøpe hvis man vil ha best mulig lyd. Parret med Naim powerline skal denne spille bedre enn Radikal i Klimaxboks. Og Powerline koster 4100,- , mens tillegget for alu-boksen er 23k..........og Powerline passer ikke i Klimax Radikal.McLaren skrev:Jeg kommer til og spare meg opp til fattigmannsvarianten av Radikal til neste sommer da jeg har meget stor tro på denne lille men viktige oppgraderingen.
Den som leter skal finne i Naim-tråden og på Moderforumet. Jeg kan legge til at de virker!McLaren skrev:Trodde ikke Naim hadde noen tro på kabler, jeg;-)
hva er forskjellen på denne og andre nettkabler?
McLaren
http://www.naimaudio.com/hifi-product-type/641McLaren skrev:Trodde ikke Naim hadde noen tro på kabler, jeg;-)
Jeg ville brukt Apollo vegghylle, kjøpes hos Kontrapunkt.hebri skrev:Angående vægophæng til Linn LP12.
Hvilke ophæng er velegnede til LP12eren?
På forhånd tak for svaret.
Tak for buddet.leon skrev:Jeg ville brukt Apollo vegghylle, kjøpes hos Kontrapunkt.hebri skrev:Angående vægophæng til Linn LP12.
Hvilke ophæng er velegnede til LP12eren?
På forhånd tak for svaret.
Den kan fåes med en eller to hyller.
www.kontrapunkt.no
Se også tråd: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,45854.0.html