Litt å tygge på for målemafiaen!

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Ludo skrev:
Snickers-is skrev:
Ludo skrev:
Vel, jeg vet faktisk ikke om det går an å demonstrere det siden enkelte folk ikke hører forskjellene... Da er det bare sånn da. Ingen vits å banke det inn i hodet på folk som ikke klarer å høre slike forskjeller...
Aha!

Når du "hører" en forskjell som noen andre ikke hører så unviker du bare å dokumentere at du faktisk hører forskjell slik at du får rett i at du har mye flinkere ører eller et anlegg som "rettferdiggjør" en overpriset kabel?

Men kjære deg da, du som konstruktør av både høyttalere og forsterkere i det noen påstår er verdensklasse må da ha oppdaget at det faktisk finnes forskjell på kabler?
At noen påstår det er i verdensklasse er jo hyggelig, men jeg kan ikke helt se hvorfor det skulle stille ekstra store krav til meg, særlig ikke ettersom mitt syn på kabler ikke har blitt endret siden jeg bega meg inn i bransjen fra en 20-årig hobbytilværelse.

Forøvrig synes jeg at den skjulte påstanden om at jeg "ikke har oppdaget at det er forskjeller på kabler" blir tåpelig all den tid jeg i samtlige tråder om temaet som jeg har deltatt i har gitt klart uttrykk for at det er forskjeller på kabler. Jeg har til og med gått så langt i en del tråder som å kategorisere de forskjellene som er signifikante og hvordan de påvirker utstyret rundt seg.

Ludo skrev:
Når du sier overpriset så bør det vel kanskje huskes på at man finner HiFi anlegg i alle prisklasser og kvaliteter.
Ah, med andre ord vil et oppsett som er enda grøvre overpriset i andre ledd "rettferdiggjøre" overprising av kabler?

Ludo skrev:
Mener du f.eks. at Roysen og Endre Askeland skulle ta til takke med kablene fra Biltema ???
Tja, hvorfor ikke? Tror du de har testet kabler fra Biltema? Uten å teste dem kan man vel ikke uttale seg, kan man vel?

Ludo skrev:
Du skal jo selv levere et anlegg til nesten 600k; du mener ikke seriøst at et slikt anlegg ikke klarer å nyte fordel av særdeles gode kabler???
Nei, har jeg noen sinne sagt det?

Ludo skrev:
Nå ble jeg skremt...
Huff da, tror du det går over?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Ludo skrev:
Snickers-is skrev:
Dette var da et usedvanlig lavmål av desperat hersketeknikk.
Lavmål og desperat hersketeknikk? Hva med å kanskje prøve et lite sekund å respektere at folk faktisk opplever forskjell på kabler og diverse andre ting innenfor HiFi. Prøv å forstå at det kanskje finnes ting som du ikke kan måle, men som likevel påvirker lyden i en eller annen grad.

Du representerer jo lavmålet på sitt verste der du nekter å godta disse forskjellene med mindre de kan publiseres på et papir. Det virker som du stoler såpass lite på egne ører at du må ha et papir for å dokumentere det du faktisk opplever.... Prøv å se forbi måleapparatene dine, prøv å oppleve musikken og virkelig lytte til det som presenteres...

Ha en flott kveld ;)
Dette handlet da ikke om å høre forskjeller eller ikke, det handlet om et forsøk på å frata Fush all troverdighet fordi anlegget på bildet hans ikke så imponerende nok ut.

Forøvrig, det du skriver her, har heller ingen rot i virkeligheten, noe jeg har redegjort for så ofte at det ikke er noen grunn til å skrive slik du gjør her.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
realist skrev:
Roysen skrev:
Kjære Snickersen,

Jeg har stor respekt for din kunnskap. Jeg har aldri møtt deg personlig men jeg har andrehånds informasjon om dette fra folk jeg har stor tiltro til. Mulignes kan det være at vi møtes om ikke så lenge hos en felles bekjent. Du skal heller ikke se bort fra at jeg kanskje kommer til å ta kontakt med deg en vakker dag for litt hjelp selv. Men når det gjelder kabler beklager jeg å måtte si at vi nok er temmelig uenige ;) Jeg regner imidlertid med at vi kan være enige om at gode kabler i hvert fall ikke ødelegger lydbildet?

Mvh
Roysen
Når har foreksempel internkabler til 4-5 kr meteren (les ekua) ødelagt lydvildet til IÖ sine 2-3-4 hundretusenkroners høyttalere med installasjonskabler som ht-kabler?
Jeg trodde ikke han hadde såpass dyre ting jeg. Link?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Roysen skrev:
realist skrev:
Roysen skrev:
Kjære Snickersen,

Jeg har stor respekt for din kunnskap. Jeg har aldri møtt deg personlig men jeg har andrehånds informasjon om dette fra folk jeg har stor tiltro til. Mulignes kan det være at vi møtes om ikke så lenge hos en felles bekjent. Du skal heller ikke se bort fra at jeg kanskje kommer til å ta kontakt med deg en vakker dag for litt hjelp selv. Men når det gjelder kabler beklager jeg å måtte si at vi nok er temmelig uenige ;) Jeg regner imidlertid med at vi kan være enige om at gode kabler i hvert fall ikke ødelegger lydbildet?

Mvh
Roysen
Når har foreksempel internkabler til 4-5 kr meteren (les ekua) ødelagt lydvildet til IÖ sine 2-3-4 hundretusenkroners høyttalere med installasjonskabler som ht-kabler?
Jeg skjønner ikke hva du snakker om jeg - beklager.

Mvh
Roysen
Okay, dette er et svar jeg respekterer fullt og helt, selv om jeg på bakgrunn av dine innlegg er nokså uenig med deg. Du prøver såvidt jeg kan se å belegge dine påstander på en saklig måte. Det du (og sikkert svært mange andre) ikke skjønner med mitt innlegg vil vel etterhvert komme, tror jeg nok.
 
K

kbwh

Gjest
Vet ikke helt jeg, Snickers-Is. Det er et helvete å få slik EKKJ til å ligge der jeg vil.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Valentino skrev:
Vet ikke helt jeg, Snickers-Is. Det er et helvete å få slik EKKJ til å ligge der jeg vil.
Du må få deg noe mykere. Gummikabel er tingen.
 
K

kbwh

Gjest
Skaden er allerede skjedd. Denne ligger inni veggen og kommer ut av dørstokken, Rhesus. Beregnet levetid 35 år, da kommer de nok og henter meg.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
Snickers-is skrev:
realist skrev:
Roysen skrev:
Kjære Snickersen,

Jeg har stor respekt for din kunnskap. Jeg har aldri møtt deg personlig men jeg har andrehånds informasjon om dette fra folk jeg har stor tiltro til. Mulignes kan det være at vi møtes om ikke så lenge hos en felles bekjent. Du skal heller ikke se bort fra at jeg kanskje kommer til å ta kontakt med deg en vakker dag for litt hjelp selv. Men når det gjelder kabler beklager jeg å måtte si at vi nok er temmelig uenige ;) Jeg regner imidlertid med at vi kan være enige om at gode kabler i hvert fall ikke ødelegger lydbildet?

Mvh
Roysen
Når har foreksempel internkabler til 4-5 kr meteren (les ekua) ødelagt lydvildet til IÖ sine 2-3-4 hundretusenkroners høyttalere med installasjonskabler som ht-kabler?
Jeg trodde ikke han hadde såpass dyre ting jeg. Link?

Dette er "Top of the line", 2 kanaler. (les stereo).

Har ikke/finnes ikke link....i tillegg til dette så inngår basmoduler
Fra prislisten...:

Esoteriska toppsystem (es): over 80hz
i34es 199 000:- Valfritt fanér ingår
i68es 320 000:- Valfr. fanér & D-option
ingår


Under 80hz:

Infra-basmoduler (Obs! Pris per styck): (Mängdrabatter nedan)
InfraX (/modul) 5 333:- (32 000:-/6st) (58 000:-/12 st)
InfraY (/modul) 9 500:- (57 000:-/6st) (104 000:-/12 st)
InfraZ (/modul) 20 000:- (120 000:-/6st) (220 000:-/12 st)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
For å kunne ha et etterrettelig standpunkt i denne debatten synes jeg det er viktig å spørre seg selv:
- Er virkelig det jeg hevder riktig?

For å kunne gjøre det må man også gjøre "hands on" tester på samme måte som de med omvendt standpunkt gjør. Jeg vil ikke gi meg selv endelig rett fordi jeg gjør dette regelmessig, men jeg vil komme med en annen påstand som følge av dette:

Om man er av den oppfatning at det ikke er forskjeller på kabler må man gjøre seriøse tester med et åpent sinn for å forsøke å bevise det motsatte.

Om man er av den oppfatning at dyre kabler normalt er systematisk bedre enn billigere alternativer må man gjøre seriøse tester med et åpent sinn for å forsøke å bevise det motsatte.

Om man er av den oppfatning at dyre kabler er bortkastet sett fra et ytelsesmessig ståsted må man gjøre seriøse tester med et åpent sinn for å forsøke å bevise det motsatte.

Gjør man ikke dette har man liksom ingen god grunn til å komme med påstander verken i den ene eller i den andre retningen. Derfor synes jeg det er på sin plass å spørre om en eller annen form for test/dokumentasjon eller liknende som kan bekrefte/påvise en påstand, og dette gjelder uansett hvilken retning påstanden peker.
 
O

om.s

Gjest
Fush skrev:
Ludo skrev:
Vel, det kan jo være at man for eksempel har et anlegg som ikke rettferdiggjør en god kabel. Rett og slett mangel på transparans. Evt feilplassering...
Dette er jo ikke svar på spørsmålet i det hele tatt...
Selvsagt er dette en forklaring, men om du godtar den derimot....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Fush skrev:
RoDa skrev:
Ops! ! !
Der hørte jeg ikke hva kjærringa sa, og nå eksisterer ho ikke lengre! ! Hvem faen skal vaske klærne mine nå??
Hvis du har ei kjerring som andre hverken kan se eller høre eller på noen anne måte oppfatte, hvordan kan andre vite at hun ikke bare eksisterer i ditt eget hode...?
Dette er nesten det störste teoriserende vaset jeg har lest på lenge i denne sammenhengen, det er ikke alltid bare bra å ha lest for mange böker, "virkeligheten" begynner liksom å fades litt ut, tydeligvis?!.
PS: jeg har både sett og hilst på RoDa´s kone, så jeg vet også at hun eksisterer......

mvh
 
O

om.s

Gjest
Snickers-is skrev:
Ludo skrev:
Kjære Fush, jeg skjønner meget godt hvorfor du kun vil diskutere istedet for å høre på musikk...


Say no more...
Dette var da et usedvanlig lavmål av desperat hersketeknikk.
Er det? Det er vel mer ett lysende exempel på at en av de som diskuterer mest mot forskjeller på kabler og andre lyd forbedrende tiltak, ikke selv har praktisk erfaring på området og at det dermed ikke er annet enn "teoretisk synsing" det fares med, (dette påpekte jeg også med sammebilde i en tidligere tråd, för anlegget ble pakket ned av nostalgiske grunner).

Med en slik oppstilling av anlegget ville vel både ditt og mitt anlegg ha mistet mye verdifull informasjon i presentasjonen, det tror jeg i ärlighetens navn både du og jeg kan väre enige om.

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Fush skrev:
Ludo skrev:
Vel, jeg vet faktisk ikke om det går an å demonstrere det siden enkelte folk ikke hører forskjellene... Da er det bare sånn da. Ingen vits å banke det inn i hodet på folk som ikke klarer å høre slike forskjeller...
Bare så det er sagt: Jeg kunne demonstrert for en som er klinisk døv at jeg hører forskjell på Melua og Aleksandersen, gitt eksemplet mitt tidligere. Skjønner ikke helt hvorfor det skal være annerledes med kabler.
Årsaken er at en skive med Melua ikke låter som Aleksandersen bare ved å bytte kabler.
En lydendring kan jo være så mangt, og felles for alle lyder vi oppfatter er nettopp at vi oppfatter dem, og en oppfattelse er ikke noe endelig mål for hvordan hele utstyret, inkl. kabler, behandler lyden. Det er ikkenoe problem å høre forskjell på én og samme kabel, etter første og andre gangs lytting til samme låt. Bare det å bli oppmerksom på flere detaljer i låta, betyr ikke at utstyret plutselig har forandret seg, f.eks. som ved kabelbytte, men mange tilskriver kabelbytte som årsak til forskjellene, istedet for å gå inn i seg selv å evaluere sin egen oppfattelse, eller opplevelse - og hvordan denne/disse farger den endelige lytteopplevelsen.

Mvh.

Vidar
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Vi kan jo for øvrig prøve å holde oss til kabel-emnet, og diskutere kabelforskjeller - gjerne i det uendelige, men vennligst prøv å la være å diskutere hverandre, koner og øvrige emner som ikke har med kabel og opplevelser/erfaringer/oppfatninger i den sammenhengen å gjøre:)

Vidar
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.561
Antall liker
4.550
Torget vurderinger
10
Low-Q skrev:
"Det er ikkenoe problem å høre forskjell på én og samme kabel, etter første og andre gangs lytting til samme låt. Bare det å bli oppmerksom på flere detaljer i låta, betyr ikke at utstyret plutselig har forandret seg, f.eks. som ved kabelbytte, men mange tilskriver kabelbytte som årsak til forskjellene, istedet for å gå inn i seg selv å evaluere sin egen oppfattelse, eller opplevelse - og hvordan denne/disse farger den endelige lytteopplevelsen".





Ja, for det er sikkert første gang vi hører låten og vi bytter jo aldri frem og tilbake? Hallo..... ::)
 
O

om.s

Gjest
Thomas1 skrev:
å sette inn et bilde av en av deltagernes anlegg for å bruke det mot noen, er ikke bare lavmål, men det viser hvor lavpannet det går an å bli!!!

Der forsvant siste rest av respekt for de som applauderer sånt.
Du om det, men det er ett godt ex på at "liv og läre" ikke alltid samstemmer, selv tror jeg ikke det ville blitt brukt ett slikt ex om ikke deltagerene i en slik diskusjon hadde profilert seg så sterkt som de gjör, dessverre kanskje i denne sammenhengen, men noen ganger sier ett bilde mer enn tusen ord.....

mvh
 
T

Thomas1

Gjest
om.s skrev:
Thomas1 skrev:
å sette inn et bilde av en av deltagernes anlegg for å bruke det mot noen, er ikke bare lavmål, men det viser hvor lavpannet det går an å bli!!!

Der forsvant siste rest av respekt for de som applauderer sånt.
Du om det, men det er ett godt ex på at "liv og läre" ikke alltid samstemmer, selv tror jeg ikke det ville blitt brukt ett slikt ex om ikke deltagerene i en slik diskusjon hadde profilert seg så sterkt som de gjör, dessverre kanskje i denne sammenhengen, men noen ganger sier ett bilde mer enn tusen ord.....

Ikke alltid nei...Men meg om det. Det er ikke prisen på anlegget som skal bestemme hvor berettiget man er til å komme med utspill, uansett hvor bastant eller flåsete det gjøres.

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
SAL skrev:
Low-Q skrev:
"Det er ikkenoe problem å høre forskjell på én og samme kabel, etter første og andre gangs lytting til samme låt. Bare det å bli oppmerksom på flere detaljer i låta, betyr ikke at utstyret plutselig har forandret seg, f.eks. som ved kabelbytte, men mange tilskriver kabelbytte som årsak til forskjellene, istedet for å gå inn i seg selv å evaluere sin egen oppfattelse, eller opplevelse - og hvordan denne/disse farger den endelige lytteopplevelsen".





Ja, for det er sikkert første gang vi hører låten og vi bytter jo aldri frem og tilbake? Hallo..... ::)
Det var jo ikke helt det som var poenget mitt, men det var nok litt uklart formulert :-[. Jeg kunne godt skrevet 101 og 102 gangs lytting også. Selv om man da kjenner låta bedre enn etter første gang, vil vi likevel være i stand til å oppleve denne låta forskjellig fra gang til gang - for det meste avhenger dette av forventningene.
Kabelbytte, eller andre ting vi bytter, forbereder oss på å lete etter forskjeller i lyden. I et slikt "modus" vil vi være i stand til å OPPLEVE forskjeller, selv om forutsetningene kanskje er identiske fra gang til gang - f.eks ved ABX testing der man likevel ikke har byttet kabel, men at man tross alt OPPLEVER forskjell likevel.

I et bevisst bytte, skapes forventninger, og forventninger farger opplevelsene. Hver enkelts virkelighet baseres på hvordan vi opplever den, men uenigheten om hva som forårsaker opplevelsen strides det sterkt om på kabelhjørnet i alle fall ;)

Mvh.

Vidar
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Jeg har aldri forventa at jeg vil oppleve noe lydnirvana p.g.a. noen kabelstumper. Men erfaringen min sier at
det faktisk er forskjell. Og det er forskjeller som jeg hører. Desverre. Nå er ikke jeg den som opererer i den
dyre kabelverdenen, men selv blant de billige kablene er det forskjeller. F.eks. Ht-kabelen min er Xindak som koster 1300,- God kabel til prisen som var en oppgradering fra den forrige, Kimber 4tc.
Hadde signalkabel også fra Xindak, helt til jeg fikk et tilbud på Wireworld Gold. Det var også en oppgradering.
Ikke så stor at det hadde vært forsvarlig å gi 13-14000,- for den, som er nyprisen, men med et godt tilbud var det greit. Fra amp til RIAA fant jeg Ixos på Svinesund 795,- SEK. Den ble ihvertfall ikke kjøpt p.g.a. utseende,
stygg gul farge. Men jeg har testa den mot Wireworld Atlantis. Med Atlantis så falt hele lydbildet sammen.

Og sånn går nå dagene.

P.S. Jeg har planer om etterhvert prøve ny ht-kabel. Tror den heter AU24 den jeg vil prøve.
 
O

om.s

Gjest
Thomas1 skrev:
om.s skrev:
Thomas1 skrev:
å sette inn et bilde av en av deltagernes anlegg for å bruke det mot noen, er ikke bare lavmål, men det viser hvor lavpannet det går an å bli!!!

Der forsvant siste rest av respekt for de som applauderer sånt.
Du om det, men det er ett godt ex på at "liv og läre" ikke alltid samstemmer, selv tror jeg ikke det ville blitt brukt ett slikt ex om ikke deltagerene i en slik diskusjon hadde profilert seg så sterkt som de gjör, dessverre kanskje i denne sammenhengen, men noen ganger sier ett bilde mer enn tusen ord.....

Ikke alltid nei...Men meg om det. Det er ikke prisen på anlegget som skal bestemme hvor berettiget man er til å komme med utspill, uansett hvor bastant eller flåsete det gjøres.

mvh
Helt enig i at det ikke er prisen som er det avgjörende for om man skal delta eller ikke, men det var heller ikke poenget mitt her, det var höyttaler plasseringen som fra min side var poenget og ingenting annet. Håper dette bringer litt mer klarhet m.t.p mine kommentarer.

mvh
 
O

om.s

Gjest
Low-Q skrev:
SAL skrev:
Low-Q skrev:
"Det er ikkenoe problem å høre forskjell på én og samme kabel, etter første og andre gangs lytting til samme låt. Bare det å bli oppmerksom på flere detaljer i låta, betyr ikke at utstyret plutselig har forandret seg, f.eks. som ved kabelbytte, men mange tilskriver kabelbytte som årsak til forskjellene, istedet for å gå inn i seg selv å evaluere sin egen oppfattelse, eller opplevelse - og hvordan denne/disse farger den endelige lytteopplevelsen".





Ja, for det er sikkert første gang vi hører låten og vi bytter jo aldri frem og tilbake? Hallo..... ::)
I et bevisst bytte, skapes forventninger, og forventninger farger opplevelsene. Hver enkelts virkelighet baseres på hvordan vi opplever den, men uenigheten om hva som forårsaker opplevelsen strides det sterkt om på kabelhjørnet i alle fall ;)

Mvh.

Vidar
Godt summert Vidar!

mvh
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
Hvis mitt private anlegg først skal bli tema i denne tråden, så vil jeg for ordens skyld påpeke følgende: Bildet som det refereres til er helt riktig fra et oppsett jeg hadde en tid tilbake, og som jeg har kost meg mye med. Da bodde jeg på et sted som ikke egnet seg spesielt godt til å innrede et AV-rom, noe som bildet forhåpentligvis også illustrerer. Jeg har ingen problemer med å være enig i at oppstillingen ikke er ideell, men det er flere grunner til det. Det er ikke alltid man har mulighet til eller ønske om å prioritere HiFi først.

Nå har jeg flyttet og bor et sted som egner seg bedre når det gjelder HiFi-forhold. Det har også blitt gjort betydelige oppgraderinger i anlegget. Når det er sagt, så skjønner jeg ikke relevansen. Skal det at jeg ikke har et anlegg som imponerer sannsynliggjøre at du eller andre hører forskjell på kabler? Sorry, men jeg ramler helt av i sammenhengen der.

Jeg må også nevne at jeg finner det litt pussig at folk her kan kritisere høyttaleroppstillingen på bildet ut fra en teori om hvordan det burde være, samtidig som man mener at teori ikke har noe med HiFi å gjøre. Ingen av kritikerene har hørt denne aktuelle oppstillingen selv, og burde dermed i følge deres egen filosofi ikke være i stand til å si noe kvalifisert om den.

Eventuelle andre spørsmål om anlegget mitt kan vi ta over PM.
 
L

lark

Gjest
Fush skrev:
Jeg må også nevne at jeg finner det litt pussig at folk her kan kritisere høyttaleroppstillingen på bildet ut fra en teori om hvordan det burde være, samtidig som man mener at teori ikke har noe med HiFi å gjøre. Ingen av kritikerene har hørt denne aktuelle oppstillingen selv, og burde dermed i følge deres egen filosofi ikke være i stand til å si noe kvalifisert om den.
Helt enig! Det kryr av forståsegpåere og bedrevitere på dette området her :mad:
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Fush skrev:
Jeg må også nevne at jeg finner det litt pussig at folk her kan kritisere høyttaleroppstillingen på bildet ut fra en teori om hvordan det burde være, samtidig som man mener at teori ikke har noe med HiFi å gjøre. Ingen av kritikerene har hørt denne aktuelle oppstillingen selv, og burde dermed i følge deres egen filosofi ikke være i stand til å si noe kvalifisert om den.
Som sagt, det er en billig hersketeknikk da det å få siste ord åpenbart er av en helt annen viktighet enn musikk og hifi.

Moderatorer?
 
B

Back_Door

Gjest
Det er stor sannsynlighet for forskjell på kabler. Dette grunnet det faktum at så mange faktisk opplever disse forskjeller i ulike sammenhenger.
Det er samtidig dokumentert målbare og verifiserbare forskjeller på kabler innen visse parametre.
Det er samtidig et faktum at deler av bransjen forsøker å hausse opp disse forskjeller som større og mer betydningsfulle enn de egentlig er.
Det er stor sannsynlighet at andre deler av anlegget, i de fleste tilfeller, kan forandres med større gevinst enn et kabelbytte vil gi.
Man kan neppe få et dårlig anlegg til å lyde bedre med gode kabler, men man kan få et godt anlegg til å yte sitt beste ved riktige kabler. Disse kabler trenger ikke i alle tilfeller nødvendigvis å være dyre.
Det er stor sannsynlighet for at enkelte blir lurt av placèbo i enkelte tilfeller.
Det er stor sannsynlighet for at enkelte ikke har anlegg som er gode nok til å avsløre små nyanser, fra kabler eller annet.
Det er stor sannsynlighet for at en del påstander fra bransjen vedrørende effekten av særdeles dyre og eksotiske kabler, er bløff. Dette som en naturlig konsekvens av at de samme påstander ikke lar seg verifisere gjennom kjent og akseptert metodikk.
 

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Innlegg
2.429
Antall liker
1.379
Jeg har redigert og editert noe i denne tråden, og vil fortsette med det til den dør ut av seg selv ... om noen år ;)
Det jeg vil frem til er: denne tråden egner seg svært godt som 'oppslagstråd' for den som er usikker på hvorvidt man kan/ kan ikke høre forskjell (på kabler) - og om det kan være regningssvarende å investere de (ofte) tusener av kroner som man blir tilbudt, gitt anleggets øvrige kostnader.

Ene på den bakgrunn vil jeg oppfordre til å holde seg til topic, ikke blande inn ting som knapt nok er perifere. Usakligheter og (person)angrep vil bli redigert - eller posten slettet, rett og slett.

mvh

JackX
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.561
Antall liker
4.550
Torget vurderinger
10
Backdoor.
Blir ikke helt klok på deg, nå er vi plutselig enige................ :)
 
R

Roysen

Gjest
Back_Door skrev:
Det er stor sannsynlighet for forskjell på kabler. Dette grunnet det faktum at så mange faktisk opplever disse forskjeller i ulike sammenhenger.
Det er samtidig dokumentert målbare og verifiserbare forskjeller på kabler innen visse parametre.
Det er samtidig et faktum at deler av bransjen forsøker å hausse opp disse forskjeller som større og mer betydningsfulle enn de egentlig er.
Det er stor sannsynlighet at andre deler av anlegget, i de fleste tilfeller, kan forandres med større gevinst enn et kabelbytte vil gi.
Man kan neppe få et dårlig anlegg til å lyde bedre med gode kabler, men man kan få et godt anlegg til å yte sitt beste ved riktige kabler. Disse kabler trenger ikke i alle tilfeller nødvendigvis å være dyre.
Det er stor sannsynlighet for at enkelte blir lurt av placèbo i enkelte tilfeller.
Det er stor sannsynlighet for at enkelte ikke har anlegg som er gode nok til å avsløre små nyanser, fra kabler eller annet.
Det er stor sannsynlighet for at en del påstander fra bransjen vedrørende effekten av særdeles dyre og eksotiske kabler, er bløff. Dette som en naturlig konsekvens av at de samme påstander ikke lar seg verifisere gjennom kjent og akseptert metodikk.
Jeg er helt enig med deg i dette bortsett fra to påstander hvor jeg synes du beveger deg på svært tynn is:

"Det er samtidig et faktum at deler av bransjen forsøker å hausse opp disse forskjeller som større og mer betydningsfulle enn de egentlig er."
"Det er stor sannsynlighet for at en del påstander fra bransjen vedrørende effekten av særdeles dyre og eksotiske kabler, er bløff. Dette som en naturlig konsekvens av at de samme påstander ikke lar seg verifisere gjennom kjent og akseptert metodikk."

Mvh
Roysen
 
B

Back_Door

Gjest
SAL skrev:
Backdoor.
Blir ikke helt klok på deg, nå er vi plutselig enige................ :)
Noen ganger må man stoppe opp og lese grundig hva som EGENTLIG skrives.(m.a.o. bør man styre sine følelser) Det er heller ikke påkrevet å tilhøre en bestemt leir. Sannheten finnes dog et eller annet sted. Ofte et sted mellom de ulike påstander.
Min egen prioritering vil uansett hovedsakelig være basert på det som kan verifiseres og som de fleste audiofile uten problem klarer å høre. ;)
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Noen kjører Skoda, noen kjører Toyota og noen kjører Mercedes (unntatt de som sykler da), og alle kommer faktisk frem. Det er bare måten det skjer på!

På Hi Fi messa på Plaza hotel i 2004 var det en mann ved navn L. Klausen (tror jeg)som hadde en blindtest, og t.o.m. "dama" hørte ekstreme forskjeller. Han er salgs repr. for Nordost, og testet ca. 15 kabel typer, og så klart låt Nordost sine kabler best?, men vi ble sittende i rommet i flere timer, og testet kabler som både kostet 20 - 30 ganger så mye, uten at lyden ble noe særlig bedre av den grunn. Han matchet så klart de andre komp. med max. utbytte så Nordost låt best, en liten luring, men dyktig var han.

Vi gikk ut som to store spørsmålstegn, kunne det virkelig være så store forskjeller?

Etter et par timers "stress" og lytting måtte vi tilbake til kabel rommet, og hadde da fått låne en annen kabel type til ca. 1000.- meteren, både høytaler og signal kabler ble tatt med inn i rommet. L. C. var noe skeptisk, men etter en kortere diskusjon ble vi enige at vi først skulle gå ut, og siden komme inn igjen, uten å vite hvem sine kabler som ble benyttet.

Det som var litt rart, var at den dyreste kabelen både på signal/høytaler siden låt uten tvil dårligst, men at forskjellene var der, er hevet over enhver tvil. Dette har jo litt med smak og behag å gjøre!

Kommer alltid til og ofre ett par pesetas ekstra på kabel siden, uansett hva forstå seg på ,ere mener :-*, men under rimelighetens og den økonomiske terskel tilsier.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Usmakelig å trekke inn en debatants anlegg... :p Dette har null relevans for debattantens argumenter og kan kun sees på som et forsøk på å vise hvor billig/dårlig/mainstream anlegg han har og derfor ikke bør ha noen kredibilitet på et diskusjonsforum for HiFi. Latterlig. Hva med litt mer aktiv moderering?

Roysen skrev:
Nå skrev jeg vel ikke at "siden det har blitt diskuter i 100 sider, så kan ikke blindtester være gode". Det er også direkte feilaktig at de 100 sidene kun inneholder intetsigende argumenter. Dersom du skal hevde det, må du nesten tilbakevise alle argumentene som befinner seg blant alle disse 100 sidene.
Da vil jeg gjerne at du viser til argumenter som du mener er reelle som ikke er blitt tilbakevist i forhold til blindtester. Jeg mener å huske at i den lange tråden ble hvert eneste argument tilbakevist gang på gang, mens du fortsatte å påstå at ingen ting var tilbakevist.

Ditt sammendrag er svært farget av ditt eget syn og er derfor i mine øyne like lite verdt som dine andre retoriske argumenter.
Selvfølgelig er det det ;) Men allikevel forsøkte jeg å beholde alt som hadde litt relevans. Døm selv og se hvor utvannet tråden ble... ::)

Om teoretikerne har fått ny kunnskap skal jeg la være usagt. Det som imidlertid kom frem i denne trådens åpningsinnlegg er at det er uten tvil målbare ulikheter på kabler. Det er medlemmer fra målemafiaen som har hevdet det motsatt her til det nærmest utrøttelige. For disse burde det i hvert fall ha kommet inn ny viten.

Jeg vil også gjenta meg selv i at denne tråden må sees i den sammenhengen den står. Den ble nemlig opprettet som et direkte resultat av all hakkingen målemafiaen har gjort mot synsemafiaen over flere måneder.

Mvh
Roysen
Jeg er ikke medlem av en måleliga, men har da alltid trodd at måleinstrumenter kunne være så nøyaktige at de kunne detektere den minste elektriske forskjell? Trodde ikke dette var et omdiskutert emne..
 
B

Back_Door

Gjest
Greven skrev:
Jeg er ikke medlem av en måleliga, men har da alltid trodd at måleinstrumenter kunne være så nøyaktige at de kunne detektere den minste elektriske forskjell? Trodde ikke dette var et omdiskutert emne..
I min enfoldighet, tillater jeg meg følgende resonnement:

All lyd som går gjennom en kabel, gjør det i form av elektriske signaler.
Enhver form for forandring i lyd, må være generert i form av forandring i disse elektriske signaler.Enten før kabelen, eller inne i kabelen.(så lenge forholdet rom/høyttaler er uforandret)
Alle former for forandringer i elektriske signaler skal kunne måles med dagens teknologi?*

Hvordan kan da to kabler, som måler likt, gi ulike lydopplevelser? Betyr det at lyden går gjennom kabelen i en annen form enn elektriske signaler også?*

*Dersom forklaringen er at ikke alle elektriske forandringer kan måles eller at lyden går gjennom kablene i andre former enn elektrisitet også, ligger det da en nobelpris i fysikk og venter på noen? Da opererer vi jo med forklaringer som bygger på hittil ukjent viten.

Mine spørsmål bygge på min egen tro på at lydmessige forandringer mellom kabler, bør være målbare.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
OPPROP!

Hvor i helsike kommer det fra at det IKKE ER FORSKJELL PÅ KABLER?

Halvparten av innleggene i denne tråden er fra folk som er ute av stand til å skjønne "at noen ikke kan høre forskjell på kabler."
Vel - jeg vet ikke hvem denne NOEN er. Det er forskjell på kabler.

MEN - vi som da er dømt målemafiaen mener at en kabel skal være TRANSPARENT.
Dvs. den skal overføre signalet uten å farge det.

Og har man først et knippe transparente kabler, så kan det være like greit å velge en billig en, fremfor en rådyr en -- for folk flest klarer ikke å høre forskjell på TRANSPARENTE KABLER.

Men om du er ute etter en kabel som farger signalet, i bunn/midt/topp, så snakker vi om noe helt annet.
 
B

Back_Door

Gjest
Roysen skrev:
Back_Door skrev:
Det er stor sannsynlighet for forskjell på kabler. Dette grunnet det faktum at så mange faktisk opplever disse forskjeller i ulike sammenhenger.
Det er samtidig dokumentert målbare og verifiserbare forskjeller på kabler innen visse parametre.
Det er samtidig et faktum at deler av bransjen forsøker å hausse opp disse forskjeller som større og mer betydningsfulle enn de egentlig er.
Det er stor sannsynlighet at andre deler av anlegget, i de fleste tilfeller, kan forandres med større gevinst enn et kabelbytte vil gi.
Man kan neppe få et dårlig anlegg til å lyde bedre med gode kabler, men man kan få et godt anlegg til å yte sitt beste ved riktige kabler. Disse kabler trenger ikke i alle tilfeller nødvendigvis å være dyre.
Det er stor sannsynlighet for at enkelte blir lurt av placèbo i enkelte tilfeller.
Det er stor sannsynlighet for at enkelte ikke har anlegg som er gode nok til å avsløre små nyanser, fra kabler eller annet.
Det er stor sannsynlighet for at en del påstander fra bransjen vedrørende effekten av særdeles dyre og eksotiske kabler, er bløff. Dette som en naturlig konsekvens av at de samme påstander ikke lar seg verifisere gjennom kjent og akseptert metodikk.
Jeg er helt enig med deg i dette bortsett fra to påstander hvor jeg synes du beveger deg på svært tynn is:

"Det er samtidig et faktum at deler av bransjen forsøker å hausse opp disse forskjeller som større og mer betydningsfulle enn de egentlig er."
"Det er stor sannsynlighet for at en del påstander fra bransjen vedrørende effekten av særdeles dyre og eksotiske kabler, er bløff. Dette som en naturlig konsekvens av at de samme påstander ikke lar seg verifisere gjennom kjent og akseptert metodikk."

Mvh
Roysen
Når produsenter bruker store ord som beskriver vesentlige forbedringer som følge av sine kabler, samtidig som det viser seg at helt normalt hørende audiofile ikke hører noen forskjell i det hele tatt, da må jeg vel ha dekning for min påstand?

Beskrivelser av anvendt teknologi og dennes virkning for å forbedre resultatet fra kabelen, som samtidig da ikke er verifiserbart ut fra hverken kjent testmetodikk eller almen vitenskap, må vel kunne kalles for sannsynlig bløff?(merk ordet "sannsynlig")
 
O

om.s

Gjest
Snickers-is skrev:
Fush skrev:
Jeg må også nevne at jeg finner det litt pussig at folk her kan kritisere høyttaleroppstillingen på bildet ut fra en teori om hvordan det burde være, samtidig som man mener at teori ikke har noe med HiFi å gjøre. Ingen av kritikerene har hørt denne aktuelle oppstillingen selv, og burde dermed i følge deres egen filosofi ikke være i stand til å si noe kvalifisert om den.
Som sagt, det er en billig hersketeknikk da det å få siste ord åpenbart er av en helt annen viktighet enn musikk og hifi.

Moderatorer?
Look who´s talking!!!

mvh
 
O

om.s

Gjest
Back_Door skrev:
Det er stor sannsynlighet for forskjell på kabler. Dette grunnet det faktum at så mange faktisk opplever disse forskjeller i ulike sammenhenger.
Det er samtidig dokumentert målbare og verifiserbare forskjeller på kabler innen visse parametre.
Det er samtidig et faktum at deler av bransjen forsøker å hausse opp disse forskjeller som større og mer betydningsfulle enn de egentlig er.
Det er stor sannsynlighet at andre deler av anlegget, i de fleste tilfeller, kan forandres med større gevinst enn et kabelbytte vil gi.
Man kan neppe få et dårlig anlegg til å lyde bedre med gode kabler, men man kan få et godt anlegg til å yte sitt beste ved riktige kabler. Disse kabler trenger ikke i alle tilfeller nødvendigvis å være dyre.
Det er stor sannsynlighet for at enkelte blir lurt av placèbo i enkelte tilfeller.
Det er stor sannsynlighet for at enkelte ikke har anlegg som er gode nok til å avsløre små nyanser, fra kabler eller annet.
Det er stor sannsynlighet for at en del påstander fra bransjen vedrørende effekten av særdeles dyre og eksotiske kabler, er bløff. Dette som en naturlig konsekvens av at de samme påstander ikke lar seg verifisere gjennom kjent og akseptert metodikk.
Vel oppsummert døra!....

mvh
 
O

om.s

Gjest
Greven skrev:
Usmakelig å trekke inn en debatants anlegg... :p Dette har null relevans for debattantens argumenter og kan kun sees på som et forsøk på å vise hvor billig/dårlig/mainstream anlegg han har og derfor ikke bør ha noen kredibilitet på et diskusjonsforum for HiFi. Latterlig. Hva med litt mer aktiv moderering?
Usmakelig og null relevans? Helt uenig!, det kan og jeg sier kan og ikke er, fortelle noe om en persons praktiske erfaringer rundt dette med HiFi, men det kan jo for noen synes som viktigere å komme med bare "teoretisk synsing" enn erfaringer, for noen inkl undertegnede, kan dette ha like mye å si som det for deg er att de rette måleparameterene er tilstede.

Hva du evnt måtte mene om noens kredibilitet, inkl undertegnedes, er vel så underordnet det hele her at det knapt er å bry seg om, imo.

mvh
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
om.s skrev:
Usmakelig og null relevans? Helt uenig!, det kan og jeg sier kan og ikke er, fortelle noe om en persons praktiske erfaringer rundt dette med HiFi
Hva i all verden sier ett bilde om ens erfaringer. Hva vet vel du om hans erfaringer utenfor hjemmet hos venner, bekjente og profesjonelt for den saks skyld?

Edit:
Men til sakens kjerne. En bør nok møtes på midten. Det er forskjell på kabler, og alt har en forklaring. Det finnes tilogmed forskjellige forklaringer for forskjellige situasjoner. Man bytter kabel uten tenke på at kanskje man bør rense kontaktene, noe som er den viktigste leddet i en kabels signaloverføring. Så foretrekker man såklart den som øverfører signalet renest/best. Andre tilfeller passer ikke de elektriske egenskapene til kabelen for forsterker eller høyttaler. Den kan være for høy kapasitans eller induktans etc. Da er det jo lett å avskrive en misstilpasset kabel. Til slutt må man være åpen for at sinnet blir manipulert. Som low-q sier, vil samme kabel også gi forskjellige presentasjoner etter hverandre, eller med noen dager mellomrom. Det er ikke mye fasit på dette, men det som er silkkert er at der er mere å hente andre steder, og det er også der man bør begynne. Rene kontakter er uansett det viktigste med rett konstruerte kabler, rett etter lengden :)



Mvh
Bjørn
 
Topp Bunn