Det er nå morsomt hvordan ting går i ring rundt seg selv også. For noen år siden var det JMM (Lille Adam) som snakket frem Audio Technica AT150, dette førte til at jeg kjøpte et brukt eks fra Hifido i Japan. Jeg husker ikke lenger om det var JMM sitt eks, eller min, vi koblet opp under en østfoldsamling her i heimen, men jeg husker at den imponerte. Det endte med at Rolfozzy etterhvert også kjøpte en 150, en MLX. Så spoler vi noen år fram, AT erstatter 150-serien med en ny serie, men nålene passer om hverandre. Så Rozzy kjøpte ny nål - Shibata-slipning. Den har jeg hørt på, jeg likte det jeg hørte, så for et par dager siden kom det en Shibata til meg og...
Vis vedlegget 656883
Gleder meg til å ta den i bruk, min 150 er en eldre AT150 Ea, så dette er nok på tide.
Og JMM? Han er godt i gang med å teste og modde andre AT’er... Moroa er ikke helt over i Øssfoll... .
/Morten
Flott amp Lagga,gratulerer med denDagen startet med en tur til bedriftshelsetjenesten for resertifisering. Noe vi må gjennom hvert tredje år. Så sjekkes syn, fargesyn, hørsel, blodtrykk, blodsukker samt at man stadig er et avholdsmenneske så klart. Det gikk nå bra. Jeg er selvfølgelig selv mest interessert i hørseltesten! Så det var godt å se at hørselen er godt over snittet, høyre side har en liten dip rundt 600 Hz og ved 8000 Hz, venstre øre er flatt til 8000 Hz, så dipper det, meget fornøyd!
Så passet det fint med tekstmeldingen fra verkstedet i ettermiddag:
«Da er din nye japanske elskerinne klar»
Jeg ramla ut på kjøret på Finn for et par uker siden, det ble både forsterker, kvern og CD-spiller. Nostalgi og vintage alt sammen, ingenting jeg trenger... Aaaanyway, forsterken var annonsert som i meget god stand, og ved nærmere spørsmål var det litt skraping i en bryter, som selger skulle rense, ellers strøken. Så da ble det handel, inn til Oslo og hente amp.
«Strøken» er et relativt begrep, det skrapet i alle brytere og phonoinngangen produserte kun en jordingsbrum ut av ville helvete.
Så det ble en tur til Elektronisk Bureau og seks timer arbeid
Renset alle brytere/ potmeter
Renset for smuss innvendig
Kosmetisk renset utvendig
Byttet 2 lyspærer
Loddet over rca terminaler
Byttet rca phono+ loddet print
Byttet 2 kondensatorer strømf.
Byttet 6 kondensatorer RIAA
Testet
Koblet opp her hjemme, spiller nå, oi oi for
en revitalisering! Den spiller helt rått
Vis vedlegget 656867 /Morten
Spiller daglig på min AT med Shibatanål. Jada noe skjer her nede i Østfold. Musikken har vi.Det er nå morsomt hvordan ting går i ring rundt seg selv også. For noen år siden var det JMM (Lille Adam) som snakket frem Audio Technica AT150, dette førte til at jeg kjøpte et brukt eks fra Hifido i Japan. Jeg husker ikke lenger om det var JMM sitt eks, eller min, vi koblet opp under en østfoldsamling her i heimen, men jeg husker at den imponerte. Det endte med at Rolfozzy etterhvert også kjøpte en 150, en MLX. Så spoler vi noen år fram, AT erstatter 150-serien med en ny serie, men nålene passer om hverandre. Så Rozzy kjøpte ny nål - Shibata-slipning. Den har jeg hørt på, jeg likte det jeg hørte, så for et par dager siden kom det en Shibata til meg og...
Vis vedlegget 656883
Gleder meg til å ta den i bruk, min 150 er en eldre AT150 Ea, så dette er nok på tide.
Og JMM? Han er godt i gang med å teste og modde andre AT’er... Moroa er ikke helt over i Øssfoll... .
/Morten
Hva er det?Trenger du sånne til den?
O Vis vedlegget 656961
JA!!!! De kjøper jeg Ove.Trenger du sånne til den?
O Vis vedlegget 656961
Skulle vore greitt å få tak i ny stift til min AT 170ML. Fekk samanlikne 170 og 150 (heilt ulike konstruksjonar) og kjøpte utan å nøle 170. No får eg ikkje tak i ny nål. Nokon som har svært god innsikt i dette? Korkje produsent eller distributør har greidd å finne slikt.Spiller daglig på min AT med Shibatanål. Jada noe skjer her nede i Østfold. Musikken har vi.
Du beviser jo at svart/hvitt er flott, men at (rød-) farger langt fra er feil det heller. God, fargerik helg!… tenker jeg at jeg går for litt farger denne fredagen...
...et lite rødt tema der altså...
Send meg en PM med adresse så sender jeg de til deg,har 5 esker av deJA!!!! De kjøper jeg Ove.
De brukes til å sette banan stikkere i på eldre amper som kun har klemme terminaler eller med type for små til bananHva er det?
Det er nå morsomt hvordan ting går i ring rundt seg selv også. For noen år siden var det JMM (Lille Adam) som snakket frem Audio Technica AT150, dette førte til at jeg kjøpte et brukt eks fra Hifido i Japan. Jeg husker ikke lenger om det var JMM sitt eks, eller min, vi koblet opp under en østfoldsamling her i heimen, men jeg husker at den imponerte. Det endte med at Rolfozzy etterhvert også kjøpte en 150, en MLX. Så spoler vi noen år fram, AT erstatter 150-serien med en ny serie, men nålene passer om hverandre. Så Rozzy kjøpte ny nål - Shibata-slipning. Den har jeg hørt på, jeg likte det jeg hørte, så for et par dager siden kom det en Shibata til meg og...
Vis vedlegget 656883
/Morten
Hmm.... hvor fikk jeg det fra at jeg ville ha MLX? Men fornøyd med den ble jeg.Det var nok en mer beskjeden AT150E, handlet fra Japan for 500ognoen kroner. En relativt beskjeden nude elliptical diamant, men beryllium-cantileveren begynner å bli noe helt spesielt nå som de ikke lenger blir produsert av HMS grunner (støvet som produseres under maskinering av beryllium er vissnot svært giftig) og på grunn av pris. Beryllium er uhyre stivt og lett og derfor kanskje (!) det materialet som er aller best egnet i en cantilever. Derfor håper jeg inderlig at det skal la seg gjøre å montere en ny og mer avansert nål på den. Det samme gjelder en AT33E jeg fikk for samme pris, fra samme sted.
Begge er, etter mine ringe ører, helt rå på mikrodynamikk og selv med elliptiske nåler svært gode på detaljer. Dette trolig fordi de begge har usedvanlig "skarpe" slipninger på 0.2 x 0.7mil, som heller ikke lenger er å finne i dag. Dermed har jeg godt håp om at de med mer avanserte slipninger kan bli til noe helt spesielt.
Fingers crossed.....
Ja jeg har spilt en del med den også. Den spiller også bra. Men det er en stund siden, så jeg husker bare den låt bra. Jeg har holdt på med mc litt i mellom her. Men at MLX spiller så bra som den gjør hadde jeg helt glemt. Gøy.Rart om det skulle være det.
Har du testet MLX opp mot 40ML?
Ja, bortsett frå AT 170 ML. Den har ikkje erstatningsstift.En av mange gode ting med Audio-Technica er at kompatibilitet med gamle modeller (i alle fall i toppen, jeg kjenner ikke så mye til de lavere sjiktene) blir opprettholdt. 1XX serien begynner å bli ganske så gammel, men fremdeles er de nye nålene fullt ut kompatible. Her er det jaggu mange som kan lære mye.
Og så låter de veldig, veldig bra, noe som heller ikke er en uting.