Liv Lagga

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Klassisk ManShow avslutning: "And now - girls jumping on trampolines!" ;D

Skikkelig kosetråd, med bra musikktips også innimellom de gode historiene og bildene. Settes stor pris på!

Wright

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    2
    Ode til en stor Marskalk
    Det begynte i de tider da verden så til Mexico,
    svin var syke, de kunne sende oss like til Jeriko.
    Men Marskalken viste vei via Luxembourg,
    her ris inn i fortiden på en Oldenburg!

Via Lenco, Sansui og møbler i skai,
    geileder den store Marskalk oss til kai.
    Med malt, humor og gilde hatter,
    bys besøkende på mang en latter.

Livet skal Lagges med lån, bil og mas,
    men med humør og whisky går det ei i knas.
    Ærede Kommandant, fra en lurvete fant,
    i tråden her er mer vett enn i Kant!

Ord blir fattige når en skal uttrykke hvor fantastisk denne tråden er. Men man må jo forsøke, tross begrensningene hos en stakkars økkonom med akutt nødrimoverskudd. Jaggu godt du har redigeringsmulighet her, Lagga.

Mvh
    Thomas

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takker Freddie77, du tok jamen Manshowkoplingen... Får jo med meg den originale utgaven titt og ofte, på nattvakter.
    Ville dog ikke gjøre den for åpenbar, det er alt for herlige jenter, med gode hoder, som allerede har drevet det vesentlig lengre enn å hoppe på trampoline.
    ( Ikke at det er noe galt i å hoppe, for all del....... ::) 8) ;D ) (Hvis du vil hoppe; så hopp!!! (Lystad/Mjøen))

Wright, hva skal jeg med redigeringsmulighet? Livet går sin skjeve gang, det beste vi kan håpe på er at vi innimellom greier å karre til oss en unse framsynthet, gjerne basert på tidligere feilgrep - forå unngå den evige repetisjon av livets uutgrunnelige evne til å - vel, holde oss på vår sørgelige plass i det store bildet...?

Men du mener ditt Ode, langt i fra, her skal ikke redigeres! Tvert i mot; jeg takker ydmykt Wright. :)

Leonard Cohen avslutter på NRK 1, må jo bli ettertenksom, diktsamlingene hans kan lånes på biblioteket - dagens tips karer...

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Så var Sankthans passert, det var sommerferie for junior, såvel som den unge damen, 1. juli var overtagelsedato, en dag som ikke kunne komme fort nok!
    Det ble en hyggelig dag, med skåling i Farris, en siste gjennomgang av husets fasiliteter, og lykkønskninger begge veier. Flyttingen begynte, men samtidig måtte det gjøres noen grep med bl.a. farger. Begynte med stua, rev ned taklister, beiset det mørke furupanelet i taket med antikkhvitt, malte veggene lyse, og lakket gulvet.
    Her er junior godt i gang med å male hjørner, rundt kontakter etc:

I det gamle huset hadde jeg brukt bokhyller til CD-oppbevaring, var inderlig lei av det, det var ikke ofte jeg gadd å sitte på knærne og lete på de nederste hyllene. ønsket noe på vegg, og i gripehøyde.
    Hmm, det var lettere sagt enn gjort, butikkene førte ikke slikt, det beste de hadde var det jeg vil kalle "livsstilsprodukter", for maks ca 50 CD'er, stilig noe av det - men de passet altså ikke min livsstil...... ::)

Innså at jeg måtte lage noe selv, og begynte å jakte på egnede materialer, kom i mål i en av byens byggevarehus, fant ferdig malte utforinger, de største var like brede som et CDcover er dypt; perfekt!
    Kjøpte fem slike, 305 cm lange, og førti små hylleknekter.
    Så var det bare å dra hjem og kose seg, her er hylleknektene oppe:

Hadde også vært hos en glassmester, og kjøpt to små lengder plexi, til endevegger.
    Så var det opp med hyllene, og få montert endeveggene, deretter kunne man knekke en pilsener, og hente fram boksene med CD'er - få det hele på plass igjen, alfabetisk. Da jeg var ferdig, så det nesten ikke ut som om jeg noe særlig med sølvplater i det hele tatt......

Med anlegget på plass, så det hele litt minimalistisk ut...

Go'plassen, skål!

Et par bilder av anlegget ved innflytting:

Med verdens tøffeste kassettspiller.... ;) ;D

Fikk forsåvidt ha plassen for meg selv en god stund, den unge damen hadde jo returnert til Danmark, for det siste semester.

Vennlig hilsen

Morten

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.573
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man forbauses slett ikke over at Marskalken kjører Nakamichipanzer.

Ærbødigst,
    Staffelführer av Keiserlig Nåde Valentino

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Valentino skrev:
    Man forbauses slett ikke over at Marskalken kjører Nakamichipanzer.
    ;D
    Nakamichi'en er en solid rugg ja, tenker den skal få lov å følge meg hele veien til ende... 8)

Glemte forresten kverna, den fortjener vel også et bedre bilde:

:)

Morten

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.059
    Torget vurderinger
    2
    Fin platespiller. Var den ny ved innflytting, eller har jeg oversett den tidligere i tråden?

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Jo takk Rolf, den har fått et godt hjem hos et vennepar.
    Har nok vært nevnt før, om enn i forbifarten, tok den i inbytte fra Pixy, da han kjøpte
    min forrige Gyro Dec....

:)

Morten

H

Hugh

Gjest
    Det er ikke uten grunn at De tituleres Les Maréchaux de Napoléon Herr Lagga. Hvis noen var i tvil. Paris har store forhåpninger, men også forventninger min Herre.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Opphøyde leder;
    Det er en ære å bevitne Deres nærvær i ens egen usle tråd!

Hva gjelder frontavsnittet, kan det meldes om en god tilførsel av ammunisjon, primært vinyl i denne omgang.

Det arbeides også aktivt med utbedringer av våre tilførselslinjer, en av ingeniørtroppenes ypperste offiserer, R.Solhaug,
    arbeider med oppgaven, "as we speak".

Deler av styrkenes skarpe ende, planlegges også oppgradert, iventarlistene i tøyhuset vitner om; at de preliminære anskaffelser allerede er på plass.

Oppdaterte rapporter vil følge...

Høyaktningsfullt

Lagga
    Marskalk av Keiserens Nåde

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Så ver det den siste høsten med Danmarkspendling, skoleåret hadde ikke mer enn begynt, før jeg fikk los på en platespiller, - i Danmark.
    Savnet etter en Gyro Dec hadde vært konstant, og nå annonserte ArtSound ut en brukt spiller "i meget god stand", prisen virket akseptabel, så jeg hev meg på telefonen, og sikret en deal.
    Overleveringen var meget elegant, det viste seg at innehaverens kjæreste gikk på skole i Aalborg hun også, og pendlet inn til byen daglig. For ytterligere å demonstrere hvor liten verden er, lå skolen hun gikk på; 300 meter nedenfor leiligheten....
    Vel, så avtalte vi en dag jeg var i Aalborg, ruslet ned til skolen, og traff den søde pigen i et frikvarter, hun kjørte bilen sin opp til leiligheten, og vi byttet penger og Gyro, enkelt. 8)

Så var jeg endelig igjen den lykkelige eier av en Gyro Dec, dessverre fikk lykken fort noen solide bulker, da spilleren var i alt annet enn god stand, men det, og redningsaksjonen, har jeg forsåvidt skrevet om i en annen tråd...

Her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=12320.0
    Og her:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=31430.0

Spilleren ble uansett i Danmark noen måneder, inntil jeg hadde med bilen nedover, det var senhøst før den kom til Norge, her har jeg skrudd den fra hverandre, hjemme:

Den ble stående lenge på "halv tolv" her hjemme, inntil jeg fikk lagt en fornuftig plan for restaureringen.

Det skulle avholdes kostymeball på universitetet, og jeg ble spurt til råds om antrekk, vel - jeg tilbød å låne ut en av feltuniformene mine, den amerikanske, i woodlandmønster, tøff pike, spør dere meg:

Vel, vi gikk bort fra det, fant ut at USAs krigføring var (og er) en såpass het potet, at det kunne være risikabelt å stille opp slik på en fest, med stadig stigende promille utover kvelden....

Hjemme var ellers junior godt på plass i sin egen hule, rommet var i en kraftig turkis da vi overtok, her er det hele roet ned...

Jeg tok kontakt med Michell direkte, og fikk pratet litt om hvilke biter jeg trengte først, ble så enig med dem om at det hele kunne plukkes opp hos Walrus HiFi i London.
    En kompis som skulle hjem til Norge i jula, plukket opp nytt lager med mer, og så var det The Dawn Of A New Gyro Dec Era...... ;D

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Som en liten teezer, og apropos til forumets autoritet på tilførselslinjer, RSolhaug, og hans kommentar for et par innlegg siden - denne landet på stuegolvet for et par dager siden:

Etter 24 år med Powerline 2 som høyttalerledning, er avløseren ankommet.
    Nå er ikke denne kabelen terminert, om dét behøves, eller noe slikt ennå, men det dere ser på bildet,
    - vel, vekten stanset på 8,8 kg......

Sånt liker vi.... ::) 8)

Morten

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Skrik ut hvis du får noe til overs Morten.

Eller enda bedre, si i fra neste gang du bestiller fra ELFA.

/jan

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Den er mottatt Jan..... ::)

Ellers øker spenningen, kabelguruen er underveis, as we speak, skal bli moro da!

8)

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Dæven Lagga, 1 av 12 kolli?? ;D ;D ;D
    ;D

Dette er ikke slutten, det er ikke engang begynnelsen på slutten, - men kanskje det er slutten; på begynnelsen...

8)

Morten

J

Jazzy

Gjest
    8,8 kg kobber!! :eek:
    Fortell, fortell. Hvordan spiller det Lagga.
    Flere bilder må til!!!

/Trond

2mmelit1

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    26.11.2009
    Antall liker
    0
    Her var det mye morro lesing =) Men ser jo vi mangler de siste åra!! Så det er bare gire opp, å trykke gassen i bånn ;)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Jazzy skrev:
    Flere bilder må til!!!

/Trond

Kobberet må spilles inn for å lyde skikkelig løssluppent, men det var fra første stund klart at det var mer tyngde(!) i lyden 8)

Mvh. RS

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    R.Solhaug skrev:
    Jazzy skrev:
    Flere bilder må til!!!

/Trond

Kobberet må spilles inn for å lyde skikkelig løssluppent, men det var fra første stund klart at det var mer tyngde(!) i lyden 8)

Mvh. RS
    Sånn fra DeLillos til Slayer type?

Spennende

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takker 2mmelit1, det kommer noen bolker til, men ikke før i morgen....

He he, fra DeLillos til Slayer, jo jo; hvorfor ikke....... ;) 8)

Men men, etter noe strev og baksing, fikk jeg da veltet kveilen fri fra kartongen, og ut på golvet:

RSolhaug gjorde entré, og "the game was afoot"! Med riktig verktøy kunne kabelen bearbeides:

Vel, mye kapping, bending, buksering og håndtering senere, lå fire lengder kabel trygt, og i myke buer mellom forsterkere og Mirage:

Blodige fingre endte vi opp med, begge to...

Jeg nytter én forsterker til basselementer, den andre til mellomtone og diskant, dette er "bespoke" kabler, med andre ord; de er skreddersydd oppsettet

Bassen til venstre fores via en 2,8 meters lengde, den til høyre av en 4,5 meters lengde.
    Med diskant/mellomtone blir det omvendt.

To 6 kvadrat tråder til hver pol:

Når jeg er blitt enig med meg selv om at det er slik dette skal være/ligge, skal kablene få en liten forskjønnelseoperasjon, med krympeplast etc.

Som andre kabler, bør de spilles inn, man må beregne én, kanskje halvannen time på basslengdene, grom musikk på friskt nivå gjør susen.
    Får vel gjort unna dette i morgen, men allerede etter et par - tre låter, virker bunnen mere massiv og spekket med informasjon.
    Er ikke så flink med de tekniske termer, men jeg satt med inntrykket av at musikken ikke lenger ble hørt gjennom en sideinngang; nå stod istedet hele låvedøra på vid gap.....

Gleder meg til morgendagen..... ::) ;D

Vennlig hilsen

Morten

vargen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2007
    Antall liker
    208
    Sted
    Oppland
    Har akkurat lest gjennom hele tråden, og duogdu for en tråd! Denne kommer jeg nok til å følge med på.:) Morsomt med bilder som ikke bare omhandler hifi, og måten du skriver på får meg til å henge med gjennom hele tråden. Trakk ekstra på smilebåndet da jeg så et Porcupine Tree-cover på side 5(om jeg husker riktig), mitt favorittband.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takker for vennlige ord vargen, Porcupine Tree står høyt i kurs her i gården. :)
    Det tok tid før jeg fikk sparket i gang denne tråden, måtte bli enig med meg selv først om innhold, mål og mening,
    og da måtte det bli slik; livet er ikke HiFi ( ei heller i overført betydning ::) ), men HiFi er altså en del av livet....

Joda Jan, jeg dobler både oppe og nede, ikke noe å spare på, vi går for full åpning, - som jordmora sa.....

Ellers er vel basskablene spilt inn nå, har kjørt gjennom Rush/Hemispheres og Prince/3121 på et livsbejaende volum på morran.
    Skal bytte over og få massert det andre kabelsettet, blir vel i første omgang en runde med Yello/The Eye, søster; tang!

Oh yeah..... 8)

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Så er formiddagen over, og kabler innspilt; dette var "verktøyet:

Forsåvidt greit at jeg hadde noen huslige sysler fore et par rom unna, ellers hadde det vel sust godt i øra nå,
    det gjør det forsåvidt uansett, men det kan jo holde med det som er.....

Har fri i morgen, så da blir det nok en runde i lyttestilling...... ::)

Vennlig hilsen

Morten

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Sailing The Sea Of Cheese ! Alle kabler blir lykkelige av litt Primus i ny og ne, det er jeg overbevist om.

Faren med å gjennomføre en tråd på en slik måte er at ukjente mennesker vil føle at dere har vært venner i alle år og gi deg en klem som om du var en gammel god bekjent dersom dere møtes.

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Joda, jeg skal ikke påstå at Primus spilles daglig, men det står nå en håndfull skiver i hylla, de luftes en gang i blant,
    alltid en, mmmmm, spesiell opplevelse..... Primus beriker livet da.... ::)

Ellers er det såklart riktig som du skriver, man kan bli relativt godt kjent med undertegnede gjennom tråden - men en klem
    skal jeg nok alltids tåle. Klemming er en god ting, synes nå jeg da..... ;)

L'Empereur visite? Ikke helt, men man håper at de kraftig oppgraderte tilførselslinjer, dog billiges av den overordnede... ::) ;D

Vennlig hilsen

Morten

musicman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Antall liker
    2.081
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Spennende Lagga. Hva bruker du på kablene i forsterkerenden ? Regner med det er spader, men utvalget begrenser seg vel kraftig med de dimensjonene du nå kjører på vil jeg tro. At det fungerer tror jeg på. I forbindelse med kjøp av nye høyttalere har jeg måttet bytte ut mine 6kv med noe tynnere " kåre", og det ble en degradering her hos meg. Synes det ble en slags "fresende" gjengivelse sammenlignet med mine tykkere "kåre".

Som du forstår har jeg skaffet meg nye høytt, men Miragene blir. Har ikke hjerte til å kvitte meg med de. Har jo 2 sønner som kan få sloss om de ;D

mvh

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hei Musicman,
    så du har funnet verdige avløsere til Mirage?
    At jeg er nysgjerrig nå, er mer enn en mild underdrivelse......... :eek:

I og med at det ennå ikke er krympeplast i endene, er kablene ikke terminert i noen ende ennå.... ( ;D )

Terminalene på forsterkerne, greide dessverre ikke å gape over 2x6 kvadrat, men etter å ha raidet et par av husets
    andre anlegg, greide jeg å skrangle sammen 8 bananstikk som faktisk hadde store nok åpninger.
    Det blir spader etterhvert, men foreløpig ser det slik ut, og tro meg - de bananene går ingensteds!

Sitter og nyter musikk her nå, med et fåret smil..... :D

Vennlig hilsen

Morten

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Roberten skrev:
    Faren med å gjennomføre en tråd på en slik måte er at ukjente mennesker vil føle at dere har vært venner i alle år og gi deg en klem som om du var en gammel god bekjent dersom dere møtes.
    En liten strøtanke til, rundt det der med klem; det er jo blitt så trendy nå, med disse luksusinfluensaene.
    Men for oss som ikke er noen utpregede motedyr, kan det kanskje være på sin plass med mellomleggspapir?

Og takke f... til deg HoJ, som greide å få knipset det øyeblikket der.... ;D

Vennlig hilsen

Morten

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    22.495
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Lagga skrev:
    Og takke f... til deg HoJ, som greide å få knipset det øyeblikket der.... ;D

Vennlig hilsen

Morten
    Det var nok ikke meg bak kamera, men med en del felles kjente så var det enkelt å få tak i et så vakkert bilde ;D

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Hadde Jazzy innom som snarest, hyggelig det!
    Koblet opp igjen Tannoy superduperdiskantene igjen, prikken over i'en?

- med min kjære i hus, lot vi korken smelle og tok helga, skål!

Fryd ligger og venter på deg
    rundt neste sving
    om svart lengsel vet Fryd ingenting
    Fryd ligger og venter på deg
    bak neste dør
    Fryd er varm og vill
    Fryd gjør deg gal og ør............. ;)

Vennlig hilsen

Morten

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.998
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig slutt på tråden for din del i dag Morten :)
    (regner jeg med)

Fryd...hmmmmm ;)
    (AGP får ofte sagt det i snodige vendinger)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.511
    Lagga skrev:
    Joda, jeg skal ikke påstå at Primus spilles daglig, men det står nå en håndfull skiver i hylla, de luftes en gang i blant,
    alltid en, mmmmm, spesiell opplevelse..... Primus beriker livet da.... ::)
    Det er alltid en spesiell opplevelse, ja. Og jeg kan ikke påstå at de snurrer ofte her i heimen heller, men de gangene det er riktig med Primus er det liksom så forbanna riktig :D
    Lagga skrev:
    Ellers er det såklart riktig som du skriver, man kan bli relativt godt kjent med undertegnede gjennom tråden - men en klem
    skal jeg nok alltids tåle. Klemming er en god ting, synes nå jeg da..... ;)
    Det har du helt rett i, og nå er du altså behørig advart.

kjoenik

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Antall liker
    2.953
    Torget vurderinger
    4
    Hmm, har lenge hatt lyst til å teste solid core. Tror det er på tide å få gjort noe med det!

Kan man bruke slikt til signal også?

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.929
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Takker Emotikon, joda, det var et punktum, med "den dãr skumpan" som våre venner i det vesle østeuropeiske landet Sverige, uttrykker det. Men men, en liten sniktitt etter en omgang Bul Kogi biff, HFS; a trip and a half..... ::)

Takk for advarsel Roberten, jeg er på vakt....... ;D

Mest innom, bare for å si til Kjoenik at; anlegget er nå til 95% drevet med solid core signalkabler, det er MER enn bare fint..... 8)
    Men man trenger ikke 6 kvadrat til signalkabler....

Ellers fortsetter fredagen med denne, anbefalt:

Vennlig hilsen

Morten

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.076
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger