LM Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Etter fem-seks timer med lytting til H222 er førsteinntrykket meget bra!

    De er ikke de mest stramme, presise eller mest oppløste høyttalerene jeg har hatt, men de har en fylde og kropp som gjør at all musikk blir en fryd å høre på. Jeg håpte på en høyttaler som passet bra til all slags musikk, og der er de midt i blinken:)
    Kan ikke si meg mer enig! Nå er det for meg "de mest stramme, presise" og dessuten de "mest oppløste høyttalerene jeg har hatt", så så heldig er jeg! :) Nei, hva skal man si? Jeg er redd de kan gjøre meg litt late; for nå kan jeg også høre på 'digital' musikk uten å bli lyttetrett. De er nærmere det analoge i den forstand at det ligner mer på lyden jeg får når jeg spiller vinyl enn det jeg har hatt før. Aner ikke hvorfor det er sånn, men sånn er det. Nå skal det sies at det å spille vinyl fortsatt er det som er 'deiligst' da ... Aner ikke hvorfor det er sånn heller, men jeg er fornøyd med begge deler nå. Som melk og honning kan man si ... Akkurat nå er det Communique som tusler rundt på tallerkenen, og den nærmer seg akkurat nå definisjonen av deilig lyd, for meg ... Nå som de er spilt på noen timer, blir de også varmere og rundere i lyden. Var ganske mye diskant til å begynne med, men nå er det også mer bass her.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Har spilt med ny elektronikk siste par timene.. Ble litt i feteste laget med Accuphase forsterkeren. Strammet seg veldig opp med den nye Auris Fortino forsterkeren. Den er helt ny, ikke spilt på før og med de nye originale røra, likevel var det svært positivt!

    Nå synes jeg det spiller veldig bra:) Fortsatt den behagelige og deilige fylden, men mer snert og punch! Meget god kombinasjon.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Gratulerer med smekre høytalere, de ser utrolig lekkre ut på bildene.

    Det er jo tydelig at forbildet her er Altec 912 kabinettene, hadde de kabinettene nylig og de ga lite bass med mine elementer, men det skal sies at kabinettet ikke var lukket, men det var en lang ventil i front- det er ikke en brevsprekk bak dekselet?
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Gratulerer med smekre høytalere, de ser utrolig lekkre ut på bildene.

    Det er jo tydelig at forbildet her er Altec 912 kabinettene, hadde de kabinettene nylig og de ga lite bass med mine elementer, men det skal sies at kabinettet ikke var lukket, men det var en lang ventil i front- det er ikke en brevsprekk bak dekselet?
    Ingen sprekk bak, men det er stort hull i front, ja ... ser den gjennom gitteret ... :)
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ja det var forran jeg mente- da er vel dette strengt tatt en kopi av Altec 912 kabinettet-disse kabinettene ble vel utviklet til studio bruk- kult og nostalgisk, jeg synes LM produktene treffer så det holder;D
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.873
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Slenger ut ett bilde til så man kan se de i forhold til andre høyttalere, her sammen med Focal Electra 1038be.

    Låter utrolig musikalsk her nå, spiller på LM-126.. Virker til å være en kanon match!

    FullSizeRender-18.jpg


    Christian
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Sitter på klubbmøte i Moss Audioklubb i skrivende stund å hører på en LM 501ia vi har vært å heldige å få låne av Mala. Første låta går nå, og førsteinntrykket virker lovende ;-)

    Mvh
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Da har vi sitti en 5-6 man å hørt og analysert denne forsterkeren opp og ned. Konklusjonen er ganske enstemmig. Veldig bra ;-)
    Tusen takk for att vi fikk oppleve denne ;-)
     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    319
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har testet LM 218IA opp mot LM 126? Synes sistnevnte er noe av det flotteste/råeste jeg har sett :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har pt en LM-126 som regjerer i hovedanlegget. Den spiller meget bra, men har vært plaget av trafobrum fra dag en (midten av april) og etter å ha lagt merke til dette, synes jeg over tid at dette har forsterket seg. Har derfor levert inn denne til Mala og så får vi se hvordan det blir etterhvert. Har ikke hatt rør på ca 10 år, så artig å få dette inn i stuen igjen.

