Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    FZ skrev:
    Hagto skrev:
    Bra med motoren. Ser ellers ut til at det blir litt jobbing. Har også målt nå og det ble 1.8 cm her dessverre. Innertallerken gikk raskt ned igjen her også.
    Bilde av mitt, tørket av med fuktig fille derfor litt skjoldete før det var helt tørt.
    Subchassiet ditt er helt klart ikke Cirkus, det ser du enkelt på den hvite foringen inni sylinderen. Dårlig tegn at innertallerkenen går raskt ned i lageret. Enten er det for lite olje eller så er lageret slitt. Har du sjekket oljen? Det skal være så fullt at litt renner litt ut når du slipper innertallerkenen nedi etter at du har etterfylt olje.
    Hadde samme problemet, uansett hvor mye olje jeg fylte på pre-cirkuslageret mitt så gikk innertallerkenen rett til bunns. Koster 5000,- for et Cirkus-kit, men jeg synes da det er verd det - rent lydoppgraderingsmessig.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Hagto skrev:
    FZ skrev:
    Hagto skrev:
    Bra med motoren. Ser ellers ut til at det blir litt jobbing. Har også målt nå og det ble 1.8 cm her dessverre. Innertallerken gikk raskt ned igjen her også.
    Bilde av mitt, tørket av med fuktig fille derfor litt skjoldete før det var helt tørt.
    Subchassiet ditt er helt klart ikke Cirkus, det ser du enkelt på den hvite foringen inni sylinderen. Dårlig tegn at innertallerkenen går raskt ned i lageret. Enten er det for lite olje eller så er lageret slitt. Har du sjekket oljen? Det skal være så fullt at litt renner litt ut når du slipper innertallerkenen nedi etter at du har etterfylt olje.
    Takk, da er det nok for lite. Hva slags olje kan jeg bruke?
    Du skal bruke Linn sin olje. Bestill en flaske fra Kontrapunkt.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Kim skrev:
    Veldig morsom og lærerikt emne. Spesielt morsomt å være med på montasje av Cirkus. Takk Toriamos :)

Kanskje litt på siden: Har dere noen tanker om priser for brukte LP12? For eksempel en slik som min som er fra ca 86 (serienummer 68508).

Jeg vet det er å banne i kirken.......
    Hmmm, nei - jeg har ikke skrevet noe om å montere Cirkus, jeg har bare sagt noe om justering av opphenget jeg. Montering av Cirkus innbefatter noe mer skruing.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    Hadde samme problemet, uansett hvor mye olje jeg fylte på pre-cirkuslageret mitt så gikk innertallerkenen rett til bunns.
    Lukter vel litt av betydelig lagerslitasje da vil jeg tro. Men en pre-cirkus LP12 er vel også brukt så mange timer at det er vel optimistisk å forvente noe annet.

Enig med FZ; man skal ikke leke med rare oljer; mange feller å gå i samme hvor bra oljen kan være i andre sammenhenger; bruk Linn's olje.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Hadde samme problemet, uansett hvor mye olje jeg fylte på pre-cirkuslageret mitt så gikk innertallerkenen rett til bunns.
    Da har den nok gått veldig lenge, eller med for lite olje. Har nettopp montert Cirkus på en '78 modell. Det gamle lageret oppførte seg som det skulle, tok minst 10 minutter før lageret var bånna....

Vær også obs på at noen av lagerne svetter litt i bunn. Hvis den gjør det bør man dryppe en dråpe eller to i lageret en gang i året for å fylle opp..........gjelder også noen Cirkus-lager.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:
    Enig med FZ; man skal ikke leke med rare oljer; mange feller å gå i samme hvor bra oljen kan være i andre sammenhenger; bruk Linn's olje.

Mvh Vidar P
    Egentlig er det meg du er enig med her, men jeg skal la den passere :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    toriamos skrev:
    Vidar P skrev:
    toriamos skrev:

Mvh Vidar P
    Du så den ja... :) En liten blings, beklager.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    toriamos skrev:
    Æres den som æres bør, toriamos, jeg anbefaler kun jomfruelig oliven olje i salaten 8)

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Stover skrev:
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    FZ: Ser du benytter Naim Armageddon til din lp12. Er det et valg etter lytting? Hva er isåfall dine erfaringer kontra Lingo som jo er vanligere?

Hilsen: følger med!
    Hadde Lingo 1 tidligere. Jeg synes den tilførte lyden en gråhet og noe grovkornighet. Dette er en almen oppfatning (spesielt i Naim-kretser 8)) og det finnes modifikasjoner som skal rette på dette. Armageddon har ingen slike lyter og jeg synes også lyden "flyter" bedre, om du skjønner hva jeg mener....
    Har aldri hørt Lingo 2.

FZ
    Spennende. Takk for svaret.

Har sjøl vært av og på mht kjøp av lp12, etter å ha hørt VidarP`s lp12 ved etpar anledninger + en gang hos Kontrapunkt.
    Ankepunkt har vært pris, mange omstendigheter mht oppsett, samt en mager platesamling.

Det siste løses enkelt vil jeg tro, så var det resten da.
    Ha meg unnskyldt for denne eventuelle avsporing.
    Pris: Denne er jo svært så variabel, dvs du KAN gjøre et godkjøp men i utganspunktet får du det du betaler for. Jeg har en gammel sak, ny motor, Cirkus, en ok pickup og en god Ittok. Sikler på en Ekos jeg kjenner til og håper på en Stageline om ikke mange dagene - men bortsett fra det så er jeg i mål - enn så lenge. For Lingo må jeg jo også ha, kanskje en Linto om Stageline ikke lever opp til forventningene. Men da er kanskje Ekosen på plass for lenge siden - DA må det bli en ny pickup tenker jeg - kanskje en liten Rohmann? For meg startet magien først på ordentlig når jeg fikk Cirkus på plass - en forandring som forandret lyden på en slik måte at man "føler" den, mer enn man er i stand til å beskrive forandringen med ord.
    Nok om dette. CD er teknikk, skal du ha magi må det en vinylspiller til. Penger er ikke et gyldig argument da du kan begynne i det små og gradere deg opp.
    Justering: Der er jo her kosen kommer inn!
    Ikke så mange LP`er: Gid det var meg, har alt for mange åttitallsskiver, dårlig musikk og ditto lyd.

B

break_out

Gjest
    FZ skrev:
    break_out skrev:
    FZ skrev:
    Stover skrev:
    FZ: Ser du benytter Naim Armageddon til din lp12. Er det et valg etter lytting? Hva er isåfall dine erfaringer kontra Lingo som jo er vanligere?

Hilsen: følger med!
    Hadde Lingo 1 tidligere. Jeg synes den tilførte lyden en gråhet og noe grovkornighet. Dette er en almen oppfatning (spesielt i Naim-kretser 8)) og det finnes modifikasjoner som skal rette på dette. Armageddon har ingen slike lyter og jeg synes også lyden "flyter" bedre, om du skjønner hva jeg mener....
    Har aldri hørt Lingo 2.

FZ
    Tja det med Lingo kontra Naim PSU er det jo mange meninger om og min er vel stikk motsatt av din 8).

Har lekt endel med denne Naim løsningen der faseskiftverk brukes å ble ikke så veldig imponert i forhold til Lingoen... Det er en enkel løsning og den fungerer, men den er en smule overdrevet i forhold til prestanda i mine øyne.

Men så er det jo det med smak også da for den gir en mer musikalsk fremtoning en Lingoen, men jeg for min del synes Lingoen gir en mer riktig i mine øyne driv på motoren.
    Har du prøvd en ekte Armageddon. Mener å huske du skrev noe om en klone tidligere. Det er vel ikke nødvendigvis det samme.
    En PSU skal ikke gjøre noe annet enn å få motoren til å rotere tallerkenen nøyaktig 33,33333.... omdreininger pr. minutt og sørge for at motoren tilfører minst mulig vibrasjon til spilleren, verre er det ikke.... Dessuten skal den ikke sende støy ut på nettet ;)

Edit: Sakset fra Naim-forum i går:

"I think that you are right about using a Geddon instead of a Lingo, I think that it adds a fair bit to that 'Naim' sound on an LP12 . When I changed from a Lingo II to a Geddon the improvement in flow of the music was immense. I still use an Ekos and feel that this combination gives me the best of both worlds, the full range and slam from the Ekos along with the flow of the Geddon. Check it out if you can!!"

Og en fra i dag:

"I replaced a lingo2 with a 'Geddon and I am glad I did - as Sean comments, you get the best of both worlds - the drive, detail and dynamism of the Ekos SE and the flow of the 'Geddon. Sweet.

I don't own any 45s so I don't miss the alternative speed option."
    Ønsker ikke å dra denne diskusjonen for langt da det er å blir en smaks-sak dette med PSU. Men jeg har nå testet ut Basic-Valhalla-Naim Klone-Herkules og til slutt Lingo i egen spiller så jeg har gjort meg erfaringer. Naim sin løsning er basert på en ringkjerne trafo og et enkelt fasesiftverk, min klone er vel ikke eksakt lik Naim sin, men den eneste forskjellen var at jeg testet ut med 500VA og en 350VA istedenfor 430VA ringkjernetrafo. Testet med variabel motstand av god kvalitet også og fant ut at jeg fikk mindre viberasjoner fra motor ved å øke motstanden når platen var i gang ( som Lingoen gjør ;) ). Det var vel i det øyeblikket jeg bestemte meg for å få en Lingo til slutt. Naim kan PSU det er det ingen tvil om, men dette Armageddon produktet var egentlig ikke ment å bli et produkt i spekteret, men de ble overtalt av markedet som ofte skjer. Avansen de har på dette produktet er hinsides det meste, men det er nå en helt annne kapittel i historien ;).

Denne diskusjonen vekker minner da det var en av de første diskusjonene jeg hadde med Mr. FZ, og dersom jeg ikke husker feil så ble den ganske het den gang... Nå er ballen igjen rullende og det er morsomt, men jeg har ikke store planer om å la diskusjonen få samme fokus fra min kant denne gangen ;).

Min prioriterte liste for PSU'er til LP12 er: Basic-Valhalla-Naim Klone-Herkules, Lingo og jeg antar at Lingo II topper Lingo med enda et lite løft. Jeg har gjort gode erfaringer med skilletrafo i forkant av Herkules samt Lingo, og jeg antar at det samme ville vært tilfellet dersom de var brukt på øvrige PSU'er, men det har jeg ikke testet. Og når jeg oppgraderer til Lingo II så vil nok skilletrafo stå i forkant her også.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    break_out skrev:
    Ønsker ikke å dra denne diskusjonen for langt da det er å blir en smaks-sak dette med PSU. Men jeg har nå testet ut Basic-Valhalla-Naim Klone-Herkules og til slutt Lingo i egen spiller så jeg har gjort meg erfaringer. Naim sin løsning er basert på en ringkjerne trafo og et enkelt fasesiftverk, min klone er vel ikke eksakt lik Naim sin, men den eneste forskjellen var at jeg testet ut med 500VA og en 350VA istedenfor 430VA ringkjernetrafo. Testet med variabel motstand av god kvalitet også og fant ut at jeg fikk mindre viberasjoner fra motor ved å øke motstanden når platen var i gang ( som Lingoen gjør ;) ). Det var vel i det øyeblikket jeg bestemte meg for å få en Lingo til slutt. Naim kan PSU det er det ingen tvil om, men dette Armageddon produktet var egentlig ikke ment å bli et produkt i spekteret, men de ble overtalt av markedet som ofte skjer. Avansen de har på dette produktet er hinsides det meste, men det er nå en helt annne kapittel i historien ;).
    Break_out: Jeg har eid og spilt på alle Linns strømforsyninger gjennom flere år (med unntak av Lingo 2) og i tillegg Armageddon som jeg endte opp med. For meg er det ikke en smaks-sak med PSU'er, noen er simpelthen bedre enn andre og den valgte jeg.
    Du har aldri prøvd en Armageddon og jeg synes du kanskje ikke har noen stor grunn til å uttale deg om noe du ikke har hørt eller levd med ;)
    At Armageddon ikke egentlig var ment å være et produkt i spekteret, men at markedet overtalte dem til å produsere den kommersielt er vel et av de beste skussmål et produkt kan ha.
    Mulig avansen er hinsides, men hva tror du avansen på Keel'en din er?? 8)

Min prioriterte liste for PSU'er til LP12 er: Basic-Valhalla-Naim Klone-Herkules, Lingo og jeg antar at Lingo II topper Lingo med enda et lite løft. Jeg har gjort gode erfaringer med skilletrafo i forkant av Herkules samt Lingo, og jeg antar at det samme ville vært tilfellet dersom de var brukt på øvrige PSU'er, men det har jeg ikke testet. Og når jeg oppgraderer til Lingo II så vil nok skilletrafo stå i forkant her også.
    Min prioriterte liste er: Basik (med K), Valhalla, Lingo, Armageddon (med Armageddon på topp hvis det var uklart :)).

mvh
    FZ

S

Stover

Gjest
    Mente ikke å sette igang en het diskusjon.
    Ta hensyn til trådstarter.

Min tanke var å vite mer om Armageddon da Naim facinerer meg. Tenkte det også ville være relevant for lp12 eiere.

Diskusjonen får mening og innhold, om den foregår med respekt for ulike synspunkter.

Takk for resonnementet Toriamos.
    Vidar P har gjentatte ganger forklart fordeler og ulemper ved kjøp av lp12, nytt eller brukt.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Stover skrev:
    Mente ikke å sette igang en het diskusjon.
    Ta hensyn til trådstarter.
    Tipper trådstarter vil vite mest mulig om spilleren og neppe er snurt så lenge temaet dreier seg om LP12 ;)

B

break_out

Gjest
    Jeg har sagt mitt og det har saktens FZ også så det er ingen grunn til å fortsette denne delen, selv om det er en viktig del av LP12’en.

Joda keelen er dyr og avansen er sikkert hinsides der også, men for skrullinger som meg så er den verd prisen og litt til ;D

Riktig og galt i forhold til valg av PSU er jo en sak i seg selv, men jeg parerer med følgende; Tro du det og ta feil, for Lingoen troner på toppen 8)

Serverer et lite utklipp fra Stereophile som kan ta diskusjonen videre:

“Heard on its own, so to speak, on an Armageddon'd LP12, the Ekos sounded competent, okay, decently musical—but no more. Heard on a Lingo'd LP12, the Naim Aro was about the same: pretty good. But when I put the Ekos on the Lingo'd Linn, the player opened up into a big-sounding, wildly dynamic, faultlessly tuneful player that held me utterly rapt. Likewise, when I combined the Naim Aro with the Naim Armageddon on the same platform, the player was, again, magical—but different: tuneful, but with more momentum and flow. It sounded smaller and less dramatic, but more natural and organic, and a shade less mechanical.”

Så kan Vidar P. også komme på banen for egentlig så skulle du og FZ gjort en byttehandel ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    break_out skrev:
    Serverer et lite utklipp fra Stereophile som kan ta diskusjonen videre:

“Heard on its own, so to speak, on an Armageddon'd LP12, the Ekos sounded competent, okay, decently musical—but no more. Heard on a Lingo'd LP12, the Naim Aro was about the same: pretty good. But when I put the Ekos on the Lingo'd Linn, the player opened up into a big-sounding, wildly dynamic, faultlessly tuneful player that held me utterly rapt. Likewise, when I combined the Naim Aro with the Naim Armageddon on the same platform, the player was, again, magical—but different: tuneful, but with more momentum and flow. It sounded smaller and less dramatic, but more natural and organic, and a shade less mechanical.”
    Det du ikke tok med i den artikkelen var at Art Dudley (hvis jeg ikke husker feil) også hadde noen betraktninger om at Armageddon ville spille enda bedre på et 50Hz strømnett enn 60Hz som han lever med og at han muligens aldri hadde hørt potensialet til PSU'en.
    Dessuten var det Lingo 2 og ikke Lingo 1 han prøvde. Interessant var det også at han mente det ikke var lydmessige forskjeller mellom gammel og ny Lingo!!!
    (Dette er basert på hukommelse, har ikke giddet å finne fram artikkelen.)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Litt vanskelig å diskutere hvilken PSU som er best, synes jeg. Noen sier det ene, noen sier det andre, noen igjen sier det tredje; altså f.eks at Geddon er best med Aro, Lingo best med Ekos. Og så er det alltids noen som sier omvendt.
    Hør her; det går ikke an å referere til hva andre synes er best, og så anta at det er best for en selv uten vilkår.

En ting å gjøre; høre selv om man er interessert. Det blir vel litt som å smake på epler og bananer, og så forsøke å oppnå noen form for troverdighet når man legger ut om hva som objektivt sett er den beste frukten av de to.

Det jeg iallefall kan si med den aller største sikkerhet er at Lingo 2 er bedre enn Lingo 1 hos meg, med en overraskende stor margin. De som ikke hører det klart og tydelig kan lene seg tilbake i trygg forvissing om at de ikke behøver å bruke mye penger på hifi-lydkilder uansett. Om andre systemer sympatiserer med de forbedringene som den brakte hos meg er helt uvisst, og forøvrig helt irrelevant for meg.

FZ: lukter jeg en gryende Naimist her? Hva med å sjekke ut noen av Naim's nyere forsterkerløsninger så du blir kvitt dette US farmgrown skrammelet som sikkert synger på siste verset allikevel? :)

Naim er helt kongelige når det gjelder å lage strømforsyninger; såpass kan man si. Jeg sitter i kveld og sammenlikner Naim XPS2 og 555PS til min Naim CDS3, og at det utgjør tildels betydelige forskjeller er hevet over enhver tvil! Har akkurat spilt Tito Gobbi's og Maria Callas's 1955 Rigoletto (restaurert på Naxos Historical) på begge strømforsyningsalternativene (første og andre akt bare), og det er påfallende forskjeller fra en allerede super psu til en sublim psu. På en cd-spiller som man i utgangspunktet skulle tro var turbocharged nok som det var.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Vidar P skrev:
    FZ: lukter jeg en gryende Naimist her? Hva med å sjekke ut noen av Naim's nyere forsterkerløsninger så du blir kvitt dette US farmgrown skrammelet som sikkert synger på siste verset allikevel? :)
    Det siste verset låter fremdeles bra i mine ører, men jeg har tro på at Naim snekrer sammen god elektronikk og vil ikke utelukke at jeg en gang vil dra med meg noen sorte bokser med grønn logo på hjem ;)

B

break_out

Gjest
    Ja det er litt rart at ikke FZ har fått seg flere Naim bokser da det virker som om har en først fått smaken så tar det helt av med dette utstyret. Det er helt klart en av grunnene til at jeg holder meg borte en så lenge. Vet at Spendorene mine sikkert hadde storkost seg med den eletronikken, men det svinger bra med rå Plinius kraft også :).

Jeg tror en kombinasjon av Linn og Naim PSU ville vært en hit, jeg har en liten forsmak på hvordan en slik løsning kunne vært ved bruk av skilletrafoen. En to boks løsning der en gjør transformering samt isolerer i den ene, og likeretter og deretter bygge perfekte sinus kurver samt gjøre frekvensstyring i den andre? Men et sammarbeid mellom Naim og Linn er vel en umulig sak.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    275
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    break_out skrev:
    Ja det er litt rart at ikke FZ har fått seg flere Naim bokser da det virker som om har en først fått smaken så tar det helt av med dette utstyret. Det er helt klart en av grunnene til at jeg holder meg borte en så lenge. Vet at Spendorene mine sikkert hadde storkost seg med den eletronikken, men det svinger bra med rå Plinius kraft også :).

Jeg tror en kombinasjon av Linn og Naim PSU ville vært en hit, jeg har en liten forsmak på hvordan en slik løsning kunne vært ved bruk av skilletrafoen. En to boks løsning der en gjør transformering samt isolerer i den ene, og likeretter og deretter bygge perfekte sinus kurver samt gjøre frekvensstyring i den andre? Men et sammarbeid mellom Naim og Linn er vel en umulig sak.
    Hehe. Samarbeide mellom Linn og Naim er ingen umulighet; husk at Naim bygde forsterkere til Linn's høyttalere, og omvendt, i mange år. De har vært bestevenner i flere år enn de har vært konkurrenter. Nå til dags finner du knapt en Naim-forhandler som ikke også forhandler Linn. Bare tenk på Naim's bidrag til LP12; Armageddon og Aro... ikke småting det. Og så Naim's six-pack til aktive Isobarik'er. Fett!

Når det gjelder en LP12-eier med Spendor og Plinius.... joda, lev lykkelig i uvissa du. Den dagen du får en highend Naim forsterker-kombo i hus så vil du forbanne deg på at du ikke utnyttet din LP12 tidligere :)
    DET er forsterkere som svinger med LP12 det! For ikke å snakke om mer Spendor'er. Du må bare belage deg på det totale hakeslepp :)

"Tar av" kan hende ja, men det er pga at det er en slik åpenbaring i musikk det. Blod på tann, vøttu :)

Mvh Vidar P

B

break_out

Gjest
    Vidar P skrev:
    break_out skrev:

Hehe. Samarbeide mellom Linn og Naim er ingen umulighet; husk at Naim bygde forsterkere til Linn's høyttalere, og omvendt, i mange år. De har vært bestevenner i flere år enn de har vært konkurrenter. Nå til dags finner du knapt en Naim-forhandler som ikke også forhandler Linn. Bare tenk på Naim's bidrag til LP12; Armageddon og Aro... ikke småting det. Og så Naim's six-pack til aktive Isobarik'er. Fett!

Når det gjelder en LP12-eier med Spendor og Plinius.... joda, lev lykkelig i uvissa du. Den dagen du får en highend Naim forsterker-kombo i hus så vil du forbanne deg på at du ikke utnyttet din LP12 tidligere :)
    DET er forsterkere som svinger med LP12 det! For ikke å snakke om mer Spendor'er. Du må bare belage deg på det totale hakeslepp :)

"Tar av" kan hende ja, men det er pga at det er en slik åpenbaring i musikk det. Blod på tann, vøttu :)

Mvh Vidar P
    Tja en skal se at det blir troll i ord og at de lanserer en super PSU. Men det skal nok lit til før en slipper inpå andre og da spesielt på LP12'en.

Er det noen rykter ang en tilpassning mellom Naim armen din og keelen? Det burde vel gå an å lage en adapter sak der, for er ikke "staken" til din arm litt smalere en Ekosen?

Johs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Min PSU er eit tredje alternativ. Det er ein Lingo 1 som har fått bytta ut kvarts cippen som styrer 33 rpm , med ein bedre og betydleg meir kostbar type.
    Modifiseringa var gjort allerede når eg kjøpte den, så eg har ikkje fått gjort noko før og etter samanlikning, men selgar meinte då og kunne høyre ein liten forskjell.
    Har heller ikkje tilgjenge til andre straumstyringar så eg har ikkje fått samanlikna Liongoen med noko anna, men når eg prøver den på ein annan kurs enn dei andre komponentane kan eg ikkje høyre noko forskjell. Sansynlegvis er det der oppgraderinga ligg - mindre støy tilbake på nettet.
    MVH

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    FZ skrev:
    Hagto skrev:
    Planlegger besøk hos Kontrapunkt med spilleren. Etter disse tilbakemeldingene må jeg nok investere i ny plint også tenker jeg. Armkabelen sitter fast i armen. Må kanskje forsøke å få byttet ut kabel på et eller annet vis, mange som mener skjøter på armkabel ødelegger på lyden. Men forstår bounceproblemet, så noe må gjøres. Skal nok få bra spiller etterhvert, og jeg synes det er inspirerende med en spiller som engasjerer så mange :)
    Motoren på spilleren din er også montert feil. Den skal vris 180 grader slik at ledningene kommer ut mot bakre hjørne og ledningene skal føres rundt motoren over hjørneavstiveren og ikke under som din er..... men, gode nyheter, det er en forholdsvis ny motor av type Premotec. Den er bra ;)
    Det er Kontrapunkt som har montert motoren.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Snakket med Kontrapunkt i dag og de sa at hvis jeg oppgraderte til cirkus burde jeg også skifte topplata, og da var det kanskje også en fordel med den nyeste plinten da den hadde bedre fundament/avstivninger for topplata. Blir dyrt da.
    Vet om en brukt nyere Lp-12 og vurderer nå å like godt kjøpe denne og selge min. Er dog litt i tvil om det er vits/sløsing av penger?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Hagto skrev:
    Snakket med Kontrapunkt i dag og de sa at hvis jeg oppgraderte til cirkus burde jeg også skifte topplata, og da var det kanskje også en fordel med den nyeste plinten da den hadde bedre fundament/avstivninger for topplata. Blir dyrt da.
    Vet om en brukt nyere Lp-12 og vurderer nå å like godt kjøpe denne og selge min. Er dog litt i tvil om det er vits/sløsing av penger?
    Så lenge topplata ikke vibrerer (skrangler) når du knakker til den med knokene trenger den ikke den ekstra "stud'en". Den er der fordi topplata ikke skal vibrere i motorhjørnet. En som kan sette opp en LP12 fikser det greit med den gamle stålplata.
    Har aldri hørt noe om at de nyeste plinth'ene skulle ha bedre fundament/avstivning for topplata, men mulig det. Har aldri sett de aller siste kassene. Det må jeg prøve å finne ut av 8)
    Kassa di var jo litt herpa og jeg likte vel også dårlig at noen hadde lakkert den med blank lakk, det øker ikke akkurat bruktprisen....

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    FZ skrev:
    Hagto skrev:
    Så lenge topplata ikke vibrerer (skrangler) når du knakker til den med knokene trenger den ikke den ekstra "stud'en". Den er der fordi topplata ikke skal vibrere i motorhjørnet. En som kan sette opp en LP12 fikser det greit med den gamle stålplata.
    Har aldri hørt noe om at de nyeste plinth'ene skulle ha bedre fundament/avstivning for topplata, men mulig det. Har aldri sett de aller siste kassene. Det må jeg prøve å finne ut av 8)
    Kassa di var jo litt herpa og jeg likte vel også dårlig at noen hadde lakkert den med blank lakk, det øker ikke akkurat bruktprisen....
    Ingen ulyder i toppplata.
    Kjøpte spilleren til en grei pris selv av en kamerat så jeg kan ikke tape så mye.
    Må uansett si at jeg personlig synes spilleren er pen å se på slik den er nå. Men 2800 kroner for ny plint er heller ikke så avskrekkende. Men litt her og litt der osv....

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Det er altså derfor den er så blank - lakk? Herregud for et helligbrøde. Lakkert armbordet også? Mangler bare Wounderbaum og revehale :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Hagto skrev:
    Kjøpte spilleren til en grei pris selv av en kamerat så jeg kan ikke tape så mye.
    Må uansett si at jeg personlig synes spilleren er pen å se på slik den er nå. Men 2800 kroner for ny plint er heller ikke så avskrekkende. Men litt her og litt der osv....
    Hvis du liker plinthet og topplata ikke vibrerer når du knakker til den, spesielt i motorhjørnet, kan du trygt kjøpe et Cirkus-kit og når du får den til å bounche perfekt bør du bli en lykkelig eier........ (såfremt du finner en arm/PU kombinasjon som passer spilleren).
    Lykke til.

FZ

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    toriamos skrev:
    Det er altså derfor den er så blank - lakk? Herregud for et helligbrøde. Lakkert armbordet også? Mangler bare Wounderbaum og revehale :)
    ;D Uff a meg, nå blir det mobbing her.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    FZ skrev:
    Hagto skrev:
    Hvis du liker plinthet og topplata ikke vibrerer når du knakker til den, spesielt i motorhjørnet, kan du trygt kjøpe et Cirkus-kit og når du får den til å bounche perfekt bør du bli en lykkelig eier........ (såfremt du finner en arm/PU kombinasjon som passer spilleren).
    Lykke til.

FZ
    Takk for lykkeønsker. Har lest i en eller annen test at Origin Live armen min skal fungere bra på Linn Lp-12, og hadde tenkt å bruke den. Håpet å få det til greit etterhvert.
    Må si at jeg koser meg masse med spilleren slik den er nå, og synes den spiller bra (er bare vant med cd lyd i huset de siste år). Derfor er det litt spennende å tenke på at det er så mye mer å hente.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.239
    Torget vurderinger
    10
    Ikke noe problem med den lakken. Bare slip den ned og du har ei rein treoverflate igjen som du kan behandle med hva det måtte være av egnede oljer, voks o.l. Greit med denne plinten med tre tvers gjennom; du trenger ikke være redd for å slipe gjennom en tynn finer. Selv brukte jeg matt lakk og er fornøyd med resultatet, som både er pent og rimelig slitesterkt. Jeg forstår derfor ikke hensikten med å bytte ut plinten med en ny. (Med mindre sjel, etter min smak).

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    K.H. skrev:
    Ikke noe problem med den lakken. Bare slip den ned og du har ei rein treoverflate igjen som du kan behandle med hva det måtte være av egnede oljer, voks o.l. Greit med denne plinten med tre tvers gjennom; du trenger ikke være redd for å slipe gjennom en tynn finer. Selv brukte jeg matt lakk og er fornøyd med resultatet, som både er pent og rimelig slitesterkt. Jeg forstår derfor ikke hensikten med å bytte ut plinten med en ny. (Med mindre sjel, etter min smak).
    Takk for oppmuntrende innlegg. Etter dette innlegget og andre inputs fra spesialistene i kveld
    fjernet jeg bruktannonsen, og planlegger heller kjøp av pussepapir, og andre framtidige oppgraderinger :)

Johs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    3
    Spelaren din er fin , Hagto - Sjølv ville eg valgt eit mindre blankt armbord då.
    Syns og du har prisa den alt for lavt, om du verkleg har tenkt å selge.
    - Om avstiving av topp-plata: Hadde ein LP-12 av omtrent same årgang som din. Den kom frå ein Engelsk forhandlar med ein ekstra bolt gjennom topp-plata og gjennom hjørne avstivinga i plinthet på motorhjørnet av spelaren. Der var det garantert ikkje noko vib. Om dette er ei ofisiell oppgradering veit eg ikkje sjølv om ein frå tid til anna ser slike spelarar med denne modifiseringa dukke opp på e-bay. Min noverande spelar har ikkje noko slikt.
    Om topp-plata di ikkje er godt nok avstiva kan det sikkert ordnast slik. Kan hende Kontrapunkt ordnar det for deg når dei monterer Cirkus?
    MVH

tRMD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Antall liker
    0
    Linn Lp-12 - arm/pickup match

Hei Guruer!

Er en lykkelig LP12 eier og Linnist light :)
    Men nå har jeg nok tråkka i baret.
    Kjøpte meg en Ikeda pick up, en sånn cantilever løs sak.
    Den skal være vanskelig å sette opp. Den må trekke vekta på miligrammet....

Jeg får den iallfall ikke til å treffe.
    Lyden sprekker opp ved litt dynamikk, og ved forskjellige plater.
    (Men der den funker - FYTTIKATTA FOR EN GOD LYD. BARE SÅ SYND DET IKKE ER SÅ OFTE ::) )
    Så jeg lurer på to ting:
    PU'en veier 15 gr. Det er vel for tungt for arma (Ekos 2) - eller? Kan det være grunnen?
    Pick Upen er laget for medium til highmass armer, og den krever ultraridgide lager. Det skulle vel gå m min Ekos 2?

Har jævlig lyst til å få denne til å spille. Hører et enormt potensiale!
    Hvordan ville det være å sette på en 12 tommers Ikeda arm (tung type al FR65) på en LP12. galskap?

mvh
    Tormod

B

break_out

Gjest
    Hagto skrev:
    Jeg har tidligere hatt en Origin Live modifisert arm på LP12 og det funker bra det, det som er utfordringen med armen er den stive kabelen, men de fikk til en god løsning hos kontrapunkt den gangen. Jeg hadde gjort de kosmetiske tingene først og deretter levert inn spiller og fått Cirkus samt en ny trampolin montert + oppsett av spiller generelt. Denne oppgraderingen vil du få mye utav og gi ro i kroppen for en stund, men så følger nok resten av oppgraderingene på løpende bånd skal du se ;)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    440
    Torget vurderinger
    4
    Linn Lp-12 - arm/pickup match

tRMD skrev:
    PU'en veier 15 gr. Det er vel for tungt for arma (Ekos 2) - eller? Kan det være grunnen?
    Pick Upen er laget for medium til highmass armer, og den krever ultraridgide lager. Det skulle vel gå m min Ekos 2?

Har jævlig lyst til å få denne til å spille. Hører et enormt potensiale!
    Hvordan ville det være å sette på en 12 tommers Ikeda arm (tung type al FR65) på en LP12. galskap?

mvh
    Tormod
    Ekos er anbefalt brukt med PU'er fra 4 til 9 gram. 15 gram er jo bra tungt, får du i det hele tatt balansert ut armen uten å legge på mer masse på motvektsloddet?

Tunge armer går dårlig på LP12. Bounchinga blir ikke optimal....

Edit: Ser at du har fått en haug med tips i en annen tråd.........

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Johs skrev:
    Spelaren din er fin , Hagto - Sjølv ville eg valgt eit mindre blankt armbord då.
    Syns og du har prisa den alt for lavt, om du verkleg har tenkt å selge.
    - Om avstiving av topp-plata: Hadde ein LP-12 av omtrent same årgang som din. Den kom frå ein Engelsk forhandlar med ein ekstra bolt gjennom topp-plata og gjennom hjørne avstivinga i plinthet på motorhjørnet av spelaren. Der var det garantert ikkje noko vib. Om dette er ei ofisiell oppgradering veit eg ikkje sjølv om ein frå tid til anna ser slike spelarar med denne modifiseringa dukke opp på e-bay. Min noverande spelar har ikkje noko slikt.
    Om topp-plata di ikkje er godt nok avstiva kan det sikkert ordnast slik. Kan hende Kontrapunkt ordnar det for deg når dei monterer Cirkus?
    MVH
    Takk for det. Blir nok litt pussing på den etter tilbakemeldingene på den klarlakken. Men har lyst til å få den til, for å høre hvor bra en Linn er i dag, også sammenliknet med andre toppspillere. Har en annen highendplatespiller stående som jeg skal sammenlikne med etterhvert, må bare få Linn i toppform først. Skal komme tilbake med lyttetester senere. Sender den inn til Kontrapunkt etter jul for cirkus, og pusser kabinett i jula tenker jeg. Har for øyeblikket en Adyton Temper Signature i stua (som jeg ser du har i signaturen din). Overraskende bra preamp/riaa!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn