Litt å tygge på for målemafiaen!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Espen R skrev:
...
Kanskje skribentene for alle de glossy fritidsbåtmagasinene skal føle seg mere skyldig for å selge naive drømmer? Man trenger jo tross alt ikke en båt med 400 hk. og platting med regnskog fra amazonas for å komme seg fra A til B. Heller ikke en motorsykkel med 250 Hk, kanskje vi i samme slengen skal "ta" alle andre som lever av å selge folk drømmer og produkter de strengt tatt ikke behøver ? Dette er jo tross alt innbilte behov som er skapt av verden rundt oss.
Dersom vi kan være enig om at det er drømmer som rapporteres, selges og kjøpes, så kan vi for min del avslutte denne regla ...

mvh
KJ
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.385
Antall liker
2.928
KJ skrev:
Espen R skrev:
...
Kanskje skribentene for alle de glossy fritidsbåtmagasinene skal føle seg mere skyldig for å selge naive drømmer? Man trenger jo tross alt ikke en båt med 400 hk. og platting med regnskog fra amazonas for å komme seg fra A til B. Heller ikke en motorsykkel med 250 Hk, kanskje vi i samme slengen skal "ta" alle andre som lever av å selge folk drømmer og produkter de strengt tatt ikke behøver ? Dette er jo tross alt innbilte behov som er skapt av verden rundt oss.
Dersom vi kan være enig om at det er drømmer som rapporteres, selges og kjøpes, så kan vi for min del avslutte denne regla ...

mvh
KJ
I disse tilfellene er drømmer noe flytende sfærisk som forhåpentligvis siden skal materialisere seg til fysiske objekter, som båter, motorsykkler og kabler.
Forskjellen slik jeg opplever det, er at kabler er med på å bringe den åndelige og sjelelige opplevelsen av god kunst, opp på et høyere erkjennelsesnivå. Sett i det perspektivet er kabler en god investering på linje med annet godt HiFi utstyr og hermetisk musikk.
 
P

Parelius

Gjest
Espen R skrev:
Parelius skrev:
Jeg har da aldri ment at du har vært i lomma på noen - selv om slike nok også fins. Det forhindrer ikke at du inngår i visse praksiser innen denne hobbyen vår, som det ikke bare er opp til deg ”å melde deg ut av med rent hjerte”. Den merkelige hifikabelindustrien ”trenger” og ”lever” bl.a. på slike folk som deg (i form av hifiskribenter). De er avhengige av at glansede hifi-blekker, som selger hif-idrømmmer, stadig kommer med sin kabeldiktning. De er avhengige av kosepraten på slike nettsteder.
Du får det til å høres ut som om Rolf skal føle seg skyldig nå.
Dette fordi du i utgangspunktet har plassert et negativt fortegn foran audiokabelindustrien.
Jeg ser at det ble litt feil sagt. Intensjonen var at det ikke nødvendigvis dreier seg om å være kjøpt, som RoDa trodde jeg mente, men at en legger an et litt mer sosiologisk perspektiv.

En annen svakhet ved det hele er jo at RoDa jo ikke bedriver noen utstragt kabeldikting. Tanken min var altså at såfremt en inngår i disse praksisene, så er ikke den enkeltes motivasjon for å gjøre det nødvendigvis den eneste måten å se det på.

Så du har rett i akkurat det, Espen (og feil i det neste du sier). Sorry klumsete formuleringer, RoDa. Var ikke meningen å plassere all elendigheten på dine skuldre. Ellers skulle det hele være klart nok.
 
K

knutinh

Gjest
Espen R skrev:
I disse tilfellene er drømmer noe flytende sfærisk som forhåpentligvis siden skal materialisere seg til fysiske objekter, som båter, motorsykkler og kabler.
Forskjellen slik jeg opplever det, er at kabler er med på å bringe den åndelige og sjelelige opplevelsen av god kunst, opp på et høyere erkjennelsesnivå. Sett i det perspektivet er kabler en god investering på linje med annet godt HiFi utstyr og hermetisk musikk.
Det er vel skjelden noen uenighet om at det er reelle forskjeller mellom en Toyota og en BMW, eller en Askeladden kontra en Princess? I de fleste tilfellene er det reelle, lett målbare/konstaterbare forskjeller mellom alternativene i slike magasiner. Man kan selvsagt være uenig i prioriteringene til "journalister" og lesere, men når vi gutter kjøper utstyr så er det som regel subjektive vurderinger som ligger til grunn, derfor prioriterer vi også ulikt.

Man kan sikkert synes at det er latterlig å betale 30.000,- for ekstrautstyr som navigasjonspakke i en bil, men det er veldig håndgripelig. Å betale 30.000 for kevlar-detaljer til understellet som "gjør ett eller annet bra uten at produsenten kan henvise til noe som underbygger det" er på mange måter lettere å latterliggjøre dersom noen skulle føle behov for det.

Jeg har aldri lest et bilblad hvor de betviler at moderne fysikk har tilstrekkelig kunnskap til å analysere en bilmotor, eller hissige bileiere som slår inn på en generell kritikk av moderne vitenskap for å forsvare sine kjøp?

-k
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Vel, det finnes dem som syns at oljeselskapene ikke er rike nok, og som tanker Shell Plus og hva det nå heter ...
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Soundproof skrev:
Vel, det finnes dem som syns at oljeselskapene ikke er rike nok, og som tanker Shell Plus og hva det nå heter ...
Bare så synd at V-power, Shell pluss osv, kommer fra de samme tankene som ''vanlig" bensin... Det er akkuratt det samme.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
bwd skrev:
Soundproof skrev:
Vel, det finnes dem som syns at oljeselskapene ikke er rike nok, og som tanker Shell Plus og hva det nå heter ...
Bare så synd at V-power, Shell pluss osv, kommer fra de samme tankene som ''vanlig" bensin... Det er akkuratt det samme.
Nei, det kan ikke stemme. For det første er det dyrere, og for det andre opplever jeg et betydelig løft i motorytelsen. Spesielt i området rundt 3500 Hz omdreininger. 8)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Jeg har sett på TV at F1-Ferrariene kjører innom Shell og tanker V-power ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.134
Antall liker
8.765
Torget vurderinger
1
På Toyota Landcruiser funker Diesel jævli bra. Hvis du har en dieselmotor da...
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
bjornh skrev:
På Toyota Landcruiser funker Diesel jævli bra. Hvis du har en dieselmotor da...
Funker fint med frityrolje også (Mythbusters)

Men i forhold til kabler. Det er jo en del magasiner osv (samt tester på nettet) som viser måleforskjeller.

Hva slags målemetoder er "målemafiaen" ute etter? Er det at det skal være forskjell på en like tykk/lang/tvinnet/isolert kabel av samme metall? Skal det være motstandsmåling, db/hz måling, andre typer målinger?

Det er jo masse kabler på markedet, både signal og høyttaler. Det er også hauger og lass av ulikheter i forhold til konstruksjonen på kabler. Tynne kabler, tykke kabler, tvinnede kabler, rette kabler, solid core ledere, hundrevis av ledere, massive isolerte, nærmest ingen fysisk isolering, terminerte, uterminerte, med og uten filter, forsølvede ledere, forsinkede ledere, (andre typer legeringer), kabler med fokus på krystall lenger. For å ikke snakke om alle forskjellene i isoleringsmeteriale.. Og sånn fortsetter det..

Så.. Jeg spør igjen. Er det greit å "måle" forskjeller på kabler som er helt forskjellig fra hverandre (konstruksjonsmessig, så lenge tverrsnittet er likt) Eller er det andre parametre vi må tenke på ved evt måling av forskjellige kabler?
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.238
Antall liker
291
bjornh skrev:
På Toyota Landcruiser funker Diesel jævli bra. Hvis du har en dieselmotor da...
Jeg fyller alltid diesel fordi det er billigere enn bensin ;D
 
R

Roysen

Gjest
Jebus skrev:
bjornh skrev:
På Toyota Landcruiser funker Diesel jævli bra. Hvis du har en dieselmotor da...
Funker fint med frityrolje også (Mythbusters)

Men i forhold til kabler. Det er jo en del magasiner osv (samt tester på nettet) som viser måleforskjeller.

Hva slags målemetoder er "målemafiaen" ute etter? Er det at det skal være forskjell på en like tykk/lang/tvinnet/isolert kabel av samme metall? Skal det være motstandsmåling, db/hz måling, andre typer målinger?

Det er jo masse kabler på markedet, både signal og høyttaler. Det er også hauger og lass av ulikheter i forhold til konstruksjonen på kabler. Tynne kabler, tykke kabler, tvinnede kabler, rette kabler, solid core ledere, hundrevis av ledere, massive isolerte, nærmest ingen fysisk isolering, terminerte, uterminerte, med og uten filter, forsølvede ledere, forsinkede ledere, (andre typer legeringer), kabler med fokus på krystall lenger. For å ikke snakke om alle forskjellene i isoleringsmeteriale.. Og sånn fortsetter det..

Så.. Jeg spør igjen. Er det greit å "måle" forskjeller på kabler som er helt forskjellig fra hverandre (konstruksjonsmessig, så lenge tverrsnittet er likt) Eller er det andre parametre vi må tenke på ved evt måling av forskjellige kabler?
....og må tversnittet være likt da?

Mvh
Roysen
 
L

lark

Gjest
Har ikke fulgt med så nøye på denne tråden, og nå er den blitt så lang at jeg ikke orker å lese gjennom den.
Men: Hvorfor skal vi på liv og død måle oss fram til en logisk forklaring på lydmessige forskjeller på kabel?
Hvorfor kan vi ikke akseptere det vi hører, og slå oss til ro med det. Når det gjelder HiFi, spriker ofte logikken i alle verdens retninger, og jo mer man grubler jo mer forvirret blir man. (Og en vakker dag kommer et par snille menn og har på oss den hvite trøya som har armene bundet sammen på ryggen ;D).
 
K

knutinh

Gjest
lark skrev:
Har ikke fulgt med så nøye på denne tråden, og nå er den blitt så lang at jeg ikke orker å lese gjennom den.
Men: Hvorfor skal vi på liv og død måle oss fram til en logisk forklaring på lydmessige forskjeller på kabel?
Hvorfor kan vi ikke akseptere det vi hører, og slå oss til ro med det. Når det gjelder HiFi, spriker ofte logikken i alle verdens retninger, og jo mer man grubler jo mer forvirret blir man. (Og en vakker dag kommer et par snille menn og har på oss den hvite trøya som har armene bundet sammen på ryggen ;D).
Hvorfor må vi på død og liv forklare alle opplevelser med lydmessige fysiske fenomener? Kan vi ikke like gjerne slå oss til ro med at mennesket er subjektivt og at vi kanskje kjøpte den hageslangen bak høyttalerne mest fordi den så imponerende ut, så lenge den uansett gir oss en bedre opplevelse?`

-k
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
lark skrev:
Har ikke fulgt med så nøye på denne tråden, og nå er den blitt så lang at jeg ikke orker å lese gjennom den.
Men: Hvorfor skal vi på liv og død måle oss fram til en logisk forklaring på lydmessige forskjeller på kabel?
Hvorfor kan vi ikke akseptere det vi hører, og slå oss til ro med det. Når det gjelder HiFi, spriker ofte logikken i alle verdens retninger, og jo mer man grubler jo mer forvirret blir man. (Og en vakker dag kommer et par snille menn og har på oss den hvite trøya som har armene bundet sammen på ryggen ;D).
Tja ... noen av oss er interessert i å finne ut av om det vi hører skyldes at kabelaturet påvirker signalet som går igjennom dem, eller om kabelatuert (dvs egentlig vissheten om kabelaturets eksistens og potensielle fortreffelighet) direkte påvirker vår oppfattning av lyden.

mvh
KJ
 
L

lark

Gjest
Vissheten om kabelaturets(!) eksistens og fortreffeligeht har nok en innvirkning på lytteresultatet. Man har vel en tilbøyelighet til å høre det man vil høre. Men rett som det er hører jo man ting som man rett og slett ikke forventet.
 
O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
lark skrev:
Har ikke fulgt med så nøye på denne tråden, og nå er den blitt så lang at jeg ikke orker å lese gjennom den.
Men: Hvorfor skal vi på liv og død måle oss fram til en logisk forklaring på lydmessige forskjeller på kabel?
Hvorfor kan vi ikke akseptere det vi hører, og slå oss til ro med det. Når det gjelder HiFi, spriker ofte logikken i alle verdens retninger, og jo mer man grubler jo mer forvirret blir man. (Og en vakker dag kommer et par snille menn og har på oss den hvite trøya som har armene bundet sammen på ryggen ;D).
Hvorfor må vi på død og liv forklare alle opplevelser med lydmessige fysiske fenomener? Kan vi ikke like gjerne slå oss til ro med at mennesket er subjektivt og at vi kanskje kjøpte den hageslangen bak høyttalerne mest fordi den så imponerende ut, så lenge den uansett gir oss en bedre opplevelse?`

-k
..."mest" fordi den så imponerende ut....

Har du ikke större tiltro til folks evner og forstand til å treffe relativt rasjonelle og egne valg enn dette Knutinh skjönner jeg godt det evige kabelmaset, og dette viser vel at det ikke alltid er kabeltilhengerene som er forblindet "av ett eller annet"...

mvh
 
P

Parelius

Gjest
lark skrev:
Vissheten om kabelaturets(!) eksistens og fortreffeligeht har nok en innvirkning på lytteresultatet. Man har vel en tilbøyelighet til å høre det man vil høre. Men rett som det er hører jo man ting som man rett og slett ikke forventet.
Ja, jeg har en slik erfaring - og som penset meg inn på den smale sti.

Første gang jeg hadde ATC SCM 20 ASL Pro i anlegget, så ble jeg sjokkskadet. Hadde aldri hørt slik herlig lyd i heimen. (Hadde på den tiden et par Epos 14 og Audio Physic Tempo II, samt Audio Physic Step). Jeg hadde de på hjemlån med det som vel var det beste av WireWorld signalkabler.

Jeg kjøpte selvsagt høyttalerne, men hadde ikke penger til den medfølgende kablage, så jeg mått greie meg med noe dårligere WireWorld (som likevel kostet meg 5.000 i bruktpris). Når jeg koblet opp det hele på nytt med dyr nok, men dårligere Wireworld, så ble jeg litt skuffet i forhold til det jeg hørte første gangen. Faen, hadde kabelen den betydningen. Fortvilt var jeg, og fikk etter en stundt lånt med hjem igjen de beste, som jeg hadde prøvelyttet med. Nå så.

Men; lyden var nå plutselig den samme. "Dyre" og "kjempedyr" WireWorld gjorde plutselig ingen forskjell. Jeg byttet frem og tilbake, og forstod ingenting. Alt var ellers likt. Enden på visa var at jeg fikk returnert de "dyre" også, og jeg fikk tak i et par ganske så dyre Discovery kabler (8.000, og det med godt avslag). Kjøpt uhørt, men med gode erfaringer fra andre. Hva skjer? Ingen forskjell igjen, eller i det minste, ingen forskjell som jeg greide helt å korrelere til hvilken kabel jeg hadde i. (Nei, det var ingen blindtest, bare prøving og feiling frem og tilbake over noen dager.) Veldig uventet alt dette, gitt min tiltro til at kabler, det var viktig.

Jeg har fremdeles mine Discoverykabler i anlegget. Jeg hører ikke forskjell på disse i dag, og medfølgende kabler fra ATC til mine ATC SCM 50 ASL. Grunnen til at jeg fremdeles har de er at de ikke er så lett selgbare, og de gjør jo nytten som kabel.

Jeg har senere solgt Nordost Quattro Fil, etter en liten sjekk mot billigvarianter, før de forsvant ut av anlegget. De er lett å selge til "troende", så det gav mening.

(Dette gjelder signalkabler, og prisene som er oppgitt gjelder strekk på 3,5 m til aktive høyttaler, altså mellom for- og effektforsterker.)

Uventet absolutt, gitt min tidligere tro og "erfaring" og forventning.

Tillegg:

Det kan sikkert være noe i veien med ørene mine, men ikke anlegget. Så slipper vi den problematikken.
 
L

lark

Gjest
Jepp! Sånn er det. Har man en nøktern holdning til det man driver med, stoler på sine egne ører og bruker tester og andre sine anbefalinger og meninger kun som en rettesnor, så kommer man i mål til slutt.
 
P

Parelius

Gjest
lark skrev:
Jepp! Sånn er det. Har man en nøktern holdning til det man driver med, stoler på sine egne ører og bruker tester og andre sine anbefalinger og meninger kun som en rettesnor, så kommer man i mål til slutt.
Helt korrekt, bare en tar med den vitenskapelige innsikt som kan avmystifisere galskapen. Masse penger å spare, mange fortvilelser som uteblir!
 
K

knutinh

Gjest
om.s skrev:
knutinh skrev:
lark skrev:
Har ikke fulgt med så nøye på denne tråden, og nå er den blitt så lang at jeg ikke orker å lese gjennom den.
Men: Hvorfor skal vi på liv og død måle oss fram til en logisk forklaring på lydmessige forskjeller på kabel?
Hvorfor kan vi ikke akseptere det vi hører, og slå oss til ro med det. Når det gjelder HiFi, spriker ofte logikken i alle verdens retninger, og jo mer man grubler jo mer forvirret blir man. (Og en vakker dag kommer et par snille menn og har på oss den hvite trøya som har armene bundet sammen på ryggen ;D).
Hvorfor må vi på død og liv forklare alle opplevelser med lydmessige fysiske fenomener? Kan vi ikke like gjerne slå oss til ro med at mennesket er subjektivt og at vi kanskje kjøpte den hageslangen bak høyttalerne mest fordi den så imponerende ut, så lenge den uansett gir oss en bedre opplevelse?`

-k
..."mest" fordi den så imponerende ut....

Har du ikke större tiltro til folks evner og forstand til å treffe relativt rasjonelle og egne valg enn dette Knutinh skjönner jeg godt det evige kabelmaset, og dette viser vel at det ikke alltid er kabeltilhengerene som er forblindet "av ett eller annet"...

mvh
Leste du posten min før du satte på piggene?

lark stilte et helt betimelig spørsmål: hvorfor må man på død og liv finne logiske forklaringer på lydmessige forskjeller mellom kabler. Jeg stiller et (i mine øyne) like logisk spørsmål: hvorfor må man på død og liv finne lydmessige forklaringer på de opplevelsesmessige forskjellene (enkelte har) mellom kabler.

Jeg finner utelukkende en årsak: jeg, du og alle andre som deltar i slike debatter har i en eller annen grad lyst til å finne ut av ting, ha rett, eller noe annet som ikke kommer inn under "sitte i fred og nyte lyden av sitt hifi uten kverulanters kritiske innspill". Altså er vi alle like skyldige eller uskyldige og å ta en indignert tone har veldig liten hensikt.

-k
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
knutinh skrev:
Jeg finner utelukkende en årsak: jeg, du og alle andre som deltar i slike debatter har i en eller annen grad lyst til å finne ut av ting, ha rett, eller noe annet som ikke kommer inn under "sitte i fred og nyte lyden av sitt hifi uten kverulanters kritiske innspill". Altså er vi alle like skyldige eller uskyldige og å ta en indignert tone har veldig liten hensikt.

-k
Kjære deg Knutinh, dette har han da svart på før:

om.s skrev:
mine motiver og meninger har du helt enkelt ikke peiling på.....

mvh
 
K

knutinh

Gjest
Da kan man vel på samme måte konkludere med at om.s ikke har peiling på hva jeg måtte være "forblindet" av. At alle som deltar i disse diskusjonene har en felles interessen utover å ha god lyd, nemlig å delta i diskusjoner skulle vel være hevet over enhver tvil?

Fremdeles står mitt poeng:
"lark stilte et helt betimelig spørsmål: hvorfor må man på død og liv finne logiske forklaringer på lydmessige forskjeller mellom kabler. Jeg stiller et (i mine øyne) like logisk spørsmål: hvorfor må man på død og liv finne lydmessige forklaringer på de opplevelsesmessige forskjellene (enkelte har) mellom kabler."
 
L

lark

Gjest
Snickers-is skrev:
Svaret på det vet du vel. Det handler om prestisje.
Jeg er igrunnen ikke helt sikker på hva denne krangelen dreier seg om.
Har du opplevd at det er forskjell på kabler, Snickers-is?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Ja, det har jeg, og det har jeg også skrevet opp til flere ganger bare i denne tråden. Hvordan det?
 
L

lark

Gjest
Snickers-is skrev:
Ja, det har jeg, og det har jeg også skrevet opp til flere ganger bare i denne tråden. Hvordan det?
Ikke noe annet enn at jeg er blitt litt usikker på hvilken side i debatten de enkelte skribenter i denne tråden står på. Ikke noe sarkasme bak spørsmålet mitt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Før jeg blir tjoret for godt fast i en bås så vil jeg legge til at jeg også er av følgende klare oppfatning:

- Mange penger i kabler gir ikke bedre lyd.
- I alle tilfeller der jeg har hørt forskjeller på kabler så har det også vært kabler med klart målbare forskjeller på.
- Ikke alle forskjeller som er målbare er imidlertid hørbare.
- Ikke alle opplevde forskjeller er nødvendig vis forskjeller i lyden.
- Om det er en forskjell man ikke klarer å høre direkte ved kabelbytte så vil man ikke høre den bedre etter en måneds bruk.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Snickers-is skrev:
Før jeg blir tjoret for godt fast i en bås så vil jeg legge til at jeg også er av følgende klare oppfatning:

- Mange penger i kabler gir ikke bedre lyd.
- I alle tilfeller der jeg har hørt forskjeller på kabler så har det også vært kabler med klart målbare forskjeller på.
- Ikke alle forskjeller som er målbare er imidlertid hørbare.
- Ikke alle opplevde forskjeller er nødvendig vis forskjeller i lyden.
- Om det er en forskjell man ikke klarer å høre direkte ved kabelbytte så vil man ikke høre den bedre etter en måneds bruk.
Her kan jeg ikke bli mer enig :) Suveren oppsummering av de erfaringer også jeg har.

Vidar
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
knutinh skrev:
hvorfor må man på død og liv finne lydmessige forklaringer på de opplevelsesmessige forskjellene (enkelte har) mellom kabler."[/i]
Det er her du tråkker i salaten; opplevelsesmessige -----> hørbare lydmessige forskjeller.
Vi "troende" trenger ikke bekreftelse på dette ;)
Men det hadde jo vært morro å overbevise dere andre om det...... :D

Mvh
Rolf
 
K

knutinh

Gjest
RoDa skrev:
knutinh skrev:
hvorfor må man på død og liv finne lydmessige forklaringer på de opplevelsesmessige forskjellene (enkelte har) mellom kabler."[/i]
Det er her du tråkker i salaten; opplevelsesmessige -----> hørbare lydmessige forskjeller.
Nå har det jo faktisk hendt før at folk har trukket likhetstrekk mellom opplevelsesmessige forskjeller og lydmessige forskjeller, men kommet ned på jorda ved å foreta en blindtest.
Vi "troende" trenger ikke bekreftelse på dette ;)
Men det hadde jo vært morro å overbevise dere andre om det...... :D

Mvh
Rolf
Nettopp. Så de bitende postene der "troende" øser ut sin harme over disse slemme rasjonalister som ikke lar dem få ha sin tro i fred inne i tråder som dette er egentlig bortkastet : det handler om to syn på en sak hvor begge sider synes det hadde vært moro å endre motpartens overbevisning?

-k
 
O

om.s

Gjest
Snickers-is skrev:
knutinh skrev:
Jeg finner utelukkende en årsak: jeg, du og alle andre som deltar i slike debatter har i en eller annen grad lyst til å finne ut av ting, ha rett, eller noe annet som ikke kommer inn under "sitte i fred og nyte lyden av sitt hifi uten kverulanters kritiske innspill". Altså er vi alle like skyldige eller uskyldige og å ta en indignert tone har veldig liten hensikt.

-k
Kjære deg Knutinh, dette har han da svart på før:

om.s skrev:
mine motiver og meninger har du helt enkelt ikke peiling på.....

mvh
Kjære deg isen, dette var lavt, selv til deg å være.....

mvh
 
L

Ludo

Gjest
knutinh skrev:
Nettopp. Så de bitende postene der "troende" øser ut sin harme over disse slemme rasjonalister som ikke lar dem få ha sin tro i fred inne i tråder som dette er egentlig bortkastet : det handler om to syn på en sak hvor begge sider synes det hadde vært moro å endre motpartens overbevisning?

-k
Nettopp på grunn av at noen opplever forskjellene på kabler så veldig tydelig og realistisk så er det nok for dem uforståelig at andre ikke hører dette. Og i undringen og frustrasjonen blir nok enkelte løse kommentarer slengt ut som forsurer trådene i det uendelige... Og vice versa... Eller no...

Mvh
Dypt troende...
 
K

knutinh

Gjest
Ludo skrev:
knutinh skrev:
Nettopp. Så de bitende postene der "troende" øser ut sin harme over disse slemme rasjonalister som ikke lar dem få ha sin tro i fred inne i tråder som dette er egentlig bortkastet : det handler om to syn på en sak hvor begge sider synes det hadde vært moro å endre motpartens overbevisning?

-k
Nettopp på grunn av at noen opplever forskjellene på kabler så veldig tydelig og realistisk så er det nok for dem uforståelig at andre ikke hører dette. Og i undringen og frustrasjonen blir nok enkelte løse kommentarer slengt ut som forsurer trådene i det uendelige... Og vice versa... Eller no...

Mvh
Dypt troende...
Greit nok. Men er det rimelig at slike sure oppstøt kommer i tråder som heter "Emne: Litt å tygge på for målemafiaen!", og fra folk som tilsynelatende hevder at de bare vil være i fred med hobbyen sin?

Det rimer ikke for meg. Hvorfor gå inn i et diskusjonsforum eller en tråd med et slikt navn hvis man bare vil være i fred med sølvkablene sine? Og hvis det man egentlig vil erå "banke vett inn i skallen til disse teite rasjonalistene" så er man vel akkurat like skyldig i å kverulere som alle andre, og burde holde seg for god til å anklage noen for å være kverulanter eller ødelegge hobbyen?

-k
 
L

Ludo

Gjest
knutinh skrev:
Ludo skrev:
knutinh skrev:
Nettopp. Så de bitende postene der "troende" øser ut sin harme over disse slemme rasjonalister som ikke lar dem få ha sin tro i fred inne i tråder som dette er egentlig bortkastet : det handler om to syn på en sak hvor begge sider synes det hadde vært moro å endre motpartens overbevisning?

-k
Nettopp på grunn av at noen opplever forskjellene på kabler så veldig tydelig og realistisk så er det nok for dem uforståelig at andre ikke hører dette. Og i undringen og frustrasjonen blir nok enkelte løse kommentarer slengt ut som forsurer trådene i det uendelige... Og vice versa... Eller no...

Mvh
Dypt troende...
Greit nok. Men er det rimelig at slike sure oppstøt kommer i tråder som heter "Emne: Litt å tygge på for målemafiaen!", og fra folk som tilsynelatende hevder at de bare vil være i fred med hobbyen sin?

Det rimer ikke for meg. Hvorfor gå inn i et diskusjonsforum eller en tråd med et slikt navn hvis man bare vil være i fred med sølvkablene sine? Og hvis det man egentlig vil erå "banke vett inn i skallen til disse teite rasjonalistene" så er man vel akkurat like skyldig i å kverulere som alle andre, og burde holde seg for god til å anklage noen for å være kverulanter eller ødelegge hobbyen?

-k
Joda, men man må jo ikke alltid svelge hele agnet med krok og snøre bare for å diskutere? Eller? Folk kunne trenge litt mer luft... ;)
Jeg inrømmer at jeg har latt meg rive med endel ganger, men i det siste har det blitt litt luft så det har gått helt greit ;D

For øvrig er jeg enig i at det kanskje ikke var ment som en 'fredstråd' med den tittelen... Det er mye enklere å bare respektere at folk har forskjellige oppfatninger om hva som er god og dårlig lyd, og hvordan folk oppfatter forandringer i lyd... Så lenge man koser seg med hobbyen sin så må det jo være bra det. Andre har som hobby å diskutere alt mulig rart på forskjellige forum - greit det også... :)

Uansett så er vi vel under Kabelhjørnet og det er plassen for oss troende det vettu ;)
 
R

Roysen

Gjest
Knutinh,

Jeg må bare spørre - er det slik at du mener/tror at dette kabelforumet er laget fordi det er interessant å diskutere om det virkelig er forskjell på kabler eller ikke? Jeg kan ikke skjønne at dette kan være intensjonen. Hva er poenget med å diskutere noe som åpenbart er et faktum og ikke vil endres av hva vi måtte hevde i diskusjonoen. Enten så er det faktum at det er lydmessige forskjeller på kabler eller så er det et faktum at det ikke slik. En diskusjon frem og tilbake endrer ikke på dette faktum og vil i så måte være helt meningsløs. Jeg kan derfor ikke tro (selv om jeg legger min beste godvilje til) at forumet var ment som et forum for en meningsløs diskusjon.

Kan det være slik at forumet er ment som et sted for å utveksle erfaringer om og anbefalinger av kabler? Dersom dette i så fall er tilfelle, vil du og dine meningsfellers konstante retorikk være fremmende for forumets intensjon og gleden ved denne hobbien? Synes du det er betimelig at man skal kunne få dele sine erfaringer i fred uten at noen konstant slår en i hode med noe de uansett ikke kan bevise?

Så lenge det ikke er beviselig at det ikke er forskjell på kabler synes jeg at du og din meningsfeller skal la oss andre som faktisk har glede av å utveksle denne typen erfaring få lov til å gjøre det uten at dere skal slå oss i hodet med påstander dere ikke kan bevise. Det er mulig bevisbyrden ligger hos oss som opplever forskjeller på kabler, men i diskusjoner oss meningsfeller i mellom er vi ikke så opptatt av å kunne bevise dette. Det er først når dine meningsfeller kommer inn i bildet at dette med bevisførsel blir et tema. Så lenge ditt syn ikke kan bevises synes jeg du ska la oss få være i fred.

Jeg tror din mening er kjent av stort sett alle på forumet nå. Så dersom jeg gjerne vil diskutere hvilken digitalkabel jeg bør benytte med mine komponenter eller hvilken nettkabel jeg bør benytte med min bassforsterker synes jeg at jeg skal få lov til å gjøre dette uten at blir fremstilt som en idiot. Dette idiotstempelet har du/dere ingen bakgrunn for å påføre mine meningsfeller. Jeg tror at uansett hva du måtte skrive i en slik kabeltråd ikke vil være mer klargjørende overfor noen med hensyn på hva du egentlig mener. Det vet alle her allerede.

Jeg skjønner virkelig ikke hva poenget kan være i å diskutere noe som ikke kan bevises og hvor diskusjonen uansett kun kommer til å være en retorisk stillingskrig. Kan poenget være at man ikke ønsker "å tape diskusjonen" mer enn faktisk å reflektere over kablene i seg selv.

Hvorfor kan dere ikke heller la oss få lov til "å leve i villfarelsen" og komme tilbake og legge ned dette forumet når dere virkelig kan bevise deres påstander.

Mvh
Roysen
 
K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
Så lenge det ikke er beviselig at det ikke er forskjell på kabler synes jeg at du og din meningsfeller skal la oss andre som faktisk har glede av å utveksle denne typen erfaring få lov til å gjøre det uten at dere skal slå oss i hodet med påstander du ikke kan bevise.
1. Kan du henvise til påstander jeg har kommet med som jeg ikke kunne underbygge
2. Var du noensinne i tvil om hva denne tråden inneholdt, og kan du dermed på noen som helst måte hevde at hobbyen din uforvarende ble revet opp med roten?
3. Forslag til endring av forumreglementet tas best opp med høvdingen og jeg vil rette meg etter påbud. Inntill det forbeholder jeg meg retten til å kritisere tull og feilaktighet framsatt som "endelige bevis på kablers betydning".

Hvis du ønsker å insinuere at jeg hopper inn i "ærlige tråder som bare er utveksling av erfaringer med sølvkabel" så oppfordrer jeg deg til å henvise til tilfelle hvor det har skjedd, da jeg har gått lei av slik aktivitet for lenge siden.

-k
 
R

Roysen

Gjest
Dette var ikke ment som et pålegg fra min side. Det har jeg selvfølgelig ikke noen autoritet til å skrive. Det var ment som en bønn med bakgrunn i hvilket forum jeg personlig ønsker. Det er fritt opp til deg om du vil følge den.

1) Du har hele tiden hevdet at det ikke er lydmessige ulikheter på kabler. Det kan du ikke bevise.
2) Denne tråden ble opprettet som en direkte årsak av dine meningsfellers pågang den siste tiden (også i "ærlige" tråder).
3) Jeg skriver du/dere og sikter da til alle med ditt syn ikke bare deg direkte, men noen av spørsmålene som er stilt i innlegget kunne jeg godt tenkt meg at du reflekterte over uten at "piggene stritter" før du har overveid de nøye.

Synes du/dere virkelig det er meningsfylt å diskutere noe som aldri kommer til å bli påvirket av diskusjonen.

Dersom jeg mot formodning skulle ha misforstått deg og at din virkelige intensjon er å diskutere spesifikke attributter ved kabler som f.eks. hvorvidt kablers båndbredde kan påvirke dynamikken i musikkgjengivelsen og underbygger en slik påstand meg målbare fakta, ber jeg om unnskyldning. Dette vil i så fall være en god innfallsvinkel fordi det tar opp et emne som lærer alle her noe - både kabeltvilerne (som får ytterligere et argument å legge i kortstokken) og kabeltilhengerne (som lærer noe om de målbare og lydmessige egenskapene ved kabler).

Mvh
Roysen
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
65
Bare en aldri så liten kommentar fra sidelinja:

Det gjelder å ikke strekke det for langt, mine venner :)
;D ;D ;D ;D
 
Topp Bunn