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg


     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    319
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Det er en krets som kansellerer brum i forsterkeren. Vet ikke helt hvordan den fungerer, men på LM218IA er det et par skruer der man kan justere til forsterkeren er støyfri.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er en krets som kansellerer brum i forsterkeren. Vet ikke helt hvordan den fungerer, men på LM218IA er det et par skruer der man kan justere til forsterkeren er støyfri.
    Finnes ingen justeringer tilgjengelig på LM-126 som jeg kunne se. Siden dette er en jubileumsutgave forventer jeg "top notch" uten brum eller sjenerende støy.(Når det er jubileumsutgave forventer man at det som lanseres er det ypperste der og da, er iallefall slik i mange andre bransjer) Håper dette løser seg kjapt.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er en krets som kansellerer brum i forsterkeren. Vet ikke helt hvordan den fungerer, men på LM218IA er det et par skruer der man kan justere til forsterkeren er støyfri.
    Finnes ingen justeringer tilgjengelig på LM-126 som jeg kunne se. Siden dette er en jubileumsutgave forventer jeg "top notch" uten brum eller sjenerende støy.(Når det er jubileumsutgave forventer man at det som lanseres er det ypperste der og da, er iallefall slik i mange andre bransjer) Håper dette løser seg kjapt.
    Det får vi virkelig håpe. Min Icon Audio 40 er stille som i graven og har ingen justering av hum. Her det kun biasjustering. Og min forsterker kan bruke bl.a. KT66/77/88 og selvfølgelig EL34 og dens brødre. Lykke til med LMen TT. Grom forsterker som selvfølgelig ikke skal være noe dårligere enn min forsterker som kostet halvparten av din. Mvh. Terje
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har en integrert rørforsterker i mitt nr 2 anlegg og selv om jeg skrur på fullt uten signal, helt tyst!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Jepp, så har strømforsyningen svidd seg, kanskje det holder å bytte drosselen markert på bildet, men først må biasinstiilingen/Forspenningen på 845 røret rettes opp.
    Vis vedlegget 357665 .
    Jeg er ganske sikker på at det som betegnes drossel / choke på bildet er interstage trafo mellom 300B og 845. En til hver kanal.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Det er en krets som kansellerer brum i forsterkeren. Vet ikke helt hvordan den fungerer, men på LM218IA er det et par skruer der man kan justere til forsterkeren er støyfri.
    Finnes ingen justeringer tilgjengelig på LM-126 som jeg kunne se. Siden dette er en jubileumsutgave forventer jeg "top notch" uten brum eller sjenerende støy.(Når det er jubileumsutgave forventer man at det som lanseres er det ypperste der og da, er iallefall slik i mange andre bransjer) Håper dette løser seg kjapt.
    Etter en drøy uke fikk jeg svar fra Mala at det var bare å komme med esken til LM-126 og bytte i en flunk ny! Nå er det tyst og ikke noe sjenerene støy i det hele tatt. Meget fornøyd med servicen og resultatet. Tusen takk til Sveinung og Christian!

    PS:Er nå i full gang med innspilling av den nye
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Til alle ihuga LM-tilhengere; Det kommer en lang test av en diger LM-forsterker i nypremierenummeret av Fidelity.
    Gleder meg! Kunne vært interessant med en test av høyttalerne deres også, da de er litt ubeskrevne sånn i det store og det hele, og fordi jeg selv besitter et par da ... :)
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Har de så mange digre bortsett fra LM-126?

    Edit: må bli 91A eller 805A det da
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Til alle ihuga LM-tilhengere; Det kommer en lang test av en diger LM-forsterker i nypremierenummeret av Fidelity.
    Gleder meg! Kunne vært interessant med en test av høyttalerne deres også, da de er litt ubeskrevne sånn i det store og det hele, og fordi jeg selv besitter et par da ... :)
    Det kunne jeg tenke meg også, så om du gir oss litt tid, så...
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    4.120
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    ^ De har noen enda større.. (LM Audio forsterkere) Som står lagret på gjesterommet her! :)

    Her er ett LM Audio G-serie system. (G-212 og G2) krever en del plass å lagre, da det er eksterne strømforsyninger og digre rør som krever egne esker.

    20160514_191556.jpg
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    ^ De har noen enda større.. (LM Audio forsterkere) Som står lagret på gjesterommet her! :)

    Her er ett LM Audio G-serie system. (G-212 og G2) krever en del plass å lagre, da det er eksterne strømforsyninger og digre rør som krever egne esker.

    Vis vedlegget 380943
    Huff, for et trist bilde! Skjærer i hjertet å vite hva som er inne i de boksene der ...
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er en krets som kansellerer brum i forsterkeren. Vet ikke helt hvordan den fungerer, men på LM218IA er det et par skruer der man kan justere til forsterkeren er støyfri.
    Finnes ingen justeringer tilgjengelig på LM-126 som jeg kunne se. Siden dette er en jubileumsutgave forventer jeg "top notch" uten brum eller sjenerende støy.(Når det er jubileumsutgave forventer man at det som lanseres er det ypperste der og da, er iallefall slik i mange andre bransjer) Håper dette løser seg kjapt.
    HUM BAL er nesten utelukkende aktuelt på rør med direkte gløding. Ikke separat glødetråd - katode altså.
    På din forsterker er det mer "moderne" rør av det sistnevnte slaget.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.387
    Antall liker
    83.891
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Takker Audiomix, saken løste seg meget smidig heldigvis. Kudos til Mala v/Sveinung og Christian. Det er en fryd å lytte nå!
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Kjære LM-Audio venner! Jeg har en 219ia som blør! Mitt hjerte er i sorg og sjokk.

    Litt mer alvorlig fortalt så etter et rørbytte av alle rørene var det ingen lyd og det ene 845 røret ble bare varmere og varmere. Til slutt ble den då hvitglødende at jeg skrudde av forsterkeren. Jeg byttet alle rørene tilbake til de gamle rørene og det samme skjedde. Til min forskrekkelse ser jeg at det renner ut noe som ser ut som talg frs undersiden. Hva kan det være? Hva er galt ned forsterkeren?

    All tips og hjelp tas i mot med stor takk!

    PS. Hvis noen kjenner noen som er flinke å reparere rørforsterkere i Bergen? Jeg har ikke så nye peil men vil veldig gjerne lære!
    FASIT:
    300B kortsluttet (defekt?) og gjorde at interstage trafo gikk varm. Kortsluttet den også. Den tok med seg supplyet til den negative g1 speningen til 845 samt justeringen for bias. Derfor kokte 845.
    Defekt 300B, defekt interstage trafo, defekt bias supply og defekt bias potmeter.
    Svært sjelden at en feil tar med seg så mye.
     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    319
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Det er en krets som kansellerer brum i forsterkeren. Vet ikke helt hvordan den fungerer, men på LM218IA er det et par skruer der man kan justere til forsterkeren er støyfri.
    Finnes ingen justeringer tilgjengelig på LM-126 som jeg kunne se. Siden dette er en jubileumsutgave forventer jeg "top notch" uten brum eller sjenerende støy.(Når det er jubileumsutgave forventer man at det som lanseres er det ypperste der og da, er iallefall slik i mange andre bransjer) Håper dette løser seg kjapt.
    HUM BAL er nesten utelukkende aktuelt på rør med direkte gløding. Ikke separat glødetråd - katode altså.
    På din forsterker er det mer "moderne" rør av det sistnevnte slaget.
    Takk for innspill. Vil det si at hum balancer er mer beregnet for SET forsterkere og ikke push pull?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det er en krets som kansellerer brum i forsterkeren. Vet ikke helt hvordan den fungerer, men på LM218IA er det et par skruer der man kan justere til forsterkeren er støyfri.
    Finnes ingen justeringer tilgjengelig på LM-126 som jeg kunne se. Siden dette er en jubileumsutgave forventer jeg "top notch" uten brum eller sjenerende støy.(Når det er jubileumsutgave forventer man at det som lanseres er det ypperste der og da, er iallefall slik i mange andre bransjer) Håper dette løser seg kjapt.
    HUM BAL er nesten utelukkende aktuelt på rør med direkte gløding. Ikke separat glødetråd - katode altså.
    På din forsterker er det mer "moderne" rør av det sistnevnte slaget.
    Takk for innspill. Vil det si at hum balancer er mer beregnet for SET forsterkere og ikke push pull?
    Nei. Det er ikke slik det henger sammen.
    Det går på type rør (egentlig katode) konstruksjon.
    Rør med direkte glødet katode er mer utsatt for å få brum i signalveien (katoden er en del av den) enn rør med glødetråd - katode separat.
    45, 2A3, 300B, 845, 805 er alle rør med direkte gløding.
    EL34, KT88, 6550 har separat glødetråd - katode.
     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    319
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    HUM BAL er nesten utelukkende aktuelt på rør med direkte gløding. Ikke separat glødetråd - katode altså.
    På din forsterker er det mer "moderne" rør av det sistnevnte slaget.
    Takk for innspill. Vil det si at hum balancer er mer beregnet for SET forsterkere og ikke push pull?
    Nei. Det er ikke slik det henger sammen.
    Det går på type rør (egentlig katode) konstruksjon.
    Rør med direkte glødet katode er mer utsatt for å få brum i signalveien (katoden er en del av den) enn rør med glødetråd - katode separat.
    45, 2A3, 300B, 845, 805 er alle rør med direkte gløding.
    EL34, KT88, 6550 har separat glødetråd - katode.
    Har i bunn og grunn lurt litt på dette. Godt med en oppklaring :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er forsterkere fra LM Audio CE godkjent? Hvor sitter isåfall merke?
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.873
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Alle produkter fra LM Audio tilfredsstiller kravene for CE merket og har CE merke på baksiden :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Alle produkter fra LM Audio tilfredsstiller kravene for CE merket og har CE merke på baksiden :)
    Takk for betryggende informasjon. Må se nøyere etter for så ikke noe umiddelbart på den jeg har nå. Made in China, samt et par kinesiske merkelapper var alt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn