Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    bjornh skrev:
    Ja vi sauser det til, vi nordmenn. Det gjør svensker også.
    Jepp, vi har et vennepar som driver kinarestaurant(er), og Jimmy sier rett ut; "jeg kan ikke lage
    ekte kinesisk mat til nordmenn, dere vil ikke ha det, dere er alt for glade i sauser"

    ::) ???

    / Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Etter noen timer vannrett, var det tid for litt frokost, hotellet serverer en
    helt ok buffet - i et ganske stilig rom.



    Så var det å ta gatene fatt, vi hadde like gjerne valgt oss den lengste spaserturen
    først - varmen i Roma, gjorde at vi ble i tvil om hvor mye vi ville greie å få med oss
    under oppholdet, temperaturen lå mellom 36 og 41 grader alle dagene....



    Underveis passerte vi denne utgravingsplassen (i dag heter den Largo Argentina eller no' sånt),
    det var på trinnene der at Julius Cæsar ble myrdet 15. mars år 44 f.Kr.



    Etter ca 40 minutter passerer vi Ponte Vittorio Emmanuele II over Arno-elva, Castel San Angelo i bakgrunnen.



    Så dukker det opp en kjent fasade i det fjerne



    Peterkirken altså



    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Bare å hive seg i køen, som var formidabel



    Det skal dog sies, at her var vaktene effektive, køen beveget seg hele tiden,
    så var vi inne



    Peterkirken er enorm, i alle betydninger av ordet









    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Vi hadde litt nærkontakt med engler på veien ut



    Det er klasse over uniformene til Pavens livvakt, Sveitsergarden.



    Tror jeg hopper over mesteparten av de hundrevis av bilder jeg tok i Peterkirken og Vatikanmuseet,
    koker det ned til "trappen" inn i museet



    og taket i det Sixtinske kapell



    Vel, ok, ene endeveggen i kapellet også da...



    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Og trappen som nå kun brukes til utgang, den består av to
    spiraler som går inni hverandre, den ene spiralen opp, den andre ned.
    Designet av Guiseppe Momo i 1932. Vatikanet, eller Momo, visste neppe at dette designet
    representerte livet selv, gjennom sin likhet med DNA-spiralformen



    Trappen er en av de mest fotograferte byggverk i verden



    Så bega vi oss inn mot sentrum igjen



    Tross varmen, var vi blitt litt småsultne, fem timer siden frokost, mange steder var
    stengt for siesta, men dette var åpent



    Kelnersken så rart på oss, som bestilte TO store flasker Aqua Frizzante



    Men de forsvant de...

    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Så er maten servert



    Pastaen var litt vel "al dente", men smakte greit nok





    Det var dog åpenbart at dette var primært et drikkested, så man kunne vel ikke klage.
    Det morsomste var, uvanlig nok; toalettet.

    DETTE er "tagging" med stil!!!





    Er ikke dette et "inspirerende" toalett, så vet ikke jeg..... ::)



    Det er hardt, men gutta liker det ;D

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.241
    Antall liker
    9.103
    Torget vurderinger
    1
    Peterskirken i Vatikanet er faktisk ikke en katedral; en katedral er kirken hvor en biskop har sitt sete og da hovedkirken i et bispedømme. I Norge heter katedral kort og godt "Domkirke". Det skal da sies at domkirken i Tromsø er ligger i Tromsø sentrum (som opprinnelig ble anlagt som kongelig kapell i 1252 av Håkon Håkonson), og ikke Ishavskatedralen som egentlig heter Tromsdalen Kirke. Basilica di San Pietro in Vaticano, "St. Peters basilika i Vatikane" er formelt sett et pavelig kapell, en av den katolske kirkes patriarkalbasilikaer. Det er fem av dem og befinner seg i Roma.

    Nordmenn i middelalderen har vært med på å finansiere Peterskirken gjennom et eget kirkelig kollekt kalt Peterspenger, som ble samlet inn ved siden av kollekt-pengene som går til sognet eller bispedømmet. Peterspenger ble samlet inn fra ca. 800-tallet, og går direkte til Vatikanet. Peterspenger ble også samlet inn her i landet fram til reformasjonen, utløst av Martin Luther i 1517 gjennom hans 95 teser mot avlatshandelen. Christian III, som ble konge av Danmark og i Norge, møtte stor skepsis fra det katolsk dominerte riksrådet i 1533 da hans far Fredrik I døde. Christian hadde personlig vært tilstede ved riksdagen i Worms i 1521, der han møtte Martin Luther som gjorde et sterkt inntrykk på ham. Det eksisterte en midlertidig håndfesting fra 1534 da Christian III ble valgt av adelen på et møte i kirken i Ry i Jylland som dansk konge, særlig pga. krigen Lübeck (med status som fri riksby under Det tysk-romerske rike) hadde startet mot Danmark samme året, og konflikten mellom adelskapet i Danmark kjent som "greve-feiden" (1534-1536). Imidlertid hadde Christian III kun kontroll på Jylland.

    Da Christian III inntok København i 1536 med militær makt etter å ha vunnet krigen mot Lübeck og avgjorde borgerkrigen i Danmark (greve-feiden), fikk Christian arrestert 3 katolske biskoper for å fjerne motstanden i kirken mot reformasjon og kunne beslaglegge av kirkens verdier og eiendommer. Kongen hadde tross alt kommet i stor gjeld til sine soldater. Ved Herredagen i København i 1536 blir det norske riksrådet ble avskaffet og riksstyret underlagt det danske riksråd ved håndfestingen med Christian III. Norge blir "...et ledemot av Danmark" der Norge formelt opphører å eksistere som selvstendig rike samt at de danske landsdelene opphører. Reformasjonen ble et faktum i Danmark og Norge.

    Den eneste reelle motstanden Kong Christian III møtte var av Erkebiskopen i Nidaros Olav Engelbrektsson siden man i Norge hadde et svakt adelskap og uten egen ledelse (Olav Engelbrektsson var forresten født på Trondenes i dagens Harstad i 1480). Da erkebiskop Engelbrektsson flyktet 1. april 1537 fra landet ettersom Christian sendte militære styrker til Norge, var det ingenting som stanset Christian III i å innføre reformasjonen og å beslaglegge kirkegodset. Dermed økte kongens andel av jorden fra ca. 1/6 til 1/2. Dermed opphørte også Peterspengene fra den katolske kirken i Norge, da det ikke var en katolsk kirke lengre men protestantisk med Kongen som øverste leder. Imidlertid tok det noe tid å bytte ut biskopene med nye, reformerte biskoper.


    Det ble litt mer avansert enn jeg tenkte, men måtte fullføre det siden det ellers bare hadde blitt tull. Poenget var bare statusen og finansieringen av Peterskirken der det kom litt norsk historie med på kjøpet.


    EDIT: det gikk litt i surr for meg da jeg skrev innlegget men det er nå rettet og i størst mulig grad historisk korrekt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.271
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Lagga skrev:
    og taket i det Sixtinske kapell
    Hver gang jeg ser dette enorme verket, lurer jeg på hvorfor i alle dager det bittelille utsnittet av hendene fra det miderste bildet (Creation Of Adam) har blitt så populært. Det er jo bare en bitteliten del av noe stort og flott!

    Alle som pusset opp på nittitallet har jo det bildet (det trange utsnittet) av hendene hengende over senga eller sofaen. (Kom igjen; bare innrøm det!) ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.998
    Antall liker
    108.346
    Torget vurderinger
    23
    HER er det de fleste har over sengen eller i den norske stue i dag!




    Fra St.Sluk katedralen
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Men det var jo en flott utredning bjornh, takk for den! Fakta er aldri dumt å få med seg.

    Du sier noe Dazed, jeg unngikk glatt det bildet på -90tallet, MEN; skal innrømme at jeg stod
    i Roma og lekte med tanken om å gå retro, og kjøpe de to hendene som en gipsfigur vi fant, og felle dem inn i
    peismuren - jeg lot det dog bli med tanken..... ::)

    Sluket, må bare innrømme skyld der, jeg HAR det bildet på veggen i stua, om enn i en annen
    alternativ variant:



    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.998
    Antall liker
    108.346
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. synes fortsatt mitt er svinaktig godt ;D ;D - har ikke sett din variant før, bæltøff den også!!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Etter lunsj tråkket vi videre, jeg hadde forsåvidt lovet min kjære en premie for den lange
    trasketuren til Vatikanstaten og tilbake, så jeg styrte veien til en av de obligatoriske plassene
    i Roma; Piazza Navona



    Dette er et avlangt torg, med tre store fontener, bygget over plassen til et tidligere "Circus" (stadion)
    Fontenen i den ene enden



    Og den andre enden





    Plassen er ennå et stort sosialt møtested for romere, det er også plenty kunst og "kunst" som tilbys
    over hele plassen



    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hovedoppmerksomheten dras naturlig mot Fontana dei Quattro Fiumi, som navnet antyder,
    representerer de fire kællæne fire elver, de største som var kjent på 1600tallet;
    Ganges, Donau, Nilen og Rio De Plata.









    Men det var altså premien, på samme måte som det er obligatorisk å ta et glass vin på en
    fortausrestaurant på Paris' Champs Elysees - er det obligatorisk med et beger



    på Piazza Navona

    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk takk, Lassemann - en prøver etter beste evne... ;)

    Etter en deilig, kjølende gelato, vandret vi videre noen kvartaler, til en av Romas eldste, bevarte, bygninger;
    Pantheon



    Pantheon er sammensatt av to bygningselementer, en søylefasade med en klassisk tempelgavl og en kuppelformet sylinder. Kuppelen har samme diameter som høyde, 43 meter, og er den største som ble reist i romertiden overhodet.



    Den eneste lyskilden er det åpne hullet i toppen, okulus.



    Kjente kunstnere er begravet her, bl.a. Rafael.



    Så er vi ute, Pantheon er imponerende....





    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Inn i bygatene igjen, på vei tilbake til hotellet



    Vi er ved Piazza Venezia, Nasjonalmonumentet, eller "bryllupskaken" som britiske kampflygere
    døpte det under andre verdenskrig, rett forut.



    Opp gata der, og rundt svingen, så er både air condition, kald dusj og klesskifte innen rekkevidde...



    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Etter en liten "rest and refit", var det tid for middag, vi forsøkte oss på en annen av hotellets
    anbefalinger



    Denne var beskrevet som en noe finere restaurant, og det passet nok, det var også en
    dedikert fiskerestaurant, utvalget var formidabelt







    Mens vi vurderte menyen, fikk vi kald drikke. En god Chardonnay og en Birra Moretti Grand Cru
    var ikke feil



    Litt å knaske på kom også på bordet



    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Fruen gikk for en Insalata Di Mare, eller hva den nå het



    jeg testet ut en Affetati Misti



    Vår kelner foreslo en St Peterfisk (John Dory) på deling, bar den ut for vår vurdering også.
    Fruen var litt kin på den, så fisken gikk til kokken. Selv synes jeg vel som oftest at fisk er
    morsomme skapninger, men jeg kunne ikke tenke meg å SPISE dem, barbarisk, selv bestilte
    jeg litt mat jeg. ::)

    Etter preparering, ble fisken bært ut for endelig godkjenning, så delte kelneren den opp ved
    bordet



    Så er fisken servert



    Og litt mat til meg



    En spennende øl til, Peroni Gran Riserva, kom også på bordet.



    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Tid for regningen, som satte ny rekord for min del, så langt i livet.

    Vi fikk dog servert litt Limoncello, å døyve sjokket med...



    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.241
    Antall liker
    9.103
    Torget vurderinger
    1
    Lagga skrev:
    Men det var jo en flott utredning bjornh, takk for den! Fakta er aldri dumt å få med seg.
    Måtte gå ting i sømmene, og rettet feil samt sammenhengen fra den gangen. Husket ikke alt siden det er så lenge siden, så jeg måtte gå etterrettelig til verks. Nå er det fritt for feil og ting avklares bedre.

    Flotte bilder og kjempe-interessant.


    Mvh. Bjørn
     
    J

    J.J

    Gjest
    Fisk er fisk og kjøtt er mat ;D

    Herlig lesing ... godt du kommer med så bra beskrivelser av Roma ... det sparer meg for turen ;) ;D ;D


    Ser ut til at disse italienerne har et ess eller ti ermet angående matlaging .... gitt ::) ;D ;D
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.259
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Morsomt å lese - og ikke minst se - Morten. Var en tur i Toscana i sommer og vi fikk en svipptur til Roma, og jeg kjenner jo igjen flere av stedene som er avbildet her. Vi hadde med oss erfarne reiseguider, de var kloke av skade og anbefalte å reise inn til Roma tidlig om morgenen for å besøke Peterskirken. Vi klarte faktisk å stå opp tidlig og rekke toget kl. 06.30 på morgenen fra Orbetello, og ankom Roma Termini ca kl. 08.30. Selve togturen var behagelig, vognene var av en toetasjers type, og fylt til randen av travle italienere.
    Det var fascinerende å være på en nærmest folketom Petersplass, og vi kunne vandre så og si rett inn i kirken. Minner strømmer på! Jeg ser jo at dere fikk med dere en del mer, det er bare fint da det inspirerer til flere turer til Roma :)

    Men nå er høsten definitivt kommet. Leeenge til det vanker slike opplevelser...osten...vinen...olivenolje...øl...den deilige, tempererte og relativt tørre brisen, og ikke minst kveldsduften! av olivenlunder og Toscanas oppvarmede men avkjølte jord.
    Jammen godt vi fikk sikret et minimum av souvernirer i form av litt ost, vin og olivenolje fra den lokale vinprodusenten, tror det vil dempe litt av "høst-bluesen" for min del :)

    ps: et tips om bra Roma-lektyre: Aftenposten-journalisten Jan E. Hansen har skrevet en pent innbundet bok om Roma, boka fungerer som nyttig reisehåndbok og har et skråblikk på romerkulturen i dag. Tror boka fortsatt er å finne til nice-price :)
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk takk gutta!

    Fikk med meg oppdateringen din bjornh, sånt er interessant, takk igjen!

    Italienerne har mye godt å bidra med i matveien jan#jan, noe jeg vil komme tilbake til.... ::)

    Tror jeg lar den ballen ligge død jeg Dazed, maten var god, fruen nøt en glimrende tilberedt
    St Peterfisk, vi fokuserer på det, og legger regningen bak oss..... :-X

    Aaaahh, det høres ut som en glimrende ferie Atonal, Toscana er vakkert! Supert at dere også fikk med noen spiselige
    souvenirer hjem. Tips om Romalektyre er notert, tror nok fruen kan la seg overtale til en gjenvisitt
    dit. 8)

    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Ny dag, nye muligheter, vi betalte oss ut av køen og er allerede inne



    En riktig så sjarmerende guide fikk vi også, italienskengelsk når det er som morsomst!



    Hvor vi er, aah, Colosseum!



    En liten bit av tilskuerbenker og gulvet er rekonstruert, så er det mulig å ane noe om konstruksjon



    Et spennende sted, med en lang og broket historie



    Vi tenker gjerne helst på stedet som der gladiatorer slåss på liv og død, hvor politikere og andre ga folket
    "brød og sirkus" for å vinne popularitet, sånt sett har lite forandret seg fram til i dag, (med politikere altså) men stedet har
    en mye lengre historie enn som så, og er vel verdt et studium.



    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takk HCS, det finnes flere slike "Cirkus" rundt forbi ja, som f eks i El Jem, mye spennende historie.
    Når det gjelder besøkende, har Colosseum 3,9 millioner besøkende i året....... ::)

    Vel, utenfor igjen, vi venter på ny guide



    Litt kostymeshow for betaling, er én måte å hente ut noen € av oss turistene.



    Så er vi underveis til neste sightseeing



    Forum Romanum, og Palatin-høyden - her utsikt over Forum Romanum, det var opp gata her at
    de seirende romerske generaler dro utvalgte deler av krigsbytte og slaver for å vise sin suksess,
    slik vi kjenner det fra Asterix-heftene... ;)



    Vi har stoppet for å få litt info om Vestalinnene - de seks jomfruer som sørget for at Roms evige ild
    aldri slukket. Søylene til venstre for midten, er restene av tempelet deres. Vestalinnene var i tjeneste
    til de fylte 30, så ble de løst fra sin tjeneste og kunne gifte seg eller gjøre som de ville med livet sitt,
    de fleste valgte visstnok å forbli jomfruer resten av livet.



    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Tempelet til ære for grunnleggeren av Rom; Romulus



    Bronsedørene er de gamle originale, altså flere tusen år gamle, søylene er av en rødlig marmor, kalt "porfyr",
    denne ble så populær, at porfyrbruddene ble fulstendig tømt i romertiden, og prisen for porfyr i dag er helt
    hinsides...



    Så har vi labbet opp til Palatin-høyden, Roms mest eksklusive adresse i hine hårde dager, her bodde keiserne
    og de rikeste.



    http://en.wikipedia.org/wiki/Palatine_Hill

    Hippodromen til Keiser Domitian, som antagelig var helt innebygget i det keiserlige palass, her kom konger og rike fra
    fjern og nær, for å la seg underholde, og vedde penger på hesteløpene.



    Palatin-høyden har også et ganske så nytt hus, her fikk Mussolini bygget seg et sommerhus - det sier vel sitt om
    hvordan han oppfattet seg selv....



    Men nå er det altså et museum som tar vare på de verdifulle funn fra området.



    / Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha trasket rundt på høyden, etter avsluttet guiding, var det definitivt tid for lunch,
    vi trakk ned til nærmeste taverna, og bestilte drikke, mye drikke - så mat.

    Litt skinke og melon er aldri feil



    Etterfulgt av et par perfekte pizzaer, nam!!





    Vennlig hilsen

    Morten
     

    Vedlegg

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    ;D

    Stakkars Remus, han falt for sin brors hånd.....

    / Morten
     
    J

    J.J

    Gjest
    Det ble veldig mye gammal betong å se ..... ::) ;)

    Men så lysnet det her på slutten .......... ;D ;D

    Italiensk pizza er ikke feil i min bok ... etter KISS prinsippet .....

    Du må gjerne fortelle mer om smaker og det du opplever som forskjeller ifra det enn spiser her hjemme.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    969
    Antall liker
    1.574
    Sted
    Fredrikstad
    Ønsker The Laggas en riktig god helg.
    Regner med at det som vanlig i løpet av uken har dumpet inn masse ny vinyl.

    Må snart ha en dose Dais, og Argo i. ::)


    /Rubyred
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Det er lenge siden lunch Lagga og jeg gleder meg til middagen allerede :).

    Selv om det er litt uerbødig, velger jeg å komme med en liten refleksjon. Jeg har en kvinnelig kollega under mine vinger som beklageligvis har et litt negativt fokus på det meste. Det er andre biler på veien slik at det blir kø, og det er dyrt å parkere. Hun var i Roma samme uken som deg. Utgangspunktet var fri for forpliktelser, og etter hennes beskrivelse bodde de på et hotell i nærheten av ditt. Rammebetingelsene var så definitivt tilstede.

    Da hun kom tilbake hadde det selvsagt vært uutholdelig varmt. Air conditioningen på rommet bråkte selvsagt fælt og ved bassenget på taket av hotellet var det for mange gjester. Restaurantene var dyre, maten var kjedelig og kelnerne frekke. I tillegg var det andre turister i Roma og det var kø overalt. De var blitt lurt av drosjesjåfører og det lurte veskenappere bak hvert hjørne. Dessuten var det ikke særlig mye å handle. Skrekk og gru :(

    Så har vi rapporten fra Herr og Fru Lagga. Varmt, ok men det tar vi høyde for. Spiser nydelig italiensk mat, nyter god drikke, har det deilig og nyter hverandre. Jeg velger meg LIV LAGGA.

    mvh Elektron
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.283
    Antall liker
    30.749
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Herlig guttær!
    Været osv får man ikke gjort mye med, bare å gjøre det beste ut av det.
    Noen mennesker har klagemodus inne som normalstilling, slike synes jeg egentlig bare synd på.

    Skal tenke litt på det med smakene jan#jan - men nå står andre ting på agendean, vi er hos venner
    i lille Oslo, og pattegrisen er i ovnen....... ::) :D

    Vennlig hilsen

    Morten
     
    J

    J.J

    Gjest
    Lagga skrev:
    Skal tenke litt på det med smakene jan#jan - men nå står andre ting på agendean, vi er hos venner
    i lille Oslo, og pattegrisen er i ovnen....... ::) :D

    Vennlig terroriserende og alltid matglad hilsen

    Morten
    Edit: endret hilsen noe .... ;)

    Nå tror jeg at det blir nødvendig og svartsladde bildene som jeg antar er på vei ... ila natten ...

    Damn .... knekkebrød her ;D ;D ;D ;D
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    Glem knekkebrødene Jan#Jan. Det er ikke mulig å legge på seg av en livsnytende tråd, med mindre man følger den i handling ;D

    mvh Elektron
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei Lagga.
    Kom over denne fantastiske tråden helt tilfeldig.
    Artig å lese om alle dine sprell fra tidenes morgen. (har kommet til side 30)

    Jeg har ikke latt det gå så langt på HiFi-fronten. Til tross for mitt slektskap.
    Sitter fortsatt med en slik tuner som du viser på side 2 (Sansui TU 5900) og en Sansui platespiller med Glantz pu.
    Begge har tilhørt gamle Solberg. Hans IMF monitorer har jeg solgt for ikke lenge siden til fordel for kjappere og mere nyansert godlyd.

    Gleder meg til å lese videre i din tråd.
    Hilsen gamle Solbergs yngste sønn.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.235
    Antall liker
    15.593
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Lagga skrev:
    i lille Oslo, og pattegrisen er i ovnen....... ::) :D
    Ugh, hadde nesten fått fjernet bildene av grisungeliket fra netthinnen.... ;D ;D ;D

    Moro å se bildene fra turen deres, setter oss på flyet snart i retning gresk øy i anledning 10 års bryllupsdag.
    Fint med ungefri og gresk slæpp off i en uke 8)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn