LM Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Fint å se at noen får til denne forsterkeren. Foreløpig brummer den, for mye. Og det kneppet når den skrur seg på er heller ikke optimalt. Artig å se på, men foreløpig har ikke forelsksen oppstått... Ja, det er LM 125 vi snakker om.
    Ja det er LM125. Jeg syntes også den ga litt i overkant mye brum på mine La Scala. Skiftet ut alle rør og det hjalp en del, men det er enda litt brum,men innafor det jeg ser på som akseptabelt for min del. Jeg spiller kun vinyl og i det stiften treffer vinylen så hører jeg ikke noe annet en litt knitter og lyden av stiften som treffer sporet på vinylen. Tipper at grunnen til brum er at målet har vert å komme så nær Western Electric lyden mere en noe annet? Har prøvd den i 4 ohm da ble det enda mindre brum, men musikaliteten forsvant også litt så kjører i 8 ohm og litt brum.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for tipset med å bytte fra 8ohm til 4 ohm. Skal teste ut det. Smårørene er oppgradert, fått låne et par we211 rør av Sveinung, kjernekar det, men original rørene var nesten bedre i mine ører. Brum er en uting, og irriterende. Skal gi den noen dager til før jeg beslutter hva jeg gjør.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Fint å se at noen får til denne forsterkeren. Foreløpig brummer den, for mye. Og det kneppet når den skrur seg på er heller ikke optimalt. Artig å se på, men foreløpig har ikke forelsksen oppstått... Ja, det er LM 125 vi snakker om.
    Har du forsøkt å bytte ut alle rørene?
    Brummer den i begge høyttalerene?
    Brummer den også når du napper ut alle signalkablene?

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fint å se at noen får til denne forsterkeren. Foreløpig brummer den, for mye. Og det kneppet når den skrur seg på er heller ikke optimalt. Artig å se på, men foreløpig har ikke forelsksen oppstått... Ja, det er LM 125 vi snakker om.
    Har du forsøkt å bytte ut alle rørene?
    Brummer den i begge høyttalerene?
    Brummer den også når du napper ut alle signalkablene?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Prøvd ulike rør. Ikke bare Psvane. RCA fungerte, men brum vedvarte. Brummer i begge etter at jeg har tatt ut signalkabler og. Nesten så jeg klør meg i hodet over trafo kvalitet. En så dyr forsterker skal ikke gjøre slikt.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Fint å se at noen får til denne forsterkeren. Foreløpig brummer den, for mye. Og det kneppet når den skrur seg på er heller ikke optimalt. Artig å se på, men foreløpig har ikke forelsksen oppstått... Ja, det er LM 125 vi snakker om.
    Har du forsøkt å bytte ut alle rørene?
    Brummer den i begge høyttalerene?
    Brummer den også når du napper ut alle signalkablene?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Prøvd ulike rør. Ikke bare Psvane. RCA fungerte, men brum vedvarte. Brummer i begge etter at jeg har tatt ut signalkabler og. Nesten så jeg klør meg i hodet over trafo kvalitet. En så dyr forsterker skal ikke gjøre slikt.
    Hvilke høytalere har du? Jeg hadde tanker som deg, lurte faktisk på om det kunne være noe galt med inngangs trafoer, men det var det ikke. Etter litt frem og tilbake så falt jeg ned på å gå for forsterkeren. Jeg liker spillestilen veldig godt det var det som gjorde utslaget for meg. Brum kan være sykt irriterende, men falt ned på at det er lyden når det spilles musikk som teller og ikke når jeg sitter uten musikk og lytter til ulyder i forstekeren. For meg så gir den så mye spilleglede at det veier opp med litt brum som jeg hører før jeg legger stiften ned på plata. Jeg har null teknisk innsikt på forsterkere, men har lest litt om at de mest musikalske og dem som låter best ofte også ikke er helt tyst, men det kan sikkert andre si noe om.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fint å se at noen får til denne forsterkeren. Foreløpig brummer den, for mye. Og det kneppet når den skrur seg på er heller ikke optimalt. Artig å se på, men foreløpig har ikke forelsksen oppstått... Ja, det er LM 125 vi snakker om.
    Har du forsøkt å bytte ut alle rørene?
    Brummer den i begge høyttalerene?
    Brummer den også når du napper ut alle signalkablene?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Prøvd ulike rør. Ikke bare Psvane. RCA fungerte, men brum vedvarte. Brummer i begge etter at jeg har tatt ut signalkabler og. Nesten så jeg klør meg i hodet over trafo kvalitet. En så dyr forsterker skal ikke gjøre slikt.
    Hvilke høytalere har du? Jeg hadde tanker som deg, lurte faktisk på om det kunne være noe galt med inngangs trafoer, men det var det ikke. Etter litt frem og tilbake så falt jeg ned på å gå for forsterkeren. Jeg liker spillestilen veldig godt det var det som gjorde utslaget for meg. Brum kan være sykt irriterende, men falt ned på at det er lyden når det spilles musikk som teller og ikke når jeg sitter uten musikk og lytter til ulyder i forstekeren. For meg så gir den så mye spilleglede at det veier opp med litt brum som jeg hører før jeg legger stiften ned på plata. Jeg har null teknisk innsikt på forsterkere, men har lest litt om at de mest musikalske og dem som låter best ofte også ikke er helt tyst, men det kan sikkert andre si noe om.
    Mine er fulltoner på 98 db. Brum er sikkert enda mer tilstede på dine klassiske Klipsch? Liker utseende på forsterker men irriterende med brum slik.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Prøvd ulike rør. Ikke bare Psvane. RCA fungerte, men brum vedvarte. Brummer i begge etter at jeg har tatt ut signalkabler og. Nesten så jeg klør meg i hodet over trafo kvalitet. En så dyr forsterker skal ikke gjøre slikt.
    Hvilke høytalere har du? Jeg hadde tanker som deg, lurte faktisk på om det kunne være noe galt med inngangs trafoer, men det var det ikke. Etter litt frem og tilbake så falt jeg ned på å gå for forsterkeren. Jeg liker spillestilen veldig godt det var det som gjorde utslaget for meg. Brum kan være sykt irriterende, men falt ned på at det er lyden når det spilles musikk som teller og ikke når jeg sitter uten musikk og lytter til ulyder i forstekeren. For meg så gir den så mye spilleglede at det veier opp med litt brum som jeg hører før jeg legger stiften ned på plata. Jeg har null teknisk innsikt på forsterkere, men har lest litt om at de mest musikalske og dem som låter best ofte også ikke er helt tyst, men det kan sikkert andre si noe om.
    Mine er fulltoner på 98 db. Brum er sikkert enda mer tilstede på dine klassiske Klipsch? Liker utseende på forsterker men irriterende med brum slik.
    Vanskelig, men absolutt ikke umulig å få fullblods rørforsterkere til å være helt tyste.
    Bekymringen som fort oppstår, er de syke kostnadene som fort påløper når en leter etter det ultimate innen rørelektronikk.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Prøvd ulike rør. Ikke bare Psvane. RCA fungerte, men brum vedvarte. Brummer i begge etter at jeg har tatt ut signalkabler og. Nesten så jeg klør meg i hodet over trafo kvalitet. En så dyr forsterker skal ikke gjøre slikt.
    Hvilke høytalere har du? Jeg hadde tanker som deg, lurte faktisk på om det kunne være noe galt med inngangs trafoer, men det var det ikke. Etter litt frem og tilbake så falt jeg ned på å gå for forsterkeren. Jeg liker spillestilen veldig godt det var det som gjorde utslaget for meg. Brum kan være sykt irriterende, men falt ned på at det er lyden når det spilles musikk som teller og ikke når jeg sitter uten musikk og lytter til ulyder i forstekeren. For meg så gir den så mye spilleglede at det veier opp med litt brum som jeg hører før jeg legger stiften ned på plata. Jeg har null teknisk innsikt på forsterkere, men har lest litt om at de mest musikalske og dem som låter best ofte også ikke er helt tyst, men det kan sikkert andre si noe om.
    Mine er fulltoner på 98 db. Brum er sikkert enda mer tilstede på dine klassiske Klipsch? Liker utseende på forsterker men irriterende med brum slik.
    Vanskelig, men absolutt ikke umulig å få fullblods rørforsterkere til å være helt tyste.
    Bekymringen som fort oppstår, er de syke kostnadene som fort påløper når en leter etter det ultimate innen rørelektronikk.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hadde KR-Audio Antares for noen år siden. Den var helt tyst og det var digg. Kjenner mye igjen i LM-125 og Kr, åpen, varm og god kontroll, går dypt. Men kan ikke huske at Kr var så musikalsk og ga sånn rytme og driv i musikken,men nå er det noen år siden jeg hadde den så mulig jeg husker feil.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Fint å se at noen får til denne forsterkeren. Foreløpig brummer den, for mye. Og det kneppet når den skrur seg på er heller ikke optimalt. Artig å se på, men foreløpig har ikke forelsksen oppstått... Ja, det er LM 125 vi snakker om.
    Har du forsøkt å bytte ut alle rørene?
    Brummer den i begge høyttalerene?
    Brummer den også når du napper ut alle signalkablene?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Prøvd ulike rør. Ikke bare Psvane. RCA fungerte, men brum vedvarte. Brummer i begge etter at jeg har tatt ut signalkabler og. Nesten så jeg klør meg i hodet over trafo kvalitet. En så dyr forsterker skal ikke gjøre slikt.
    HCS må bare høre for sikkerhets skyld. Det er to skruer ved siden av røra som du kan stille på Hum, prøvd dem?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fint å se at noen får til denne forsterkeren. Foreløpig brummer den, for mye. Og det kneppet når den skrur seg på er heller ikke optimalt. Artig å se på, men foreløpig har ikke forelsksen oppstått... Ja, det er LM 125 vi snakker om.
    Har du forsøkt å bytte ut alle rørene?
    Brummer den i begge høyttalerene?
    Brummer den også når du napper ut alle signalkablene?

