Griffenfeldt
Hi-Fi freak
Når vet du at nok er nok FZ?
Når du hører det surkler. Hvis du har Cirkus lager vel og merke.Når vet du at nok er nok FZ?
Hører du enda ikke forskjell på de to sidene, Amos? Da er det vel forhåpentligvis noe annet på vei til hjernen din som maskerer forskjellenDet er nok når den overflødige oljen renner over og inn i papirstrimmelen. Om en skal vurdere surklelyder må man ha ører som er så gode at de kan høre forskjell lydkvaliteten fra den ene siden av filtmatten til den andre.
Det er når oljen kommer opp at du hører surklingen. Hvis du allerede har fyllt mer enn det trengs og senker spindelen vil du ikke høre surklingen, men da renner det sannsynligvis over kanten også.Egentlig bør man ikke høre at det surkler hvis det er fult nok? Det betyr at du fanger luft i oljen og skulle i teorien ha luftet lageret slik at man ungikk fanget luft. Dermed bør man fylle det opp slik at overflødig olje kom ut og ikke luft ( surklingen )
Takk skal du ha. Jeg har funnet den der, men kan ikke finne noe om akkurat dette. Jeg burde kanskje starte en egen tråd på den der.
Takk for svar @ptb. Jeg begynner å lure. Spilleren er satt opp i Stockholm, og arma var jo fullstendig feiloppsatt. Armbordet er i vater med resten på venstre side, mens det faller jevnt ned på høyre side. 1,5 mm lavere enn plintet oppe ved armen blir til 3,5 mm fremme til høyre. Jeg sjekket også armbordets vinkling, og det er også feil. Armbordet tar nesten borti topplata fremme til venstre, mens det er en 5 mm glipe bak til venstre. På meg virker det som om armbordet er satt feil på subchassyet, eller at subchassyet er feilmontert på noe vis?^ Armbordet skal være 100% i vater (alle veier) i forhold til platetallerken.
Kan noe være feilmontert - ref. det du også skrev i #1613
Takk for rådene @ottone. Jeg har lyst til å lære meg spilleren selv, nettopp fordi som du sier at det kommer til å bli tilfredsstillende. Jeg leste litt på foraene før jeg kjøpte den, og det skremte meg ikke fra å realisere drømmen, og da bør jeg også ta konsekvensene av det selv om jeg ikke er noen finmekaniker. Jeg er heller ingen finsnekker, men jeg kan snekre (har bygd både garasje og hus), og skal nok klare å lage en jig om jeg bruker litt tid på den. Jeg har forøvrig sjekka armen og azimut, og kan ikke se at alle disse skjevhetene påvirker dette i nevneverdig grad. Dermed kan jeg bruke spilleren uten at det får konsekvenser verken for vinyl eller Adikt. Når det gjelder påvisning av feil eller mangler, så har jeg ingen problemer med det. Det får skje det som skjer. Poenget er uansett at spilleren skal bli så optimal som mulig. Vi har brukbart kamerautstyr i huset, og bilder skal jeg nok få lagt ut når den tid kommer.Hei FrodeR
Det er ikke så godt å si hva spilleren din har vært utsatt for, men hvis beskirvelsen din av skjevheter og tilstand er riktig har jeg vanskelig for å tro at den kan ha forlatt en Linn-forhandler i den tilstanden. Linn er kresne på hvem de tillater å forhandle deres produkter, og teknisk kvalitet på oppsett og service er viktig.
Da kan det hende at den har vært utsatt for støt og vibrasjoner, kanskje under transport, som gjør at ting har forskjøvet seg og blitt skeivt. Eller tidligere eier har forsøkt seg på noe og ikke fått det til. Ingen tvil at du må prøve å få rettet på disse tingene, og spilleren din trenger en full runde med oppsett og justering.
Da har du flere alternativ:
1. Kontakt en godkjent forhandler (Kontrapunkt i Norge) og spør hva de skal ha for fullt oppsett og justering, inkludert arm. De kan dette på fingrene og det behøver ikke bli så dyrt.
2. Sette igang og lære deg oppsett og justering selv.
Begge disse kan koste litt penger, et godt oppsett krever en jig, og den kan koste litt. Å lage en selv er heller ikke helt enkelt (jeg har prøvd )
Det kan være tilfredsstillende å prøve seg selv, lære hvordan konstuksjonen fungerer, det gir et godt grunnlag for videre samliv med Linn.
Uansett kan det være lurt å ta noen klare nærbilder av det du mener er feil ved spilleren.
Hvis du legger det ut her og vil gå i gang selv skal jeg garantere at du får masse hjelp. Bare se tildigere i tråden her. Og så liker vi veldig godt å se bilder i trådene.
Du risikerer selvføglelig å få påvist feil og skader ved spilleren som du ikke var klar over, men den sjansen syns jeg du skal ta. LP12 fortjener seriøs behandling, og er verd innsatsen.
Hører du enda ikke forskjell på de to sidene, Amos? Da er det vel forhåpentligvis noe annet på vei til hjernen din som maskerer forskjellenDet er nok når den overflødige oljen renner over og inn i papirstrimmelen. Om en skal vurdere surklelyder må man ha ører som er så gode at de kan høre forskjell lydkvaliteten fra den ene siden av filtmatten til den andre.
Fortsett å bruk papiret du hvis du ikke klarer å høre når lageret er fullt nok.................
Dette får du tilTakk skal dere ha begge. Jeg skal driste meg bortpå dette prosjektet, og kan nok trenge all moralsk og teknisk støtte jeg kan få Skal forsøke å legge ut bilder underveis.
Hvis du leser litt rundt på Linn forum ser du at det er mange fler som hører dette. De mest seriøse forhandlerne merker også mattene for kundene når de leverer spillerne. Det er faktisk også forskjell på mattene fra samme vintage. Jeg har fire matter fra samme årstall og en av dem låtere tydelig bedre enn de andre. Men dette har vi snakket om mange ganger før, toriamos, og hvis du ikke hører forskjell er det vel bare for deg å slutte å tenke på detHar faktisk aldri hørt om noe andre enn deg som hører forskjell på de to mattesidene, så er ikke så sikkert det er noe som maskerer hos meg.
Kontrapunkt anbefaler (i alle sa de det til meg) at en tømmer på oljeflaska, snurrer et papirtørkle rundt som tar seg av overskuddsoljen når tallerkenen legges på.
Hvilken lyd hører du når du hører at det er nok olje i lageret?
Det er godt mulig. Når spilleren står i vater, dvs. plinthet, skal tallerken og armbrett være i vater også. Er de ikke det er det bare å få av bunnplata og begynne å justere fjærene opp eller ned. En jig gjør dette mye enklere. Det er også viktig at jiggen og underlaget den står på er helt stødig. Hvis ikke er det vanskelig å få til en god bounce. Når jeg setter opp spillere gir jeg meg ikke før de bouncer i minst 15 sekunder og kun vertikalt uten noen sideveis bevegelser. Den skal også bounce pistonic, altså jevnt opp og ned uten noen rykninger.Hei igjen alle sammen. Gnagsåret fra det ytterste Trøndelag her. Jeg har vært inne på Ottones set-up link. Min interesse ble vekket da jeg så bounce-sjekken til Peter. Min spiller bouncer ikke slik. Tallerkenen på spilleren min står mye høyere, og den bouncer mye kortere tid. Jeg synes også den bouncer litt sideveis. Jeg lurer rett og slett på om fjæren (e?) under tallerkenen, eller på venstre side er strammet slik at den har hevet tallerkenen og at det er derfor det hele heller mot høyre. (Jeg har måttet heve høyre side av spilleren får å få tallerkenen i vater). Er dette mulig?
Hvis du leser litt rundt på Linn forum ser du at det er mange fler som hører dette. De mest seriøse forhandlerne merker også mattene for kundene når de leverer spillerne. Det er faktisk også forskjell på mattene fra samme vintage. Jeg har fire matter fra samme årstall og en av dem låtere tydelig bedre enn de andre. Men dette har vi snakket om mange ganger før, toriamos, og hvis du ikke hører forskjell er det vel bare for deg å slutte å tenke på detHar faktisk aldri hørt om noe andre enn deg som hører forskjell på de to mattesidene, så er ikke så sikkert det er noe som maskerer hos meg.
Kontrapunkt anbefaler (i alle sa de det til meg) at en tømmer på oljeflaska, snurrer et papirtørkle rundt som tar seg av overskuddsoljen når tallerkenen legges på.
Hvilken lyd hører du når du hører at det er nok olje i lageret?
Når det gjelder lyden ved oljepåfylling har jeg beskrevet den for Griffenfeldt. Les en gang til hvis du er interessert......
Det er forøvrig ikke jeg som fant ut dette selv, har lært det av Peter @ cymbiosis, da han var her og satte opp mine spillere.
Ok. Jeg tror jeg begynner å skjønne dette. Det skjevt plasserte armbordet kan skylde at en av gummiforingene i fjærsystemet er kommet ut av posisjon i forhold til bolten. I tillegg er fjæren(e?) på venstre side justert slik at subchassiet heller mot høyre. Da skal jeg justere opp på høyre side, og eventuelt ned på venstre side inntil armbordet er i fullstendig vater med topplata og plintet?Det er godt mulig. Når spilleren står i vater, dvs. plinthet, skal tallerken og armbrett være i vater også. Er de ikke det er det bare å få av bunnplata og begynne å justere fjærene opp eller ned. En jig gjør dette mye enklere. Det er også viktig at jiggen og underlaget den står på er helt stødig. Hvis ikke er det vanskelig å få til en god bounce. Når jeg setter opp spillere gir jeg meg ikke før de bouncer i minst 15 sekunder og kun vertikalt uten noen sideveis bevegelser. Den skal også bounce pistonic, altså jevnt opp og ned uten noen rykninger.Hei igjen alle sammen. Gnagsåret fra det ytterste Trøndelag her. Jeg har vært inne på Ottones set-up link. Min interesse ble vekket da jeg så bounce-sjekken til Peter. Min spiller bouncer ikke slik. Tallerkenen på spilleren min står mye høyere, og den bouncer mye kortere tid. Jeg synes også den bouncer litt sideveis. Jeg lurer rett og slett på om fjæren (e?) under tallerkenen, eller på venstre side er strammet slik at den har hevet tallerkenen og at det er derfor det hele heller mot høyre. (Jeg har måttet heve høyre side av spilleren får å få tallerkenen i vater). Er dette mulig?