Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• liern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Antall liker
    2
    Føler opp tråden min om kjøp av Linn LP12 med forespørsel om noen har konkrete erfaringer med Lyra Delos i en Linn Ittok LV2 fra midten av 80-tallet. Hvordan vil dette fungere? Noen som har "hands on" erfaring, evt med andre Lyra-modeller enn Delos?

Vurderer nå å kjøpe en 84' LP12 i afromosia fra arnejustad her på forumet så sant Delos kan passe og vi blir enige om riktig pris.
    Er det forresten kurrant å bytte tonearmskabel på denne spilleren? Vil min Nordost Frey med SME-innfesting passe? Kan jeg bytte denne uten å ødelegge fjæringsoppsettet/bouncen på spilleren?

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Vibrasjonsdemper.JPG

Sånn gjorde jeg det når jeg ikke har en vegg egnet til å henge opp en platespillerhylle på. Bildet er ikke all verden, men det viser en lydplate med en glassplate oppå. Dessverre vet jeg ikke om dette fungerer, da jeg senka arma med 4 mm (!!) samtidig. Jeg fikk bass kan man si :) Klangen i lyden ble også bedre, og jeg har nå en spiller som er klart bedre enn den jeg hadde tidligere, selv med en Projectarm. Det jeg nå lurer på er hvordan i all verdens dager en forhandler av LINN i Sverige kunne vrangstille armen så til de grader? En kan jo begynne å lure på hvordan de har stilt overheng og justert selve spilleren. Det jeg ellers lurer på er hva dere synes om denne løsningen med plata? Den hjelper jo ikke mot problemet med at jeg må liste meg på tåneglene forbi spilleren slik at arma ikke skal hoppe. I denne forbindelse lurer jeg på å dempe det hele med gummipakninger mellom lydplata og glassplata. Er dette en løsning å gå for?

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    117
    Da jeg var ung (ca. 1980) og havde Linn Sondek - var det veldig mye diskussion rundt hva den skulle stå på. Faktisk kom flest dengang frem til at den spillede bedst på et billig Ikea-bord (dengang var det små firkantede i kryssfiner i svart, kvit eller rød). Men pointet - var at den faktisk ytede bedst på et "dårlig" underlag... Jeg fikk dreid ut en korkmatte - og opplevde denne som bedre end filtmatten som dengang fulgte spilleren. De som er på budgett - så gikk Rega RB 300 armen dengang for at komme veldig tett lydmessig på en svert mye mer påkostet SME-arm.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Den skal ikke stå på et dårlig underlag for å yte best, men hvis man ikke vil eller kan bruke vegghylle anbefaler Linn et lett, men stivt bord for spilleren. Har aldri prøvd det selv da jeg har spilleren på en vegghylle med spikes mellom hylleplate og stativet. Gammel Target modell. Fungerer fint hvis man har en solid vegg å feste den på.
    Angående filtmattene så har de blitt laget tynnere med årene og det spiller bedre enn de eldre, noe tykkere mattene. Fremdeles låter den ene siden opp bedre enn den andre. For eventuelle nye lesere (dette har vi snakket om ørten ganger tidligere).........

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    117
    Jeg er litt usikker på om rådet fra Linn gjelder i Norge (bortsett fra de som har murvegg). Ser potentielt mindst like store problemer med spånplate (en gigantisk mikrofon) på mjuke 2x4 stendere end et Ikeabord på gulv. Men det er jo bare at prøve og lytte seg frem! :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har min vegghylle festet med 6 stk. 80 mm lange skruer i betong. Ikke akkurat en membran det :cool:

Men ellers enig med deg. En lettvegg duger ikke. Bærevegg er tingen og hvis trevegg så bør hylla selvsagt festes i spikerslagene og ikke i panelet...........

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Da jeg var ung (ca. 1980) og havde Linn Sondek - var det veldig mye diskussion rundt hva den skulle stå på. Faktisk kom flest dengang frem til at den spillede bedst på et billig Ikea-bord (dengang var det små firkantede i kryssfiner i svart, kvit eller rød). Men pointet - var at den faktisk ytede bedst på et "dårlig" underlag... Jeg fikk dreid ut en korkmatte - og opplevde denne som bedre end filtmatten som dengang fulgte spilleren. De som er på budgett - så gikk Rega RB 300 armen dengang for at komme veldig tett lydmessig på en svert mye mer påkostet SME-arm.
    Takk skal du ha Carsten. Alt var enklere før. Jeg var ung på 70-tallet, og da var vi fornøyd om høyttalerne ikke var sprengte, og at det var for mye øl nedi drivverket når vi våkna om mårran. Stifter var forbruksvare, og PU visste ihvertfall ikke jeg hva var :) Etterhvert som man blir eldre, så utvikler jo hobbyen seg, og etterhvert som økonomien kommer på plass så strammes kravene til. Problemet mitt nå er at jeg ikke har plass til platespilleren på andre steder enn der den står. Benkplaten den står på er laget av Ikea, og er således hul med avstivere inni. Slik er jo alt greit, men sammen med platespilleren står jo alle de øvrige komponentene, og 2 cm på sidene av denne dobbelbenken står høyttalerne. Jeg kjenner til problemet med rumble, og prøver å minimere dette som best jeg kan.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.157
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg har min vegghylle festet med 6 stk. 80 mm lange skruer i betong. Ikke akkurat en membran det :cool:

Men ellers enig med deg. En lettvegg duger ikke. Bærevegg er tingen og hvis trevegg så bør hylla selvsagt festes i spikerslagene og ikke i panelet...........
    Så du anbefaler ikke at spilleren står festet i gavelveggene. men festet i veggene på hver side som bærer takstolene?

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    117
    En del ting som har forandret sig fra ungdommen via jobb, familie og barn.. F.eks at rørforsterkere ikke er så aktuelle med barn. At platespiller heller ikke er. Og at en god vaskemaskin i denne fasen - er "prioritert"...:)

Men nå blir barnene eldre - og det blir litt mer tid og muligheter.

Ser jeg tilbake - er det (innen hifi) kun 2 virkelige "blemmer":

1. solgte Linn'en ( som var helt uten noe som helst ekstra, rød "knott", teak med "utfresninger", egen korkmatte, Mørch UP4-arm med lett rør for en B&O MMC1). Selv idag uten noe som helst ekstra holder den svært høy kvalitet. Min enkle referanse her er mye lytting til ekte musikk på konsert.

2. solgte Rodgers LS3/5a - fremdeles verdens bedste høyttaler til at gjenngi de viktige mellomtoner.

3. solgte Luxmann 550 forsterkeren, som på en eller annen måte har fått til at alle feil er eksakt korrekt fordelt. Denne feilen er imidlertid blitt korrigert - kjøpte en tilsvarende tilbake...;-)

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 165686

Sånn gjorde jeg det når jeg ikke har en vegg egnet til å henge opp en platespillerhylle på. Bildet er ikke all verden, men det viser en lydplate med en glassplate oppå. Dessverre vet jeg ikke om dette fungerer, da jeg senka arma med 4 mm (!!) samtidig. Jeg fikk bass kan man si :) Klangen i lyden ble også bedre, og jeg har nå en spiller som er klart bedre enn den jeg hadde tidligere, selv med en Projectarm. Det jeg nå lurer på er hvordan i all verdens dager en forhandler av LINN i Sverige kunne vrangstille armen så til de grader? En kan jo begynne å lure på hvordan de har stilt overheng og justert selve spilleren. Det jeg ellers lurer på er hva dere synes om denne løsningen med plata? Den hjelper jo ikke mot problemet med at jeg må liste meg på tåneglene forbi spilleren slik at arma ikke skal hoppe. I denne forbindelse lurer jeg på å dempe det hele med gummipakninger mellom lydplata og glassplata. Er dette en løsning å gå for?
    Poenget er at spillern ikke skal ha direkte kontakt med benken. Dvs. at du burde prøve å fjerne den lydplata til fordel for ett par mynter i hvert hjørne. På den måten fanger spillern opp mindre av alle de resonansene som bor i benken din. Du må nok fortsatt liste deg stille på tå, men jeg tipper du vil merke en forbedring.

Jeg bruker to glassplater med mynter i hvert hjørne oppå en tynn, men stiv sponplate som igjen står på spikes. Har ikke mulighet til vegghylle, men her funker denne løsningen utmerket.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4

Så du anbefaler ikke at spilleren står festet i gavelveggene. men festet i veggene på hver side som bærer takstolene?
    Nei, jeg har ikke sagt noe om at ikke gavlveggene bør benyttes. De er også bærevegger. Poenget er å få feste i spikerslagene og ikke i panelet.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.157
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Gavelvegg er som regel ikke en bærende konstruksjon og er ergo ikke en bærevegg. En bærevegg er en vegg som tar lasten fra toppen og fordeler den nedover i konstruksjonen enten i ytterkant eller midt i på langs av huset hvis strekket mellom huset er for svakt. Det er ingen regel som sier at den må være laget av mur/betong. En lettvegg er betegnelsen på innvendige vegger som har i oppgave å dele opp rom i seksjoner.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Gavelvegg er som regel ikke en bærende konstruksjon og er ergo ikke en bærevegg. En bærevegg er en vegg som tar lasten fra toppen og fordeler den nedover i konstruksjonen enten i ytterkant eller midt i på langs av huset hvis strekket mellom huset er for svakt. Det er ingen regel som sier at den må være laget av mur/betong. En lettvegg er betegnelsen på innvendige vegger som har i oppgave å dele opp rom i seksjoner.
    Det er vel ingen som har sagt at en bærevegg må være laget av mur/betong, skjønner ikke hvorfor du drar fram det. Jeg regner med at du med begrepet "gavelvegg" mener gavlvegg og det er vel normalt en takstol også i hver gavl og denne bæres av en eller flere søyler i gavlveggen. Så hvordan du kan si at en gavlvegg ikke er en bærevegg skjønner ikke jeg. Jeg er ikke snekker, men lærte da litt om byggeteknikk da jeg studerte på NTH så du trenger ikke belære meg om forskjellen mellom bærevegger og lettvegger :cool:.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.157
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jo, jeg trenger det FZ, fordi du anbefaler ting uten å vite forskjell på lettvegg og bærevegg. En gavelvegg kan du normalt sett fjerne helt uten at det skjer annet enn at du får et hull i huset. Den ytterste takstolen på en gavvelvegg står plassert ytterst på bærveggen som går på hver side av huset. Somregal er en lettvegg bygget opp av 2#4 på lik måte som en yttervegg med cc60, men mangler selvsagt ekstra forsterkning over vinduene siden det ikke er noen. I nyere tid har vi gått over på 1.5#6 pga nye krav til isolasjon i ytterveggene.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du tar bort gavlveggen tar du også bort skivevirkningen som holder huset oppe. Momentet som skal tas opp ved belastning på langveggen må tas i sin helhet av søylene. Det er de neppe dimensjonert for. Så jeg tror du bør la gavlveggene dine stå der de står.
    Forøvrig kjenner jeg folk som har plassert sin LP12 på vegghyller plassert på gavlveggen med godt resultat.

Case closed..............

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.157
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Selvsagt vil de få like godt resultat med plassering på gavelvegg. Det var noe av mitt budskap også..Bærevegg er oppskrytt og unødvendig imo for plassering av en hylle. Da er det andre ting som er langt viktigere.

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    117
    Hva koster egentlig en Linn nå om dage (basic)?. Husker min (brukt og helt "basic") kostede 3000 med Mørch UP4 arm. PU kom på 1500 i tillegg. Største anger innen hifi at denne ble solgt!

CarstenS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Antall liker
    117
    Griffenfeldt: likte veldig godt stereobenken din. Ser ut som ekte palisander - ikke ofte en ser dette idag. Kjøpt denne eller lagt selv - en får jo halve politisk korrekte Norge på nakken med slik påkostet og nobelt ædeltre? Har gått med litt tanker rundt noe lignende i stil med dobbelt mdf og fylle mellomrom med non-resonnant masse (sand evt. blandet med "mjuk" lim) - denne ser ut som noe slikt. Den "svarte" Linn passer jo designmessig bedst til dette! For meg var den brune med riller likevel "Linn Sondek"...;-) - sorry for at være gammel!

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.157
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Som skrevet under bildet så er dette den nye spilleren til EspenL. Jeg har bare tatt bildet.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.636
    Torget vurderinger
    49
    Griffenfeldt: likte veldig godt stereobenken din. Ser ut som ekte palisander - ikke ofte en ser dette idag. Kjøpt denne eller lagt selv - en får jo halve politisk korrekte Norge på nakken med slik påkostet og nobelt ædeltre? Har gått med litt tanker rundt noe lignende i stil med dobbelt mdf og fylle mellomrom med non-resonnant masse (sand evt. blandet med "mjuk" lim) - denne ser ut som noe slikt. Den "svarte" Linn passer jo designmessig bedst til dette! For meg var den brune med riller likevel "Linn Sondek"...;-) - sorry for at være gammel!
    Ser ut som Burmester rack .
    Nydelige bilder av ett vakkert anlegg :)

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.476
    Sted
    Skien
    Ser ut som Burmester rack .
    Nydelige bilder av ett vakkert anlegg :)
    Hei
    Ja det stemmer, dette er et Burmester rack (maccasa finish) :)
    Mvh: Espen

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.476
    Sted
    Skien
    Som skrevet under bildet så er dette den nye spilleren til EspenL. Jeg har bare tatt bildet.
    Hei Griffenfeldt
    Litt artig når samboeren kom hjem, hun sa det var en veldig flott spiller men lurte på hvorfor ikke strømrenseren heller stod nederst i racket :) så hun var tydeligvis enig med deg å Simen så nå er det flyttet om igjen:)

Mvh: Espen L

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.476
    Sted
    Skien
    Hey
    Da blir min Linn LP 12 med Lingo 3 og uphoric riaa levert på døren av kontrapunkt i morgen Jipiiiii :)
    Dette blir spennende
    Espen L
    Nå er jeg spent??
    Hei FrodeR
    Spilleren er godt plassert så nå koser jeg meg med vinyl, ca 20 år siden sist jeg satt på en vinyl plate!
    Når det gjelder og kommentere lyden så må jeg nok vente til mine nye høytallerene er på plass. Har bestilt nye (Magico q3) som kommer om noen uker, har imens fått låne noen høytallere (Rega) som griffenfeldt ikke bruker så jeg for prøve spilleren. Uansett så må jeg si det lille jeg har hørt at jeg er mer en overasket over hvor godt Høytallere til ca 3000 kr kan lyde vis de blir "parret" med god elektronikk.
    Mvh: Espen

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjenner den følelsen så sterkt, selv etter å ha eid den jeg har nå i over en måned. Jeg spiller bare mer og mer faktisk. Jeg har klart å forbedre lyden ganske så mye etter at jeg fikk den, og nå vet jeg ikke helt hvor det skal ende. Gratulerer så mye med spilleren, og jeg håper virkelig at du får den samme åpenbaringen som det jeg har fått. Ellers synes jeg oppsettet ditt ser fantastisk fint ut.

Sist redigert:

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.476
    Sted
    Skien
    Jeg kjenner den følelsen så sterkt, selv etter å ha eid den jeg har nå i over en måned. Jeg spiller bare mer og mer faktisk. Jeg har klart å forbedre lyden ganske så mye etter at jeg fikk den, og nå vet jeg ikke helt hvor det skal ende. Gratulerer så mye med spilleren, og jeg håper virkelig at du får den samme åpenbaringen som det jeg har fått. Ellers synes jeg oppsettet ditt ser fantastisk fint ut.
    Takk for det FrodeR :)
    Espen L

liern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2003
    Antall liker
    2
    Jeg har fått en LP 12 med Ittok LV2 i hus, og melder meg herved inn som Linn-venn. Det dreier seg om spilleren som Goshin på forumet har lagt ut bilder og info om tidligere. Jeg har en Nordost Frey tonearmskabel liggende, og tenkte å montere denne istedenfor den temmelig kjipe kabelen som ser ut til å sitte på. Kan noen gi meg noen tips til hvordan å skru av bunnplate og montere ny kabel uten å ødelegge den fine bouncen som selger har lovt meg at spilleren har?

Skal forresten sette på en Lyra Delos, noen tanker om hvordan dette vil funger i denne armen og spilleren?

• Liker
    Reaksjoner: AKA

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Jeg fant denne: I have had a Rega RB300/Denon110 on LP12. The rega was wired with RB700 cable. I moved to Ittok/Troika.

To say that was a wholesale change is about right; better at everthing. Since then Audio Origami have done a nice re wire and service, bearings are perfect.

I now run a Koetsu Red, works very well on the Ittok, next change will probably be a Lyra Delos, also works very well on the Ittok.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har en Nordost Frey tonearmskabel liggende, og tenkte å montere denne istedenfor den temmelig kjipe kabelen som ser ut til å sitte på. Kan noen gi meg noen tips til hvordan å skru av bunnplate og montere ny kabel uten å ødelegge den fine bouncen som selger har lovt meg at spilleren har?

Skal forresten sette på en Lyra Delos, noen tanker om hvordan dette vil funger i denne armen og spilleren?
    Hvis fjærene er justert uten at kabelen er montert skal bounchen være like god etter at den originale kabelen er fjernet. Da er jobben å plassere den nye uten at bounchen påvirkes. Klarer du det er alt OK.
    Kan forøvrig være kjelkete hvis kabelen er for stiv eller for slapp. Det må også være mulig å feste den i P-clip'en som sitter i bak-kant av spilleren. Mao. det er bare å prøve. Får du det ikke til kan du kjøpe en ny T-kable fra Linn. Den låter bedre enn standardkabelen og passer perfekt. Du må forøvrig bytte ut P-clip'en med den nye som følger med denne kabelen.
    Bunnplata tar du av ved å skru ut 4, 6 eller 10 skruer som holder denne. forskjellig på gamle og nye spillere og om den har Trampolin eller ikke. Når bounchen skal sjekkes, evt. justeres, må spilleren stå helt i vater. Husk at drivreim skal være montert når bounchen justeres.

Lykke til.

Har ikke prøvd Lyra på mine spillere, men har hørt fler som sier de spiller bra på Ekos, og da bør de passe Ittok greit også......

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.061
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Oi, den var pen.
    Klassisk vakker spiller.
    Og den i forgrunnen virker liksom litt kjent. Fin den også :)

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.157
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Et lite spørsmål om olje i lageret. Gjør alle som blir anbefalt og fyller opp lageret med olje og knyter en papirstrimmel rundt for å fange opp det overflødige når man putter spindelen nedi?

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.476
    Sted
    Skien

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    441
    Torget vurderinger
    4
    Et lite spørsmål om olje i lageret. Gjør alle som blir anbefalt og fyller opp lageret med olje og knyter en papirstrimmel rundt for å fange opp det overflødige når man putter spindelen nedi?
    Nei

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn