Linn Lp-12

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Møbelskåner? Clas Ohlson har en hylle med alt mulig slikt. Denne har beskyttet vegg og vindusomramming mot overskapdøren (til venstre) på kjøkkenet her siden 2007.
    Vis vedlegget 1034266
    Til platespillerlokket har jeg brukt skalpell på dem for at det skal se bra ut. Jeg er veldig glad i se bra ut.
    Dropper Clas, fikk tips om slike hjørneformede på Hifi og multimediaforum på Facebook...nå bestilt tre ulike varianter for se om en av dem fungerer bedre😁

    IMG_8477.png
    IMG_8481.jpeg
     
    Sist redigert:

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Det er ikkje sikert det går så godt.
    Eg testa litt slikt i ungdomen med ein Grace 707II - om opphenget var mjukt nok så gjekk det bra, men ein anelse stivt. Nei nei.
    Men for all det, du står fritt til å prøve det du vil. :)
    Godt mulig det ikke funker, og det er vel kanskje litt av grunnen til at jeg ikke har testet. Har to andre armer med høy effektiv masse, så de stivere MC‘ene har fått rotere der.

    Det jeg har lest, er at folk har lagt på ekstra vekt på headshellet til BW, og slik sett økt effektiv masse. Man må nok legge på ekstra vekt på loddet også, og skal dette funke så forutsetter det at lageret klarer av den ekstra vekten. Hvorfor jeg skulle ha prøvd på noe slikt når jeg har andre armer til formålet? Tja, si det… Vi får se om det blir med tanken eller om jeg får ånden over meg en dag 😀
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Vedrørende strømforsyning med to hastigheter. Er det noen av dere som har erfaring med Minos/Zeus intern/ekstern hvor man beholder den gamle motoren? Ser jo ut som et prisgunstig nytt alternativ til å kjøpe feks en eldre brukt Lingo hvor man og må bytte motoren som er det mest reelle alternativet for min del? Origin Live har vel og en løsning, men den er vel som Lingo hvor man bytter motoren også.
    IMG_8510.jpeg
    IMG_8508.jpeg
    IMG_8509.jpeg
     
    Sist redigert:

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    423
    Torget vurderinger
    3
    Lingo 1, 2 og 3 bruker samme motor som du har i spilleren din. Lingo 4 bruker en annen motor. Samme med Radikal. Der er det også forskjellig motor på Radikal 1 og 2. Ingen erfaring med andre 3. parts leverandører på PSU-siden enn Naim Armageddon. Den er, etter min mening, bedre enn Lingo 1, men har bare 33 1/3 rpm.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Lingo 1, 2 og 3 bruker samme motor som du har i spilleren din. Lingo 4 bruker en annen motor. Samme med Radikal. Der er det også forskjellig motor på Radikal 1 og 2. Ingen erfaring med andre 3. parts leverandører på PSU-siden enn Naim Armageddon. Den er, etter min mening, bedre enn Lingo 1, men har bare 33 1/3 rpm.
    Aaha, nettopp...så man bytter ikke motoren med Lingo 1, 2 og 3 nei...det forenkler jo endel, takk for oppklaring @FZ 👍
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har brukt Vinyl Passion Revolution 2 psu - godt fornøyd med den. Byttes til ekstern psu fra Zeus pga Karousel oppgradering.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Jeg har brukt Vinyl Passion Revolution 2 psu - godt fornøyd med den. Byttes til ekstern psu fra Zeus pga Karousel oppgradering.
    Det er mange tredjepartsløsninger tilgjengelig til mye har jeg skjønt etterhvert. Man kan vel om man går inn for det nesten bygge en komplett LP12 uten å ta i så mye som en eneste Linn komponent virker det som😁
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Jeg har brukt Vinyl Passion Revolution 2 psu - godt fornøyd med den. Byttes til ekstern psu fra Zeus pga Karousel oppgradering.
    "pga Karousel oppgradering" sier du, er det fordi du tenker det trengs for å nyttiggjøre seg de bedre egenskapene til Karousel?
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Ser virkelig fine ut de greiene til Origin Live og, men der bytter man motor og. Og så opererer de visst med ulike nivå hvor motorstyringen og strømforsyningen er i hver sine bokser....
    IMG_8530.png
     

    Mongo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2008
    Innlegg
    184
    Antall liker
    177
    Torget vurderinger
    1
    "pga Karousel oppgradering" sier du, er det fordi du tenker det trengs for å nyttiggjøre seg de bedre egenskapene til Karousel?
    mest pga åpningen i den interne vinyl passion psu blir for trang til karousel
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    mest pga åpningen i den interne vinyl passion psu blir for trang til karousel
    Aaaha, skjønner det hullet der som blir litt trangt ja. Mener det var en her som skrev tidligere at Karousel ikke er kompatibelt med Valhalla kortet og ja...👍
     

    ksr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    76
    Torget vurderinger
    1
    Jeg overvejer at få retippet min Krystal. Inden da vil jeg høre om det er meget vanskeligt at sætte pick-uppen på igen og får den linet helt korrekt op? Hvad trænger jeg af værktøj i form af protractor, etc.? Jeg har Ortofons protractor liggende. Kan den bruges til den endelige justering af pickuppen?
     
    Sist redigert:

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Da er dagen startet med å installere Origin Live sin mer teksturerte drivreim og deres sett for bedre demping av tallerken, undertallerken og pickup på Sondek'en. Og siden jeg har spilleren på vegghylle montert til bærevegg kom jeg frem til at de der svære dempeføttene ikke var nødvendige, så har nå erstattet de slitne originalføttene med nye tredjeparts.

    IMG_8778.jpeg
    IMG_8779.jpeg

    IMG_8773.jpeg
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.671
    Antall liker
    17.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mulig bildet av spilleren er tatt mens du holder på. Ellers ser det ut til at du har en ordentlig jobb å gjøre med fjærjustering :) .
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Mulig bildet av spilleren er tatt mens du holder på. Ellers ser det ut til at du har en ordentlig jobb å gjøre med fjærjustering :) .
    Ja, bildet ble tatt rett etter montering...jeg må en ny runde med både fjærjustering og finjustering av arm og pickup ja...dette medførte jo både mer vekt oppå og høyere tallerken...og nå som jeg begynte å få justert den noenlunde bra...men noe skal man vel ha å pusle med når man har en slik spiller😂 Så må få spilleren oppi jig'en en tur igjen iløpet av dagen...
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    423
    Torget vurderinger
    3
    Da er dagen startet med å installere Origin Live sin mer teksturerte drivreim og deres sett for bedre demping av tallerken, undertallerken og pickup på Sondek'en. Og siden jeg har spilleren på vegghylle montert til bærevegg kom jeg frem til at de der svære dempeføttene ikke var nødvendige, så har nå erstattet de slitne originalføttene med nye tredjeparts.

    Vis vedlegget 1037033 Vis vedlegget 1037034
    Vis vedlegget 1037248
    Prøv å begrens deg til en endring av gangen og reverser gjerne. Det du hører som en endring er ikke nødvendigvis en oppgradering når du får hørt litt mer på det.

    Avkobling av PU i armen er noe Linn fraråder. Har aldri prøvd det så mulig det fungerer bra....
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Prøv å begrens deg til en endring av gangen og reverser gjerne. Det du hører som en endring er ikke nødvendigvis en oppgradering når du får hørt litt mer på det.

    Avkobling av PU i armen er noe Linn fraråder. Har aldri prøvd det så mulig det fungerer bra....
    Takk for godt råd, det høres fornuftig ut...ser jeg har en tendens til å bli litt vel ivrig når jeg begynner med noe for meg nytt. Tror jeg skal heller prøve å bli godt kjent med spilleren før jeg gjør noe mer nå. Og heller først og fremst prioritere å lære meg å justere den riktig i første omgang...det er vel der det grunnleggende ligger, har jeg inntrykk av...😁
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Nytt armbord innkjøpt, må gjennomborre siste del av hullet til armstøtten før montering. Så fint dette modulære systemet til Linn. Kan ta litt etter litt. Nå som jeg har nye fjærer og foringer og etterhvert nytt armbord er det vel selve underchassiset og lager som står for tur muligens...😁 Uansett, det nye armbordet ser ut til å være lagd av et annet litt hardere materiale, litt mer mdf-lignende mens det gamle ser mer ut som slik presset "papirmasse" som bunnplata er lagd av? Og den nye er en liten millimeter eller så tykkere...

    IMG_9786.jpeg
    IMG_9795.jpeg
    IMG_9797.jpeg
    IMG_9805.jpeg
     
    Sist redigert:

    Øyvind I

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.10.2010
    Innlegg
    103
    Antall liker
    38
    Sted
    Ski
    Torget vurderinger
    4
    Nytt armbord innkjøpt, må gjennomborre siste del av hullet til armstøtten før montering. Så fint dette modulære systemet til Linn. Kan ta litt etter litt. Nå som jeg har nye fjærer og foringer og etterhvert nytt armbord er det vel selve underchassiset og lager som står for tur muligens...😁 Uansett, det nye armbordet ser ut til å være lagd av et annet litt hardere materiale, litt mer mdf-lignende mens det gamle ser mer ut som slik presset "papirmasse" som bunnplata er lagd av? Og den nye er en liten millimeter eller så tykkere...
    Som så mye med LP2 så er hver minste detalj endret så en spiller fra 1990 har omtrent ingen time dagens å gjøre (usikker på når topplata ble ørlite granne endret og rammene er fra annen produsent). De gamle bunnplatene hadde strengt tatt ikke annen funksjon enn å hindre eksponering av undersiden - nesten som ett lokk på undersiden. Senere utgave av bunnplata har også fått funksjon for å stive av konstruksjonen. Siste utgave som kommer med eller uten dempeføttene er jo i metall. Det fine er som du nevner at man kan oppgradere alt til nyeste utgave. Ikke altid regninssvarlig men en artig reise og man kan ta det etter hvert som midlene tillater - hvis man ønsker.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Som så mye med LP2 så er hver minste detalj endret så en spiller fra 1990 har omtrent ingen time dagens å gjøre (usikker på når topplata ble ørlite granne endret og rammene er fra annen produsent). De gamle bunnplatene hadde strengt tatt ikke annen funksjon enn å hindre eksponering av undersiden - nesten som ett lokk på undersiden. Senere utgave av bunnplata har også fått funksjon for å stive av konstruksjonen. Siste utgave som kommer med eller uten dempeføttene er jo i metall. Det fine er som du nevner at man kan oppgradere alt til nyeste utgave. Ikke altid regninssvarlig men en artig reise og man kan ta det etter hvert som midlene tillater - hvis man ønsker.
    Så sant så sant. Og så er det jo i seg selv og en viss tilfredstillelse og glede i det å mekke og skru litt selv og, litt hobby i det og. Lese seg opp på og finne deler osv...😀
     
    Sist redigert:

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Usikker på om det er tilfeldigheter, men fikk en opplevelse av at det ble mye enklere å vatre opp det nye armbrettet enn det gamle...ble fint iallefall...tross ny logo...og at jeg klarte å dunke borti noe greier så jeg fikk et bitte lite hakk på venstre hjørne foran...😂

    IMG_9816.jpeg
    IMG_9819.jpeg
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Topp-plata er forresten åpenbart ikke helt flat, den buer litt ned på midten på den siden som er nærmest armbrettet...så spørs om den på sikt bør byttes ut, og det før underchassiset som egentlig ser greit ut...iallefall nå som jeg fikk på nytt armbrett...
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    423
    Torget vurderinger
    3
    Topp-plata er forresten åpenbart ikke helt flat, den buer litt ned på midten på den siden som er nærmest armbrettet...så spørs om den på sikt bør byttes ut, og det før underchassiset som egentlig ser greit ut...iallefall nå som jeg fikk på nytt armbrett...
    Det er helt riktig. Topplatene kommer ferdig bøyd fra Linn. Skal du unngå noe klirring i topplata når du slår på den med knoken må den være bøyd slik at den står i spenn når treskruene er dratt til.
     

    TomLinn

    Medlem
    Ble medlem
    16.04.2016
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Topp-plata er forresten åpenbart ikke helt flat, den buer litt ned på midten på den siden som er nærmest armbrettet...så spørs om den på sikt bør byttes ut, og det før underchassiset som egentlig ser greit ut...iallefall nå som jeg fikk på nytt armbrett...
    Hei
    Har en LP12 fra ca 1974. Har den samme buen litt ned på midten - mot armbrettet. Etter hva jeg har lest meg til skal det være slik. Har i grunnen lurt på om dette er uheldig med tanke på at de to subchassisboltene i høyre side da ikke har et vannrett anlag i topplata og da vil de to ikke være helt vertikale.
    Synspunkter ?

    For øvrig: Svart nedkant av plinthen er originalt.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    423
    Torget vurderinger
    3
    Hei
    Har en LP12 fra ca 1974. Har den samme buen litt ned på midten - mot armbrettet. Etter hva jeg har lest meg til skal det være slik. Har i grunnen lurt på om dette er uheldig med tanke på at de to subchassisboltene i høyre side da ikke har et vannrett anlag i topplata og da vil de to ikke være helt vertikale.
    Synspunkter ?

    For øvrig: Svart nedkant av plinthen er originalt.
    Boltene må bøyes slik at de står vertikalt. Dvs. at boltene bøyes slik at topplata blir bøyd noe der boltene går gjennom topplata. Selve bolten blir ikke bøyd.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    Det er helt riktig. Topplatene kommer ferdig bøyd fra Linn. Skal du unngå noe klirring i topplata når du slår på den med knoken må den være bøyd slik at den står i spenn når treskruene er dratt til.
    Aaaha, så det SKAL være sånn ja...det var jo beroligende, da er det ikke min som er skadet da...leste i en sånn setupmanual på web at armbrettet skal vatres så det går mest mulig flush med kanten på plinthet, så det er det jeg har gjort nå...
     

    TomLinn

    Medlem
    Ble medlem
    16.04.2016
    Innlegg
    6
    Antall liker
    3
    Se der, da lærte jeg enda mer nytt i dag...så da er det ikke en tidligere eier som har vært ute med svartmaling på bunnen av min heller da😁
    Vertikale bolter skal være vesentlig for å oppnå korrekt bounce - bare synd at T-bar vel ikke er så lett tilgjengelig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.671
    Antall liker
    17.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Den buen der er vel ikke helt riktig?!?
    Topplaten skal ha en svak langsgående konveks bue. Altså - når du ser på spilleren forfra, så skal topplaten (før du strammer skruene som fester den til plinth) være noen mm høyere på midten. Så presses den flat når skruene strammes.
     

    Tommyna

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2010
    Innlegg
    290
    Antall liker
    334
    Sted
    Oslo
    ^ Den buen der er vel ikke helt riktig?!?
    Topplaten skal ha en svak langsgående konveks bue. Altså - når du ser på spilleren forfra, så skal topplaten (før du strammer skruene som fester den til plinth) være noen mm høyere på midten. Så presses den flat når skruene strammes.
    Nettopp, da var det som jeg mistenkte noe feil ja og jeg misforstod hva @FZ og @TomLinn mente. Da bør jeg nok på sikt bytte topp-plata og ja...men det får vente litt nå, for det krever ganske mye mer demontering enn de tingene jeg har gjort så langt...😁
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.671
    Antall liker
    17.746
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Tror nok fint du klarer å rette ut den svaien du har der. Finn et eller annet materiale som er passe bredt (5-10cm) og et par cm høyt, som ikke har skarpe kanter.
    Legg platen oppå og press forsiktig.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.821
    Antall liker
    423
    Torget vurderinger
    3
    Nettopp, da var det som jeg mistenkte noe feil ja og jeg misforstod hva @FZ og @TomLinn mente. Da bør jeg nok på sikt bytte topp-plata og ja...men det får vente litt nå, for det krever ganske mye mer demontering enn de tingene jeg har gjort så langt...😁
    Slapp av, dette ser helt riktig ut. Ingen grunn til å bytte plata pga. den svaien der. Når plata bøyes i den andre retningen, som ptb skriver over, blir det en bøy som den du har på høyre side. Venstre side rettes ut, det må den for å få god kontakt med konsollen i plinthet, men bøyen på høyre side beholdes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn