Jeg er har spurt vinterand om hva slags høyttalere han benytter, det er to årsaker til det, ; for min egen del å verifisere om hans påstand " de er selve definisjonen på hifi", kan ha noen rot i virkeligheten overhodet, og fordi jeg kunne være interessert i å kopiere..
mvh
Som sagt jeg har oplyst næsten alt omkring hvad jeg har af udstyr og ikke har, højtaleren er ineffektiv, med den størrelse som jeg mener er absolut minimum for hi-fi i 30-40 kvadratmeter (3 vejs 10 tommer bas) og det er bestemt ikke min favorithøjtaler, faktisk synes jeg det er en skod-højtaler, og det er netop en del af det audio-projekt jeg har gang i, som simpelthen gå ud på at finde hi-fi's "hemmeligheder" hvad betyder noget og hvorfor.
I mit system sider i øjeblikket som sagt en skod-højtaler, en 25 år gammel Trapez Xi som har kostet mig 1100 Kr i den blå avis, den er lavet om til akustik-ventil og membranerne er blevet coatet med min egen special coatning, det er alt hvad der er gjort ved dem.
Når du hører systemmet vil du ikke tænke på højtalerer, og du ville overhovedet ikke overvejer at det skulle være en 25 år gammel Trapez højtaler fordi lydbilledet siger det stik modsatte, jeg er faktisk selv chokeret nogen gange, og jeg har i tidens løb brugt rigtig mange penge på hi-fi godt over en mil, så jeg ved hvad high-end kan yde/præsterer.
Jeg er nu selvbygger, Min nuværende anlæg har kostet mig 18000 kr ialt og er som sagt i øjeblikket mere et audio-eksperiment end det er et udtryk for det optimale jeg kan lave. De andre dele er wolfson baseret DAC (også forforstærker), Hypex effektforstærkerer, drev en Aune baseret sdcard læser, har indtil fornyeligt været et CD rom drev til 120 Kr.
Alt elektronik er lavet helt kompromisløst med med standart komponenter som base, mine kabler, net som signalkabler er egen tilvirkning og design, med aktiv skærm og ledemarterialet er af finsølv i litze konfiguration, isolering er silke papir linolie, kablerne er også lavet så kompromisløst som jeg er i stand til.
Men trods den lave investering har jeg aldrig haft et bedre anlæg end nu, jeg har ingen gang været i nærheden.
Nu ved jeg hvad elektronik betyder for lyden og hi-fi generelt, og det er langt mere en nogen overhovedet kan forestille sig, inklusiv mig selv.
I øjeblikket roder jeg ikke med at et piano skal klinge rigtigt osv det er overstået, det er andre ting som har min interesse specielt de ting som har med præcision i lyden at gøre, præcision som direkte kan aflæsses af de perspektiviske forhold/egenskaber for et anlæg.
Et anlæg som har samme (eller tæt på) samme størrelse perspektiv hele tiden, er i min bog ikke præcist nok. Det indikerer upræcis gengivelse. Perspektivet skal kunne varierer fra 1 del til mindst 4-5 gange større afhængig af hvad som er på pladen.
Alt skal være i naturlig størrelser og folk skal stå op og evt. side ned og når det er et kor eller blæser orkester så skal det være stort osv en kopi af virkeligheden, Til at opnår kan en LEDE være en fordel.
Som sagt det er sådanne detaljer som har min store interessere i øjeblikket i jagten på den ultimative gengivelse, hvor iøvrigt noget af det aller vigtigste er de referencer man bruger, plader/CD'er.
I denne video bankes der virkelig igennem på de de høje tangenter til sidst i nummeret, og disse toner har det med at smutte frem/ud i højtaleren og ikke være en halv meter bagved i kernen af pianoet hvor alle de andre toner udspringer fra.
Mere generelt når man kan afspille en guitar på højtalerens position på samme som hvis guitaren var placeret i midten af lydbilledet så er lyden i orden, højtalerne er helt!!! væk og ikke en del af lydbilledet på nogen måde mere, for en ting er helt sikkert produceren ved ikke hvor dine højtalerer står.
Men prøv selv, og jeg vil næsten garanterer for at spilles der ved realistiske lydtryk så er det ikke i orden, tonerne vil af og til springer frem, den samme problematik interessere mig omkring orgel gengivelse hvor orgelet også har en tendens til at gerne ville frem i højtalene når der virkelig bliver gået til den, eksempelvis i afslutningen af et nummer.
Prøv evt denne
https://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_code=030911101015 plade mener det er nr 8 som er vanskelig at holde styr på ved realistiske lydtryk.
Men som sagt den højtaler jeg har er mere en del af et audio-eksperiment end at jeg synes det er en god højtaler, det er og bliver en skod-højtaler efter min mening.
Mit planlagte projekt er dette:
Ps. Stavefejl der skal står Supravox og ikke Subravox.
Der er tale om kraftig B&O filler-driver inspiration, hvor filler-driveren er erstattet af en lille perfekt tovejs konstruktion med et 6 db filter, som så skal hjælpes i begge ender af bas og diskant.
Man udnytter "det perfekte" hul som opstår ved brug af et 12 db filter når den ene enhed ikke fasevendes til at opnår perfekt faselineraritet og dermed impulsgengivelse ved at fylde "hullet" med en filler driver enhed, som i mit tilfælde er en lille perfekt 2 vejs konstruktion.
I B&O's oprindelige oplæg er det en enhed, men det er vanskeligt at få en enhed til at dække et så stort område som der er tale om her, måske det var en af årsagerne til at B&O aldrig fik den helt store succes med dette fase-lineare højtaler princip. Derfor min lille modifikation, med at lave filler driverenom til en lille to vejs konstruktion med 6 db filter, den vil kunne dække hele området uden problemer.
Systemmet er simpelthen i stand til at afleverer firkanter, hvis man ønsker kan det naturligvis også laves med aktive komponenter Ground-sound eller lignede i stedet for passive komponenter.
Impedans-kurven vil også blive perfekt på grund af at jeg bruger en "mellemtone" med den dobbelte impedans af bas og diskant, og det kræver en effektiv enhed, og her startede mine problemer med dette system.
Jeg købte et par Supravox enheder med en følsomhed på ca 95-96 db, problemet er bare at de lyder ad helvede til, enormt farvet som stort set alle effektive højtaler gør, sammenlignet med en loeff enhed.
Derudover er der et andet problem ESS AMT diskanterne har jeg ikke kunnet integrere uden at de skiller ud i lydbilledet på en uheldig måde, man siger typisk nøjj.. sikken en lækker diskant, og det er lige nøjagtigt det jeg vil undgår, hele lydbilledet skal være "en tone".
Men på den anden side har jeg så god lyd i øjeblikket at jeg endelig ikke har behov for at bygge det ovenstående system. Selvom jeg har alle stumperne og højtalerne liggende.
Jeg håber at efter denne gennemgang at jeg kan få fred til at deltage i debatten uden konstant at skal står til regnskab for hvad jeg har og ikke har, det er i langt de fleste diskussioner fuldstændigt ligegyldigt, men det er jo desværre et kort som trækkes ofte/tit, plus at man lynhurtigt vender angrebet mod personen selv i stedet for sagen/bolden.
Det springene punkt, og det diskussioner også her på Sentralen drejer sig om, kan vil udtrykkes på følgende måde, er hi-fi hvad den enkelte kan lide SMAG, eller er hi-fi et forsøg på at gengive en begivenhed så nøjagtigt som muligt.
Jeg er 120% på det sidstnævnte hold.
Men sagen er også at vi er mere enige end vi forstiller os, hører en gruppe mennesker noget som er virkelig godt!! så er alle enige om dette, det er min erfaring.
Uenigheden opstår når lyden ikke er helt perfekt , men er en del ringerer/dårligere hvilket jo er det mest almindelige, så begynder uenighederne at komme frem, de kan så være baseret på smag, og andre baserer sig på at instrumenter ikke gengives korrekt, min erfaring er at vurdering ud fra smag eller en blanding har den største udbredelse i den situation, men dette har også meget med hvilken software der vurderes udfra.