LM Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torew

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.07.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    118
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Enig med det FeitArne skriver. Når 845 røret gløder slik som det bildet viser er det ikke bare litt for høy biasering men veldig mye for høy biasering. Mest sannsynlig er den negative bias spenningen borte ved at det er dårlig kontakt/ brudd et eller annet sted. Dette medfører at det går en voldsom strøm gjennom røret. Denne strømmen går og gjennom primærsiden på utgangstrafo, og den guffa som du ser har rent ut er mest sannsynlig lakk fra utgangstrafo som har hatt det ganske varmt. Det er imidlertid rart om du ikke hadde lyd i den andre kanalen. Tror jeg ville levert inn forsterkeren til leverandør og fått den sjekket. Hvis det er lakk fra utgangstrafo bør denne også sjekkes da den kan ha fått skader som svekker isolasjonen.
     

    Znerken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    773
    Antall liker
    269
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for svar! Det er godt å høre med folk som er flinke på sine ting.

    Jeg visste ikke at man måtte skru ned biasen før rørbytte. Dette stod det ingenting om i manualen til forsterkeren. Her er rørene jeg byttet til (det var orginalrørene som stod i):

    Psvane 845-Tii
    Guiguang 300BS Z
    National 310A
    Psvane 12AX7-T MK2

    Legger også ved den billedserien jeg tok av forsterkeren og sendte Mala Audio:
    Vis vedlegget 357633 Vis vedlegget 357634 Vis vedlegget 357628 Vis vedlegget 357629

    Har vurdert rørforsterker, men nå kommer jeg aldri til å prøve meg på det. Blir jo livredd bare av å se bildene.

    Håper Mala gir deg ny forsterker. Krysser fingrene for deg :)
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tusen takk for svar! Det er godt å høre med folk som er flinke på sine ting.

    Jeg visste ikke at man måtte skru ned biasen før rørbytte. Dette stod det ingenting om i manualen til forsterkeren. Her er rørene jeg byttet til (det var orginalrørene som stod i):

    Psvane 845-Tii
    Guiguang 300BS Z
    National 310A
    Psvane 12AX7-T MK2

    Legger også ved den billedserien jeg tok av forsterkeren og sendte Mala Audio:
    Vis vedlegget 357633 Vis vedlegget 357634 Vis vedlegget 357628 Vis vedlegget 357629

    Har vurdert rørforsterker, men nå kommer jeg aldri til å prøve meg på det. Blir jo livredd bare av å se bildene.

    Håper Mala gir deg ny forsterker. Krysser fingrene for deg :)
    Ikke bli skremt av dette, alle teknologier kan det skje noe med. Rørforsterker er kos og godlyd. Og så kan man jo teste forskjellige rør hvis man blir nysgjerrig.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    (...)Ved rørbytter må man FØRST skru ned BIAS dvs hvilestrømmen på 300B og 845, slik at inn de nye ørene som (kan ha avvik) ikke ruser av gårde. Høres ut som det har skjedd noe slikt hos deg.

    Tenkte bare jeg ville takk for tipset, Balle.
    Dette er jo logisk, men jeg hadde nok ikke tenkt på det ved et skifte av 845-rør på min 218. Skal prøve å huske det når den tiden kommer. Manualen til forsterkeren sier forresten ikke noe om dette.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for svar! Det er godt å høre med folk som er flinke på sine ting.

    Jeg visste ikke at man måtte skru ned biasen før rørbytte. Dette stod det ingenting om i manualen til forsterkeren. Her er rørene jeg byttet til (det var orginalrørene som stod i):

    Psvane 845-Tii
    Guiguang 300BS Z
    National 310A
    Psvane 12AX7-T MK2

    Legger også ved den billedserien jeg tok av forsterkeren og sendte Mala Audio:

    Har vurdert rørforsterker, men nå kommer jeg aldri til å prøve meg på det. Blir jo livredd bare av å se bildene.

    Håper Mala gir deg ny forsterker. Krysser fingrene for deg :)

    Som Terje-A nevner, en trafo kan ryke i alle typer forsterkere, men det som ofte gjør rørforsterkere skremmende er selvsagt høyspenningen, gjerne over 1000V.
    Ellers så har f.eks. en SET rørforsterker ekstremt enkel oppbygning med få deler. Færre komponenter – færre feil. Men det er jo dennne spenningen da....
     

    Torew

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.07.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    118
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha hatt LM219 nå i en måneds tid så må jeg bare si at det spiller fantastisk bra på mine Kharma CRM3.2FE.
    Er med god margin den beste matchen jeg har prøvd på disse høyttalerne. Spiller rett og slett fantastisk bra.
    Har byttet inngangsrøra til noen Mullard CV492. Har også byttet 300b og 845 til Psvane WE typer.

    Holder også på å bygger noen 300b PSE monoblokker som vil bli ferdig utover våren en gang. Skal bli spennende å se hvordan disse vil gjøre seg på Kharmaene. Vil nok bli en litt annen lydsignatur enn med LM219.

    Tore
     

    Vedlegg

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    Line Magnetic Audio 216IA

    image.jpg

    Fikk en liten overraskelse når eg skulle slå på forsterkeren i går morges.
    Det ene effektrøret ( KT88 ) var omdannet til et lite mini lysorgel. Slo av forsterkeren.
    I dag tok eg sjansen på å bytte plasseringen til det mulig defekte røret.
    Ser at feilen følger røret - så då e vel forhåpentligvis det kun det ene røret som er defekt.
    Har null peiling på rør - så ka e no naturlig å gjøre? Bestille 4 nye rør hos Mala?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Så leit å høre at forsterkeren ikke ville spille på lag i helga. Den hadde ikke mange timene hos meg, så det må være at det ene røret har hatt en svakhet. Du har sjekket bias?
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Der tror jeg ikke det finnes noen fasit på. Levetid på rørene taler i mot, men så sliter det hver gang man slår av og på, så hvor det skjæringspunktet ligger er ikke godt å si.
    Jeg slår av min om natten.
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.874
    Antall liker
    2.502
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Vis vedlegget 363120
    Fikk en liten overraskelse når eg skulle slå på forsterkeren i går morges.
    Det ene effektrøret ( KT88 ) var omdannet til et lite mini lysorgel. Slo av forsterkeren.
    I dag tok eg sjansen på å bytte plasseringen til det mulig defekte røret.
    Ser at feilen følger røret - så då e vel forhåpentligvis det kun det ene røret som er defekt.
    Har null peiling på rør - så ka e no naturlig å gjøre? Bestille 4 nye rør hos Mala?
    Hei,

    Det høres ut som om det ene røret har tatt kvelden, du trenger ikke bytte alle 4 rørene men 2 stk ( 2 pr kanal )

    Christian
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    Fikk en liten overraskelse når eg skulle slå på forsterkeren i går morges.
    Det ene effektrøret ( KT88 ) var omdannet til et lite mini lysorgel. Slo av forsterkeren.
    I dag tok eg sjansen på å bytte plasseringen til det mulig defekte røret.
    Ser at feilen følger røret - så då e vel forhåpentligvis det kun det ene røret som er defekt.
    Har null peiling på rør - så ka e no naturlig å gjøre? Bestille 4 nye rør hos Mala?
    Hei,

    Det høres ut som om det ene røret har tatt kvelden, du trenger ikke bytte alle 4 rørene men 2 stk ( 2 pr kanal )

    Christian
    ^Takker for svar.
    Når kun 2 av rørene trengs byttes, vil det si at man i teorien kan bruke 2 og 2 KT88 rør av forskjellig fabrikat?
    Mest sannsynlig er det bra med restlevetid på 3 av rørene.
    Men om eg har forstått det rett må røret som var i par med det defekte røret også skrotes,
    da det antagelig ikkje lar seg bruke sammen med et nytt rør?
     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.680
    Antall liker
    2.882
    Sted
    Bergen
    Så leit å høre at forsterkeren ikke ville spille på lag i helga. Den hadde ikke mange timene hos meg, så det må være at det ene røret har hatt en svakhet. Du har sjekket bias?
    Forstår no at det kun er snakk om et defekt rør - og det e no ikkje så ille,
    var en stund redd for at det kunne være mer.
    Bias har eg sjekket jevnlig, men den har vært bortimot uforandret.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat. Shit happens. Du får nesten vurdere hva som er fornuftig å gjøre. Sikkert flere her inne som er mer enn kapable til å gi råd om dette.
    Det greieste er vel å kjøpe et nytt par fra Mala. Psvane HiFi KT88 er gode rør og Mala har god service og veiledning. Eller så sies det at om man ønsker mer varme og fylde er Svetlana 6550C noe å tenke på.

    EDIT: Jeg mener at både EL34, KT88 og 6550 kan benyttes i 216IA.
     
    Sist redigert:

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.874
    Antall liker
    2.502
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Fikk en liten overraskelse når eg skulle slå på forsterkeren i går morges.
    Det ene effektrøret ( KT88 ) var omdannet til et lite mini lysorgel. Slo av forsterkeren.
    I dag tok eg sjansen på å bytte plasseringen til det mulig defekte røret.
    Ser at feilen følger røret - så då e vel forhåpentligvis det kun det ene røret som er defekt.
    Har null peiling på rør - så ka e no naturlig å gjøre? Bestille 4 nye rør hos Mala?
    Hei,

    Det høres ut som om det ene røret har tatt kvelden, du trenger ikke bytte alle 4 rørene men 2 stk ( 2 pr kanal )

    Christian
    ^Takker for svar.
    Når kun 2 av rørene trengs byttes, vil det si at man i teorien kan bruke 2 og 2 KT88 rør av forskjellig fabrikat?
    Mest sannsynlig er det bra med restlevetid på 3 av rørene.
    Men om eg har forstått det rett må røret som var i par med det defekte røret også skrotes,
    da det antagelig ikkje lar seg bruke sammen med et nytt rør?
    Hei,

    Nei du trenger ikke skrote det men ha det heller liggende til senere, det er en grunn til at mange rør folk ender opp med skuffene fulle av rør :)
    Men det bør være en viss matching på samme kanal og selvfølgelig best om alle 4 har samme verdi. Men ta kontakt på mail til christian@malaaudio.no så skal jeg gi deg tilbud på rør om du ønsker handle dette av oss.

    Christian
     

    Jones67

    Medlem
    Ble medlem
    14.07.2013
    Innlegg
    20
    Antall liker
    14
    Sted
    Rogaland
    Akkurat. Shit happens. Du får nesten vurdere hva som er fornuftig å gjøre. Sikkert flere her inne som er mer enn kapable til å gi råd om dette.
    Det greieste er vel å kjøpe et nytt par fra Mala. Psvane HiFi KT88 er gode rør og Mala har god service og veiledning. Eller så sies det at om man ønsker mer varme og fylde er Svetlana 6550C noe å tenke på.

    EDIT: Jeg mener at både EL34, KT88 og 6550 kan benyttes i 216IA.
    Stemmer det....at EL34 og 6550 kan brukes istedenfor originale KT88 i 216IA ?
    Høres i tilfelle spennende ut.....noen som har testet ?
     

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    ....Og Kt90, hvis forsterkeren tåler litt høyere strømtrekk.

    Noe som ville vært mitt tips for oppgradering. Har testet noen 6550 og kt88 i min forsterker, men kt90 ga meg en betydelig bedre mellomtone, og låt generellt bedre enn spesielt kt88 i mine ører.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.280
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har prøvd Shuguang EL34 og KT88, har havnet opp med disse: Shuguang Treasure series 6CA7, fast bass og en nydelig mellomtone. ;)
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.874
    Antall liker
    2.502
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Nei, fjernkontrollene fungerer til alle lm forsterkere. Men har du satt i batteri?
     

    The Last One

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2014
    Innlegg
    2.687
    Antall liker
    1.842
    Sted
    Trondheim.
    Nei, den var så tung fra før av, så tok det for gitt at det satt i batterier. Da skal man finne fram skrujern, ta en titt under panseret.
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.874
    Antall liker
    2.502
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Hei Lm venner :)

    Da kan vi endelig skilte med litt nyheter igjen, slenger ut noen bilder til de som har ventet på dette og til alle dere andre!

    Lm-H222 og LM-126. Førsteinntrykket er svært svært lovende!

    Ta kontakt for mer info, demo osv.

    Christian
    IMG_0449 2.jpg
    IMG_0444 2.jpg
    IMG_0454 2.jpg
     

    Vedlegg

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Grattis med å ha fått dette innmi butikken Christian. Ser MEGET lekkert ut. Det er synd man bor på andre enden av Norges land og ikke får stikke innom for demoer :)
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.874
    Antall liker
    2.502
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Grattis med å ha fått dette innmi butikken Christian. Ser MEGET lekkert ut. Det er synd man bor på andre enden av Norges land og ikke får stikke innom for demoer :)
    Ser norwegian har noen billige turer ned hit hehe! :) Neida, du får heller ta kontakt om du plutselig skulle være på disse trakter, kan vertfall bare si at både høyttalere og den nye forsterkeren virker kjempe lovende på hver sin måte.
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.874
    Antall liker
    2.502
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Utrolig tøft oppsett,likte den forsterkeren veldig godt :)

    mvh
    Forsterkeren er kanon tøff! Det er en jubileums modell fra LM og den har vi klart å få ned prisen på til 34.999,- så det er absolutt noe å se på :)

    Christian
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.260
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Grattis med å ha fått dette innmi butikken Christian. Ser MEGET lekkert ut. Det er synd man bor på andre enden av Norges land og ikke får stikke innom for demoer :)
    Ser norwegian har noen billige turer ned hit hehe! :) Neida, du får heller ta kontakt om du plutselig skulle være på disse trakter, kan vertfall bare si at både høyttalere og den nye forsterkeren virker kjempe lovende på hver sin måte.
    Hehe,det har du helt rett i, er jo der nede med jevne mellomrom, men somregel møter eller kurs på gang så lite fritid desverre.
    Ettervært som ting setter seg her kansje man får ringe på og sjekke muligheten for noe hjemlån :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Noen som har trua på de her da? Ser ihvertfall utrolig kule ut. Med 18" bass bør det jo være litt slam i disse.
    Har fått satt opp LM222 hjemme i dag (ikke helt den det er bilde av, da...) og høyttalerne ser omtrent dobbelt så store ut i stua som de gjør på bilder ... :) De spiller veldig godt, da. Stort, åpent lydbilde. De lyder bra omtrent med en gang. Legger inn bilde om litt ... :)
     

    Torew

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.07.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    118
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Høres bra ut Kanutus. Gratulerer med nye og kule høyttalere. Skal og høre på disse jeg å nå til uken er meningen. Veldig spent på både lyd og å se de live. Ja du må legge ut bilder.
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Høres bra ut Kanutus. Gratulerer med nye og kule høyttalere. Skal og høre på disse jeg å nå til uken er meningen. Veldig spent på både lyd og å se de live. Ja du må legge ut bilder.
    Her kommer et bilde; De krever sin plass disse to, og jeg har litt planer om å ommøblere litt for å få det bedre. Teppe er bestilt for flere uker siden :)
    IMG_0276.jpg
     

    Torew

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.07.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    118
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja. Ser utrolig kule ut de høyttalerne altså. Noe av det bedre jeg har sett på lenge.
    Hvordan fungerer det med bassen slik oppsettet står nå da? Er bassen stram og definert?
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Se der ja. Ser utrolig kule ut de høyttalerne altså. Noe av det bedre jeg har sett på lenge.
    Hvordan fungerer det med bassen slik oppsettet står nå da? Er bassen stram og definert?
    Nå har jeg ikke spilt på dem i mer enn 4-5 timer, så det er nok litt tidlig å si noe om bassen ennå kanskje, men det er absolutt bass til stede. Ingen voldsom trøkk i den ennå, men nå har jeg ikke spilt særlig høyt heller ... Kjørte bl.a. gjennom 'Animals' i stad, og det låt veldig bra! Som sagt, stort og åpent stereoperspektiv er vel det jeg vil kalle det nå. Fikk nye rør til forsterker i dag også, så de må jo 'sette' seg litt de også kanskje ... Men så langt er jeg veldig fornøyd. Koser meg rett og slett ... :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Hvordan er byggekvaliteten?
    Byggekvaliteten virker grei nok, men det er litt spesielle kasser som er mye lettere enn man skulle tro. De ser massive ut, men er bygget med forholdsvis tynt 'gods', og det er sikkert en grunn til det. Men jeg ble overrasket over hvor lette de var, og det kan sikkert være fordeler og ulemper med det. De er også hermetisk lukket, så vidt jeg kan skjønne, så ingen grill å ta av med mindre jeg har oversett noe. Generelt er de jo litt 'mystiske', da LM ikke akkurat er veldig flinke til å gi opplysninger. De er fortsatt utrolig morsomme å høre på, da, så jeg er ikke lei meg for å ha fått de hus, for å si det sånn :)
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.874
    Antall liker
    2.502
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Kan legge til litt om hvorfor kassene er bygd som de er :)

    Vi har fått informasjon fra LM om at 222 høyttalerne er bygd med tynne plater for at kabinettet skal spille med høyttaleren. Dette er samme måte å bygge høyttalere på som Spendor og en del andre gjør.. Høyttalerne er lettere enn de ser ut ja!

    Grillen kan ikke tas av etter det vi har fått informasjon om/kan se, men dobbeltsjekker med LM for å være helt sikker.

    Høyttalerne kan åpnes på baksiden(ta av hele bakplaten, treskruer), men det vil nok ikke hjelpe i forhold til frontgrillen.

    Stativet som medfølger er tungt(stålkonstruksjon).
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Ja, man kan jo se og føle på de så mye man vil, og da kan det hende at noen synes de er litt 'rare', men det er jo tross alt lyden som er viktig her, og den er svært behagelig. De passer flott med rør-forsterker, og stilmessig er de veldig god match til mine Thorens platespillere. Nå mangler bare Chesterfielden og kanskje en tiger-fell på gulvet ... :)
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.835
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Er mye tøffe saker som kommer fra LM for tiden, liker den old school / klassisk maskuline hifi retningen de beveger seg i. Stilig :)
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Etter fem-seks timer med lytting til H222 er førsteinntrykket meget bra!

    De er ikke de mest stramme, presise eller mest oppløste høyttalerene jeg har hatt, men de har en fylde og kropp som gjør at all musikk blir en fryd å høre på. Jeg håpte på en høyttaler som passet bra til all slags musikk, og der er de midt i blinken:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn