Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Det er nok når den overflødige oljen renner over og inn i papirstrimmelen. Om en skal vurdere surklelyder må man ha ører som er så gode at de kan høre forskjell lydkvaliteten fra den ene siden av filtmatten til den andre.

Når vet du at nok er nok FZ?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Det er nok når den overflødige oljen renner over og inn i papirstrimmelen. Om en skal vurdere surklelyder må man ha ører som er så gode at de kan høre forskjell lydkvaliteten fra den ene siden av filtmatten til den andre.

Hører du enda ikke forskjell på de to sidene, Amos? Da er det vel forhåpentligvis noe annet på vei til hjernen din som maskerer forskjellen :cool:

Fortsett å bruk papiret du hvis du ikke klarer å høre når lageret er fullt nok.................

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.150
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Egentlig bør man ikke høre at det surkler hvis det er fult nok? Det betyr at du fanger luft i oljen og skulle i teorien ha luftet lageret slik at man ungikk fanget luft. Dermed bør man fylle det opp slik at overflødig olje kom ut og ikke luft ( surklingen )

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Egentlig bør man ikke høre at det surkler hvis det er fult nok? Det betyr at du fanger luft i oljen og skulle i teorien ha luftet lageret slik at man ungikk fanget luft. Dermed bør man fylle det opp slik at overflødig olje kom ut og ikke luft ( surklingen )
    Det er når oljen kommer opp at du hører surklingen. Hvis du allerede har fyllt mer enn det trengs og senker spindelen vil du ikke høre surklingen, men da renner det sannsynligvis over kanten også.

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Stille her om dagen. Selv har jeg fått Klyde i hus og var egentlig forberedt på en ambivalent opplevelse, men i lag med Linto, kan jeg ikke skjønne annet at dett er en aldeles nydelig PU.
    Hvorfor denne får så mye tyn der ute på diverse forumer er for meg ett mysterium.
    Noen andre som har erfaringer med denne ellers utskjelte Klyde?

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Fikk den ved en tilfeldighet, og hadde egentlig slått den fra meg, på bakrunn av andres meninger om både dull lyd og dårlige sporingsegenskaper.
    Nok en gang har det vist seg at man må prøve selv!
    Her i gården sporer den utmerket og rocker som ett villdyr!

arnejustad

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2008
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    1
    Dypere enn hva? Synes den er nogså nøytral på alle punkter, og fremhever egentlig ingen ting. Adikten for eksempel har nok en mer svulstig bass, mens Klyden er mer naturlig.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Det samsvarer med alle oppgraderingene til LP12. Jo høyere du går opp på stigen, jo tightere og dypere er bassgjengivelsen. Ikke noe for de som liker svulstig bass.............

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Håper noen kan hjelpe meg. Som dere vet har jeg en Linn-spiller med en Project 9cc arm og en Adikt PU. Jeg har hele tiden savna dypbassen. I denne forbindelse senka jeg arma i første omgang med tykkelsen av 2 kronestykker (!) da det var tydelig at den vinkla nedover. Det ble bedre, men fortsatt ikke godt nok. Jeg har skjønt på enkelte at Linn-spiller kanskje ikke gir den helt store dypbassen, og jeg var faktisk i ferd med å akseptere det. Så i dag senka jeg arma ytteligere med tykkelsen av enda ett kronestykke. Det ble fart i sakene kan man si. Bassen ble akkurat slik jeg vil ha den, verken mer eller mindre. Jeg er rett og slett imponert, og gleden er enda større da jeg ikke kan høre at jeg har mista noe vesentlig oppover. Imidlertid oppsto det et problem. Armhvileren når ikke lengre opp til arma, da den følger med nedover når jeg senket arma. Det ser ut som om det er noen justeringsmuligheter ved at det sitter en skrue på toppen i armhvileren. I tillegg ser det ut som om det er en settskrue lavt nede på røret som armheveren går inni. Om jeg løsner den, og starter å skru på skruen skulle jo selve armhvileren komme opp? Jeg finner ingenting om dette i bruksanvisningen. Er det andre ting jeg må tenke på når jeg nå har gjort en så stor endring?
    Jeg kan ellers tillegge at Adikten nå sporer vesentlig bedre enn før, ved at jeg nå kan gå normalt rundt spilleren uten at den hopper. Jeg kan også nå forstå hvorfor svensken solgte spilleren. Jeg skjønner ikke hva Linn i Stockholm har holdt på med. Da jeg fikk spilleren sto arma nemlig så høyt at lokket tok bortpå toppen av den.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Jeg tok sjansen på å løsne setteskruen, og som jeg håpte på klarte jeg dermed å justere armhvileren så mye opp at alt nå fungerer perfekt. O glede, og hellige jul :)

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Hei alle sammen, og Godt Nytt År. Jeg er like fornøyd med spilleren min ennå. Kanskje er jeg mer fornøyd enn noen gang :) Imidlertid lurer jeg på en ting. Når jeg kikker nøye etter kan jeg se at armbordet mitt henger litt i fremre høyre kant. Har dette noen betydning for lyden?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.546
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Armbordet skal være 100% i vater (alle veier) i forhold til platetallerken.

Kan noe være feilmontert - ref. det du også skrev i #1613

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    ^ Armbordet skal være 100% i vater (alle veier) i forhold til platetallerken.

Kan noe være feilmontert - ref. det du også skrev i #1613
    Takk for svar @ptb. Jeg begynner å lure. Spilleren er satt opp i Stockholm, og arma var jo fullstendig feiloppsatt. Armbordet er i vater med resten på venstre side, mens det faller jevnt ned på høyre side. 1,5 mm lavere enn plintet oppe ved armen blir til 3,5 mm fremme til høyre. Jeg sjekket også armbordets vinkling, og det er også feil. Armbordet tar nesten borti topplata fremme til venstre, mens det er en 5 mm glipe bak til venstre. På meg virker det som om armbordet er satt feil på subchassyet, eller at subchassyet er feilmontert på noe vis?

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.446
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hei FrodeR
    Det er ikke så godt å si hva spilleren din har vært utsatt for, men hvis beskrivelsen din av skjevheter og tilstand er riktig har jeg vanskelig for å tro at den kan ha forlatt en Linn-forhandler i den tilstanden. Linn er kresne på hvem de tillater å forhandle deres produkter, og teknisk kvalitet på oppsett og service er viktig.
    Da kan det hende at den har vært utsatt for støt og vibrasjoner, kanskje under transport, som gjør at ting har forskjøvet seg og blitt skeivt. Eller tidligere eier har forsøkt seg på noe og ikke fått det til. Ingen tvil at du må prøve å få rettet på disse tingene, og spilleren din trenger en full runde med oppsett og justering.
    Da har du flere alternativ:
    1. Kontakt en godkjent forhandler (Kontrapunkt i Norge) og spør hva de skal ha for fullt oppsett og justering, inkludert arm. De kan dette på fingrene og det behøver ikke bli så dyrt.
    2. Sette igang og lære deg oppsett og justering selv.
    Begge disse kan koste litt penger, et godt oppsett krever en jig, og den kan koste litt. Å lage en selv er heller ikke helt enkelt (jeg har prøvd :) )
    Det kan være tilfredsstillende å prøve seg selv, lære hvordan konstuksjonen fungerer, det gir et godt grunnlag for videre samliv med Linn.
    Uansett kan det være lurt å ta noen klare nærbilder av det du mener er feil ved spilleren.
    Hvis du legger det ut her og vil gå i gang selv skal jeg garantere at du får masse hjelp. Bare se tildigere i tråden her. Og så liker vi veldig godt å se bilder i trådene.
    Du risikerer selvfølgelig å få påvist feil og skader ved spilleren som du ikke var klar over, men den sjansen syns jeg du skal ta. LP12 fortjener seriøs behandling, og er verd innsatsen.

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Hei FrodeR
    Det er ikke så godt å si hva spilleren din har vært utsatt for, men hvis beskirvelsen din av skjevheter og tilstand er riktig har jeg vanskelig for å tro at den kan ha forlatt en Linn-forhandler i den tilstanden. Linn er kresne på hvem de tillater å forhandle deres produkter, og teknisk kvalitet på oppsett og service er viktig.
    Da kan det hende at den har vært utsatt for støt og vibrasjoner, kanskje under transport, som gjør at ting har forskjøvet seg og blitt skeivt. Eller tidligere eier har forsøkt seg på noe og ikke fått det til. Ingen tvil at du må prøve å få rettet på disse tingene, og spilleren din trenger en full runde med oppsett og justering.
    Da har du flere alternativ:
    1. Kontakt en godkjent forhandler (Kontrapunkt i Norge) og spør hva de skal ha for fullt oppsett og justering, inkludert arm. De kan dette på fingrene og det behøver ikke bli så dyrt.
    2. Sette igang og lære deg oppsett og justering selv.
    Begge disse kan koste litt penger, et godt oppsett krever en jig, og den kan koste litt. Å lage en selv er heller ikke helt enkelt (jeg har prøvd :) )
    Det kan være tilfredsstillende å prøve seg selv, lære hvordan konstuksjonen fungerer, det gir et godt grunnlag for videre samliv med Linn.
    Uansett kan det være lurt å ta noen klare nærbilder av det du mener er feil ved spilleren.
    Hvis du legger det ut her og vil gå i gang selv skal jeg garantere at du får masse hjelp. Bare se tildigere i tråden her. Og så liker vi veldig godt å se bilder i trådene.
    Du risikerer selvføglelig å få påvist feil og skader ved spilleren som du ikke var klar over, men den sjansen syns jeg du skal ta. LP12 fortjener seriøs behandling, og er verd innsatsen.
    Takk for rådene @ottone. Jeg har lyst til å lære meg spilleren selv, nettopp fordi som du sier at det kommer til å bli tilfredsstillende. Jeg leste litt på foraene før jeg kjøpte den, og det skremte meg ikke fra å realisere drømmen, og da bør jeg også ta konsekvensene av det selv om jeg ikke er noen finmekaniker. Jeg er heller ingen finsnekker, men jeg kan snekre (har bygd både garasje og hus), og skal nok klare å lage en jig om jeg bruker litt tid på den. Jeg har forøvrig sjekka armen og azimut, og kan ikke se at alle disse skjevhetene påvirker dette i nevneverdig grad. Dermed kan jeg bruke spilleren uten at det får konsekvenser verken for vinyl eller Adikt. Når det gjelder påvisning av feil eller mangler, så har jeg ingen problemer med det. Det får skje det som skjer. Poenget er uansett at spilleren skal bli så optimal som mulig. Vi har brukbart kamerautstyr i huset, og bilder skal jeg nok få lagt ut når den tid kommer.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.546
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Som @ottone nevner, og du selv istemmer. Et par gode bilder som viser hva som er skjevt og hvor det er skjevt vil gi gode indikasjoner på hva som kan være feil. I og med at du måtte senke armen såpass mye, ta også et bilde som viser hvilke armvinkel du har i dag i forhold til tallerken. Teoretisk skal armen være tilnærmet plan med tallerken.

Du får garantert hjelp og veiledning, da det er mange her på HFS som kan LP12 utoginn:)

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Det er trivelig å lese det som står her. Jeg er svært takknemlig for all hjelp jeg kan få. Slik ser det ut:

IMG_1456.jpg

Armen slik VTA er justert nå.

IMG_1458.jpg

Litt vanskelig å ta bilde uten blitz, men slik er altså armbordet plassert.

IMG_1466.jpg

På dette bildet kan en se fallet i armbordet ganske tydelig.

IMG_1467.jpg

Slik ser det altså ut det hele.

Vedlegg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.150
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Kan det være phonokabelen som presser armbordet opp bak tro? Ble det slik etter du justerte høyden på armen?

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Jeg har sett det hele tiden, men har ønsket å lese meg opp litt før jeg presenterte det her på forumet.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.546
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Mulig bildet av armen (som viser VTA) lyver litt, men det ser ut til at den nå er litt mye "bakpå" - dvs litt lav ved armbasen.
    Men - ingen grunn til å justere mer på den foreløpig, da det er annet som må rettes opp først.
    Armbordet er jo, som du har nevnt, tydelig skjeft sideveis, og kan ikke være riktig montert. Alternativt er hele subchassiet feilmontert.

Når det gjelder hellingen - er det like mye når tallerken ligger på eller retter det seg da mer plant?
    Og igjen - er tallerken og armbordet i vater med hverandre - dvs. heller også tallerken fremover slik armbordet gjør?

Om du forsiktig presser ned tallerken, beveger da armbordet seg fritt og følger bevegelsene til tallerken?

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Du har helt rett @ptb. Hellingen retter seg når tallerkenen kommer på. Den hellingen jeg har er dermed den jeg beskrev innledningsvis, altså duppen ved fremre høyre side på armbordet. I tillegg er altså armbordet skjevt montert.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Her var mye skjevt, ja....
    Sett spilleren slik at du kommer til under og skru av bunnplata. (Trekk ut støpselet først). La reima være på, men ta av armkabel. På med tallerken og matte.
    Skru på mutterne under fjærene for å armbrettet flush med plinthet på alle tre sider. (Topplata er bøyd så glem den).
    Hvis armbrettet fremdeles står skjevt så kan du ta tak i gummiforingene som er festet i subchassiet og vri dem (og samtidig fjær og gummipakninger). Begynn med fjæra nærmest armbasen og deretter neste fjær (med klokka, dvs. fjære lengst fram på høyre side). Ved å justere disse fjærene kan du klare å rette opp skjevheten hvis ikke spilleren har fått seg en smell og boltene som fjærene henger i er blitt skjeve. Da bør du ha en såkalt T-bar checker for å rette opp disse. Er de ikke vertikale er det nesten umulig å få en skikkelig bounce.
    Hvis du får rettet opp skjevheten kan du sjekke bouncen og på en bra oppsatt spiller skal chassiet gynge minst 15 sekunder. Når du har fått til en bra bounce må du sette på armkabelen igjen. Denne skal være festet slik at den ikke påvirker bouncen.

Det kan være en tålmodighetsprøve, men ikke gi opp..............

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Takk igjen FZ. Jeg tror ikke denne spilleren har vært utsatt for en smell underveis, da den var pakket i originalembalasjen da jeg fikk den. Det finnes heller ingen merker på den som skulle tilsi at den har falt ned heller. Jeg tror rett og slett at det er gjort et elendig arbeide under oppsettet av den selv om dette er sjeldent at skjer som jeg skjønner. Den fullstendig feilstilte arma skulle tyde på dette også. Jeg skal lage meg en jig, og så er det bare å sette i gang :)

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Gjør det, med litt tålmodighet får du nok optimalisert spilleren din....

Har du Linns manual for LP12? Hvis ikke finner du den på Vinyl Engine. Grei å ha.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.446
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Lykke til FrodeR. Dette kan bare gå en vei :)

Og hvis du har god tid kan du pløye deg gjennom Peter Swain (ekspert hos Cymbiosis Hifi) sin utførlige setup guide, "a brief overview" som han er morsom nok til å kalle den, på Linn-forum
    LP12 Set-up - a brief overview.

(FZ kjenner ham, jeg har bare funnet linkene gjennom denne tråden)

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Takk skal dere ha begge. Jeg skal driste meg bortpå dette prosjektet, og kan nok trenge all moralsk og teknisk støtte jeg kan få :) Skal forsøke å legge ut bilder underveis.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Har faktisk aldri hørt om noe andre enn deg som hører forskjell på de to mattesidene, så er ikke så sikkert det er noe som maskerer hos meg.
    Kontrapunkt anbefaler (i alle sa de det til meg) at en tømmer på oljeflaska, snurrer et papirtørkle rundt som tar seg av overskuddsoljen når tallerkenen legges på.
    Hvilken lyd hører du når du hører at det er nok olje i lageret?

Hører du enda ikke forskjell på de to sidene, Amos? Da er det vel forhåpentligvis noe annet på vei til hjernen din som maskerer forskjellen :cool:

Fortsett å bruk papiret du hvis du ikke klarer å høre når lageret er fullt nok.................

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.546
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Takk skal dere ha begge. Jeg skal driste meg bortpå dette prosjektet, og kan nok trenge all moralsk og teknisk støtte jeg kan få :) Skal forsøke å legge ut bilder underveis.
    Dette får du til:)
    Jeg har ikke selv vært "inni" og justert opp en Linn, men hatt av og på sub-chassis på et par Thorens, som ikke er veldig ulike. Gummiforingene under fjærene er på sett og vis også "styringer" for å sentrere fjærene omtrentlig over bolten. Men det er litt å gå på, og dette er nok grunnen til at hele sub-chassiet (og dermed armbordet) er litt skjevt. Følg anvisningene til @FZ og set-up linken, så blir det nok bra.

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Har faktisk aldri hørt om noe andre enn deg som hører forskjell på de to mattesidene, så er ikke så sikkert det er noe som maskerer hos meg.
    Kontrapunkt anbefaler (i alle sa de det til meg) at en tømmer på oljeflaska, snurrer et papirtørkle rundt som tar seg av overskuddsoljen når tallerkenen legges på.
    Hvis du leser litt rundt på Linn forum ser du at det er mange fler som hører dette. De mest seriøse forhandlerne merker også mattene for kundene når de leverer spillerne. Det er faktisk også forskjell på mattene fra samme vintage. Jeg har fire matter fra samme årstall og en av dem låtere tydelig bedre enn de andre. Men dette har vi snakket om mange ganger før, toriamos, og hvis du ikke hører forskjell er det vel bare for deg å slutte å tenke på det ;)

Når det gjelder lyden ved oljepåfylling har jeg beskrevet den for Griffenfeldt. Les en gang til hvis du er interessert......
    Det er forøvrig ikke jeg som fant ut dette selv, har lært det av Peter @ cymbiosis, da han var her og satte opp mine spillere.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Hei igjen alle sammen. Gnagsåret fra det ytterste Trøndelag her. Jeg har vært inne på Ottones set-up link. Min interesse ble vekket da jeg så bounce-sjekken til Peter. Min spiller bouncer ikke slik. Tallerkenen på spilleren min står mye høyere, og den bouncer mye kortere tid. Jeg synes også den bouncer litt sideveis. Jeg lurer rett og slett på om fjæren (e?) under tallerkenen, eller på venstre side er strammet slik at den har hevet tallerkenen og at det er derfor det hele heller mot høyre. (Jeg har måttet heve høyre side av spilleren får å få tallerkenen i vater). Er dette mulig?

FZ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Antall liker
    430
    Torget vurderinger
    3
    Hei igjen alle sammen. Gnagsåret fra det ytterste Trøndelag her. Jeg har vært inne på Ottones set-up link. Min interesse ble vekket da jeg så bounce-sjekken til Peter. Min spiller bouncer ikke slik. Tallerkenen på spilleren min står mye høyere, og den bouncer mye kortere tid. Jeg synes også den bouncer litt sideveis. Jeg lurer rett og slett på om fjæren (e?) under tallerkenen, eller på venstre side er strammet slik at den har hevet tallerkenen og at det er derfor det hele heller mot høyre. (Jeg har måttet heve høyre side av spilleren får å få tallerkenen i vater). Er dette mulig?
    Det er godt mulig. Når spilleren står i vater, dvs. plinthet, skal tallerken og armbrett være i vater også. Er de ikke det er det bare å få av bunnplata og begynne å justere fjærene opp eller ned. En jig gjør dette mye enklere. Det er også viktig at jiggen og underlaget den står på er helt stødig. Hvis ikke er det vanskelig å få til en god bounce. Når jeg setter opp spillere gir jeg meg ikke før de bouncer i minst 15 sekunder og kun vertikalt uten noen sideveis bevegelser. Den skal også bounce pistonic, altså jevnt opp og ned uten noen rykninger.

toriamos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2005
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    5
    Når det gjelder Linn LP12 så oppfatter jeg deg som svært kunnskapsrik. - Jeg suger til meg, sakte men sikkert.
    Noterer meg at Kontrapunkt ikke er av de mest seriøse forhandlerene.

Hvis du leser litt rundt på Linn forum ser du at det er mange fler som hører dette. De mest seriøse forhandlerne merker også mattene for kundene når de leverer spillerne. Det er faktisk også forskjell på mattene fra samme vintage. Jeg har fire matter fra samme årstall og en av dem låtere tydelig bedre enn de andre. Men dette har vi snakket om mange ganger før, toriamos, og hvis du ikke hører forskjell er det vel bare for deg å slutte å tenke på det ;)

Når det gjelder lyden ved oljepåfylling har jeg beskrevet den for Griffenfeldt. Les en gang til hvis du er interessert......
    Det er forøvrig ikke jeg som fant ut dette selv, har lært det av Peter @ cymbiosis, da han var her og satte opp mine spillere.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Det er godt mulig. Når spilleren står i vater, dvs. plinthet, skal tallerken og armbrett være i vater også. Er de ikke det er det bare å få av bunnplata og begynne å justere fjærene opp eller ned. En jig gjør dette mye enklere. Det er også viktig at jiggen og underlaget den står på er helt stødig. Hvis ikke er det vanskelig å få til en god bounce. Når jeg setter opp spillere gir jeg meg ikke før de bouncer i minst 15 sekunder og kun vertikalt uten noen sideveis bevegelser. Den skal også bounce pistonic, altså jevnt opp og ned uten noen rykninger.
    Ok. Jeg tror jeg begynner å skjønne dette. Det skjevt plasserte armbordet kan skylde at en av gummiforingene i fjærsystemet er kommet ut av posisjon i forhold til bolten. I tillegg er fjæren(e?) på venstre side justert slik at subchassiet heller mot høyre. Da skal jeg justere opp på høyre side, og eventuelt ned på venstre side inntil armbordet er i fullstendig vater med topplata og plintet?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn