ELEL6200 skrev:
dag1234 skrev:
Jeg er LV-eier siden 11.5.2009 ;-) Det er jo tydelig at mange har oppdaget dette merket i år.
Og ELEL, takker for tilbudet fra deg på Sugden-tråden. Det var da generøst. Jo, jeg bor i Stavanger.
2009 årgangen er spesielt god, ja
Tilbudet var egentlig rettet til Jøgga (du har jo LV, om enn ikke R2), men skulle det være interessant for deg også så byr det seg nok en sjanse.
Hvordan står det til med de nye forsterkeren til Dave, Musicus og FA?
Lf
Hadde besök av noen "golden ear" herom dagen mer for å x sjekke klangen som jag har jaget en stund nu, ht plasseringen vet jeg det er mer å hente på, så når klangen er inne begynner den prosessen.
Her noen kommentarer fra de besökende:
plind:
"Fick nöjet att lyssna några timmar på systemet i gårkväll En alltigenom angenäm bekantskap!
En välbalanserad tonalitet möjligen med en dragning åt det varma fylliga hållet. Förstärkaren med SingleEnd 300B bidrog nog till detta.
Man tänker inte så mycket på alla enskilda "hifiparametrar" utan blir lätt sittande och bara diggar musiken, precis som de ska vara
Högtalarna står ganska nära bakvägg och lyssningstolen nära högtalarna. Ljudbilden blir inte så stor varken på bredd, höjd eller djup men här är det rummet som utgör begränsningen.
I ett större rum med bredare mellan högtalarna och lyssningsposition längre bort skulle resultatet bli ett annat.
Med nuvarande placering skulle nog ett större djup i ljudbilden kunna åstadkommas med diffusorer på väggen bakom högtalarna. Höjden på ljudbilden blir förmodligen lite lidande av att diskanten sitter så lågt placerad.
Den träffar lyssnaren snarare i axelhöjd än öronhöjd. Borde kunna avhjälpas med att ställa högtalarna på 10cm höga socklar. Kanske tilta högtalarna lite bakåt kunde ha effekt??
Glädjande var att rummet inte verkar lida av svåra basresonanser. Hörde ingen tendens till mullerbas under lyssningen
Jag tackar för en trevlig afton i gott sällskap o bra musik"
plundin:
"Och jag hade nöjet att göra plind sällskap hemma hos om.s! ... och vi är och var väldigt överrens om upplevelsen, jag har sällan hör ett system uppställt i en miljö med "öpppen planlösning" som låter så tonalt homogent! och det oavsett om man sitter i "sweetspot" eller två meter bakom eller på do! detta är högklassig musikförmedling som även fungerar i sociala sammanhang, men som plind säger, om.s är kanske inte riktigt framme när det gäller djup och bredd (spatialitet) i ljudbilden, men det är han mycket medveten om själv, så det tror jag kommer!
Kombinationen av Living Voice, KR300b och Creek är en svært hyggelig bekjentskap!! takk for en fin kveld!
/ptr"
Det man derimot lurer litt på er at fler meldte at de synes diskanten var noe lav plassert, rent fysisk i kassa, selv heller jeg noe til at dette kan väre en liten vanesak iht appolito konfigurasjoen vs diskant plassert överst, jeg ser også at flere LV eiere bygger under for å få opp ht noen cm, det skulle värt interessant å höre LV folkets betraktninger rundt dette.
Hele historien frem til LV kan man fölge her:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=5342
mvh