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Prøvd ulike rør. Ikke bare Psvane. RCA fungerte, men brum vedvarte. Brummer i begge etter at jeg har tatt ut signalkabler og. Nesten så jeg klør meg i hodet over trafo kvalitet. En så dyr forsterker skal ikke gjøre slikt.
    HCS må bare høre for sikkerhets skyld. Det er to skruer ved siden av røra som du kan stille på Hum, prøvd dem?
    Ja, det er prøvd. Brum, eller mer brum.. Dessverre.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vi får da håpe at du og Mala finner ut av dette. Brum er usexy. Utstyr i en slik prisklasse skal man være fornøyd med. Punktum!
    Men alt jeg har hørt om Mala har vært positivt. Ordner seg nok! ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi får da håpe at du og Mala finner ut av dette. Brum er usexy. Utstyr i en slik prisklasse skal man være fornøyd med. Punktum!
    Men alt jeg har hørt om Mala har vært positivt. Ordner seg nok! ;)
    Ja, regner med at det løser seg. Mala har alltid vært på tilbudssiden.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Jeg ble ikke kvitt brummingen selv i min 126 og jeg tror den forrige eieren også slet litt med brum. Jeg byttet den inn hos Mala og gikk for en 300b fra en annen produsent, men gikk tilbake til LM, men denne gangen til en lm34ia ( som er støyfri )
    Ser på serienummeret at det er min gamle 126 som nå ligger på Finn.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ingen LM skal brumme. Ikke trafodur eller ulyd i høyttalere.
    HUM BAL er mest vanlig i trinn med direkte gløding.
    Vanskelig å justere optimalt på øret.
    Push-pull forsterkere er aldri plaget med brum hvis de ikke har noe feil.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ingen LM skal brumme. Ikke trafodur eller ulyd i høyttalere.
    HUM BAL er mest vanlig i trinn med direkte gløding.
    Vanskelig å justere optimalt på øret.
    Push-pull forsterkere er aldri plaget med brum hvis de ikke har noe feil.
    Det er en SET forsterker, men det regner jeg med at du visste? Tror det er en god konstruksjon, sikkert bare en bagatell.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Ingen LM skal brumme. Ikke trafodur eller ulyd i høyttalere.
    HUM BAL er mest vanlig i trinn med direkte gløding.
    Vanskelig å justere optimalt på øret.
    Push-pull forsterkere er aldri plaget med brum hvis de ikke har noe feil.
    Det er en SET forsterker, men det regner jeg med at du visste? Tror det er en god konstruksjon, sikkert bare en bagatell.
    På min er det trafodur i inngangstrafoene. Finner du en løsning så den blir mere tyst så må du si ifra.

    Mads
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ingen LM skal brumme. Ikke trafodur eller ulyd i høyttalere.
    HUM BAL er mest vanlig i trinn med direkte gløding.
    Vanskelig å justere optimalt på øret.
    Push-pull forsterkere er aldri plaget med brum hvis de ikke har noe feil.
    Det er en SET forsterker, men det regner jeg med at du visste? Tror det er en god konstruksjon, sikkert bare en bagatell.
    På min er det trafodur i inngangstrafoene. Finner du en løsning så den blir mere tyst så må du si ifra.

    Mads
    Det er ikke noe som heter inngangstrafoer.
    Eneste stedet der begrepet "inngangstrafo" er aktuelt er når det benyttes balansert - ubalansert trafo løsning for signalet.
    De kan ikke lage brum.
    Ellers var mitt første innlegg noe generelt og bare til opplysning.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Ingen LM skal brumme. Ikke trafodur eller ulyd i høyttalere.
    HUM BAL er mest vanlig i trinn med direkte gløding.
    Vanskelig å justere optimalt på øret.
    Push-pull forsterkere er aldri plaget med brum hvis de ikke har noe feil.
    Det er en SET forsterker, men det regner jeg med at du visste? Tror det er en god konstruksjon, sikkert bare en bagatell.
    På min er det trafodur i inngangstrafoene. Finner du en løsning så den blir mere tyst så må du si ifra.

    Mads
    Det er ikke noe som heter inngangstrafoer.
    Eneste stedet der begrepet "inngangstrafo" er aktuelt er når det benyttes balansert - ubalansert trafo løsning for signalet.
    De kan ikke lage brum.
    Ellers var mitt første innlegg noe generelt og bare til opplysning.
    Ok:) Det tekniske rundt forsterkere har jeg ikke peling på, skal ikke bruke det begrepet mere. Det durer i hvertfall i to store trafoer, mens to som ser mindre ut er stille. Lager litt mere dur en 508 som jeg hadde før, men jeg kan leve med det. Forsterkeren er bedre på alt annet sammenlignet med 508.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    IMG_20190627_122912.jpg


    Bare en siste ang.støy på denne forsterkeren. Denne bryteren her spiller mye inn hos meg. Har jeg den i bypass så er støynivået på samme nivå som andre LM jeg har hørt. Setter jeg den i trans så kommer det en del dur og mye mere gain. Står den i trans er det minst like mye gain som det var på LM508 på 48w på mine høytalere og as-125 skal vel ha ca 18w
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vis vedlegget 545789

    Bare en siste ang.støy på denne forsterkeren. Denne bryteren her spiller mye inn hos meg. Har jeg den i bypass så er støynivået på samme nivå som andre LM jeg har hørt. Setter jeg den i trans så kommer det en del dur og mye mere gain. Står den i trans er det minst like mye gain som det var på LM508 på 48w på mine høytalere og as-125 skal vel ha ca 18w
    Innstlling "trans" er ikke optimalt nei. Ble litt lavere støy med original rørene, 211, enn WE211. Men har satt den bort litt nå, har flere forsterkere. Sveinung har sagt at det løser seg.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Har disse morsomme høytalerne hjemme på test. Min PU tok kvelden i et barneselskap rett før jeg fikk dem i hus så ikke fått testet skikkelig enda. Men hadde en gammel mm pu liggende så litt testing ble det allikevel. Jeg liker det jeg hører, meget gode høytalere. Siden det har vært litt snakk om støy på as-125 så kan jeg legge til at det ble rimelig stille her nå.
    IMG_20190727_133525.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har disse morsomme høytalerne hjemme på test. Min PU tok kvelden i et barneselskap rett før jeg fikk dem i hus så ikke fått testet skikkelig enda. Men hadde en gammel mm pu liggende så litt testing ble det allikevel. Jeg liker det jeg hører, meget gode høytalere. Siden det har vært litt snakk om støy på as-125 så kan jeg legge til at det ble rimelig stille her nå.
    Vis vedlegget 548503
    Hvilke følsomhet er det på disse? På lm125 var det en stor forbedring å bytte ut dyre psvane 12ax7 rørene med NOS Mullard i mine ører. Psvane er bra, men det er mulighet for å trekke denne forsterkeren et skritt videre.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.101
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Har disse morsomme høytalerne hjemme på test. Min PU tok kvelden i et barneselskap rett før jeg fikk dem i hus så ikke fått testet skikkelig enda. Men hadde en gammel mm pu liggende så litt testing ble det allikevel. Jeg liker det jeg hører, meget gode høytalere. Siden det har vært litt snakk om støy på as-125 så kan jeg legge til at det ble rimelig stille her nå.
    Vis vedlegget 548503
    Hvilke følsomhet er det på disse? På lm125 var det en stor forbedring å bytte ut dyre psvane 12ax7 rørene med NOS Mullard i mine ører. Psvane er bra, men det er mulighet for å trekke denne forsterkeren et skritt videre.
    Ikke bare i dine ører at Mullard M8137 faller i smak.
     

    MadsBje

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Innlegg
    194
    Antall liker
    537
    Torget vurderinger
    4
    Har disse morsomme høytalerne hjemme på test. Min PU tok kvelden i et barneselskap rett før jeg fikk dem i hus så ikke fått testet skikkelig enda. Men hadde en gammel mm pu liggende så litt testing ble det allikevel. Jeg liker det jeg hører, meget gode høytalere. Siden det har vært litt snakk om støy på as-125 så kan jeg legge til at det ble rimelig stille her nå.
    Vis vedlegget 548503
    Hvilke følsomhet er det på disse? På lm125 var det en stor forbedring å bytte ut dyre psvane 12ax7 rørene med NOS Mullard i mine ører. Psvane er bra, men det er mulighet for å trekke denne forsterkeren et skritt videre.
    Ikke bare i dine ører at Mullard M8137 faller i smak.
    Følsomhet på 102db. De spiller åpent og klart, er mere balansert en La Scala, ikke noe som stikker frem og er stressende, godt med kropp og bass. Synes de gir et mere uanstrengt lydbilde en La Scala. La Scala er mere rocka og gir enda mere feit lyd,men de er også dyrere og større.
    Synes disse LM høytalerne er en meget god match til forsterkeren. De som liker klipsch bør absolutt sjekke ut disse.
     
    Sist redigert:

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.285
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Får hoppe på LM Audio kjøret. ;)

    Har spilt med en 216ia det siste halvannet året, og det har vært et hyggelig bekjentskap på alle vis. Kunne fint levd videre med den, men har siklet på en større en, og har spesielt sett etter 508ia. Det endte med en grei deal med Audun, hvor jeg dro hjem med en pent brukt 805ia.

    Early days fremdeles, men så langt lover det godt. Passer min smak veldig bra, og tror den vil fungere veldig fint til musikken jeg hører på 90% av tiden.

    Interessant detalj med justerbar negativ feedback - det har jeg ikke vært borti før. På 1 er det altfor mye av det gode etter mitt øre, men 2 eller 3 funker fint. Litt ambivalent mtp hvilken jeg foretrekker - det låter tøffere og friskere på 2, men samtidig er det fortsatt veldig midt i fleisen. Antagelig vel så korrekt på 3 med spesielt litt bedre dybde, men samtidig så forsvinner noe av det som fenger sånn.

    Uansett, moro med ny forsterker. :)
     

    Stig.O.G

    Medlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    39
    Antall liker
    13
    Torget vurderinger
    2
    God kveld! Er det noen som har erfaringer de kunne tenkt seg å delt da det kommer til anbefalinger av rør til min 218ia?
    Er det noen som har testa med forskjellige rør? Da tenker jeg gjerne i alle ledd...
    Mvh
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Dette var et stilig oppsett, Helge :)
    Likte godt disse på messa i 2017.
    Hilsen Sven, han kortvokste du ser på Kilden noen ganger ;-)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Flott ! Passet veldig godt med det du har i stua og varmer godt regner jeg med. Godt å se at ikke alle har hoppet på sykehus stilen;)
     

    Introvert_Hifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    48
    Sted
    Evenskjer/ Harstad
    Hei, LM Audio folk!

    Har kjøpt meg en rørforsterker for første gang (På tur i posten), og håper det er greit at jeg spør om et par ting her.

    1. "LM Audio 88IA er en integrert forsterker basert rundt KT88(JJ) utgangsrør i push-pull konfigurasjone. Drivverrør er 6CL8A(Mullard) og inngangsrør 12BH7(Electro Harmonic). Forsterkeren kan operere i to modus, enten Fixed bias eller Auto bias. I Auto Bias får man 30w ren klasse A, mens i Fixed bias får man ut hele 42w som går i klasse A opp til ca 15w. " Hva betyr dette? Og er det ene "bedre" enn det andre? Hva er "normal" innstilling?

    2. Når HT skal tilkoples, bruker man Minus på 0ohm, og pluss på den impedansen HT er?

    3. Ellers noe man må tenke på med rørforsterker?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Hei, LM Audio folk!

    Har kjøpt meg en rørforsterker for første gang (På tur i posten), og håper det er greit at jeg spør om et par ting her.

    1. "LM Audio 88IA er en integrert forsterker basert rundt KT88(JJ) utgangsrør i push-pull konfigurasjone. Drivverrør er 6CL8A(Mullard) og inngangsrør 12BH7(Electro Harmonic). Forsterkeren kan operere i to modus, enten Fixed bias eller Auto bias. I Auto Bias får man 30w ren klasse A, mens i Fixed bias får man ut hele 42w som går i klasse A opp til ca 15w. " Hva betyr dette? Og er det ene "bedre" enn det andre? Hva er "normal" innstilling?

    2. Når HT skal tilkoples, bruker man Minus på 0ohm, og pluss på den impedansen HT er?

    3. Ellers noe man må tenke på med rørforsterker?
    1. Autobias er klassisk kobling hvor spenning (mellom inngang på røret og katoden=negativ spenning/o/jord) og dermed strømmen gjennom røret bestemmes av en motstand som sitter i serie i med røret( dvs "under")
    Denne metoden er selvstabilerende , dvs idiotsikker og det er ikke mulig før røret å trekke for mye strøm og overopphetes om noe går feil. Det er som et bilratt som alltid vender tilbake til midtposisjon om man slipper det. Ulempen er at motstanden forbruker effeket og gir mindre spenningsdifferanse over røret (375-28<375 , i figuren) og dermed mintre totaleffekt ut.


    bias2-3.jpg


    les mere her
    https://wallofsound.ca/audioreviews/amplification/output-tube-biasing-an-introduction-part-2/

    Fixed Bias:

    Med Fixed bias er det ingen (eller bare en liten verdi) motstand i serie med røret. Så røret har hele forsyningspenningen (feks 375 volt) gjennom seg fra Anode til Katode.
    Røret kan da gi mere effekt ut, og kjøres hardere(lavere levetid også). Men for å styre røret må man nå sette en negativ spenningen på inngangen til røret vha en egen spenningskrets ( negativ forspenning /bias). Settes denne spenningen for mye negativt blir strømmen i røret for lav og gir forvregning og lav ut-effekt, setts den for lite negativ blir strømmen før høy og røret overbelastes/ går til helvete. Blir det feil i forspeninngkreten går rør og kanskje trafo til helvete. Det er som regel en liten stilleskrue et sted for å stille denne forspennngen/bias, og en viser som viser strømmen gjennom røret så man kan justere riktig.

    En fordel med fixed/justerbar bias er at man kan stille nøyaktig samme strøm mengde (milliAmpere) på et rør par. ( Ett push og ett Pull rør pr kanal). Det gjør at det hvilestrømmen fra hvert rør gjennom transformatoren "nulles ut" og transformatoren får optimalt driftspunkt og ikke er "magneisk vindskeiv")= større effekt mindre forvregning. Man kan altså kompensere for rør som ikke yter helt likt ( det gjør de aldri) og er ikke så avhengig av å ha matchede rørpar. Med autobias blir det allitd
    en magnestisk ubalanse i utgangstransformatoren da rør aldri er helt like. Matchede rør par er derfor viktig med autobias.
    amp-bias-9.jpg.png


    https://wallofsound.ca/audioreviews/amplification/output-tube-biasing-an-introduction/

    2. Ja. svart /0/jord på minus.. Du kan prøve deg fram med 4 ,8,16 og høre hva som låter best. Som regel gir 4ohms lavest effekt ,men også lavest forvregning. 4 hohm gir også lavest variasjon i frekvensgang.

    3. Slå ALDRI på forsterkeren uten å ha høyttaler eller en stor effektmostand på utgangsteminalene. Det kan gi overslag og kortsluting i utgangstrafo uten noen motstand på utgangene

    Grattis rør er veldig moro og lærerikt og gir en helt ny dimensjon til hobbyen om man vil utforske hvordan rør fungerer teknisk sett, og optimalisere lyden

    Flott forsterKker du får!!
    PS klarte IKKE å finne ut om 6CL8A rørene produseres idag, så det kan være lurt å kjøpe inn for å ha noen i reserve,de er ikke dyre ( 90kr for 5stk på ebay)
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Flott ! Passet veldig godt med det du har i stua og varmer godt regner jeg med. Godt å se at ikke alle har hoppet på sykehus stilen;)
    Haha - Føler meg truffet!
    Du er ikke alene, for å si det slik...

    Men, hvis du tar en titt i møbel-katalogene som dumper ned i postkassa om dagen så vil du se at det som var moderne for 15-20 år siden er i ferd med å bli moderne igjen. Sykehus moten er på vei ut. Så det er bare å sitte rolig i båten.... og så har vi vært miljøvennlige til tusen.
     

    Introvert_Hifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    48
    Sted
    Evenskjer/ Harstad
    Hei, LM Audio folk!

    Har kjøpt meg en rørforsterker for første gang (På tur i posten), og håper det er greit at jeg spør om et par ting her.

    1. "LM Audio 88IA er en integrert forsterker basert rundt KT88(JJ) utgangsrør i push-pull konfigurasjone. Drivverrør er 6CL8A(Mullard) og inngangsrør 12BH7(Electro Harmonic). Forsterkeren kan operere i to modus, enten Fixed bias eller Auto bias. I Auto Bias får man 30w ren klasse A, mens i Fixed bias får man ut hele 42w som går i klasse A opp til ca 15w. " Hva betyr dette? Og er det ene "bedre" enn det andre? Hva er "normal" innstilling?

    2. Når HT skal tilkoples, bruker man Minus på 0ohm, og pluss på den impedansen HT er?

    3. Ellers noe man må tenke på med rørforsterker?
    1. Autobias er klassisk kobling hvor spenning (mellom inngang på røret og katoden=negativ spenning/o/jord) og dermed strømmen gjennom røret bestemmes av en motstand som sitter i serie i med røret( dvs "under")
    Denne metoden er selvstabilerende , dvs idiotsikker og det er ikke mulig før røret å trekke for mye strøm og overopphetes om noe går feil. Det er som et bilratt som alltid vender tilbake til midtposisjon om man slipper det. Ulempen er at motstanden forbruker effeket og gir mindre spenningsdifferanse over røret (375-28<375 , i figuren) og dermed mintre totaleffekt ut.


    Vis vedlegget 555166

    les mere her
    https://wallofsound.ca/audioreviews/amplification/output-tube-biasing-an-introduction-part-2/

    Fixed Bias:

    Med Fixed bias er det ingen (eller bare en liten verdi) motstand i serie med røret. Så røret har hele forsyningspenningen (feks 375 volt) gjennom seg fra Anode til Katode.
    Røret kan da gi mere effekt ut, og kjøres hardere(lavere levetid også). Men for å styre røret må man nå sette en negativ spenningen på inngangen til røret vha en egen spenningskrets ( negativ forspenning /bias). Settes denne spenningen for mye negativt blir strømmen i røret for lav og gir forvregning og lav ut-effekt, setts den for lite negativ blir strømmen før høy og røret overbelastes/ går til helvete. Blir det feil i forspeninngkreten går rør og kanskje trafo til helvete. Det er som regel en liten stilleskrue et sted for å stille denne forspennngen/bias, og en viser som viser strømmen gjennom røret så man kan justere riktig.

    En fordel med fixed/justerbar bias er at man kan stille nøyaktig samme strøm mengde (milliAmpere) på et rør par. ( Ett push og ett Pull rør pr kanal). Det gjør at det hvilestrømmen fra hvert rør gjennom transformatoren "nulles ut" og transformatoren får optimalt driftspunkt og ikke er "magneisk vindskeiv")= større effekt mindre forvregning. Man kan altså kompensere for rør som ikke yter helt likt ( det gjør de aldri) og er ikke så avhengig av å ha matchede rørpar. Med autobias blir det allitd
    en magnestisk ubalanse i utgangstransformatoren da rør aldri er helt like. Matchede rør par er derfor viktig med autobias.
    Vis vedlegget 555167

    https://wallofsound.ca/audioreviews/amplification/output-tube-biasing-an-introduction/

    2. Ja. svart /0/jord på minus.. Du kan prøve deg fram med 4 ,8,16 og høre hva som låter best. Som regel gir 4ohms lavest effekt ,men også lavest forvregning. 4 hohm gir også lavest variasjon i frekvensgang.

    3. Slå ALDRI på forsterkeren uten å ha høyttaler eller en stor effektmostand på utgangsteminalene. Det kan gi overslag og kortsluting i utgangstrafo uten noen motstand på utgangene

    Grattis rør er veldig moro og lærerikt og gir en helt ny dimensjon til hobbyen om man vil utforske hvordan rør fungerer teknisk sett, og optimalisere lyden

    Flott forsterker du får!!
    PS klarte å finne ut om 6CL8A rørene produseres idag, så det kan være lurt å kjøpe inn for å ha noen i reserve,de er ikke dyre
    Tusen takk for en fin introduksjon!

    Ja, merker at dette er interessant (Har også elektroteknisk bakgrunn, så da blir det ekstra spennende) og at her har jeg veldig mye å lære.

    Forstår litt etter hvert at man kan optimalisere/ tweake lyden litt etter egne ører med litt valg og matching av rørtyper. Har dog ikke forstått om det dreier seg om økt effekt, eller om det er snakk om lydsignatur.

    Høyttalerne er 8 Ohm, men da forstår jeg det slik at jeg kan leke meg litt med de andre HT utgangene også, som kanskje kan tilføre andre egenskaper på lyden. (4 og 16)

    Er det muligheter for at rørene forsvinner ut av produksjon - Jeg finner vel kanskje/ forhåpentlig tilsvarende rør?

    Er grunnen til å bruke fixed, en mulighet for rett og slett "tyne" forsterkeren litt ekstra? Da er kanskje det mest aktuelt ved krevende lytteseanser hvor volumet er ganske høyt, f. eks gjennom en konsert. Ikke noe nevneverdig endring av lydsignaturen..

    Det ble mange rare spørsmål og tanker her nå. Ikke føl deg nødt til å følge opp med et svar!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn