Hvordan fikk du kabinettet så skinnende blankt?Hagto skrev:Kjøpte meg en gammel LP-12 som jeg har pusset litt på.
Har nå brukt brukt denne en stund, og har liksom blitt litt glad i den. Trodde den skulle være en slags adspredelse på vegen til en dyrere og mer fancy spiller. Nå er det blitt slik at jeg kanskje stopper med denne, kanskje for lang tid, og gjør det beste ut av den. Synes den spiller helt ok. Det er en gammel spiller fra ca 1985 tror jeg. Den er oppgradert med ny motor og Lingo for ca tre år siden. Vet at fjærene er skiftet for mange år siden, men lurer på om disse var brukte, men nyere enn de originale fjærene.
Har satt på en Origin Live silver tonearm med en Kontrapunkt C PU.
Har også kjøpt ny filtmatte og reim fra Kontrapunkt.
Hvis jeg skal oppgradere den litt er da cirkus det viktigste? Er denne gamle spilleren verd de 5000 det koster?
Ser at nytt kabinett koster 2800 kroner, har dette noen lydmessig gevinst?
Ellers så irriterer det at filtmatta ofte følger med plata, er det noe tips her?
Er godt fornøyd med lyden, men føler enda ikke at jeg helt har fått til den helt korrekte bounchinga(skrives det slik?) som VidarP snakker om.
Et lite bilde hører vel med:
Jeg har besluttet å oppgradere fra Hercules II psu til Lingo II. I den forbindelse hadde jeg også tenkt å sjekke om fjærboltene står 100% riktig, altså i lodd. Er det noen som vet om det er blitt noe lettere å få kjøpt eller lånt en slik T-bar checker som brukes til formålet. Jeg er nemlig svært lite lysten på å sende mitt dyrebare plinth til Kontrapunkt for å få sjekket dette. Kanskje noen her som har en å låne vekk, mot en passende godtgjørelse?FZ skrev:Hvis du sjekker ut: http://forums.naim-audio.com/eve/forums/a/tpc/f/48019385/m/4882985317 ser du bilde av en T-bar checker. Da er det enklere å forstå hvordan dette gjøres.toriamos skrev:Interessant og ikke minst skremmende informasjon. Boltene kan altså være skjeve.. Det er jo ikke sånt man tenker på. I tillegg kan de være så lite skjeve at det må måleverktøy til for å finne det ut SAMTIDIG som denne nesten usynlige skjevheten har stor betydning for justering av bounsen.FZ skrev:Jeg trodde ikke jeg hadde skjeve bolter før jeg lånte en T-bar checker. To av boltene var litt skjeve, ikke mye, helt umulig å se uten verktøyet. Da jeg fikk rettet opp disse åpnet en ny verden seg Spilleren bouncet som den aldri hadde gjort tidligere. Trodde jeg hadde en god bounce tidligere, men dette var langt bedre. Og..........den spilte bedre
Kan du si litt om dette T-verktøyet og hvordan du gikk fram? Hvordan bøyde du boltene tilbake? Demonterte du topp-plata først?
Boltene sjekkes og evt. justeres mens topplata er montert på plinthet. Alt dette er beskrevet i Linn manualen som du sikkert har (Vinyl-engine) . Se kapitlet om T-bar checker.
Jeg har ved et par anledninger spurt Kontrapunkt om å få kjøpe eller låne denne T-bar checkeren, men har aldri fått noe svar....FZ skrev:Jeg har fått lånt T-bar checkeren når jeg har rettet boltene. Håpløst at ikke Linn selger disse til de som ønsker å sette opp spilleren selv. Det er nemlig ikke uvanlig at disse boltene ikke er helt vertikale. Da er det ikke enkelt å få en perfekt bounce.
Et annet problem er at mange av Linn fjærene er eksentriske, i mer eller mindre grad. Det gjør ikke saken lettere. Ikke uten grunn at Peter (Cymbiosis) tar med et dusin eller fler fjærer når han skal sette opp en LP12. De to gangene han var innom meg havnet det mange fjærer i søpla..........
Her er Kontrapunkt dumme. I utlandet følger den med platespilleren, slik at man skal kunne sette det opp selv. Fremer fikk beholde sin:K.H. skrev:Jeg har ved et par anledninger spurt Kontrapunkt om å få kjøpe eller låne denne T-bar checkeren, men har aldri fått noe svar....FZ skrev:Jeg har fått lånt T-bar checkeren når jeg har rettet boltene. Håpløst at ikke Linn selger disse til de som ønsker å sette opp spilleren selv. Det er nemlig ikke uvanlig at disse boltene ikke er helt vertikale. Da er det ikke enkelt å få en perfekt bounce.
Et annet problem er at mange av Linn fjærene er eksentriske, i mer eller mindre grad. Det gjør ikke saken lettere. Ikke uten grunn at Peter (Cymbiosis) tar med et dusin eller fler fjærer når han skal sette opp en LP12. De to gangene han var innom meg havnet det mange fjærer i søpla..........
Er det noen spesiell grunn til å velge Uphorik i stedet for Urika når man likevel har Radikal?McLaren skrev:Radikal og Uphorik has entered the building!
Man skulle tro ikke, siden Urika er en bedre riaa til "omtrent" samme pris. Men så er det dette med at den ikke tar MM, behøver ny Trampolin, ikke kan brukes med annet enn Linn-pluggede armer (?), og begrenser pu-utvalget lastmessig. Sistnevnte er vel neppe noe stort mer enn et tenkt/oppkonstruert problem i praksis, da evig nok mc'er for opptil flere audiofile liv fungerer vel bra med den lasten Urika gir.Bach_Man skrev:Er det noen spesiell grunn til å velge Uphorik i stedet for Urika når man likevel har Radikal?McLaren skrev:Radikal og Uphorik has entered the building!
Mener å ha hørt om flere som bruker Aro med Urika. Er vel "neppe noe stort mer enn et tenkt/oppkonstruert problem i praksis" ;DVidar P skrev:Man skulle tro ikke, siden Urika er en bedre riaa til "omtrent" samme pris. Men så er det dette med at den ikke tar MM, behøver ny Trampolin, ikke kan brukes med annet enn Linn-pluggede armer (?), og begrenser pu-utvalget lastmessig. Sistnevnte er vel neppe noe stort mer enn et tenkt/oppkonstruert problem i praksis, da evig nok mc'er for opptil flere audiofile liv fungerer vel bra med den lasten Urika gir.
Helt enig. Så få bokser som overhodet mulig, men ikke færre. Jeg snakket med designerne til Urika for et par år siden og etterlyste en Urika med mulighet til forskjellige laster. Gjerne løsninger som innebar lodding. De lovte å se på det, men det har ikke skjedd noe siden. Tok også opp muligheten for et tyngre lodd til Ekos SE, men venter enda. Senere har flere etterspurt dette, også Peter Swain, og i følge ham er det gode muligheter for at dette loddet dukker opp.Bach_Man skrev:Jeg synes absolutt at Urika er en veldig fiks løsning i et Naimoppsett om man skal ha en LP12 i den divisjonen. I stedet for tre bokser og to-tre Fraimhyller som okkuperes av Radikal, Supercap/Hicap og Superline slipper man unna med bare Radikal og en Fraimhylle. Prisen og fotavtrykk blir udiskutabelt lavere, lyden vet jeg ikke noe om. Superline med Supercap er vel en formidabel RIAA.
Beklager, gikk litt i surr dette. Hadde jo fått med meg at du ikke har kjøpt Urika, fordi du ønsker en frittstående med variabel belastning.FZ skrev:Jeg har ikke Urika, men Peter monterte Radikal og motoren for meg. Har skiftet flere AC motorer på LP12, men hadde ingen erfaring med den nye motoren, og den er litt mer komplisert å montere så jeg fikk Peter over for å montere den.
Peter mente at antiscatingen på SE armen ga litt for liten kraft i forhold til stifttrykket. Linn var enig med ham og justerte dette noe på nyere SE-armer. Ulempen er at det er en antiscating kraft tilstede når den viser null. Litt klønete å balansere ut armen da fordi armen ikke er i ro.
Min SE er fra før de endret dette. Ikke noe problem, bare å bruke en noe større kraft hvis man synes dette låter bedre.
Hva med Radikal i forhold til Lingo II?McLaren skrev:Jeg har selv kjøpt Uphorik, meget fornøyd!
McLaren
Jepp, samme her, fjærer på min er et par år gammel..arnejustad skrev:Er det noen her som sliter med slappe fjerer til lokket?
Jeg får den ikke til å stå oppreist. Lokket altså
FZ skrev:LP12 plinth som ikke ble noe av. Ivor bruker visst dette plinthet nå, i følge ubekreftede rykter.
Ikke spesielt vakkert.....
Jo da. Den er forberedt på Radikal-motoren. Har sett festeanordningen og den er imo mer elegant enn Linns løsning.McLaren skrev:Ser ikke ut til at denne toppplaten er forbredt på Radikal:-(
McLaren