Joda, så det ryddes, litt i rykk og harde napp - noe som ble ryddet ut for noen dager siden, var en hyllemeter bøker - ymse romaner og spenningsbøker. Pakket i en kartong og satte i bilen, men gjenbruksbutikken var stengt - så esken har blitt stående i bilen. I går trengte jeg bagasjerommet, så esken ble løftet ut, bunnen røk, og alle bøkene gikk i bakken. Vel, dette skled ut av én av bøkene
Dette husker jeg overhodet ingenting av, og det som pirret nysgjerrigheten mest, var denne
wtf lissom....
Og heisan, hva lå inni?
Året var 1986. Sammen med min daværende og et vennepar hadde vi sikret oss billetter til Råsunda, og planla en
helg i Stockholm - Queen altså! A Kind Of Magic turneen - stas!!!
Vi tok et ettermiddagstog til Oslo, og reiste etter hvert videre med nattoget mot Stockholm.
Bare hygge å reise sammen med gode venner, men hyggen tok en brå slutt litt før vi var på Kongsvinger.
Plutselig brast min daværende ut i gråt - hun hadde glemt våre fire billetter i kommoden hjemme på pikeværelset.
Det må innrømmes at stemningen sank litt mer enn en smule...
Men - hjernen jobber ofte på overtid under stress. Jeg løp fram til konduktøren, spurte etter penn og papir og bråskrev ned
verdens mest optimistiske ønskeliste mens toget var på vei inn til Kongsvinger.
Vel, konduktøren ga lappen til togekspeditøren på Kongsvinger. Txp Kongsvinger ringte txp Sarpsborg. Txp Sarpsborg ringte
hjem til foreldrene midt i natten. En forvirret mor fikk beskjed om å gå til sin datters rom, hente ut en konvolutt fra skuff to og
komme til jernbanestasjonen med den. Det gjorde hun. Txp Sarp pakket så konvolutten i en større en, med instruksjoner skrevet
tydelig utenpå, før han ga den (i fart) til et godstog på vei til/gjennom Oslo S. En av folka på Stasjonskontoret Oslo S rusla så ned
til plattform 3 og tok imot konvolutten (i fart). Den ble så overlevert Overkonduktøren på morgentoget til Stockholm. Ved ankomst
Stockholm Central stod det fire nervøse ungdommer på plattformen og ventet på toget. Der kom konduktøren, og han hadde en
konvolutt i hånda!
Det var bare TAKK TAKK; TUSEN TAKK!!!!! Så løp vi avgårde og tok banen opp til Råsunda, løp til inngangen og kom inn på stadion
midt i settet til Treat - første forband.
Vi hadde ståplasser, så vi jobbet oss pent og forsiktig framover. Underveis ble vi tatt igjen av en drita full svenske, som ville brøyte
seg forbi oss igjen. Kompisen min fortalte ham hvem mora hans var, og svensken langet ut en rett venstre. Kompisen dukket,
så det var jeg som stod bak som fikk den på kjaken. Jeg så den ikke komme, så jeg ble litt paff - svensken skjenet videre,
men kom ikke mer enn fem - seks meter før han kom i bråk med noen andre som slo ham rett i bakken.
Vurderte å gå fram og stå og hoppe litt på ham, men pytt, Queen var viktigere.
Etter Treat kom Gary Moore på scenen, det var ikke feil! Som mørket ség på var det så tid for det vi alle ventet på, Queen!
Alle bilder fra den aktuelle kvelden.
Det var en fabelaktig kveld på Råsunda, og med tanke på alt som hadde skjedd, var det på sett og vis på sin plass at nattportieren
ikke ville slippe oss inn på hotellet vårt. Han trodde vi bare var fulle nordmenn som ville bråke. Ja ja, det ordnet seg til slutt - det også...
Noe av pressen etter konserten:
Så - denne konvolutten er historisk, og den har så til de grader vært på tur.
/Morten