Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Slapp av, dette ser helt riktig ut. Ingen grunn til å bytte plata pga. den svaien der. Når plata bøyes i den andre retningen, som ptb skriver over, blir det en bøy som den du har på høyre side. Venstre side rettes ut, det må den for å få god kontakt med konsollen i plinthet, men bøyen på høyre side beholdes.
    Takk, det var beroligende. Da tar jeg det litt mer med ro😁 For min følelse etter denne siste justeringen etter å ha byttet til nyere generasjon armbrett ble betydelig bedre enn de tidligere forsøkene mine på justering iallefall. Så får ting utvikle seg videre i takt med at jeg opparbeider meg mer erfaring med spilleren. Venstre side ser ut til å være bra i flukt med plinthet både ved syn og banking.
    IMG_0091.jpeg
    IMG_0092.jpeg

Sist redigert:

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    431
    Torget vurderinger
    3
    Takk, det var beroligende. Da tar jeg det litt mer med ro😁 For min følelse etter denne siste justeringen etter å ha byttet til nyere generasjon armbrett ble betydelig bedre enn de tidligere forsøkene mine på justering iallefall. Så får ting utvikle seg videre i takt med at jeg opparbeider meg mer erfaring med spilleren. Venstre side ser ut til å være bra i flukt med plinthet både ved syn og banking.
    Vis vedlegget 1045771 Vis vedlegget 1045772
    Ser ut som plata bøyer litt oppover på venstre kortside, det skal den ikke. Skal ligge helt nedpå konsollen under. Prøv å trykke på plata for å se om den har kontakt. Ser også at det er glippe mellom plata og plinthet foran bryteren. Den skal ligge helt inntil der hvis plinth og plate har riktige dimensjoner.
    Hvis du tar av tallerken og banker med knokene på topplata langs alle sidene, er det noen klirr da, eller er det helt dødt?

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Her ser du hvordan topplata ligger på mine LP12'ere.

Vis vedlegget 1045783 Vis vedlegget 1045784
    Oppklarende bilder, @FZ. Har nå sjekket og det ser ut som det er litt glippe både i front og bak mot plinthet mitt, men ikke på venstre siden. Kan det være at selve plinthet har "slått seg" med alderen? Det kan jo se ut som at hjørneskjøten og glipper ørlite. Har prøvd banketrikset nå, og det klirrer litt både på venstre side ved bryteren foran og på høyre side ved pickupen foran. Bak høres det ganske dødt ut på begge sider...

IMG_0100.jpeg
    IMG_0101.jpeg
    IMG_0107.jpeg
    IMG_0100.jpeg
    IMG_0101.jpeg

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    431
    Torget vurderinger
    3
    Oppklarende bilder, @FZ. Har nå sjekket og det ser ut som det er litt glippe både i front og bak mot plinthet mitt, men ikke på venstre siden. Kan det være at selve plinthet har "slått seg" med alderen? Det kan jo se ut som at hjørneskjøten og glipper ørlite. Har prøvd banketrikset nå, og det klirrer litt både på venstre side ved bryteren foran og på høyre side ved pickupen foran. Bak høres det ganske dødt ut på begge sider...

Vis vedlegget 1045789 Vis vedlegget 1045790 Vis vedlegget 1045791 Vis vedlegget 1045792 Vis vedlegget 1045794
    Ikke uvanlig at gamle plinth vrir seg og/eller går opp i liminga i hjørnene. Derfor pleier jeg å anbefale at man kjøper en LP12 som har de store hjørneavstiverne. Disse plinthene, med avstivere, kom for 40 år siden. Din er nok eldre enn det
    Ikke optimalt at du hører klirring noe sted, men det viktigste stedet å unngå klirring er i motorhjørnet. Hvis du gidder kan det plukke spilleren fra hverandre og "dressere" plata slik at all klirring blir borte, men husk at når plata ligger på konsollene uten klirring må også boltene som holder fjærene peke helt loddrett. Hvis ikke er det veldig vanskelig å få en perfekt bounce.
    Du kan jo kjøpe et moderne plinth også, men de har blitt dyre i det siste. Både pga. at Linn har blitt grådigere, men kanskje mest pga. råtten valuta.
    Skal du ha plinth ville jeg ha sendt en email til Peter Swain @ Cymbiosis. Han har til en hver tid mange plinth liggende og kan sende deg bilder så du velger et du liker. Han har både Linns plinth og plinth fra Simplinth, som lager veldig fine plinth. Simon Price Simplinth - Cymbiosis
    Hvis du kjøper plinth fra Peter ville jeg også bedt ham montere en ny topplate på den. Din ser litt shabby ut og de nye har også feste for motorhjørnet.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Ikke uvanlig at gamle plinth vrir seg og/eller går opp i liminga i hjørnene. Derfor pleier jeg å anbefale at man kjøper en LP12 som har de store hjørneavstiverne. Disse plinthene, med avstivere, kom for 40 år siden. Din er nok eldre enn det
    Ikke optimalt at du hører klirring noe sted, men det viktigste stedet å unngå klirring er i motorhjørnet. Hvis du gidder kan det plukke spilleren fra hverandre og "dressere" plata slik at all klirring blir borte, men husk at når plata ligger på konsollene uten klirring må også boltene som holder fjærene peke helt loddrett. Hvis ikke er det veldig vanskelig å få en perfekt bounce.
    Du kan jo kjøpe et moderne plinth også, men de har blitt dyre i det siste. Både pga. at Linn har blitt grådigere, men kanskje mest pga. råtten valuta.
    Skal du ha plinth ville jeg ha sendt en email til Peter Swain @ Cymbiosis. Han har til en hver tid mange plinth liggende og kan sende deg bilder så du velger et du liker. Han har både Linns plinth og plinth fra Simplinth, som lager veldig fine plinth. Simon Price Simplinth - Cymbiosis
    Hvis du kjøper plinth fra Peter ville jeg også bedt ham montere en ny topplate på den. Din ser litt shabby ut og de nye har også feste for motorhjørnet.
    Nettopp. Ja, mulig det beste er å ta alt fra hverandre og bygge opp helt på nytt. Leste et sted at det er det optimale ved kjøp av gammel brukt LP12. Jeg får vurdere litt hva som egentlig lønner seg og hva man kan leve med, bytter man både plinth og topp-plate er jo snart hele spilleren byttet😂 Men en ting er jo klart, man kan jo bytte en god del ting før man når opp i prisen av en tilsvarende ny da, selv om en ny da er perfekt og ikke helt sammenlignbar pga at alt er modernisert...om ikke annet er det positive med å starte med en slik gammel en at man lærer både mye om historien og den generelle oppbyggingen av spilleren...

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    431
    Torget vurderinger
    3
    Du lever sikkert godt med spilleren slik den er. Det er nok mange LP12'ere som ikke er optimalt satt opp rundt omkring. Jeg har sett noen eksempler på det. Dukker det opp et brukt plinth, med hjørneavstivere og i god stand, kan du jo prøve å få en god pris på det. Du har jo jiggen så det er piece of cake å bytte plinth.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Du lever sikkert godt med spilleren slik den er. Det er nok mange LP12'ere som ikke er optimalt satt opp rundt omkring. Jeg har sett noen eksempler på det. Dukker det opp et brukt plinth, med hjørneavstivere og i god stand, kan du jo prøve å få en god pris på det. Du har jo jiggen så det er piece of cake å bytte plinth.
    Ja, jigen er jeg utrolig glad jeg investerte i. Virkelig.

Tommyna

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Litt musikk istedet for bekymringer rundt justering og slikt i kveld. Først ble det litt lavmælte åttitalls arbeiderklasseviser fra en ung solo-Bruce. Deretter litt overstyrte gitarforsterkere og shoegazing med skottene i The Jesus and Mary Chain....

IMG_0269.jpeg
    IMG_0270.jpeg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn